За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Потребителски аватар
Lupender
Мнения: 790
Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
Автомобил: Audi A4 B9
Двигател: EA 288
Местоположение: Благоевград

За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот Lupender » Пон 03 ное 2025 14:25


Пускам темата поради възникнал спор по повод съветника за превключване на предавките. Пътувахме из Родопите с жената и на връщане и дадох да кара аудито (с ръчна кутия). Тя взе да превключва предавките според указанията на съветника, а аз и направих забележка да не го прави, а да се ориентира по звук и да превключва на малко по-високи обороти - около 1700-1800, а не да ми кара със 70 на 6-та (ебати съветника). Завърза се спор и тя реши да ползва за арбитър един познат майстор монтьор, който съсвсем ме утрепа - каза, че инженерите знаели по-добре от мен :mhihi Според мен съвсем обективно, колата не се чувства добре на висока предавка с ниска скорост при обороти около 1250 и някак си се мъчи, независимо от съветника.
Спорът си е спор, но въпросът е какви могат да са последствията за мотора? Според мен със сигурност няма да е добре за горивния процес. Предполагам ще има неефективно изгаряне и натоварване върху бутала и КВ.
Имам подозрение, че препоръките имат отношение към декларираните от производителя данни за разход на гориво. Освен това като направя съпоставка между графиките на въртящ момент и мощност на производителя и тези от диното (когато правих ремап) установявам някои несъответствия. Вероятно, съветника стъпва на графиката на производителя, която на практика не е съвсем коректна (прилагам ги).
Според вас, какво може да му стане на мотора, а вероятно има отражение и върху СК, ако системно се кара според съветника за превключване на предавките? И друг въпрос - при автоматите, алгоритъма за превключване също ли е такъв (като съветника при ръчката) - да превключва преждевременно с цел да държи мотора на максимално ниски обороти с цел пестене на гориво?
Данни мощност и въртящ момент.png




Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13522
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia + Peugeot 308 T9 SW
Двигател: AQY 2001 + Pure Tech 2017
Местоположение: Враца

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот Zdravko Zankov » Пон 03 ное 2025 15:27


Със сигурност биелните лагери не са щастливи. Подобен акъл давах на брат ми, Т-рок, 1.6/115кс. ТДИ.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1723
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил:
Двигател: CFMA
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот fur1ous » Пон 03 ное 2025 15:34


Shift Indicator-а е изцяло базиран на икономия.

Попринцип нищо няма да му стане на мотора, загрял е, има си налягане на маслото и тн.
Старт-стопа е по-лош. Студените стартове и късите разстояния са много по-лоши.


telefunken
Мнения: 269
Регистриран на: Нед 26 юни 2022 20:15
Автомобил: VW T- Roc Style DSG
Двигател: 1500 TSI OPF 2023

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот telefunken » Пон 03 ное 2025 18:23


Zdravko Zankov написа:Със сигурност биелните лагери не са щастливи. Подобен акъл давах на брат ми, Т-рок, 1.6/115кс. ТДИ.

Абсолютно вярно. А при бензиновите се задръства и OPF-а, заради по-богатаха горивна смес при ранните смени.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 2022
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот cecoa1 » Пон 03 ное 2025 19:17


Има верен отговор, инженерите знаят по-добре от всички писали в темата.
Камионите, които се карат въобще между 900 и 1600 оборота в минута, и предимно се гледа да работят около 1000-1300, сигурно въобще не би трябвало да работят според някои капацитети.
Моторите са си сметнати, и механично, и горивни процеси, всичко. Тука се показват некви графики от стенд, ама нямат много отношение.... В теорията това се нарича външна скоростна характеристика на ДВГ, демек какво може мотора на пълна газ при различни обороти. Обаче никой не кара постоянно на пълна газ, и затова има т.нар. частични скоростни характеристики, както и товарни характеристики на ДВГ, които показват и разни други негови параметри, някои от които свързани с КПД, както и тяхното изменение. Просто казано, синтезирано от теорията, двигателите са по-ефективни при ниски обороти и голямо натоварване. 1200 оборота за дизел не са малко, особено на ниските предавки.


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13522
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia + Peugeot 308 T9 SW
Двигател: AQY 2001 + Pure Tech 2017
Местоположение: Враца

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот Zdravko Zankov » Пон 03 ное 2025 20:40


Ценя писанията ти, но тука определено "гръмна". Двигател на камион, с 2000 Нм/500+ коня го въртиш на 1000-1600 оборота. Двигател 1.6/105 отново трябва да го въртиш на сходни обороти на 1500-1800. Да е в "златните". А он сеца, хълца, и като настъпиш газта в "подходящи обороти и предавка" се чуди какво да прави. Само и само да спази "заветните" норми.


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 9064
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот samo_pechka » Пон 03 ное 2025 21:47


Мхм, това със съветника и аз му се чудя. И въбще не го отразявам. Имал съм случай 2300км да ги мина с ремарке като в 75% от изминатите километри най-много до пета предавка. И що, ще попита някой, ами щото с ремарке законно няма как да бича висока скорост. Има шамари . И за да не бръмчи моторетката с прекалено ниски обороти на шеста , я карах на макс петия зъб и около 2-2100к.об/мин. Така мотора работеше леко .
Дори без ремарке , видя ли, че падат оборотите под 2к ( примерно се налага намаляване на скорост или настигам някой и няма много варианти) - предавка надолу . Гледам да поддържам обороти около и над 2к. на четвърта, пета и шеста предавка. На посочените предавки избягвам да карам под 2к.об/мин.
На по-малките вече-да, допускам и на малко по-ниски .


Потребителски аватар
Traytor
Мнения: 2107
Регистриран на: Пон 24 авг 2009 3:09
Автомобил: Passat B8
Двигател: DSRB
Местоположение: София

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот Traytor » Пон 03 ное 2025 22:07


Маховика и тампоните на мотора като че ли са най-потърпевши от индикатора за смяна на предавка.


Потребителски аватар
railfan
Мнения: 1207
Регистриран на: Вто 13 сеп 2016 17:19
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBAB 2009

Re: За обороти, въртящ момент и смяна на предавки

Мнениеот railfan » Пон 03 ное 2025 22:30


Честно казано, преди 15 години инструктора ме учи да си следя оборотомера, когато още нямах изградени слух и опит за тия неща и държеше да качвам предавките на 2400-2500 об, и да ги свалям на под 1500. Това беше на една бора 1.9 тди със 101 коня мотор ако не се лъжа.
Сега вече бидейки опитен водач, не гледам цифри и се ориентирам само по слух на мотора, но трябва и да се отбележи, че някак технологията на самия мотор има значение относно въртящия момент и това как усещаш колата.
Примерно старите роторки трябваше да се държат в прилични обороти 1800-2500, за да имаш повече тяга и да е по-комфортно шофирането, под тези обороти набираха бавно.
Сега комън-рейла има повече сила и реално качвам нагоре около 2000-2100, рядко изцеждам. Естествено, силно избягвам каране на високи предавки с малко обороти, на 4-6та гледам да съм над 1600 оборота все, но мисля, че хванахте идеята на това което опитвам да обясня.
Служебно карах доста време Фиат тЪпо 1.4 95 коня душегуб, е, нема такова животно. Хем няма сила, ръчкаш като ненормален(индикатора чинно на 2000 те подканя) и накрая за да изпревариш сваляш минимум 2, че понякога и 3 надолу и пак трябва доста да прецениш разстоянието, понеже не се изстрелва както турбиниран мотор.



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 59 госта