Ами малко е дълго за обяснение, но най-простите варианти са два: затворен обем (кутия без отвори, с изключение този за говорителя ) и басрефлекс. Тези две конструкции могат да се изчислят точно с Bass Box (Pro 6). За целта ти трябват пълните характеристики на говорителя (т.нар. Thiele/Small параметри), които включват Qts, Qms, Qes, Vas, Fs (резонансна честота на говорителя), Mms (подвижна маса - тежестта на мембраната), Cms, Le (индуктивност на намотката), Re (съпротивление на намотката при прав ток), Xmax (максималният ход на мембраната, след който намотката започва да удря магнита или да изскача от ... леговището си ), Sd (площта на мембраната) и т.н. Ако нямаш тези параметри, те могат да бъдат измерени, но това е друга тема. След като въведеш всички параметри в програмата, влизаш в графа Box и там избираш вида на контрукцията (затворен обем, басрефлекс, бандпас). Най-лесно се прави затворен обем, защото разликите в обема на кутията не оказват твърде голямо влияние върху долната граница на звучене, хода на мембраната, груповите закъснения (те са определящи за това колко стегнат ще бъде басът - под горе-долу 10 милисекунди басът ще е стегнат и ударен, а нагоре вече се размазва, губи детайл ... (но черната музика звучи по- така да се каже размазващо ).
Лошото на затворения обем е, че чувствителността на говорителя силно намалява.
Чувствителността определя колко силно ще звучи една колона. Тя се измерва в децибели. Ето един пример: масово колоните от нисък клас, които се продават на пазара са с чувствителност под 90 децибела. Да приемем че дадена колона има 87дб чувствителност при 1 ват, при слушане от един метър (87db/w/m). Значи при 1 ват ще изкара 87 децибела. При удвояване на мощността, децибелите се увеличават с 3. Следователно при 2 вата имаш 90 децибела. При 4 вата - 93, при 8 - 96... и така до колкото вата държи колоната. Чувствителността е водещият фактор за мощността на една колона, а не ватовете.
Та когато имаш един говорител с примерно 88дб/в/м чувствителност, като го затвориш в затворен обем, чувствителността му пада с 3-4 дб (грубо казано). И вече според ватовете, които може да понесе колоната смяташ колко децибела ще можеш да изкараш от нея. За един домашен купон около 105 децибела са достатъчни.
Басрефлексната конструкция е малко по-пипкава от затворената. При нея контролът над хода на мембраната, скоростите на въздуха в басрефлекса и др. са важни фактори, с които трябва да се внимава. Първо избираш обема на кутията - можеш да пробваш първо да зададеш обем, равен на Vas (стига да не е огромен). В зависимост какви резултати ще получиш накрая, можеш да си играеш с обема докато получиш задоволителен резултат. Колкото по-голяма е кутията, до толкова по-ниска честота ще може да падне системата, но пък се увеличават груповите закъснения и от там намалява ударността и детайлността на баса.
След това избираш количеството на ватата - тя служи за поглъщане на стоящите вълни, които предизвикват резонанси в кутията и кънтене, намалява в известна степен пиковете при някои честоти (честота, която звучи с няколко децибела по-силно от съседни на нея честоти и обикновено е дразнещо за ухото). Тя също така създава усещане на говорителя, че се намира в по-голяма кутия. Това довежда до спадане на долната граница - по-дълбок бас.
Следващата стъпка е да избереш размерите на басрефлекса. Неговата цел е да повдигне тази честота, на която е настроен. До колкото ми стигат знанията, мога да кажа, че честотата, която искаме да повдигнем е тази, която се получава на -3 или -6 децибела (в смисъл при 88дб чувствителност на говорителя, тази честота ще се свири с 85 или 82дб и искаме да я накараме да звучи толкова или почти толкова силно, колкото и тези на 0дб (88дб)). Настройката на честота на басрефлекса се определя от дължината му и диаметъра му, но зависи и от обема на кутията. Колкото е по-дълъг - толкова по-ниска честота повдига. Колкото е по-малък диаметъра му, отново толкова по-ниска честота повдига. Честотата, на която ще настроиш басрефлекса ти ще ти бъде сметната и показана от Bass Box. Препоръчвам да избереш Minimum vent area for Xmax и ако размерите не ти харесват или честота, на която е настроен басрефлексът не смяташ, че е подходяща, можеш да си го донастройваш.
Когато настроиш басрефлекса ти на дадена честота е време да затвориш тази графа, и да натиснеш на Room -> Open acoustic file и да си избереш в какво ще слушаш този субуфер - дали в кола или в стая.
След това натискаш Plot. Появява ти се поле, в което ще ти бъде изобразена амплитудно-честотната характеристика на басрефлексната ти система (същото нещо е и при затворен обем). Кликаш на най-горното празно квадратче, за да ти се появи кръстчето, показващо ти коя честота гледаш, а след това кликаш на празното квадратче до иконката на басрефлекс (шестото отгоре-надолу). Отново натискаш Plot и гледаш.
В зависимост от говорителя можеш да си позволиш да гониш различни долни граници. При говорител с резонансна честота 35хз (много силно зависи от говорителя) може да се очаква да се постигне честота от 35хз при около -3дб. -3дб е съвсем допустим пад. -6дб също е чуваемо и осезаемо звуково налягане. Ако при -3 децибела получаваш много по-високи честоти от резонансната на говорителя, навярно или кутията ти е малка, или басрефлекът ти е твърде къс или широк (а може и двете).
Когато постигнеш желаната честота при -3 или -6 дб е добре да погледнеш и останалите полета на графиката. Например ако избереш CA, ще можеш да видиш какво звуково налягане ще получиш при дадена честота при избрана от теб мощност. При AP ще видиш максималното звуково налягане на системата. При CD ще можеш да видиш хода, който ще прави мембраната на говорителя при дадена честота и мощност. Важно е стойностите да не излизат от максималния ход (Xmax). Този проблем се преодолява с намаляване на размерите на кутията или донастройка на басрефлекса.
При VV ще видиш скоростта на въздуха, минаващ през басрефлекса при дадена честота и мощност. Важно е стойностите да НЕ превишават 15-16 метра в секунда. В противен случай ще се формира свистене в басрефлекса, а повярвай ми, това е дразнещо. Това се предотвратява с достатъчен диаметър на тръбата или със заобляне на ъглите в двата края на бас рефлектора.
При GD ще видиш груповите закъснения при дадена честота. Добре е стойностите да не превишават 10 милисекунди, ако не желаеш размазан бас. Ако стойностите са много голями - пробвай с намаляване размера на кутията или на басрефлекса.
И така... Когато всички стойности влезнат в разумните граници или те удовлетворяват, можеш да си избереш дебелината на плоскостите на кутията, размерите им и да започнеш сглобяването.
Надявам се да съм бил полезен.
ПС
Искам да добавя и една тънкост: обявените от производителя на говорителя характеристики са усреднени за дадена партида от тези говорители. При говорителите на сериозните фирми производители отклоненията от реалните характеристики на отделния говорител са в рамките на няколко процента. Също така трябва да отбележа, че чисто нов говорител има нужда да бъде раздвижван 100тина часа (слушане на музика с него или да бъде оставен да възпроизвежда дадена честота дълго време), защото след като бъде раздвижен, характеристиите му се променят и може да се получи така, че изчислената в Bass Box кутия е неправилна. За това е добре след раздвижването, говорителят да бъде измерен и кутията за него да бъде сметната спрямо реалните му характеристики. Постановката за измерване е обяснена в Bass Box, както и в Loudspeaker lab, която общо взето сама може да измери говорителя.
Също така искам да предупредя, че с благоевградски или китайски менте говорители единствено може да се получи (както някой се беше изказал) Гюфта-гюфта, а не хубав бас. Не купувайте говорители, чиито характеристики не знаете!
Темата е на Bots'_Revenge копирал съм е от www.hardwarebg.com.
Надявам се да бъде от полза!
