газова бутилка годност

При тази цена на горивата, все повече от нас се "газифицират". Проблеми и решенията им тук
automan
Мнения: 1233
Регистриран на: Пет 09 апр 2010 17:25
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pazardjik

газова бутилка годност

Мнениеот automan » Вто 08 мар 2016 9:47


днес видях в паспорта на газовата бутилка че е на вече 10 години! колко е годноста ? трябва ли да я сменявам с нова ? какъв е реда ? :rolleyes




Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11917
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: газова бутилка годност

Мнениеот К.Одаджийски » Вто 08 мар 2016 10:06


10 години и трябва да се смени бутилката, новата трябва да е с евро сонда и да има Е за начало на номера. Как стои въпроса документално обаче едва ли някой ще знае цялата процедура. Ако имаш паспорт, ако нямаш, вписана ли ти е газовата в талона на колата. Доста особености.
Аз догодина изтича срока на моята бутилка и много се чудя дали да я сменявам изобщо. Редовно виждам разни коли тука с бутилки на по 20+ години, изкъртени от работа с отдавна липсващи клапани, пластмаси и уреди по тях....


Потребителски аватар
nii
Незабравим член
Мнения: 4204
Регистриран на: Пон 24 яну 2005 13:33
Автомобил: Golf 2 Automatic
Двигател: RP
Местоположение: кръчмата
Контакти:

Re: газова бутилка годност

Мнениеот nii » Вто 08 мар 2016 12:17


като гледам една нова бутилка е 60-70-80лв, не мисля че си струва риска и може би е добре да се смени.


automan
Мнения: 1233
Регистриран на: Пет 09 апр 2010 17:25
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pazardjik

Re: газова бутилка годност

Мнениеот automan » Вто 08 мар 2016 12:26


тя бутилката е 60-70лв, ама ако изкат евросонда идр. май стават над200лв :cry


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11917
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: газова бутилка годност

Мнениеот К.Одаджийски » Вто 08 мар 2016 13:39


Около толкова излиза, бутилка и сонда от 150лв нагоре


automan
Мнения: 1233
Регистриран на: Пет 09 апр 2010 17:25
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pazardjik

Re: газова бутилка годност

Мнениеот automan » Вто 08 мар 2016 16:26


К.Одаджийски написа:Около толкова излиза, бутилка и сонда от 150лв нагоре

ама задължителна ли е евросондата! някой минавал ли скоро на преглед газова ! какви са новите изисквания? :icon_sad


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11917
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: газова бутилка годност

Мнениеот К.Одаджийски » Вто 08 мар 2016 17:34


Ми мисля, че са задължителни, поне така съдя от това мнение в офроуд форума
Закон:Всички изисквания за АГУ
Раздел VIII
Автомобилни газови уредби
Чл. 81. Устройството на автомобилните газови уредби (АГУ) трябва да съдържа най-малко следните елементи:
1. резервоар за втечнен въглеводороден газ с автоматичен ограничител на нивото в резервоара до 80 на сто от обема му;
2. нивопоказател;
3. предпазен клапан;
4. спирателен клапан с дистанционно управление;
5. регулатор за налягане и изпарител, които могат да бъдат комбинирани;
6. устройство за пълнене на резервоара, което може да бъде вградено в 80-процентния спирателен клапан или монтирано като дистанционно устройство от външната страна на автомобила;
7. инжектор или устройство за впръскване на газ или смесообразуващо устройство;
8. предпазно устройство за обезопасяване на резервоара от превишено налягане.
Чл. 82. Резервоарът трябва да е оразмерен якостно за налягане 3,0 МРа и температура от минус 20 до плюс 65 �С и да е изработен от стомана, съответстваща на изискванията на БДС EN 10120.
Чл. 83. Неразглобяеми съединения на резервоара се изработват по процедури и от персонал, одобрени от лице, получило разрешение за оценяване съответствието на съоръжения под налягане по реда на Наредбата за съществените изисквания и оценяване съответствието на съоръжения под налягане, приета с Постановление № 204 на Министерския съвет от 2002 г. (ДВ, бр. 87 от 2002 г.), или от лице, получило разрешение да одобрява процедури и персонал за изпълнение на неразглобяеми съединения по реда на същата наредба.
Чл. 84. (1) Резервоарът трябва да е стационарно монтиран към автомобила и извън пространството, в което е двигателят.
(2) Резервоарът трябва да е сигурно закрепен към автомобила, за да се предотвратят приплъзване, завъртане и изместване. Монтажът се извършва в съответствие с инструкциите на производителя му.
(3) Резервоарът трябва да е монтиран така, че да няма допир между него и металните повърхности на автомобила освен в точките на закрепване.
(4) При максимално натоварен автомобил най-ниската част на резервоара трябва да е на разстояние не по-малко от 200 mm над пътното платно. Не се допуска най-ниската част на резервоара да е най-ниската част на автомобила.
(5) Не се допуска бутилки, предназначени за транспортиране и съхраняване на втечнен въглеводороден газ, да се използват за резервоар на АГУ.
Чл. 85. Спирателният клапан с дистанционно управление по чл. 81, т. 4 трябва да е монтиран без междинни фитинги директно върху резервоара така, че да спира подаването на газ, когато двигателят не работи или към него се подава друг вид гориво.
Чл. 86. (1) Предпазният клапан по чл. 81, т. 3 трябва да е вътрешно херметичен до налягане 2,6 МРа и да се задейства при налягане 2,7 ‘ 0,1 МРа.
(2) Предпазният клапан се монтира към зоната на резервоара, в която има газова фаза.
(3) Въглеводородният газ, изтичащ от предпазния клапан, се изпуска в атмосферата или в херметичния кожух по чл. 89.
Чл. 87. Автоматичният ограничител на нивото на втечнения въглеводороден газ в резервоара осигурява пълнене на резервоара не повече от 80 на сто от обема му.
Чл. 88. Към зоната на резервоара, в която има газова фаза, се монтира стопяем предпазител по чл. 81, т. 8, конструиран така, че да се отваря при температура 120 �С ‘ 10�, или предпазен клапан с дебит не по-малък от 17,7 куб. м/h.
Чл. 89. (1) Към резервоара за газ се монтира херметичен кожух с изключение на случаите, когато резервоарът е монтиран от външната страна на автомобила и устройствата му са предпазени по подходящ начин от замърсяване и вода.
(2) Херметичният кожух трябва да е постоянно свързан с атмосферата посредством гъвкав или друг тръбопровод със светло сечение не по-малко от 450 mmќ.
(3) Вентилационният отвор трябва да е насочен надолу извън автомобила. Газът, изтичащ от него, да не може да попадне в пространството под калника на автомобила и към детайли с повишена температура.
(4) Херметичният кожух и свързващите тръбопроводи трябва да са херметични при налягане 10 kPa.
Чл. 90. (1) Газопроводите на АГУ се изработват от безшевни тръби от мед, неръждаема стомана или от стомана с неръждаемо покритие.
(2) Медните газопроводи трябва да са защитени с гумено или пластмасово покритие.
(3) Външният диаметър на газопроводите не трябва да надвишава 12 mm и дебелината на стената им да не е по-малка от 0,8 mm.
(4) Газопроводите се монтират по такъв начин, че да не могат да се повреждат от вибрации и повърхностите им да не могат да се трият в елементите на автомобила. Разстоянието между две точки на закрепване на газопровода не трябва да превишава 1 m.
(5) Газопроводите не се разполагат в зони, в които се монтира крик за повдигане на автомобила.
(6) В местата на закрепване тръбите се захващат така, че да няма контакт метал с метал.
Чл. 91. Съединенията между елементите на автомобилната газова уредба трябва да са разглобяеми, да са възможно най-малък брой и да се разполагат в удобни и достъпни за проверка места.
Чл. 92. Газопроводите от неръждаема стомана се присъединяват посредством фитинги от неръждаема стомана.
Чл. 93. (1) Газопроводите, преминаващи през пътническото отделение и затвореното багажно отделение на автомобила, трябва да са с възможно най-малка дължина. В тези отделения не се допуска наличие на съединения с изключение на съединенията на херметичния кожух и съединенията между газопровода и устройството за пълнене на резервоара.
(2) Съединенията между резервоара и устройството за пълнене на резервоара трябва да имат защитно покритие срещу въздействието на втечнения въглеводороден газ и възможност за изпускане директно в атмосферата на евентуални пропуски на газ.
Чл. 94. (1) Устройството за пълнене на резервоара да е осигурено срещу завъртане и предпазено от замърсяване и попадане на вода.
(2) (В сила от 22.09.2006 г.) Когато резервоарът е монтиран в пътническото или багажното отделение, устройството за пълнене се поставя откъм външната страна на автомобила.
...............................................................................................................................................


Не знам обаче това точно кой закон е и дали е поправян или не


Потребителски аватар
vucata
Мнения: 3610
Регистриран на: Пон 28 сеп 2009 8:38
Автомобил: Ford Mondeo MK2
Двигател: 1.8TD 2000
Местоположение: Bulgaria- Sofia
Контакти:

Re: газова бутилка годност

Мнениеот vucata » Вто 08 мар 2016 18:24


Задължителна е евросондата!


Потребителски аватар
ivan_pop
Мнения: 809
Регистриран на: Сря 16 апр 2014 17:51
Автомобил: OVB
Двигател: X18XE1
Местоположение: Плевен

Re: газова бутилка годност

Мнениеот ivan_pop » Вто 08 мар 2016 19:13


К.Одаджийски написа:Не знам обаче това точно кой закон е и дали е поправян или не

Мисля,че това е последното.От преди 3 години е,и да има някакви промени те са козметични.Прочетете приложение №1 към чл.20 ал.1.
http://dv.parliament.bg/DVWeb/showMater ... dMat=73423


Потребителски аватар
agumba
Мнения: 826
Регистриран на: Пон 07 мар 2011 20:34
Автомобил: Honda Civic 7ма генерация
Двигател: 1600 VTEC 110 hp
Местоположение: Ст.Загора

Re: газова бутилка годност

Мнениеот agumba » Вто 08 мар 2016 20:26


Само не разбрах, какъв е мотивът и изискването, за подмяна на бутилката? Самата бутилка е всъщност огъната листова стомана, със заварени капаци и отвор за смукател, другите неща се слагат впоследствие. Какво точно и се износва на тая бутилка, при положение, че там има само пасивно съхраняване на втечнен газ?


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6152
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: газова бутилка годност

Мнениеот ktamen » Вто 08 мар 2016 20:32


Налягането вътре се променя - това значи, че ламарината може да се пукне заради умора на материала. Поне така е на теория.
На практика бутилките трябва да се сменят за да се прави повече оборот на търговците на такива бутилки.
В Германия бутилките се изморяват за 20 години, в Бг това отнема два пъти по-малко време щото сме по-умни от немците, или поне чиновниците ни са по-умни :mhihi


Потребителски аватар
agumba
Мнения: 826
Регистриран на: Пон 07 мар 2011 20:34
Автомобил: Honda Civic 7ма генерация
Двигател: 1600 VTEC 110 hp
Местоположение: Ст.Загора

Re: газова бутилка годност

Мнениеот agumba » Вто 08 мар 2016 20:52


Не съм чувал за пасивна умора на метала, когато е "пасивен", само ръждясва, не се пука! Ръждясва, ако има пряк досег с кислород, и производните му! Впрочем, за бутилка, спукала се по тоя начин, не съм чувал!

Само за пример, казанчетата на старите бойлери, поцинкованите, спокойно изкарваха и по над 20 години, без да се пробият.


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6152
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: газова бутилка годност

Мнениеот ktamen » Вто 08 мар 2016 20:55


Какво е пасивна умора :gruebel


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11917
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: газова бутилка годност

Мнениеот К.Одаджийски » Вто 08 мар 2016 21:44


По принцип от почуквания отвън, пада боята, бутилката кондензира и ръждата тръгва, но на моята бутилка специално за 8 години, щото миналата година я свалих за да я почистя, ръждата се отстрани с не много едра шкурка, което според мен означава никакво износване на бутилката.
Въпроса е че имаме закон, който трябва да спазваме явно


Потребителски аватар
ivan_pop
Мнения: 809
Регистриран на: Сря 16 апр 2014 17:51
Автомобил: OVB
Двигател: X18XE1
Местоположение: Плевен

Re: газова бутилка годност

Мнениеот ivan_pop » Вто 08 мар 2016 21:59


По старата наредба се правеше хидравлично изпитание на бутилките на всеки 5 години.Това хидравлично изпитание се заключаваше в това бутилката за LPG да се напълни с вода и да се надуе на 25 атмосфери.Ако при това надуване бутилката си увеличи размерите с повече от 5%(за тези проценти не съм много сигурен) то тя се смята за негодна.Негодна е и ако и се наруши цялостта.Тези за метана се надуваха по същия начин на 200 атмосфери.Тези изпитания сега не се правят по закон,което не мисля че е добро решение!



Върни се в “Автогазови уредби”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 56 госта