Ламбда контрол система-направи си сам!

При тази цена на горивата, все повече от нас се "газифицират". Проблеми и решенията им тук
Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Ламбда контрол система-направи си сам!

Мнениеот mafiota » Вто 23 яну 2007 13:01


Колеги бих изкал да си позволя да пусна една отделна тема за собствена разработка на система за ламбда контрол или по-точно на управляващият блок, въпреки че преди няколко теми засегнах проблема. Тези системи тепърва ще навлизат у нас и определено за напред ще имат почва. Та наскоро попаднах на една схема на по елементарна система за Ламбда контрол, която използва като обратна връзка само сигнала от Ламбда сондата:

Изображение


http://snimka.bg/album.php?album_id=7837&photo=244

Бих се радвал някои да сподели подобни идеи,или мнения, защото съм сигурен че не е кои знае колко трудно да се направи управляващият блок, а разбира се степ мотора си е по труден за изработка и тои трябва да се закупи.
По долу изрових инструкциите на един оригинален блок за управление на Ланди Ренцо, които биха били от полза, на някои които е по-напред в програмирането и желае да направи своя разработка.
--------------------------------------
LCS A1 V05 PROGRAMMABLE FUNCTIONS Here below are indicated the programmable functions of LCS A1 V05 with relevant programming menu and options in which are pointed out in bold type the standard parameters settled with Computer new or resetted.
-NUMBER OF CYLINDER TYPE OF IGNITION: DOUBLE-COIL, SINGLE COIL, 4/5/6/8 CYLINDERS
-RPM SIGNAL: STANDARD. WEAK
-PETROL/GAS AUTOMATIC CHANGE: IN DECELERATION, IN ACCELERATION, GAS STARTING (only if enabled)
-PRIMING TIME: (only if enabled gas starting): 0.0- 5.0 sec (0.8 sec)
-TEMPERATURE FOR CHANGE: (only if enabled): 20° - 40° (30°)
-RPM FOR AUTOMATIC CHANGE: 400 - 9.000 RPM (2.000 RPM)
-FUEL OVERLAPPING TIME DURING AUTOMATIC CHANGE: 0.000 - 1.000 SEC (0,400 SEC.)
-TPS (THROTTLE POSITION SENSOR): LINEAR 0-5V, Linear 5 - 0V, SWITCH 0 - 12V, SWITCH 12- 0V, MONO BOSCH, TPS ADAPTER
-GAS LEVEL SENSOR: LANDI RENZO, A E B, 0 - 90 OHM
-LAMBDA SENSOR: 0 - 1V, 0.8- 1.6V, 0 - 5V ‘A', 0-5V ‘B’, 5-0V ’A’, 5-0V ‘B’
-LAMBDA SENSOR READING DELAY: 0- 1.250 SEC (5 SEC.)
-LAMBDA SENSOR EMULATION: SQUARE WAVE, DISCONNECTED, GROUND
-SQUARE WAVE EMULATION (only if selected previous option): HIGH TIME (0,36 SEC). LOW TIME (0,36 SEC.) DISCONNECTED SENSOR TIME (0,00 SEC.), NUMBER OF WAVES AFTER DISCONNECTION (0)
-ACTUATOR-MAX DEVIATION IN ACCELERATION: NOT ENABLED, 40 - 240 STEPS (100 STEPS if enabled)
- TPS DURING DEVIATION: (only if selected previous option) 1 5 - 5.0V (2,8V)
- ACTUATOR-MAX HIGH POSITION: 20 - 240 STEPS (240 STEPS )
-TPS TO RELEASE LIMITATION: {only if selected relevant options) 0.0 - 5.0V (2,8V)
-ACTUATOR-MAX LOW POSITION: 20 - 240 STEPS (20 STEPS )
-CUT-OFF OPTION: NOT ENABLED, ENABLED
-MINIMUM RPM FOR CUT-OFF: (only if selected previous option) 400 - 9.000 RPM (1.500 RPM)
-ACTUATOR-MAX POSITION FOR CUT- OFF: (only if selected previous option) 40 - 240 STEPS (80 STEPS)
-ACTUATOR-MAX INCREASE IN ACCELERATION: NOT ENABLED. ENABLED
-TPS DEVIATION FOR INCREASE: (only if selected previous option) 0.1 - 3.0V (0,3V)
-NUMBER STEPS FOR INCREASE: (only if selected previous option) 0 - 30 STEPS (5 STEPS)
-ACTUATOR-MAX POSITION FOR FIXED DEFAULT: NOT ENABLED. 20 - 240 STEPS (100 STEPS if enabled)
-LCS A1 V05 MEMORY RESETTING: OK TO CONFIRM allows to re-set the standard values (in bold type) of LCS A1 1/05 Computer
------------------------------------------
И последно бих изкал отново да побликувам един линк които показва как еди руснак сам си е разработил цялата система - от А до Я :)

http://www.dze.lpg.ru/Dwr_fn.htm

ПС. Моите уважения към колегите които предлагат готови системи,като бих изкал да кажа че с този пост нямам за цел да им подбивам продажбите, а идеята изцяло е в името на техниката и тръпката да си изработиш нещо сам :wink:

Последна промяна от mafiota на Вто 23 яну 2007 14:45, променено общо 2 пъти.




ivo123
Мнения: 1008
Регистриран на: Вто 21 мар 2006 7:56
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот ivo123 » Вто 23 яну 2007 14:09


аз използвам тази схема, която в момента ми е монтирана на колата
http://audibg.com/NEW/index.php?act=Att ... st&id=4325
няма използване на ТПС, но колата си има динамика и схемата без степ мотора излиза към 25лв макс със доставката на МС3479, който преди беше към 12 а миналия месец ми поискаха 19лв.


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Вто 23 яну 2007 14:43


ivo123 написа:аз използвам тази схема, която в момента ми е монтирана на колата
http://audibg.com/NEW/index.php?act=Att ... st&id=4325
няма използване на ТПС, но колата си има динамика и схемата без степ мотора излиза към 25лв макс със доставката на МС3479, който преди беше към 12 а миналия месец ми поискаха 19лв.



Аз същата схема се опитах да цитирам по-горе, но нещо не можах маи да я кача :roll:
Изках само да те попитам с тази схема намалява ли се разхода на газ?Защото скоро и аз мисля да я пробвам.


ivo123
Мнения: 1008
Регистриран на: Вто 21 мар 2006 7:56
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот ivo123 » Вто 23 яну 2007 14:58


ами честно да ти кажа зависи от крачето.
Т.е. при икономично каране гори по-малко и на извънградско, а ако я настъпваш гори, но за сметка на това върви доста по-добре.


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Вто 23 яну 2007 15:06


ivo123 написа:ами честно да ти кажа зависи от крачето.
Т.е. при икономично каране гори по-малко и на извънградско, а ако я настъпваш гори, но за сметка на това върви доста по-добре.



На каква цена ти излезе степ моторчето, и прави ли и някакви настроики на схемата, нали има там едно потенциометърче, какво по-точно се настроива от него?Тази част с потенциометъра не е ли всъщност емулатор на ламбда сондата - към оригиналния комп на каолата?


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Вто 23 яну 2007 15:20


Мисля че схемата е на това устройство:
http://www.elpege.cz/lpg-schema/lpg-sch ... loveco.gif


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Вто 23 яну 2007 17:00


Интересна схемичка (като идея).

Този емулатор (средната част) за какво е? Би следвало да не е необходим при наличие на ламбда контролер, а също и релето, и прекъсването на ламбдата. Мисля също че може схемата да се преправи само на 12V и да се избегне 7805 - промените ще са дребни, а колкото е по-просто, толкова е по-надеждно. Прекъсването на ламбдата изобщо е нежелателно, че сигнала е слаб (0.1-0.9V) и евентуален лош контакт в контактите на релето може напълно да оплеска нещата след време.

Та според мен схемата трябва да се опрости като се разкарат емулатора и релето и се попроменят някой елементи за да работи само на 12V, та да отпадне и 7805 и боклуците покрай него.

Също струва ми се че е добре да има възможност за регулиране на честотата на мултивибратора в горния десен ъгъл (дето генерира clock-а на 3479), за да може да се напасва схемата към ламбда сондата. Т.е. при стара и тромава сонда да се намали честотата и обратно. Иначе при стара сонда може ламбда котролера да премества двигателчето ненужно много на всеки цикъл.

ivo123, какъв стъпков използваш? Предполагам някой готов с клапа и т.н.?


ivo123
Мнения: 1008
Регистриран на: Вто 21 мар 2006 7:56
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас
Контакти:

Мнениеот ivo123 » Вто 23 яну 2007 18:22


използвам модифициран степ мотор от моноинжекция на опел с 4 извода и правен метален корпус, който завършва с щуцери за маркуча от изпарителя към плочката.
потенциометъра е за ламбда емулатора, но този емулатор не е много добър за нашите коли. Стойностите които дава не са 0,1 - 0,9 - 0,1.... а 0,1 ; 0,2; 0,3 .... 0,9 и обратно и така компа се шашка още повече, така че го замених с друг от с 555 брояч.
Принципно си е необходим емулатора, понеже и нямам подгрев на дюзата а и при настройка на ламбда контрола и при продължителната му работа пак се наблюдава явлението високи обороти /пробвал съм без емулатор/
Нямам забележки от схемата, колата се държи доста добре като динамика.
През лятото за сведение Бургас - Варна по баирите, като я настъпвах доста дойде 8/100. В града, понеже я натискам а и на къси разстояния дава разход към 12/100 някъде.
Общо взето е полезно допълнение към газовото оборудване на автомобила.

В схемата на МС3479 има и 5волта, поради това се намаля и напрежението на 5 волта, като е хубаво да се сложи стабилизатор за 5-те волта, тъй като при 12 примерно е 4,9 но при 13,9-14 волта?


Потребителски аватар
The_Machine
Мнения: 3558
Регистриран на: Нед 17 дек 2006 20:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот The_Machine » Вто 23 яну 2007 23:00


Момчета , не ми се чете темата - няма и смисъл -доста бос съм в електротехниката , но пък мога да помогна с доста степ мотори - втора ръка за съжаление :roll:


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Сря 24 яну 2007 7:37


ivo123 би ли споделил твоята модификация на схемичката? А прави ли се някаква по специална настроика на системката ?, смисъл на какво напрежение се настроива емулатора, клапичката на степ мотора на какво положение се оставя, и врътките на троиника ( дроселчетата)дето отива към плочката (смесителя) максимално ли се развиват или се оставят като си е настроена газовата?


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Сря 24 яну 2007 7:44


The_Machine написа:Момчета , не ми се чете темата - няма и смисъл -доста бос съм в електротехниката , но пък мога да помогна с доста степ мотори - втора ръка за съжаление :roll:


Колега The_Machine, как бихме могли да се свържем с теб за да се оговорим за някое степ моторче?, моят маил е: marian_gbg@yahoo.com, ICQ229130015, и tel.0889285059

А аз междувременно тук намерих още една схемка на емулатор:

http://www.alflash.narod.ru/Vf1/WirSim1.pdf


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Сря 24 яну 2007 12:07


ivo123, не виждам никъде 5V (в data-sheet-а на чипа). Захранването го дават от 7.2 до 16.5, което плаче за директно връзване към ел.мрежата на колата. :-)

Виждам че в конкретната схема са дали 5V na 1-во краче, но това е защото има и други части от схемата работещи на 5V, и така те се пазят от индуктивни импулси от намотките на двигателчето (за това е краче 1), ако обаче цялата схема работи на 12V, такова нещо е ненужно, и в datasheet-а се препоръчва това краче да се върже през диод към 12V.

Прав си че за да работят прецизно компараторите ще трябва да се осигури стабилизирано напрежение, но то може да е примерно 10В, а не 5 (по-малко загуби в стабилизатора). Всъщност чудя се дали не може да се избегне стабилизираното напрежение. Май ще може, но трябва да се помисли малко.

Ако намеря време може да пробвам нещо такова, но ще модифицирам доста схемата. Мисля за 2 компаратора за ламбдата, така че двигателчето да не се мести при напрежение в някакъв интервал около 0.45V (например докато загрее сондата, а и с други цели), + икономайзер (при изчезване на импулсите за инжектора от комп-а да притваря), + може би възможност за 3 режима на работа - нормален, икономичен (леко по-бедна смес) и "мощен" (леко по-богата смес), чрез забавяне на обогатяването или обедняването. Последното не съм сигурен дали има смисъл, може би не.

Но ми се ще да го направя със стандартен стъпков двигател (за АГУ).


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Сря 24 яну 2007 13:12


Колега psstv18rp много добре си го замислил , но маи работата ще отиде към програмиране на пик :) А дали не може да се вкара и сигнал от ТПС датчика? И нещо друго да засега тук, не съм сигурен, но маи бях чел някъде че при работа на газ , стоиностите на напреженията които се получават от ЛС за богата и бедна смес, са по високи!


psstv18rp
Мнения: 1282
Регистриран на: Чет 20 юли 2006 14:32
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот psstv18rp » Сря 24 яну 2007 14:01


Бе то че с PIC-че ще е по-гъвкаво е ясно, въпроса е дали може да се запази схемата достатъчно проста та да се мине и без едночипов.
Все пак "с PIC и баба знае", интересно е да се направи без него. :-)

Принципно аз бих ползвал PIC за друг вариант на "ламбда контрол", който да гледа и анализира *само* сигнала за към инжектора от ECUто, т.е. да се ползва бензиновия компютър и на газ, а PIC-чето просто да му позволи да управлява газта. Това ще е най-хубавия вариант, но иска *много* експерименти, а време няма. :-(

Иначе това дето съм го замислил като подобрения на схемата е без сериозно усложняване. Но кога ли ще намеря време не знам.

Първо ще се поогледам какви готови стъпкови двигателчета се намират по магазините за АГУта.

За сигнал от ТПС - не знам дали ще оправдае очакванията - все пак системата за подаване на газ дори и с ламбда контрол е по-тромава от инжектор на бензин. А е сериозно усложнение.

Вярно е че на теория за газ трябва друга ламбда сонда, но на практика ламбда контрол базиран на бензиновата е по-добре от нищо. :-)


Потребителски аватар
mafiota
Мнения: 1582
Регистриран на: Вто 26 дек 2006 18:06
Автомобил: Audi A6 C5
Двигател: APU
Местоположение: Козлодуй

Мнениеот mafiota » Сря 24 яну 2007 14:17


чесно казано мен ме емалко шобе да барам по оригиналния комп :?



Върни се в “Автогазови уредби”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 24 госта