Как да караме икономично TDi двигател?

Печките са на мода. Дори и дизела да е по-скъп феновете му са много...
Потребителски аватар
Kuncavia
A.C.A.B.
Мнения: 3372
Регистриран на: Чет 25 яну 2007 13:00
Автомобил: Golf MK1 Cabrio
Двигател: 1600 cc
Местоположение: LZ1LFC
Контакти:

Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот Kuncavia » Вто 18 май 2010 17:39


Причината да пусна тази статия е описана в края.

Икономия на гориво


Спускане по хълмове


Моля не гасете колата или не превключваите на свободна скорост когато спускате по нанадолнище за да спестите гориво, защото спускането по хълмове за TDI-тата е „безплатно”. Да, това е вярно. Когато не се иска гориво от двигателя, то не се впръсква в него! Както повечето модерни коли с горивна инжекция, не се изисква гориво когато двигателя е задвижван от колелата пускащи по нанадолнище на включена предавка. Превключването на свободна скорост принуждава двигателя да изразходва гориво при работата на свободен ход ( и може да бъде опасно, защото няма да имате моторна спирачка ), а гасенето на двигателя е опасно, защото когато е вече огасен, той няма серво управление и спирачки.

Максималната тяга настъпва при 1800rpm

Това означава огромна икономия на гориво. Това са оборотите при които трябва да карате на която и да било предавка, ако желаете по-нисък разход на гориво. Максимум конски сили това означава по-малко икономия на гориво.

TDi двигателите са способни да произведът 30 к.с. при 1300rpm, повече от достатъчно е да колата да потегли при равен път. Както и да е, при тази точка ЕГР ( EGR ) системата е максимално задействана и има голяма вероятност да се затиснат входящия колектор ( често срещано при TDI-тата ).Моля използвайте този съвет мъдро. Запомнете, че TDI моторите са проектирани за магистрали или дълъг път. Имат строхотно турбо и то не е ефективно при ниски обороти на двигателя. Това може да доведе до повреда в турбо компресора. Най-добрия метод за употреба : бързо ускорение до желаната скорост и поддържане на постоянно турбо налягане. Когато вече желаната скорост е достигната, тя се поддържа и разбира се използвайте пътните условия които могат да ви бъдат от полза.

Предавки

Използвайте 5-та скорост където можете. Използвайте най-голямата предавка през цялото време. Не се страхувайте да сменяте предавки. Най-доброто време за превключване на предавка е когато веднага помислите за това нещо ( не се чудете ). При 65 км/ч. Двигателя използва 20% по-малко гориво на 5-та скорост от колкото на 4-та скорост за да възпроизведе 6 к.с. необходими за да движат колата по равен път. Факт, е че двигателя използва 20% повече гориво за да произведе същите конските сили при която и да е скорост при 4-та предавка от колкото при 5-та предавка. 5-та предавка е най-подходящата предавка за пестене на гориво.

Спирачки

Добър начин да се преобразува гориво в топлина и прах. Избягвайте употребата им. Нагласете скороста на колата само използвайки десния си крак. Това означава, че трябва да разчитате пътя напред и да карате спокойно. Използвайте спирачките единствено в края на вашето пътуване, на знак СТОП, на червен светофар, на полицай, пешеходец или на идиоти. Избягвайте всички излишни натискания на спирачките. Прекалената употреба на спирачки ви струва гориво, накладки, дискове и време за да смените тези части.

Десния крак

Икономията на TDI двигателите варира от високите 45% до ниските 12%. 45-те % се достигат с тежък десен крак, 12-те % възникват при лек десен крак. При 1725rpm обхвата е от 45% до 15%. При 3500rpm обхвата е от 36% до 12%. За това: използвайте тежък десен крак в ниските обороти, когато можете. За да може да използвате икомонията на гориво натискаите газта ( колкото и странно да звучи ). Горивото е безполезно когато не натискате газта.

RPM ( обороти на двигателя )

Дръжте оборотите на двителя ниски. Но бъдете внимателни да не почне да се тресе двигателя, което ще рече под 1300rpm. Това се получава когато изискваната мощност е повече от наличната на двигателя. Нормално е при бензиновите двигатели това състояние да се получава под 2000rpm. Повечето 2-литрови бензинови двигатели произвеждат 30к.с.при 2000rpm. При TDI двигателите 30к.с. се достигат при 1300rpm. Когато намаляте скорост на 5-та предавка не я сменяйте докато не паднете под 1300rpm, тогава сменете с по-ниска предавка. Но не забравяйте „ упражнявате” двигателя си от време на време в целия диапазон на обортомера. Да речем един път в седмицата, на магистралата на втора скорост ускорете поне до 4000rpm. Това ще продуха вашият двигател от боклуци и ще го поддържа „свеж”. Между другото TDI 90к.с. може да произведе 20к.с. при 1000rpm, 30к.с. при 1300rpm, 41к.с. при 1500rpm, 56к.с. при 1900rpm, 71к.с. при 2500rpm, 82к.с. при 3000rpm, 87к.с. при 3500rpm и 90к.с. при 4000rpm.

Студен старт

Наблюдавайки икономичноста, когато се връщам от пътувания от около 320км.в сравнение с 10 пътувания по 32км. показва, че има загуба от порядака на 5км от студения старт. Предполагам, че ефекта от студения старт оказва влияние при първите 15км. За първите 15км от пътуването TDI двигателите трябва да достигнат оптимална температура (не само на охладителната течност ) на работата на скоростната кутия, лагери на главините, гуми, спирачки и т.н. Обикновенно са необходими 15км. , но разбира се това зависи как шофирате. Единственото нещо което може да направите е да намалите загубите по време на студения старт, загубите могат да се намалят от 30% на 20%. Казано с други думи, карайте внимателно през първите 15км. Не форсираите двигателя при студен старт или ще засилите отрицателния ефект. Подгряващите свещи помогат на колата да загрее, но единствено ако държите оборотите от 2200. Ако превишите 2400rpm, те се изключват. Така, че карайте колата под 2200rpm докато уреда за температурата на двигателя не премине трите бели черти.

Палене и потегляне

Качвате се в колата, слагате обезопасителния колан, стартирате двигателя и потегляте. Не оставяйте двигателя да работи на едно място, за да загрее. Двигателя загрява по-бързо когато е под натоварване и това оказва влияние върху икономичноста на колата. На маслото са му нужни 5 секунди или по-малко за да достигне работно налягане и да се разпръсне по двигателя*.

За съжаление нямаме информация как функционира устройството наречено “Zerostart”.

Достигане до желаната скорост

5-та скорост е най-икономичната предавка. Вашата цел е да достигнете 5-тата предавка колкото се може по-бързо ( разбира се в границите на разумното ). Използвайте 1-ва скорост за да потеглите с вашият автомобил. Предавките трябва да се сменят до 3000rpm, така че превключвайте предавките от 1800rpm до 3000rpm. Вашата цел е 1800rpm на 5-та скорост по равен път. Разбира се ще са ви нужни по-високи обороти при изкачане и при спускане по-ниски обороти. Когато ви потрябва да ускорите подобаващо, направете го натискайки педала до долу на възможно най-високата предавка.

Скорост

Оптималната скорост на равен път е около 1800rpm на 5-та предавка. Колкото е по-висока скороста толкова по-голямо усилие е нужно за да се отмести въздуха от пътя ни*. Оптималната скорост в много случай не е възможно да бъде поддържана, поради факта , че е прекалено висока за шофиране в градски условия. Пътувайте на такава скорост на, която може продължително да се използва 5-та предавка. Бъдете внимателни, не задръствайте движението зад вас. Карайки зад камион може значително да намали съпротивлението на въздушната маса, но разликата в икономичноста на двигателя не е осезаема.

Намалянето

Не използвайте спирачки. Спирачките са много добри за спиране на автомобила ( до 0км/ч.) и превръщането на горивото в топлина и прах. Избягвайте да ги използвате за намаляне на скороста. „Over-run” метода е въпрос на избор, той е най-безопасният. На ниските обороти ефекта от „моторната спирачка” е най-малък. “Over-run” : автомобила е на скорост, не се подава гориво, няма спирачки, колата се движи като самостоятелен обект използващ единствено ефекта на „моторната спирачка”. Двигателя не консумира гориво. “Coasting”: автомобила е на свободна скорост, двигателя работи на свободен ход, колата се движи по пътя без никакво спирачно усилие, но двигателя консумира гориво за да работи на свободен ход. “Free-wheeling” : автомобила не е на скорост и двигателя е огасен. Как завивате, когато серво управлението не функционира? Колко време ще имате спирачки? Този метод не е добра идея. “Coasting” е метод който е удачен при определени условия ( с 80км/ч. Или по-малко). Всичко зависи от вас кой метод ще използвате за намаляне на скороста.

Източник http://www.tdibg.com
Линк към статията!!!

Като прочетох тази статия си викам "Еба го, статия като статия", не и обърнах много внимание но реших да пробвам. Единственото правило което използвах е горе-долу да я крепя на 1800 оборота. (Не я бях прочел цялата mhihi ) В следствие на което успях да измина рекордните 230 километра (За моята щайга) с 11 литра гориво (Градско). Или иначе казано +/- 5 литра на 100 километра. Карал съм нормално в задръствания и т.н. както си карам и обикновенно. Единственото неудобство са булевардите тип Околомръсен Път и Цариградско Море... На 5-та на 1.8 карам средно 75 км/ч. Но тия месеци съм в криза и доста добре ми дойде, пък нека баровците да ме изпреварват, ако искат и от дясно.

Поздрави.




Потребителски аватар
Съмнителният
Мнения: 1092
Регистриран на: Чет 08 юни 2006 8:45
Автомобил: Bora 4 motion
Двигател: BDE 2002
Местоположение: София

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот Съмнителният » Вто 18 май 2010 18:03


Много полезно инфо.


Потребителски аватар
Adnan
Мнения: 3536
Регистриран на: Чет 08 фев 2007 14:36
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот Adnan » Вто 18 май 2010 18:13


Тази тема наистина е полезна но :
viewtopic.php?f=1&t=7100&hilit=%D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%BD%D1%83%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%BD%D0%BE

Тук има много против и за тази идея.


Потребителски аватар
vinixxx
Мнения: 1822
Регистриран на: Пет 31 юли 2009 11:52
Автомобил: Seat Altea
Двигател: BJB
Местоположение: Смолян

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот vinixxx » Вто 18 май 2010 18:15


А тази информация отнася ли се за ТД?


Потребителски аватар
neon
Мнения: 1796
Регистриран на: Вто 04 апр 2006 21:38
Автомобил: S3
Двигател: BAM
Местоположение: София

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот neon » Вто 18 май 2010 18:17


Чел съм го но не вярвам напълно, а и не всичко е приложимо. Все пак ще пробвам...


Потребителски аватар
Kuncavia
A.C.A.B.
Мнения: 3372
Регистриран на: Чет 25 яну 2007 13:00
Автомобил: Golf MK1 Cabrio
Двигател: 1600 cc
Местоположение: LZ1LFC
Контакти:

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот Kuncavia » Вто 18 май 2010 18:32


Ми нз, аз ползвах само точката за оборотите и свалих с 3 на 100, което не е малко. Имайки предвид че няй-много карам сутрин към 8:00 и вечер към 18:00 в едни от най-големите задрвъствания. Чат пат карам и в 20:00, но по рядко. Преди си прасках по 100 километра на ден, ама дори и с тоя разход да са... криза е.


Потребителски аватар
krasio00o
Мнения: 765
Регистриран на: Нед 14 окт 2007 0:52
Автомобил: Passat B5
Двигател: ADR 1998
Местоположение: Варна

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот krasio00o » Вто 18 май 2010 19:03


5-та предавка и 65км/ч=1200об/мин за ТДи Ъпсурт.Тази скорост натоварва трансмисията излишно.Дори града си карам на 3-та предавка на 2000об/мин = 50км/ч.Немисля,че разхода ми е висок гори ми около 7 градско и разполагам с максималния въртяш момент винаги.Моето мнение ,че тди-то си иска обороти.Рядко си карам колата под 1600-1700 об/мин и редовно я поразтривам.Един двигател кара ли се на ниски обороти се затъква.


Потребителски аватар
H2O
Мнения: 1160
Регистриран на: Нед 15 апр 2007 20:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Field of Dreams

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот H2O » Вто 18 май 2010 19:29


vinixxx написа:А тази информация отнася ли се за ТД?

Ако помпата ти е напълно механична(няма електроника)когато отнемеш педала на газта,пак си лапа гориво.Една от причините TDI да е малко по икономично от TD.Но от друга страна си е по добре,като за стари коли.т.е.пълната механика :D


Потребителски аватар
vladko1001
Мнения: 305
Регистриран на: Чет 03 май 2007 8:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Плевен
Контакти:

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот vladko1001 » Вто 18 май 2010 19:44


"когато отнемеш педала на газта,пак си лапа гориво"... лапа нафта на принудителен празен ход... 0,5-0,6 литра на час ???


Потребителски аватар
buller
Мнения: 2193
Регистриран на: Пет 14 апр 2006 11:33
Автомобил: VW Passat B5_5 Exclusive
Двигател: 1_8T AWT
Местоположение: София

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот buller » Вто 18 май 2010 19:55


Всеки, който е карал дизел за по-дълъг период от време си е изградил собствен стил на шофиране и започва да усеща както автомобила, така и разхода ;)
С много от нещата, които са написани в тази статия бих се съгласил, но повечето определено са крайно неприложими за града, особено за София. Подобни плавни маневри и избягрване употребата на спорачките са немислими... Опитвал съм да карам "плавно" в задръстване, без интензивно ползване на спирачката и да "пестя" гориво, но си докарвам повече проблеми и рискови ситуации, отколкото икономия.
Т.е. на този етап - ако искаш да караш икономично в София -> позвай градския транспорт :Mr Green Fun


Потребителски аватар
Kuncavia
A.C.A.B.
Мнения: 3372
Регистриран на: Чет 25 яну 2007 13:00
Автомобил: Golf MK1 Cabrio
Двигател: 1600 cc
Местоположение: LZ1LFC
Контакти:

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот Kuncavia » Вто 18 май 2010 20:25


5 на 100 градско мисля че е оферта... и то за София. На дълъг път ми е интересно, но едва ли ще издържа със 75 км/ч по магистралата mhihi


Потребителски аватар
palikari
Мнения: 449
Регистриран на: Пет 07 сеп 2007 19:53
Автомобил: GOLF 5 Polo Lounge tdi 2015
Двигател: BMM-2006
Местоположение: София

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот palikari » Вто 18 май 2010 20:37


Тъй като за мен е водещо икономичното каране,мога да кажа,че по отношение на ППХ и ПХ нещата са малко относителни.Действително на скорост без натиснат педал на газта,борда отчита 0 разход,не знам колко е вярно.При спускане без включена скорост,борда показва 0,5п/ч.Но при включена даже и 6та скорост,двигателя все пак убива част от инерцията.За мен лично е по добре с изключени скорости и 0,5л/ч ПХ,отколкото уж 0л/ч на скорост.


Потребителски аватар
dragozow
Мнения: 920
Регистриран на: Нед 02 ное 2008 8:12
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот dragozow » Вто 18 май 2010 20:46


Няма такъв разход в София освен ако не караш само по Околовръстното. Точно с тия съвети оня ден се прибрах от 450 км пътуване. Нарочно крепих колата на 6-та с 90-120. С нафтата от Ромпетрол даде 3.5/100. Не ми се е случвало да постигам под 4.5/100.


Потребителски аватар
buller
Мнения: 2193
Регистриран на: Пет 14 апр 2006 11:33
Автомобил: VW Passat B5_5 Exclusive
Двигател: 1_8T AWT
Местоположение: София

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот buller » Вто 18 май 2010 20:47


Kuncavia написа:5 на 100 градско мисля че е оферта... и то за София. На дълъг път ми е интересно, но едва ли ще издържа със 75 км/ч по магистралата mhihi

Не зная как си засичал, нито кога и как си карал, но тук всеки се опитва да изкара своя двигател за най-икономичен mhihi
5 на 100 градско е възможно вечер или събота/неделя, но не и в час пик в София, където се кара с темпото на останалите...

Но, статията е полезна за млади дизелови фенове, които тепърва привикват към особеностите на този тип двигатели и тяхното поведение :)


Потребителски аватар
pavlingm
Мнения: 145
Регистриран на: Чет 10 авг 2006 16:02
Автомобил: VW Golf
Двигател: AFN
Местоположение: София
Контакти:

Re: Как да караме икономично TDi двигател?

Мнениеот pavlingm » Вто 18 май 2010 20:53


5/100 в София за мен е фантастика, последният ми рекорд, с който се гордея, е 7.5/100, без да пестя. :D



Върни се в “Дизелови агрегати”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 48 госта