Бих искал да Ви споделя нещо, което ме измъчи последните няколко месеца, свързано с фабрична газова уредба от Холандия, а именно въпросната Колтек, Некам или Телефлекс. Когато купувах колата преди малко повече от година, не вдявах нищо от автомобили. Просто трябваше да станем мобилни и се наложи да я вземем набързо. Съответно търсехме обяви с "бензин/газ", поради икономията за която бях чувал. Но тогава нямаше кой да ми каже: Ако ще е с газ, търси такава или такава газова уредба. Един съвет тук от мен: При закупуването на автомобил или го вземете без ГАЗ и си сложете каквато искате, или проверете тази газова, която е сложена дали е подходяща за този вид автомобили и евентуални проблеми и отстранявания по такъв вид уредба.
Дойде Февруари.2014 и колата беше изминала 10000 км в мои ръце. Караше се предимно на газ. Един ден обаче почна леко от време на време да придръпва във всякакви обороти. Правеше го хаотично и непостоянно; на празен ход, в движение; на моменти при подаване на газ при изпреварвания (110-120 км/ч.) обръщаше на бензин. До тук добре. Викам си филтри. Бях чувал за филтри по газовите уредби, но не знаех на тази къде са и какво представляват. Отивам при един газаджия във В.Търново, за който съм чувал много положителни отзиви (в района на Пени). Дори и баща и от Русе е идвал при него да му монтира газта на всички автомобили. (Като се сетя дори и баща ми не ме посъветва каква газ да гледам, като купувам колата... интересно!). Та отварям аз капака и човека застана с ръце на кръста, като амфора и ми вика: "Пич, няма филтри за смяна тук. Какви са ти оплакванията, че искаш смяна на филтри?..." и после вика: "Караш докато спре и ето това тук (тогава посочи разпределителя на газ, което не знаех какво представлява) се подменя и караш спокойно." Обаче нито ми каза каква е марката на газовата, нито какво е това, което се подменя... никаква информация. От там реших да карам до последно. Последното не беше много далеч. Няколко дена по късно не искаше да се движи на газ. Когато премина на газ - забива муцуната, но по-интересното беше, че не обръщаше на бензин, а гаснеше. Няма игра на обороти, няма нищо; направо гасне.
Започнаха едни обикаляния по газаджии в Русе и Велико Търново. Всеки вика: Върви при тоз. Той щи я опрай. Върви тук, върви там. Голямо вървене беше. Повечето само гледат, цъкат, мигат и ми викат: "Сори пич, нищо не мога да направя". Един обаче (не помня кой) ми вика: "Дай да видим к'во пише на бутилката? На редуктора, на разпределителя, на копчелъците." (Тук да вметна, че повечето търсиха компютър за газта, но никой не го откри). Та гледаме ние по инсталацията и почнах да си водя бележки. Оказа се Холандски Газов Инжекцион КОЛТЕК-НЕКАМ тип МЕГА (Koltec-Necam Mega). Отварям "google" и се видях в чудо. Започнаха едни теми, като всички бяха със заглавия: "Холандска газ - проблем"; "Помощ помагайте - Koltec" и всякакви варианти. Нямаше тема от рода: "Много яка Холандска уредба". Чета и гледам, чета и гледам. Разбрах какво представлява, какви са частите, какъв е компютъра и дето се вика бях намерил всичката информация изписана на български и 1/3 от информацията на английски (други езици не знам); повече теми бяха с завършек: еди кой си ми я оправи, но почти никой не казваше какво и е направено.
До тук с въведението. Минаваме на нещата, които се случиха последните 4-5 месеца:
Нямиране на филтри и проверка за смяна
Това беше интересно. Намерих един филтър на цялата инсталация и той беше поставен преди редуктора на един газов клапан.

Водят тези уредби "вечни", но не знаят, че ще се карат в България с газ с добавки. По тази причина всички връзки, нипели, муфи и к'вото се сетите е залепено с лепила за резби и прочие. Та намирам аз ключ 22 и почвам леко-леко да се опитвам да развия голямата тапа за филтър, за да го сменя. Точно в този момент се чува едно "пук" и филтъра увисва на тръбата за газ, и гледам се е разделил от редуктора. Като се заглеждам и виждам следното: този щурер счупен през средата. Половината виси от клапана, другата половина е в редуктора.

Викам си до тук добре, 20-30 лв. назад.
Събиране на допълнителна информация и подготовка за смяна на части
Ровя, ровя в google и не намирам части за тези уредби в България. Клапана реших да сложа друг, но щуцера щеше да е проблем (цена 24 паунда + доставка)...
Първи смени и нсталации
Намирам един добър шлосер и му викам: "Този щуцер му правиш една резба на входа и му вкарвам един щуцер 10х1 и му завивам тука клапана и съм готов." Всички изглеждаше добре. Докато бях разглобил предницата реших да отворя този редуктор, следвайки снимките и упътванията за почистване и да го почистя. ръководство за почистване и настройка на редуктор колтек Имаше много нагари вътре, мембраните бяха леко накъсани тук там, но нямах нито резервни мембрани, нито ми се искаше да ги поръчвам от Англия или Холандия. Викам си: Колкото изкара - толкова. Ще мисля други варианти. Сглобих го редуктора и почвам да навивам щуцерите един в друг. Дотук добре, обаче почвам да навивам и газовия клапан. Стоеше леко настрани на редуктора и му трябваше още малко да се изправи, за да не пречи на ламарината за която се закача редуктора. В този момент се чува пак онова "пук" и се къса някъде в редуктора щуцера с прижината. Тогава си викам: "Край, това беше. Ще слагам нова."
Проверка за газови уредби: обикновена, инжекцион. Производители и Цени
Започнах да търся различни варианти за НОВА ГАЗОВА УРЕДБА. Каква, от къде, за колко пари. Натъкнах се на проблеми от рода: "Пич не мога да ти махна старата. Това е много работа и няма да ти хареса цената"; "Гледай сега: Не че не искам да ти взема парите за демонтаж и монтаж, но не ми се занимава; а и цената няма да ти хареса".
Оказа се, че премахването на тази уредба ще коства 1/3 от цената на инсталацията на нова. Реших се накрая да пробвам нещо, което изглеждаше, като вариант от рода: Що пък да не стане?
Първи инсталации и движение на ГАЗ
Реших се да започна подмяна на компонентите с други. Разрових се за редуктор. Така или иначе, ако не стане с него при тази инсталация, поне ще имам редуктор при инсталирането на нова газова. Спрях се на редуктор ТОМАСЕТО АЛЯСКА (за двигатели от 80 до 130 к.с.)

Използват ги в ГИ ФОБОС, като бях прочел повече позитивни отколкото отрицателни отзиви. Лесна настройка на компютъра и лесна поддръжка. Дори и да не тръгне, поне ще имам редуктора. Поръчвам го и го слагам. Компютъра на КОЛТЕК-а е самообучаващ се, така, че предполагах, че няма да има проблеми. Вече с нов изпарител колата тръгва на газ. От време на време почват пак потрепвания. Проверявам свещите и "О, чудо!". Единият кабел е оригинален (на 16 години). Другите 3 са от два различни комплекта. Свещите, долу-горе добре, но не перфектни. Следва смяна на кабели и свещи. На този модел 1.6 AHL смяната е много интересна: разкачаш дроселовата клапа, за да стигнеш до делкото и да махнеш свещите. Ходът им е недостатъчен да бъдат извадени, без премахване на дросела. Нови свещи, нови кабели, нов редуктор... Тръгвам и след 50 км. муцуната пак долу. Гасне и не обръща на бензин. Не иска и да се включи после на газ. Чак след 1-2 часа обръща. Почвам да мисля: сигурно нещо изпарителя замръзва. Не мога да я обърна на газ, за да видя колко са топли маркучите и дали има скреж по редуктора, като работи, защото не тръгва въобще. Проследявам маркучите за антифриза, за да видя как точно е свързан (последователно, паралелно, към какво). Оказа се много добре направена (все пак е заводска): свързана последователно към малкия кръг за охлаждане на парното. Маркучите парят. Целия антифриз минава от там, т.е. през редуктора. Това означава, че няма как да замръзне. Проверявам системата по-нататък (в посока двигателя). Стигам до разпределителя:

Разглобяване, почистване (както са описали много хора). Всичко изглежда добре и работещо. Започнах да предполагам, че проблема са ми наляганията. Тази уредба работи на две налягания: Високо (1,4-1,5 бара) в редуктора и Ниско (0,95 бара) в разпределителя. Почвам да обикалям и търся варианти, как да замеря наляганията. Намирам манометър, маркучи, щуцери и вече съм готов. (Между другото за проверка на налягането трябва щуцер М6 (от файла за почистване и настройки по-горе), като този щуцер М6 по газовите магазини го знаят, като щуцер за вакум за изпарител с резба 6 мм. Повечето продавачи на въпроса: "Трябва ми щуцер М6" ми отговарят: "Нямаме такова нещо"; а на въпроса: "Ами щуцер за вакум на изпарител с резба 6 мм имате ли?" и те ми казват: "Да, по 2 лв. с всякаква дължина на резбата.")
Та меря аз наляганията, обаче колата губи обороти на празен ход; не работи равномерно в оборотите 2100-2400. Като види малко баир (а то в Търново има много) и не иска да се движи. Прекъсва, лашка... Реших да я карам на бензин в града и на газ извън града, докато разбера какво точно и има. Минах 200 км извън града и по едно време наби муцината и вече не искаше да се включи на газ въобще. Почнах да се замислям, какво съм и направил към момента, какво съм проверил и от какво може да се окаже проблема. Стигнах до извода, че единственият проблем може да идва от въпросният разпределител. В него трябва да има нещо, което не е както трябва. Пак разглобяване на разпределителя. Почистване и пак проба. Не иска да обърне на газ и това е. Но пък при отварянето на разпределителя, той е пълен с газ, което означава, че до там стига. В него има една игла, която определя количеството газ което да влезе в разпределителя, и един стъпков мотор, който определя количеството газ което да премине към дюзите. Замислих се какви кабели и маркучи влизат и излизат от него и се оказва, че няма никаква проверка относно налягане в него, както и каква и колко е обогатената смес в него. т.е. ако не стига газ до цилиндрите на колата, разпределителя не подава сигнал за проблем към компютъра. От компютъра взема само времената за отваряне на иглата и степ мотора на разпределителя. Отварям го отново и какво да видя: степ мотора твърд... не мърда на никъде, а е чист. Правя опит за раздвижване (имаше една тема за цялостно почистване), но не ще и не ще. Ровя аз в нета и намирам разпределител употребяван. На мен ми трябва само стъпков мотор, но пък не съм сигурен и за състоянието на иглата и до кога ще издържи. Поръчвам аз разпределителя и той идва. Вадя му стъпковия мотор и го слагам на моя разпределител. Паля... минава на газ... на празни обороти почват леки колебания (нормално, компютъра се наглася)... играчка малко с изходното налягане на редуктора... DONE!
При мен целият проблем се оказа това стъпково моторче на разпределителя, което от началото ми е правило проблеми, като е зацикляло, спирало. Не че филтъра на клапана от първата снимка не беше станал графитен, но всички прекъсвания, гаснения се оказа тази малка джаджа.

В момента трябва малко да се бутне налягането нагоре, че нещо май не и стига газта, но поне вече се движа на газ изцяло. Искам да минат 2-3 пълнения на бутилката, за да видя колко гори и дали и трябва повече или по-малко газ.
От горното, за последните месеци мъки, стигнах до следните изводи при проблеми:
- Проверка филтри;
- Проследяване на системите последователно, като аз бих тръгнал винаги от бутилката за газ в посока двигател;
- Проверка на всички механични части (особено, ако нямат обратна връзка към компютъра);
- Спокойствие и много четене, питане, изслушване;
Все пак е газ и поне за мен се окача, че не е толкова сложно, колкото изглежда.
В крайна сметка при сблъсъкът ми с КОЛТЕК се оказах с:
- Нов редуктор (друг вид);
- Нови кабели и свещи;
- Ново стъпково моторче на разпределителя;
Хубав ден,
п.п.: Съжалявам за дългото писане, но това си беше голяма мъка за мен, като се има предвид, че Февруари месец не знаех какво е газ и как работи, а в момента ми трябват само кръстата отверка; ключове 10 и 17; набор шестограми и мога да я разпилея уредбата на съставните и части.