mobile.bg написа:Докога бензинът ще бъде основен енергиен източник за автомобилите? Това е въпрос, чийто отговор търсят големите автомобилни компании вече десетилетия. Хибридите, работещи с конвенционално гориво и електричество, прогресивно увеличават своя пазарен дял в световен мащаб. Повишаването на цената на петрола, довело до глобалната енергийна (а и икономическа) криза, насочват все по-настойчиво вниманието на учени-химици и политици към разработване на алтернатива, която да отговаря на няколко условия - ниска цена, екологичност и ефективност. Разковничето вече е открито и е познато под името “биогориво”.
Неслучайно Директива на ЕС 2003/30 нарежда страните-членки да увеличат до 5.75 процента количеството биодизел, използван в сухопътния транспорт. Крайният срок за това е 2010 г. Ако през 1999 г. биогоривата заемаха в ЕС дял от 0.25 на сто от общото потребление на енергия в сухопътния транспорт, през 2002 г. скочи на 0.45 процента. Към днешна дата използването на алтернативен дизел продължава прогресивно да расте. Припомням новина от преди около месец, която гласеше, че британското правителство се готви да въведе нови правила, според които към 2010 г. продаваните в страната бензин и дизелово гориво трябва да съдържат 5 процента биогориво. В момента този енергиен продукт е само 2 на сто от общия обем продавано гориво на Острова. В бензина се добавя етанол, произведен от бразилска захарна тръстика, а в дизела се добавя преработено растително масло. Горивните смеси могат да се използват във всички автомобили, без да е необходима допълнителна модификация. Някои модели коли, в това число Saab 9-5 и Ford Focus, са пригодени за използването на 80 на сто биогориво.
Когато биодизелът се добавя към петродизел, сместа се бележи с буква и число. В20, например, означава, че горивото съдържа 20 процента биодизел и 80 на сто петродизел. Във Франция биогоривото се изписва с В5, в Чехия - В30, в Австралия - В20. Любопитен е фактът, че фермерите в САЩ и Германия зареждат селскостопанските машини с В100, което е 100-процентов биодизел без петролни добавки. В България Министерството на енергетиката препоръчва означението да бъде В30.
Какво представлява този енергиен продукт? Биодизелът, получен от преработване на биомаса (от растителен или животински произход) има немалко преимущества -
ниска себестойност, висока ефективност и неизчерпаеми запаси.
Към настоящия момент бензинът няма биоалтернатива. Най-важен за потребителя остава фактът, че не е необходимо да се инсталират в автомобила допълнителни системи, за да се захранва и движи с биогориво. И още нещо - така при всяко излизане от бензиностанцията ще сте сигурни, че сте спестили най-малко 10 на сто от необходимата сума за зареждане с конвенционално гориво. Конкретно
цената за България
на литър от екологичния продукт ще бъде около 1 лев. Както всички горива и биодизелът трябва да отговаря на качествени показатели. Производителите на автомобили се съобразяват с германския стандарт E DIN 51606, според който всички дизелови возила могат да работят с биодизел В100. В нашата страна стандартните показатели за биодизела са по ТС 03-01, регистрирана в МЗ с номер 2426-2001 г.
От 1999 г. в Бразилия стартира масовото производство на специален биодизел, за чиято основа се ползва предимно палмово и соево масло. Изследванията показват, че това гориво е с 5 процента по-икономично и 5 на сто по-ефективно от петролните си събратя. Годишното производство на биодизел в САЩ се е увеличило от 500 000 на 30 млн. галона за периода 1999-2004 г.
Според консултантската агенция Frost&Sullivan годишните продажби на биодизел в Европа се очакват да достигнат 4.5 млн. тона до 2007 г. Към момента
първенец в използването на екогориво
е Германия. Продажбите там се стимулират чрез намалени данъци и акцизи. Биодизел се предлага на по-ниска цена в сравнение с петролния продукт в повече от 2 000 бензиностанции.
Данъчните облекчения
са най-често срещаният стимул за развитието на търговията с биогорива в Европа. Девет страни-членки на ЕС са с частично или пълно освобождаване от данък върху течните биогорива - Австрия, Чехия, Франция, Германия, Италия, Литва, Испания, Швеция и Великобритания. Прилагат се широкообхватни мерки за намаляване на вредните емисии в атмосферата.
Изгарянето на петрогорива е процес, съпроводен с множество необратими последици за природата. Редица международни споразумения, подписани и от България, изискват ограничаване на екозамърсяванията на атмосферата, почвата и водите. Една от основните насоки в това направление е подмяната на петрогоривата с екоалтернативи.
За двигателите с
вътрешно горене,
например, е безпроблемна подмяната на петродизел с биодизел, на бензина с етанол, на пропан-бутана - с метан, извлечен от биогаз и т.н. Двата вида дизелово гориво са абсолютно съвместими, имат еднаква относителна маса. Не се изискват отделни инсталации за автомобилите и бензиностанциите за използване, продажба и съхранение на биодизел. Да не забравяме, че първият двигател на Рудолф Дизел, изобретен през 1895 г., е работил с гориво, получено от преработка на растителни мазнини. Без съмнение, една от перспективите на горивата е замяната на петропродуктите с техни биоварианти не само от екологична гледна точка, а и заради нарастващият дефицит на нефта и повишаването на цената му в глобален мащаб. По данни на Информационната агенция по енергетика (EIA) на САЩ всяка минута страната внася петрол на стойност близо $200 000. Американците изразходват дневно приблизително 20 млн. барела петрол. По-голямата част от горивата са внос. Според прогнозите до 2025 г. потреблението на петрол ще нарасне на 27.9 млн. барела на ден. 68 на сто ще са импорт. Намаляването на крайните количества на находищата суров петрол на планетата е проблем, който биогоривото решава, макар и временно.
Мария Минкова
Биодизел
- L&R
- Мнения: 9371
- Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
- Автомобил: CCC
- Двигател:
- Местоположение: coffeeforums.bg
- Контакти:
Alek написа:Колеги, аз само да кажа, че днес загубих мощност все едно ми е задръстен горивния филтър (той е на 2000км)....по едно време не можех грам да се движа......може би съм попаднал на кофти биодизел, знам ли.....смених горивния филтър и колата литна.......ама ако на 60 литра ще се сменя горивен просто няма сми.......та да имате едно наум.....
Ами нормално. Растителната мазнина е много добър естествен разтворител и затова почиства идеално горивната система на мотора. Филтърът ти се е задръстил от разтворени боклуци, който си имал в резервоара или някъде по горивопроводите. Човека който ми продаде биодизела ме предупреди, че ако досега съм карал с нафта, особено зимна, има доста парафин, който се е утаил на дъното на резервоара, и сега вероятно ще се смеси с горивото. Да очаквам запушване и да си нося филтър. Но това е временно докато се прочисти системата. Той каза че за няколко години само 2 пъти е сменил филтъра. Това го пише и по американските форуми по темата за биодизел.
Сега проумях защо лятото като залепя мазут на морето се чисти единствено с парцалче добре напоено с олио.....

- dobrin
- Чингис хан
- Мнения: 30039
- Регистриран на: Пет 03 юни 2005 20:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Не знам дали биодизелът почиства или не, но имаше миналата година в един от броевете на Аутобилд статия да биодизел, тестван доста километри точно на Голф 1.9 TDI, не се сещам кой точно двигател. Та там беше задължително указано, че биодизелът замърсява по - бързо филтрите и преди да се започне да се премине от нафта на биодизел, задължително се слага някакъв специален филтър. Така че съвсем ясно е според мен, че с обикновен филтър за нафта не може да секара дълго време на биодизел, и е напълно обяснимо защо се запушва по - бързо.
- juve
- Мнения: 2255
- Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
- Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
- Двигател: AAZ - ALH
- Местоположение: Пловдив
всичко това е много хубаво, обаче това заформя един проблем : Липсата на широко разпространение в световен мащаб ( какво остава за БГ ) води до значително неудобство ако се налага постоянно да се мени типа на горивото , както когато газ станциите бяха кът и се налагаше постоянно превключване .... само че за разлика от газта при дизела явно превключването струва пари
( визирам горивния филтър) Така че не знам ...маи му е малко рано на биодизела ?

-
- Мнения: 1320
- Регистриран на: Пет 03 мар 2006 22:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България, 2006 VW Touran 1.9 TDI DSG
Така че съвсем ясно е според мен, че с обикновен филтър за нафта не може да секара дълго време на биодизел, и е напълно обяснимо защо се запушва по - бързо.
Не е така. Човека по-горе го е обяснил добре. Биодизела разтваря боклуците в горивната система, затова е добре да се смени горивния филтър след като минеш на био. Или да редуваш био с обикновен дизел.
- buller
- Мнения: 2193
- Регистриран на: Пет 14 апр 2006 11:33
- Автомобил: VW Passat B5_5 Exclusive
- Двигател: 1_8T AWT
- Местоположение: София
Ако някой с по-нов дизелов двигател кара редовно на биодизел и е доволен от резултата (т.е. няма прекомерно износване на триещите се части по двигателя) и не сменя горивния филтър на всяко зареждане
нека да пише!
Аз не съм много сигурен, че бих искал да спестя по 0,50 лв. на литър, ако трябва да сменям горивния филтър често, или още по-зле основен ремонт на двигателя


Аз не съм много сигурен, че бих искал да спестя по 0,50 лв. на литър, ако трябва да сменям горивния филтър често, или още по-зле основен ремонт на двигателя

-
- Мнения: 1320
- Регистриран на: Пет 03 мар 2006 22:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България, 2006 VW Touran 1.9 TDI DSG
Аз карам понякога с биодизел, колата е нова, 1.9 помпа-дюза. Но внимавайте, тези с коли в гаранция, Фолксваген е одобрил биодизел до 5%. Ако е повече, не носи отговорност за повреди по двигателя.
Рудолф Дизел е създал двигателя си точно за работа с растителни масла. Колко е бил прозорлив човека....и колко алчни са петродобивните компании по света...
Рудолф Дизел е създал двигателя си точно за работа с растителни масла. Колко е бил прозорлив човека....и колко алчни са петродобивните компании по света...
Smeagol написа:Ако някой с по-нов дизелов двигател кара редовно на биодизел и е доволен от резултата (т.е. няма прекомерно износване на триещите се части по двигателя) и не сменя горивния филтър на всяко зареждане![]()
нека да пише!....
За по голяма екология въвеждат нафта без сяра. А сярата е именно за да смазва двигателя. И точно за да компенсират по ниските мазителни свойства на нафтата без сяра се слага биодизел. Навсякъде в статиите за биодизел пише че има много по добро смазване на двигателя от обикновената нафта и съответно по малко износване на двигателя.
Досега от всичко изчетено, мнения, статии, публикации за био-то нито един човек използвал това гориво не се е оплакал от някакви сериозни повреди по мотора. Единствения проблем е споменатото запушване на филтъра.
Всички скептични мнения са от хора които чули и прочели някъде че може да стане нещо.
Само споделям наблюденията си. Понеже и аз имам страхове за мотора, но все пак се реших.
Нека наистина ако някой е ползвал много биодизел и е имал после сериозни проблеми да сподели. Имам предвид 50-100 000 км примерно.
Купих си филтър - 13 лева, за да си имам за всеки случай. Една проста сметка: при цена на биодизела - 1,20 ( а съм сигурен че ще се намери по евтин) от един резервоар 50 литра спестявам 22,5 лева. (при цена на нафтата 1,65 в момента) ако на всеки резервоар сменям филтър 13 лева , пак 9,50 съм спестил.
Знам че си е масраф да се сменя всеки път, но съм сигурен че това няма да се случи и проблема е само в отлаганията от досега изполваната некачествена нафта.
На великден че ходя до Бургас и обратно и смятам да го направя на чист биодизел.

-
- Мнения: 1320
- Регистриран на: Пет 03 мар 2006 22:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България, 2006 VW Touran 1.9 TDI DSG
На великден че ходя до Бургас и обратно и смятам да го направя на чист биодизел.
Ще усетиш разлика във вървенето, повече тяга и по-тих ход (ако всичко друго е наред, разбира се). Преди месец заредих с Б20 и направих едно каране от около 300 километра само магистрала, двигателя пееше и колицата фъркаше

-
- Мнения: 1320
- Регистриран на: Пет 03 мар 2006 22:14
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: България, 2006 VW Touran 1.9 TDI DSG
Smeagol написа:Карай 2000-3000 километра на "олио" и ако пак си на същото мнение и аз започвам на биодизел, пък и ще мирише на картофи отзад
Карал съм и повече от 3000 км с биодизел. Въпроса не е в това, дали двигателя ще работи с него, а в това какво е качеството на биодизела. Хубаво е да намериш достатъчно сигурен като качество източник, и карай спокойно.
Последна промяна от Kalin72 на Вто 18 апр 2006 17:02, променено общо 1 път.
- ACCELERATOR
- Мнения: 2979
- Регистриран на: Съб 23 окт 2004 19:00
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София - Враца
- Контакти:
Върни се в “Дизелови агрегати”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: freewaynikolay и 50 госта