То всъщност диференциално ни интересува налягането, затова -800 mbar е по-правилно.
Едната ми кола, на която съм се учил на АГУ и съм си правил всичките експерименти е Фиеста 1.1 с карбуратор - двукамерен Weber.
Там пък страшен номер се получава - нали плочката е с два отвора. Обаче когато е отворена само едната дросел-клапа, смуче само от единия отвор на плочката. И вместо да дърпа единствено газ от изпарителя, се получава късо съединение -> дърпа и въздух от отвора над неотворената дросел-клапа (- пътят е през дупчиците на плочката за втората клапа, през маркуча към Т-кранчето, където се свързва с общата тръба, където имаме по-ниско налягане заради засмукването от първата камера и въздухът обратно се връща в нея.
Значи имаме смес от въздуха, който постъпва през втората част на плочката, плюс някакъв газ от изпарителя. Хората разправят, че общо взето си карат така, но мен малко не ме кефеше - карах, спирах, въртях настройките, мислих за някакъв еднопосочен клапан, който обаче трябва да се отваря много леко, без голяма разлика в налягането. Не можах да измисля такъв и накрая се ядосах и елиминирах напълно втората дросел-клапа - пак си върви де.
(Естествено дърпа и някакъв газ от изпарителя, но ме дразнеше как никой не го е предвидил този проблем със смесването на нежелания въздух в двукамерната плочка, а такива плочки са монтирани не малко.) Търсих, четох - никой не говори за това. Само един много кадърен и технически грамотен човек от Варна - PET3 (той по това време имаше Фиат със същия двукамерен Weber), и беше писал веднъж една статия как напълно е елиминирал този проблем, като е сложил ел.клапан по пътя на газта към втората камера и един датчик-ел.контакт, с който да управлява клапана, така че да се отваря само когато и дросел-клапата тръгне да се отваря. Ако е затворена втората дросел-клапа, то и пътят на газта към нея е затворен, така не може да смуче през нея въздух.
И никой друг нищо такова не видях да е писал - никога, никъде - явно не го намират за проблем.
А то не стига, че venturi-то не смуче достатъчно в ниските обороти, пък и допълнителен въздух се смесва с газта - не е честно. ;)
Клапата на смукача - ако беше дупчен карбуратор, с щуцери под тази клапа, със сигурност щеше да оказва огромно влияние.
Но плочката е над нея и не се влияе от това (- двигателят пак смуче същия въздух). Не ми пречеше особено, но аз направо я елиминирах. Просто целта й е да се увеличи вакуумът под нея и да смуче повече бензин, докато е още студено и течният бензин не може лесно да се изпарява. При газта го няма този проблем, само че при палене е желателно да мога да поддържам малко по-високи обороти, та използвах ръчния смукач в тази му част, дето може да мести и малко да поотвори дросел-клапата. А онази клапа на смукача, която затваря отгоре, само ми пречеше и я подпрях на отворено положение. (- и някаква пружинка последно гледах, че й липсва, ама не си спомням аз ли съм я махнал, сама ли си е паднала.. ;) Като резултат мога да вдигна оборотите при палене на газ и докато загрее колата да ги поддържам малко по-високи на празен ход.
Но пък ако ми свърши газта и ако се наложи да запаля на бензин без смукач си е голяма мъка. Пускам някакви изпарения от газ, колкото да запали и после докато не загрее двигателят реално не може да върви - сместа ужасно беднее, така че дори и при подаване на газ на място ще угасне двигателят. Е, просто гледам да не оставам без газ, но ми се е случвало 1-2 пъти тази година. Ако газта ми свърши на път, докато колата се движи и е загряла, естествено мога да мина на бензин, но изобщо цялата система е ориентирана към палене на газ, защото при карбуратор и без това си е проблем докато изгори наличният бензин в резервоарчето на карбуратора - трябва да има дълъг прав участък, за да се засилиш и като свърши бензинът да превключиш на газ. Това в градски условия е ужасно неудобство - докато неудобството от палене на газ е единствено, че трябва да се изчака 2 мин. преди тръгване през зимата и после в първите 500 метра по-спокойно каране - докато завърти водата, за да не замръзне изпарителят.
Друго на тръбата за въздуха имаше някаква термостатна клапа, която при студен двигател трябва да обръща засмукването на по-топъл въздух откъм генерацията, ама нещо ми се беше прецакала и си смучеше от където си иска - застопорих я в едно положение, даже си я ползвам вместо разни чашки от кафе и други методи за намаляване сечението на входящия въздух. Явно трябва да се гледат и тези неща, понеже дозирането на газ в обикновената АГУ е като съотношения в обема между газ и въздух, а топлият и студеният въздух се различават по обем с доста.
За картерната вентилация не съм решил още какво да направя - карах 3-4 години с един маркуч пуснат под колата, после се замислих, че е по-добре нещо да смуче газовете, хем ще подпомага маслото да не се опитва да изтича през разни гарнитури, както ако е под някакво, дори минимално налягане. Затова наскоро го закачих обратно с един маркуч, въпреки, че не ми се иска нещо да ми влияе на вакуума зад въздушния филтър, където фабрично е свързана тази - ама не съм измислил точно как ще стане добре - опитите продължават.
Може да взема някакъв клапан за картерна вентилация от BMW или нещо, където е предвидена да отива направо във всмукателния колектор. При някои коли така е решена картерната вентилация, а въпросният клапан затваря при много ниско налягане. Защото докато нормално налягането на празен ход във всмукателния колектор е -700 mbar, то ако даваш газ и пуснеш рязко педала, за момент скача двойно и тройно. (-- не че ще изсмуче маслото от картера, това няма как да стане), но имаме някакъв затворен обем в двигателя, запълнен с масло и въздух. Когато задърпа с повече вакуум, част от въздуха ще допълва сместа в колектора и ще я обеднява. При пускането на педала за газта, това може би много не се усеща, понеже и без това двигателят не е натоварен. При първоначалното палене има малко проблем - докато докара и въздуха в двигателя на -0.7 bar. Всъщност май не е лошо да пробвам какво ще стане ако свържа ЕГР направо към всмукателния колектор.) Може и без специален клапан, просто с някакъв калиброван отвор, през който да не може да засмуче много наведнъж - тези преходни процеси с налягането продължават за секунда и в някои коли май така е решена картерната вентилация. (но пък тъпият отвор ще е малък, ще събира конденз и ще се запушва още по-лесно.)
То и без това ми събира конденз при изхода на маркуча, над капака на клапаните. Капакът завършва с едно като комин, а в него се пъха капачката за маслото. В капачката има една ситна тел, която да лови "маслените пари" и след нея излиза маркучът за картерната вентилация. Проблемът е, че парите не са само маслени, а съдържат и доста вода, особено когато се кара на газ. От конденза всеки път като вдигна капачката, изгребвам по половин кофичка "майонеза".
Но ей-сега ще сляза до колата да махна тъпата тел - може пък да спре да събира всичко под капачката (- а някъде по-нататък, където като замръзне, пак ще изхвърля масло през гарнитурата на капака на клапаните) - но по-ме е яд както е в момента, че майонезата се събира точно там и че капе върху разпределителния вал.
За разход последно го засичах когато си направих ламбда-контролера, но си спомням нещо под 70 лв. (при газ от 1.30-1.40 лв.) до Бургас и обратно + някакво градско - значи да е било към 7.5-8 при пълна газ, със скорост 130 км.ч. и ламбда = 1.00
В градско ме е срам да кажа колко е разходът, понеже в късите отсечки постоянно ръчкам до 3-та, до 4-та и много рядко карам нормално на 5-та. Изминавам по 3 км. сутрин и 3 км. вечер - на около 15/100 го докарвам. С нормално каране щеше да бъде доста по-нормален и разходът. ;)
Последна промяна от dreadx на Нед 25 дек 2016 20:27, променено общо 1 път.