Тъй като вече отденлата ми тема я няма,ще обесня тук за какво става дума по понятията "обслужване,профилактика" и т.н. по системите,както и малко принцип на действие.
При автомобилните климатични системи в самата система освен фреона,се намират и още две неща - маслото,което смазва компресора и оцветителя за течове (трасант),който е фосфорисциращо вещество и при теч на фреон от системата,излиза заедно с него и оставя следа,която се вижда при оглед на системата с UV лампа.Принципно не за всички течове е ефективен,но за по-голямата част върши работа.
Причината да се налага обслужване и профилактика на системата е,че двете вещества (маслото и оцветителя) са силно хигроскопични а колкото и да е малко,във системата прониква влага през маркучите и снадките,откъдето се губи и минимално количество фреон,колкото и добра да е системата.Съответно влагата поврежда тръбите,радиаторите (изпарителя и кондензатора),компресора и дехидриращия елемент в системата и именно затова присъствието и е нежелано
.С тази идея на 2 години системата трябва да се изпразни,да се вакуумира наново и да се напълни отново с фреон и с ново масло.Повечвето машини имат опцията да източат стария фреон и да го рециклират и да може да се използва отново (рециклирането е пречистване,понеже той не си губи свойствата със времето а само се замърсява).
Целия процеудрен цикъл е такъв :
-машината изтегля стария фреон,масло и оцветител от системата.
-отделя маслото и оцветителя от фреона,маслото се изхвърля,а фреона се събира при другия в самата машина.
-системата е напълно празна и се вакуумира и тества за течове.
-започва наливането на ново масло в системата
-налива се нов оцветител в системата
-налива се точното количество фреон,за дадения автомобил (има си каталожни данни за целта).
Съответно така звършва цикъла по едно "обслужване" на климатика.След така нареченото обслужване се правят и другите процедури,включени по-надолу в "профилактика"
Профилактиката е нещо далеч по-просто,което е хубаво да се прави началото на всеки един сезон.То включва :
-проверка на наляганията на работеща система (без да се източи фреона,не може да се каже колко точно е,освен ако не се съди по работата на климатика и наляганията в системата при работещ климатик).
-проверка на температурата на духалките при работещ на максимален режим климатик
-проверка на охлаждащите кондензатора ел.перки - дали работят и дали са им разбити лагерите (масов проблем за Пасат В5 и В5.5).
Принципно ако има аномалии в наляганията се случват още две неща - прави се обслужване на климатика за да се види колко точно фреон има и дали проблема му не е,че му е малко фреона.Другата опция е да се поразглоби предната част на колата с цел да се измият радиаторите,понеже се набиват с мизерии и това пречи на охлаждането,оттам се повишава работното налягане на климатика и това води до неприятни поседлици - блокирали компресори,гръмнали маркучи и т.н.
По повод цените (всички цени са без 20-те % отстъпка за сезона):
едно "обслужване" на климатик се формира ценово по следния начин :
-като се източи стария фреон се вижда колко е (излиза си на бележка)
-като се напълни с нов и той се знае колко е.
-смята се разликата между двата и се заплаща при цена от 10лв за 100 грама фреон.
-минималната цена за обслужането е 30лв,понеже в нея се включва новото масло и оцветител.
Ето пример - в колата има 400 грама фреон,а тя събира да кажем 600 грама по каталог.Тогава липсват 200 грама,човека си заплаща минималната цена от 30лв и получава ново масло,оцветител и липсващите му 200 грама фреон. Ако пък колата има 400 грама,но заводски трябва да е с 900 примерно,тогава цената си е 500 грама при 10лв за 100 грама -> 50лв (като в нея си влиза маслото и оцветителя). И това е цялата схема.
Една "профилактика" не отнема много време и цената и няма никакъв смисъл да е повече от 10-тина лв.Разбира се ако има проблем и се стигне до ремонт или обслужване - не се дължат тези 10лв за профилактиката.
Ако се налага миене на радиатори и т.н. вече цената е плаваща понеже зависи от колата - при някои има директен достъп и не се сваля нищо - там и не струва нищо.При други се сваля какво ми не,за да се стигне добре до цялата площ на радиатора (визирам Пасат В3,В4 и горе-долу В5 и В5.5).
Съответно ако системата има течове и се налага да се ремонтира нещо по нея,диагностиката на точните места на течовете е безплатна,ако колата след това се ремонтира при нас.Идеята е,че се надува с друг газ и се гледа откъде изпуска...съответно за да се види,се разглобява доста голяма част от колата (за визуален достъп) и ако ремонта се извърши веднага след това,при нас,дефакто откриването на проблема,не струва нищо,понеже колата така или иначе е разглобена,което олеснява после самия ремонт.
Принципно мога да дам и някакви ориентировъчни цени за други ремонти,но те са доста псецифични и едва ли интересуват по-голямата част от аудиторията тук
Иначе да,занимаваме се с всякакви неща по климатиците и климатрониците и можем да намерим огромен набор от части (само чисто нови,понеже съм си патил с части 2-ра употреба,които аз съм уговарял на колеги и ми е крайно неудобно така...).Става дума за компресори,дхидратори,радиатори,перки,вентилатори,ел.моторчета за климатроници,вакуумни клапи за по-старите климатроници и всякакви други джаджи.Само да отбележа - цените на ел.моторчетата и вакуумните клапи,не са никак приятни
Също така се занимаваме с монтиране на климатици или климатроници на коли,които нямат,но условието е клиента да ми донесе цял комплект (според колата мога да кажа какво точно трябва горе-долу) или да ме прати някъде да си го сваля от някой "донор" .
Ами...това е.Ако някой друг има някакви въпроси - да драска на лични и ще отговарям