Какви спирачки ползвате?

Оплачете се от неграмотни майстори или похвалете някой, който си разбира от работата ... Споделете от къде купувате части за вашят VW
Потребителски аватар
valka
Мнения: 298
Регистриран на: Сря 16 май 2007 19:14
Автомобил: поцинкован танк
Двигател:
Местоположение: София

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот valka » Пон 10 мар 2025 21:34


Смениха ми служебната кола с Dacia Jogger. Взех я на 13 км - на 100 беше ок, на 1000 беше ок, на 3000 беше ок. Стана на 5000, започна да скърца и тя. Вече е над 6500 км и скърца по-зле от Ate-то на Б4-ката ми. Предишната Dacia Logan MCV не сърцаше така и след сменените дискове на над 20 000 км. :a085




Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7907
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот zfa159 » Съб 05 апр 2025 12:35


Тук пише защо всички накладки по-ново производство, без значение от марката, са тотал щета... :

https://www.epa.gov/npdes/copper-free-brake-initiative

ЕС дейно подкрепя всяака еко простотия, която някой някъде по света може да измисли и ест. застава плътно зад налагането и спазването на подобни меморандуми, директиви и т.н. По едно време ги бях намерил конкретно и за ЕС, ама а днес да пиша, а утре и така си и остана, та затова пост-вам линк към щатското, понеже най-лесно го намерих, но от него става достатъчно ясно къде е коренът на проблема. :newsm66
Предвид това, каквато и марка накладка да се вземе, щом е сертифицирана за употреба по пътщата на ЕС, след датите на влизане на тези изисквания и директиви, феродото е трагично, спрямо това, което сме свикнали и познаваме от преди примерно 5-10 години - меко, цапащо, свършващо преди диска, спиращо с леко усилие, не скърцащо и т.н. Сегашното няма нищо общо с това...
След започването на производство на новите типове накладки и монтирането им, лъснаха два други проблема - дисковете свършваха преди накладките и то за доста малък пробег, както и ефективността на спирането беше доста по-ниска. Поради тези причини, производителите си пипнаха и сплавите на дисковете, за да докарат някакъв ефект на спиране между новото феродо и дисковете, както и накладките да не изяждат дисковете за нула време. В резултат на това всякакви дискове се кривят за норматив, дори условията им на работа да са отлични - чисти и прави главини, чисти съпорти, отлично работещи апарати и водачи, не ги мокриш със студена вода, докато са горещи, не спираш екстремно и т.н.
Сменям не малко дискове с накладки всяка седмица и монтираме всякакви марки и модели (клиентите могат да си носят, каквото поискат). Обратната връзка, която получавам през последните няколко години, е все една и съща - всяка марка дискове (оригиналните на различни марки като VAG и MB, Zimmermann обикновени и Sport Coat Z, дето уж са им по-усилените, ATE обикновени и Power, TRW, Textar, Brembo, Bosch, EBC и т.н.) има над 20% случая на кривене още до 6-тия месец и над 50% случая на кривене до 1 година :screwy . Кривенето при различните марки, е в различна степен и при различни условия - примерно ATE често се криви, но само, когато е горещ и после се изправя, след като изстине, докато не се изкриви перманентно след Х изкривявания на горещо. Други се кривят еднократно, след което ако ги изшлайфаш, не се кривят повече, трети се кривят все повече и повече и т.н.
Всяка марка накладки пък има някакъв проблем, понякога и по няколко проблема накуп, което явно зависи от това каква е партидата и при какви действащи регулации за състава на феродото е произведена :
- по-голям свободен ход на педала - не знам точно как да го обясня, усеща се сякаш има съвсем малко въздух в системата, ама няма, все едно самото феродо се смачква, преди да започне самото ефективно спиране
- по-слаба спирачна ефективност - натискаш значително повече, спрямо старите накладки, за да спира ефективно
- свирене - може като са топли или пък като са студени или като спираш плавно или да си свирят постоянно и т.н.
- скърцане/стържене - колегата samo_pechka го беше описал много добре - все едно нямаш феродо или стържеш с дъска по асфалт, сякаш спираш на метал в метал или има камък между диска и накладката
- осезаемо влошено спиране, когато феродото се намокри - усеща се много добре при дъжд или голяма локва или след автомивка - натискаш яко, колата намялава, ама няма "ряз" на спирането. След като изсъхнат (няколко натискания), са си, както преди. Усещал съм го и при старите накладки от едно време, ама много по-леко, по-скоро едва забележимо, докато сега си е осезаемо.

То няма и как да е иначе, предвид, че за да отговарят на дадените изисквания, накладките трябва да са от ограничен тип и количество съставки т.е. различните марки накладки, на практика са почти идентични като състав на феродото, защото ти, като производител, няма как да произведеш нещо колосално различно от другите, предвид, че трябва да го направиш от "ей тия 5 неща" и освен това, имаш и определено максимално количество от всяка от съставките.

И ако мислите, че няма каква друга простития да направят на тази тема, вече са я измислили и се подготвя -> https://oem.mann-hummel.com/en/oem-products/fine-dust-filters/brake-dust-particle-filter.html .
Даже се чуват предложения да премахнат дисковите спирачки и да върнат барабанните, защото са от затворен тип и огромна част от праха остава вътре, а и конструкцията на барабана позволява по-лесното събиране/филтриране на отделяния прах, спрямо дисковите спирачки. :bishop .


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8941
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот samo_pechka » Съб 05 апр 2025 15:35


Зле са нещата, но за сметка на това ще става още по-зле. Барабанни спирачки?!
Аз пак с моето питане:
samo_pechka написа:.....
П.п. 3 не знам за вас, но на мен ми писна от всичко ( измислените еко глупости на парче ) . Никога не съм очаквал, че ще търся стари партиди накладки, отпреди въведенията в еко насока. Никога . И като питам доставчици за дати, ме гледат странно .
Сериозно се замислям за следното : има ли фирма , сериозна фирма при нас ! Която да "лепи" ново феродо на накладки за спирачки ? Качествено феродо, нека цапа джантите, майната му, но да спира колата както е излязла преди 6 години от завода. Не искам да купувам тия фалшименто накладки , с тая новата 'еко" формула на сместа :thumb_down

Някой наблизо до фирма които коват качествено феродо на съединители и други, примерно ДОТИ ЕООД по софето или другаде , да иде на място и поразпита аджеба дали няма почнат и такава услуга да предлагат? Далечко ми е , инак отивам да питам...


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7907
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот zfa159 » Нед 06 апр 2025 10:20


До колкото съм запознат, дисковите накладки ги правят по друга технология - феродото се шприцва в калъп, пресова се и се пече. След това се лепи и пресова към металната подложка. Някои май ги пекат и после пак с подложката . Това за съединителите, е с що годе еднотипна геометрична форма ( кръг), може да купиш голямо парче (примерно цилиндър Ф600 или както го продават) и много по-лесно да го изработиш, след което да се накове с нитове за основата. За дисковата накладка трябва да имаш калъп за всеки модел, което е много неизгодно, ако не ги произвеждаш масово. Пък и откъде ще вземеш по-различно феродо - ако го произвеждат в ЕС, то трябва да отговаря на еко нещата, а ако го внасяш отвън (легално), то също трябва да отговаря, за да го допуснат за внос. Вариантът е да го прави някой тук, по нашенска си технология, но не съм чувал...
Проблемът идва и от Правило R90 на ECE
( https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECE_Regulation_90 ),
което определя характеристиките на спирачните продукти (там влиза и регулацията за състава). Та, то допуска до 15% отклонение на спирачните продукти, спрямо заводските стойности.
Какво ще рече това - колата излиза с някакви дискове и накладки, за първоначално вграждане, когато действат някакви регулации за състава и спирането тогава се приема за 100%. Оттам нататък алтернативните продукти, както и оригиналните за замяна на тези за първоначално вграждане, трябва да добутат до 85% , за да получат R90 хомологация и да се разрешат за ползване. Предвид, че постоянно им рестриктират състава на феродото, производителите вероятно със зор докарват и толкова %, камо ли повече, пък и няма причина да се напъват за още.
В същото време така наречените Perfornance накладки, ако са сертифицирани за R90 (за да се продават в ЕС), могат да са максимум 115% , но ако приемем, че са такива, това са 30% разлика, спрямо стандартните и наистина се усеща драстично. R90 хомологация имат всичките по-известни и достъпни марки тук - повечето на EBC, Ferodo DS Performance (DS2500 и DS3000 са други и нямат R90), Brembo Xtra, повечето на Hawk и Stoptech. Всичко, което те обещават, над 115%, е маркетинг, защото R90 ги ограничава до толкова, единствено ги правят да държат на по-високи температури, но триенето трябва да е лимитирано до 115%.
Поради гореописаната причина, ако се търси някакво по-нормално като ефективност спиране, близко до заводското и онова, което сме свикнали от едно време, трябва да се гледа в посока на такива накладки, но там трябва да се направи компромис със свирене, шум/вибрация/бучене при рязко спиране, особено с по-висока скорост, както и че дискът е консуматив и т.н. , но това донякъде вече стана типично и за обикновените накладки...
Моят опит с различните марки и модели дискове и накладки с хомологация R90 т.е. за ежедневна уптреба по обществени пътища, за преден мост, се свежда до следния резултат (към момента, защото нещата са много динамични) :
1.Дискове :
- ATE и ATE Power - доста висока цена, спрямо качеството. Кривят се, когато са топли и тресат значително, след което като се охладят, се изправят сами. Това е огромен проблем, защото нито можеш да им направиш рекламация (мерят ги на студено, а те тогава са прави), нито да ги шлайфаш - ако ги шлайфнеш топли, ще са криви на студено. В даден момент от време вече се кривят за постоянно.
- TRW - стават за леки коли (Голф, Поло), които се карат основно градско и с нормален стил на каране, защото много лесно прегряват и след това се кривят. Тежките коли или по-агресивното каране, ги унищожава за нула време. Също така, ако не са с накладки TRW, много бързо се износват.
- Textar - като цяло държат може би най-много от алтернативните стандартни, докато в даден момент се изкривят. Тогава могат да се изшлайфат и рядко се кривят втори път, но и тях накладките ги изяждат много.
- оригиналните на VAG - карат доста време, кривят се рядко и в много малка степен, като позволяват шлайфане и рядко се кривят отново. Лошото там е цената и че няма вече за по-старите коли. Накладките също ги ядат много.
- EBC - отдавна не са това, което бяха и не се различават много много от Textar-a, освен че имат по-добро охлаждане, но повечето от тях не могат да се шлайфат (отказват ги, защото били от специфичен материал и износвали много ножовете на машината).
- Zummermann Sport Coat Z - тези като цяло държат доста, но и от тях имам случаи да се изкривят. Също не искат да ги шлайфат.

Накладки :
- ATE + АТЕ Керамик - много пари за нищо. Не се различават от другите "хубави" накладки, освен по цена, иначе имат същото недоспиране като останалите, партиди, които свирят жестоко и такива, които губят голям % спирачна ефективност, когато са мокри (усеща се осезаемо).
- TRW - същото като дисковете им - добри са за леки коли със спокоен стил на шофиране. Много лесно прегряват и след това свирят жестоко и повече никога не спират като хората. За тежки коли или по-агресивни спирания - цЪ.
- Textar - също се усеща недоспиране, не ми се е случвало да свирят постоянно, но стърженето и шумове при спиране от високи скорости, са нещо типично за тях. Държат доста на загряване, но ако ги прегрееш, после свирят зловещо, но си спират. Като цяло работят грубичко.
- Оригинални - същото като TRW, но прегряват малко по-трудно. Стават и за по-тежък модел, явно са съобразени с това, но не стават за по-агресивно каране.
- EBC - зелените са същото като Textar , с разликата че държат повече на загряване и спират по-зле, когато са студени. За другите не мога да кажа, монтирал съм, но нямам обратна връзка.
- Bosch - не спират и свирят жестоко още от чисто нови. Даже и за задни не стават...
- Ferodo DS Performance (както писах, различни са от DS2500 и DS3000) - същото като зеленото EBC.
- Brembo Xtra - тези вече са интересни - спират много, когато са студени, спират много и когато са горещи. Не свирят, но пък работят грубо като Textar-a - стържене и шум при висока скорост. Интересно е и че цената им е много близка с на "хубави" алтернативни, като Textar или ATE.

Има и много други марки и модели, но за тях не мога да кажа мнение, защото или не съм монтирал или нямам нужната обратна връзка, за да изградя някакво мнение за тях, което да не се базира на 2-3-5 опита.

П.п. какво им е на барабаните - биха седяли отлично в предната 'жанта на някой Артеон R :mhihi :screwy .


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8941
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот samo_pechka » Нед 06 апр 2025 13:45


Дали важат и за Турция същите "смески" на накладките? Че да прескоча дотам, една екскурзийка... приятно с полезно


Потребителски аватар
AFN98
Мнения: 86
Регистриран на: Пон 11 окт 2021 19:20
Автомобил: Golf mk4
Двигател: ARL

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот AFN98 » Нед 06 апр 2025 14:47


Турция изнася доста стоки за ЕС. Би трябвало да са съобразено с изискванията и регламентите на ЕС.


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12099
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC
Двигател: B207L
Местоположение: София / Берковица

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот К.Одаджийски » Пон 07 апр 2025 7:23


Интересна работа с тия спирачки. Ние в сервиза комбинираме според клиента, парите и случая. Наблюденията са, че намаляваме монтирането на АТЕ дискове и накладки заради цената им, безумно скъпи станаха. Освен това АТЕ често свирят. Износването също е голямо на дисковете специално, но предполагам тези неща зависят много от стилът на шофиране. Защо го казвам, съдя по мен. Аз цял живот използвам накладки на АТЕ задължително, защото бяха единствените накладки които запазваха спирачните си свойства при спускане на северния склон на Петрохан за малко минути. Аз обаче като сложа нови накладки или нови дискове с накладки първите 300-400 км буквално галя спирачния педал, започвам спирането отдалеч с кратки леки натиски като все едно АБС го играя с педала. Разработвам си ги и нито ми се кривят дискове, нито ми скърцат накладките, докато забелязвам стил на каране, газ от светофара на смърт, все едно сме на драг състезание и се спира в последния момент преди светофара, дори спира в средата на кръстовището щото не му стига мястото.
Сега последния път намерих свободни 2 часа в сервиза, а бях за дискове с накладки и се съобразих с наличностите, за да дойдат максимално бързо и да не губя време на подемника. Монтирах дискове Бош с които замених Феродо на 120 хил км, което изкара 2 чифта накладки АТЕ, накладки за моята кола имаше налични Брембо и с тях замених АТЕ накладки. Вече минах 4 хил км от смяната, нито свирене, нито скърцане, нито вибрация някаква, а спирането си ми е същото. Може и да се промени, ако се промени ще кажа къде е драмата.
Иначе забелязвам, че джантите пак си се почернят от прахта от накладките


Потребителски аватар
yms
Мнения: 303
Регистриран на: Чет 19 яну 2006 15:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот yms » Пон 07 апр 2025 10:52


zfa159 написа:До колкото съм запознат, дисковите накладки ги правят по друга технология - феродото се шприцва в калъп, пресова се и се пече. След това се лепи и пресова към металната подложка. .........................

- EBC - отдавна не са това, което бяха и не се различават много много от Textar-a, освен че имат по-добро охлаждане, но повечето от тях не могат да се шлайфат (отказват ги, защото били от специфичен материал и износвали много ножовете на машината).
.........................

Накладки :
.........................
- EBC - зелените са същото като Textar , с разликата че държат повече на загряване и спират по-зле, когато са студени. За другите не мога да кажа, монтирал съм, но нямам обратна връзка.
.........................

П.п. какво им е на барабаните - биха седяли отлично в предната 'жанта на някой Артеон R :mhihi :screwy .



EBC , тъй като съм ползвал доста от тях през годините , дисковете в момента са " сиви " , много по - добре от " черните " преди . Нямам проблем с кривене дори след сериозно натоварване . Накладки , най - добре са синята серия . " Захапват " по - добре от оригиналните ( и от останалите им серии ) незагряти . Загрети , нямат аналог . По - добре от тях ( студени и загрети ) е само оранжевата серия , но тя не е сертифицирана по R90 и не се предлага за Европа . Не е проблем обаче да се поръча от друго място . Разликата в цената не е голяма .
За да няма кривене на дискове , вибрации и недостатъчно спирачно усилие , е добре да се спази процедурата по напасване описана в сайтът им . При мен поне , подейства .

Това е моят опит с тях .


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7907
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот zfa159 » Пон 07 апр 2025 18:46


samo_pechka написа:Дали важат и за Турция същите "смески" на накладките? Че да прескоча дотам, една екскурзийка... приятно с полезно

Напълно е възможно да са по-читави, защото за техния пазар, нещата са различни. Реално R90 е въведен още 1999г (по спомен) и за ЕС постоянно го изменят, заради рестрикциите за състава на феродото. Те затова по-старите накладки също покриват R90, но са ок. Ако си ги правят в Турция или съседна държава, не е нужно да им пипат сплавта, когато ЕС реши нещо ново, защото не са предназначени за ЕС . Лошото е, че производителите гонят масово производство и надали ще поддържат едно феродо за ЕС и още едно за извън ЕС , като изключвам Щатите и Русия, защото за там пък има съвсем други изисквания за страшно много работи.

К.Одаджийски написа:Иначе забелязвам, че джантите пак си се почернят от прахта от накладките

Дискове Bosch не съм слагал на предна ос и там нямам мнение, иначе за накладките - щом оставят черно/тъмно кафяво по джантите, значи са от стария тип феродо. Новите оставят едно кафеникаво, доста по-светло от това, което сме свикнали да виждаме от едно време. Вероятно затова няма проблемите, за които се оплакваме. Твърде вероятно затова и дисковете карат. Стилът на каране също не е без значение, така е.

yms написа: дисковете в момента са " сиви " , много по - добре от " черните " преди

Слагал съм само от по-старите дискове, черните, понеже за последно съм монтирал преди година, година и нещо. Доста проблеми имаше с тях и щом са решили проблема със замяната им със сиви, има светлина в тунела :) .
За накладките - да, ако имат хубав продукт, който става за ежедневно каране, дори да няма R90, винаги има начини да се внесе.
:beer


Потребителски аватар
yms
Мнения: 303
Регистриран на: Чет 19 яну 2006 15:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Какви спирачки ползвате?

Мнениеот yms » Вто 08 апр 2025 14:54


zfa159 написа:
...............

yms написа: дисковете в момента са " сиви " , много по - добре от " черните " преди

Слагал съм само от по-старите дискове, черните, понеже за последно съм монтирал преди година, година и нещо. Доста проблеми имаше с тях и щом са решили проблема със замяната им със сиви, има светлина в тунела :) .
За накладките - да, ако имат хубав продукт, който става за ежедневно каране, дори да няма R90, винаги има начини да се внесе.
:beer


На Ралито са " черни " USR . Действително първоначално имаха биене след силно нагряване . На следващото рязко спиране от висока скорост изчезна и повече не се е появявало . Накладките са " червени " и не ги препоръчвам , освен ако не се кара на писта . Студени , първите минути " няма никой " . :biggrin

На предният ми ежедневен автомобил , дисковете също бяха " черни " , също USR , но нямах проблем с кривене . Накладките бяха " оранжеви " . Много добре са , но могат да изненадат неприятно този зад теб , а и за задни не са необходими . :biggrin

На сегашният ежедневен са " сиви " GD . Поръчах ги тази година . След 2000 километра няма проблем с тях , дори и след силно загряване и спиране на място . Накладките са " сини " . Също спират много добре студени и загрети . Предполагам , че комбинация " оранжеви " отпред и " сини " отзад ще е най - добре , но не ми се чакаше поръчка . :biggrin

:beer



Върни се в “Сервизи, магазини и части за VW”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 27 госта