Ако променя количеството газ на празен ход със степ мотор би ми свършило работа да не донастройвам със стареенето на въздушния филтър
Стабилизатор на оборотите.
- L&R
- Мнения: 9371
- Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
- Автомобил: CCC
- Двигател:
- Местоположение: coffeeforums.bg
- Контакти:
Стабилизатор на оборотите.
Какво е това чудо?
Ако променя количеството газ на празен ход със степ мотор би ми свършило работа да не донастройвам със стареенето на въздушния филтър
.
Ако променя количеството газ на празен ход със степ мотор би ми свършило работа да не донастройвам със стареенето на въздушния филтър
-
psstv18rp
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Че то бензиновото моторче за ПХ съвсем добре се справя с тази задача. За карбуратор би имало смисъл.
Иначе ако искаш да не зависят нещата от филтър, сезони и т.н. - ламбда контрол. Той и ПХ ще стабилизира, щото поддържа сместа.
Аз скоро си направих (моя си разработка и софт), и е доста полезно нещо.
Иначе ако искаш да не зависят нещата от филтър, сезони и т.н. - ламбда контрол. Той и ПХ ще стабилизира, щото поддържа сместа.
Аз скоро си направих (моя си разработка и софт), и е доста полезно нещо.
-
psstv18rp
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Опа, вярно.
Ами то лесно може да се направи, нали се занимаваш така или иначе с микроконтролери. Вероятно най-удачно ще е със стандартно моторче със стъпков двг за ламбда контрол.
Чел съм из руския нет и за вариант да се замени регулировъчния винт на изпарителя със стъпков мотор, който всъщност натиска пружината вместо винта.
Въпроса е дали си заслужава, или ще е по-добре да се завие една ламбда сонда, и да се направи пълноценен ламбда контролер.
Ами то лесно може да се направи, нали се занимаваш така или иначе с микроконтролери. Вероятно най-удачно ще е със стандартно моторче със стъпков двг за ламбда контрол.
Чел съм из руския нет и за вариант да се замени регулировъчния винт на изпарителя със стъпков мотор, който всъщност натиска пружината вместо винта.
Въпроса е дали си заслужава, или ще е по-добре да се завие една ламбда сонда, и да се направи пълноценен ламбда контролер.
- mafiota
- Мнения: 1583
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
psstv18rp написа:Опа, вярно.
Ами то лесно може да се направи, нали се занимаваш така или иначе с микроконтролери. Вероятно най-удачно ще е със стандартно моторче със стъпков двг за ламбда контрол.
Чел съм из руския нет и за вариант да се замени регулировъчния винт на изпарителя със стъпков мотор, който всъщност натиска пружината вместо винта.
Въпроса е дали си заслужава, или ще е по-добре да се завие една ламбда сонда, и да се направи пълноценен ламбда контролер.
А ти колега оригинално степ моторче ли ползува или модифицира от нещо, хаиде сподели докъде стигна със собственоръчната изработка на ламбда контрола:)
-
psstv18rp
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Тя историята беше сложна.
Първо бях решил да правя проста схема (на база обсъждана тук стара версия на ловато) без микроконтролер и със самоделен двигател (от принтер).
Направих го наполовина, и тогава докато обикалях моргите за части за климатика намерих оригинално степ моторче ловато за 5лв.
Тогава зарязах всичко и направих отново схемата, този път с микроконтролер.
Вече е на колата от месец и нещо, има още работа за изпипване по софтуера, но и сега работи добре. Колата работи по-мазно, няма обедняване при високо натоварване, няма обедняване от надуване на насрещния въздух (въпреки че въздуховода е към емблемата), няма гаснене при изключване от скорост и т.н. За разхода - малко замервания съм правил, но като гледам е намалял с около литър на градско, което е добре като се има предвид че колата работи по-добре. Вероятно заради оптималната смес при незагрял двг и икономайзера. Извън градско малко съм карал и не мога да кажа засега.
Определено си трябва микроконтролер, като гледам колко сложен се получи алгоритъма.
Иначе засега функциите са:
- палене направо на газ: максимално отворен клапан за по-леко палене, връща се в средно положение след първите 50оборота, после чака момента в който ламбдата заработва, до тогава не прави нищо -седи в средно положение. Това и при минаване от бенз на газ го прави (чака ламбдата), ако се мине на газ преди да е заработила.
- икономайзер - следя импулсите за бенз. инжектор, като изчезнат затварям клапана със стъпковото моторче. Щом се появят - отварям.
- Режим "без ламбда" - позволява работа с повредена сонда, активира се със задържане на бутон на ключа газ бензин при даване на контакт - в него моторчето седи в средна позиция, като тази позиция може да се променя с бутоните на ключа, т.е. от купето може да се донагажда настройката, и тя се помни.
- самото управление по сигнала от ламбдата е със скорост пропорционална на оборотите, като може да се конфигурира и забавяне за нагаждане към стара и инертна сонда.
- имам индикация на ключа газ/бенз със led-стълб, която засега може да показва позицията на клапана на моторчето, сигнала от ламбдата и забавящата константа спомената по-горе (тя може да се мени с бутоните на ключа).
Неща които остава да направя:
- детекция на "динамични режими", с цел премахване на споменатото забавяне в тях за по-пъргава реакция. Иска ми се само с анализ на сигнала към инжектора да го направя, т.е. да не пускам кабел към ТПС.
- добавяне на връзка към бутилката с цел показване нивото на газта.
- добавяне на ТАП функция;
- добавяне на връзка по шина LIN (малкото братче на CAN), това е почти готово откъм хардуер - LIN трансмитера е вече на платката, но трябва и софтуер да се понапише. Последното е с цел връзка с PC за конфигуриране, и с цел връзка с бъдещ централен компютър в колата който някой ден може да направя.
- може и автоматично тарикатско минаване от бензин към газ (в момент на икономайзер, който е и температуро-зависим) да напрявя, ама няма да е скоро - не съм привърженик на тая автоматика.
Първо бях решил да правя проста схема (на база обсъждана тук стара версия на ловато) без микроконтролер и със самоделен двигател (от принтер).
Направих го наполовина, и тогава докато обикалях моргите за части за климатика намерих оригинално степ моторче ловато за 5лв.
Тогава зарязах всичко и направих отново схемата, този път с микроконтролер.
Вече е на колата от месец и нещо, има още работа за изпипване по софтуера, но и сега работи добре. Колата работи по-мазно, няма обедняване при високо натоварване, няма обедняване от надуване на насрещния въздух (въпреки че въздуховода е към емблемата), няма гаснене при изключване от скорост и т.н. За разхода - малко замервания съм правил, но като гледам е намалял с около литър на градско, което е добре като се има предвид че колата работи по-добре. Вероятно заради оптималната смес при незагрял двг и икономайзера. Извън градско малко съм карал и не мога да кажа засега.
Определено си трябва микроконтролер, като гледам колко сложен се получи алгоритъма.
Иначе засега функциите са:
- палене направо на газ: максимално отворен клапан за по-леко палене, връща се в средно положение след първите 50оборота, после чака момента в който ламбдата заработва, до тогава не прави нищо -седи в средно положение. Това и при минаване от бенз на газ го прави (чака ламбдата), ако се мине на газ преди да е заработила.
- икономайзер - следя импулсите за бенз. инжектор, като изчезнат затварям клапана със стъпковото моторче. Щом се появят - отварям.
- Режим "без ламбда" - позволява работа с повредена сонда, активира се със задържане на бутон на ключа газ бензин при даване на контакт - в него моторчето седи в средна позиция, като тази позиция може да се променя с бутоните на ключа, т.е. от купето може да се донагажда настройката, и тя се помни.
- самото управление по сигнала от ламбдата е със скорост пропорционална на оборотите, като може да се конфигурира и забавяне за нагаждане към стара и инертна сонда.
- имам индикация на ключа газ/бенз със led-стълб, която засега може да показва позицията на клапана на моторчето, сигнала от ламбдата и забавящата константа спомената по-горе (тя може да се мени с бутоните на ключа).
Неща които остава да направя:
- детекция на "динамични режими", с цел премахване на споменатото забавяне в тях за по-пъргава реакция. Иска ми се само с анализ на сигнала към инжектора да го направя, т.е. да не пускам кабел към ТПС.
- добавяне на връзка към бутилката с цел показване нивото на газта.
- добавяне на ТАП функция;
- добавяне на връзка по шина LIN (малкото братче на CAN), това е почти готово откъм хардуер - LIN трансмитера е вече на платката, но трябва и софтуер да се понапише. Последното е с цел връзка с PC за конфигуриране, и с цел връзка с бъдещ централен компютър в колата който някой ден може да направя.
- може и автоматично тарикатско минаване от бензин към газ (в момент на икономайзер, който е и температуро-зависим) да напрявя, ама няма да е скоро - не съм привърженик на тая автоматика.
- mafiota
- Мнения: 1583
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
Много добре си го замислил колега, но явно им разбираш на микроконтролерите:)
Ето ти нещо , което може да ти бъде от полза
http://www.circuitcellar.com/renesas200 ... stract.pdf
Ето ти нещо , което може да ти бъде от полза
http://www.circuitcellar.com/renesas200 ... stract.pdf
- mafiota
- Мнения: 1583
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
А ето и някои коментари, на едни пичове който и те се мъчат да направят ламбда контрол - собственоръчно :
Това с меренето на импулсите към инжекторите и да ауправлявам степера съм го правил за пробата - не става. Ако имате интерес мога да ви дам сорс Приа, прост е. Причините да не става с много, но най вече инертността на състемата при работа на гас е много по голяма заради бавния степер и натрупаната смес в колекторите. Изобщо нещата са изчислени да работят по друг начин.
На тая тема преди време бях доста писал в фитския форум, ако искате потърсете.
Горната идея става (и то доста успешно) само за газови инжекциони, но си трябва естествено корекция на пулса преди да се подаде на газовите инжектори, тази корекция даже е крива която може да се настройва, т.е. за дадена измерена ширина - каква ширина на импулса да се подаде на газовия инжектор.
За пробите използвах оригинален Ловато Еко контрол. Вече година карам с оригиналния софт, но сега реших да си го пренапиша и да му вкарам две подобрения спрямо оригиналния.
Оригиналния работи така:
- постоянно или отваря или затваря в зависимост дали сместа е бедна или богата, като междувременно осреднява стоиностите и се получава средна оптимална стойност на степера, тази стойност се използва само и единствено за мигновен преход от покой в натоварване, т.е. ако натиснеш газта степера да скочи направо там. Това означава ча при приеход покой->натоварване степера веднага заема оптимална стойност, докато при оратния преход натоварване->покой степера бавно прави това, от тук се получава че сместа е доста дълго време богата ако само от време на време чукаш газта, както например е при задръстване на светофар.
Та аз сега пренаписвам софта така че:
1. да има две оптимални позиции на степера - за покой и при натоварване, така степера веднага отива в съответната позиция.
2. в сътоветната оптимална позиция степера да ходи и при всяска промяна на на сместа бедна<->богата, така все едно малко изпреварвам инертността на системата и управлението на сместа става по пъргаво.
-
psstv18rp
- Мнения: 1282
- Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Вярно, отклонихме се, сори.
Някакъв конкретен продукт ли имаш предвид?
Няма как да поддържа стехиометрична смес без ламбда, така че остава само при отпуснат педал да поддържа зададени обороти, като над 1000-1100 не бива да действа разбира се. Или по-прост вариант - да не дава на оборотите да паднат под някаква стойност.
Другото за което се сещам са "балансьорите", които могат да имат и такъв ефект - дето са нещо като "кранче" за газта но задвижвано от вакуума след въздушния филтър - има ги фабрични, имаше и вариант за връзка на външната страна на втората степен на изпарителя вместо към атмосферата към вакуума след филтъра. Да не е нещо такова?
Някакъв конкретен продукт ли имаш предвид?
Няма как да поддържа стехиометрична смес без ламбда, така че остава само при отпуснат педал да поддържа зададени обороти, като над 1000-1100 не бива да действа разбира се. Или по-прост вариант - да не дава на оборотите да паднат под някаква стойност.
Другото за което се сещам са "балансьорите", които могат да имат и такъв ефект - дето са нещо като "кранче" за газта но задвижвано от вакуума след въздушния филтър - има ги фабрични, имаше и вариант за връзка на външната страна на втората степен на изпарителя вместо към атмосферата към вакуума след филтъра. Да не е нещо такова?
- mafiota
- Мнения: 1583
- Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
- Автомобил: Audi A6 C5
- Двигател: APU
- Местоположение: Козлодуй
psstv18rp написа: .........................само при отпуснат педал да поддържа зададени обороти, като над 1000-1100 не бива да действа разбира се. Или по-прост вариант - да не дава на оборотите да паднат под някаква стойност.
.................................
Това е вариант наистина, но за да се подържат оборотите кое ще регулираме горивото или притока на въздух??
А не може ли да се направи при карба същата система както при монотото - едно "моторче за ПХ" да ръчка постоянно дроселовата клапа, като инфо се взема само от оборотите на ПХ и се стреми да ги поддържа в определени граници, при не натиснат педал??
- The_Machine
- Мнения: 3558
- Регистриран на: Нед 17 дек 2006 20:09
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Върни се в “Автогазови уредби”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 39 госта