Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Техническа и сервизна информация за Golf, Vento, Jetta и Bora
veselinbg
Мнения: 11
Регистриран на: Чет 11 мар 2010 13:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот veselinbg » Нед 11 дек 2011 10:17


Пускам тази тема, тъй като открих в сродни технически форуми, че съществува проблем с прекомерното натрупване на сажди (carbon build-up) в двигателите с директно впръскване на горивото на VAG групата (FSI/TFSI). Не съм много сигурен дали това засяга и най-новите модели TSI.

Тъй като снимките ще дадат по-ясна представа за самия проблем, публикувам такива (взети са от други форуми):

Изображение

Изображение

Горните снимки са от 2007 Audi A4 3.2FSI на 147хил. мили. Обаче проблемът съществува и при двигатели с много по-малък пробег.

Ето как изглеждат клапите след почистване:

Изображение

Ето и една голяма тема, която обобщава проблема и се обсъждат възможните решения: http://www.audizine.com/forum/showthread.php/336352-Audi-FSI-Engine-Carbon-Build-up-Megathread

Симптомите, които повечето колеги споделят са:
1. Намалена мощност и ускорение.
2. Проблем с паленето при студен двигател.
3. Повишен разход на масло/гориво.

Ето какви решения се предлагат:
1. Ръчно почистване на клапите и дюзите. Може би най-добрия вариант, но също и скъп.
2. Ползване на различни добавки, които третират всмукателните клапи(intake valve), дроселната клапа и инжекторите.

Eто клипове на подобни процедури:
http://vimeo.com/3989681
http://www.youtube.com/watch?NR=1&featu ... afY49eQDkc

Това, което ме интересува е има ли в София или Варна сервиз, където майсторите да са наясно и могат ефективно да почистват тези натрупвания от сажди?
За протокола колата е VW Golf V 1.6 FSI 2004 (BLP).




Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот zfa159 » Нед 11 дек 2011 16:21


Според това,което виждам,по-сериозния проблем не е,че саждите са там,а защо се появяват.Тези сажди си личи,че са от горяло масло (който се е топлил с маслена печка,знае какви сажди прави тя,когато гори неправилно :) ).Ако това са всмукателни клапани,значи при тях има масло,което значи,че то или идва през картерната вентилация (отдушника за маслени пари,който ги налива в колектора) или покрай водачите на клапаните (разцепен водач или пропускаща гумичка на клапана).Разбира се ако е с турбо чарджър (TFSI),може и от турбото да идват.
Ако това са изпускателни клапани - това значи,че при тях влиза масло,което гори там или догаря там.Там може да влиза или през сегментите (кофти маслообиращ сегмент) или покрай водачите и гумичките на клапаните.
Говори се и за почистване на самите дюзи,които са вътре в цилиндъра т.е. искате да кажете,че в самия цилиндър постъпва масло,което се налага да гори.Това значи,че или сегментите не са им в ред и налива масло в цилиндрите или маслото влиза покрай клапаните,както горе описах.По-скоро трябва да се види причината,защото толкова много сажди не са нормални и за двигател на 15 години и 500 000км, камоли за толкова нов двигател (говорим за кола на 5-6 години и вероятно под 150 000км).Причината за образуване на сажди и горене на масло, заради лошо масло отпада,защото колата 100 000км е в гаранция и съответно се кара с хубаво масло и се сменя при дилъра,а следващите 50 000 и с Приста да се кара,няма да изглежда така трагично положението.
:beer


veselinbg
Мнения: 11
Регистриран на: Чет 11 мар 2010 13:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот veselinbg » Нед 11 дек 2011 17:34


Да, определено има връзка с маслото. Аз обаче не съм достатъчно технически грамотен (относно двигателите), за да коментирам каква би могла да е причината.
Ако някой има доброто желание и търпение в темите по-горе се дискутира доста подробно този въпрос.

Това, което някои предлагат е да се монтира допълнително нещо, което не знам как да го преведа - catch can. Та това устройство трябва да улавя и филтрира част от горивната смес, доколкото разбрах. Предполага се, че това ще намали тези отлагания, обаче не са много единодушни в ефективността му.

Последна промяна от veselinbg на Пон 12 дек 2011 8:45, променено общо 2 пъти.


Потребителски аватар
bobi_diesel
Мнения: 515
Регистриран на: Пет 18 юни 2010 22:00
Автомобил:
Двигател:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот bobi_diesel » Нед 11 дек 2011 17:51


catch can-а служи за събиране на маслото от картерната вентилация и изпускане само на газовете в атмосферата или връщането на въздуха обратно в двг(което не е много полезно тъй като се вкарва горещ въздух).Тези маслени пари цапат всмукателните клапани с масло. Той няма отношение към горивната смес.


Потребителски аватар
Rabbit_TDI
Мнения: 8410
Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
Автомобил: A6 C5
Двигател: BFC
Местоположение: Карлово/Натрапник в София
Контакти:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот Rabbit_TDI » Нед 11 дек 2011 21:55


Тая тема собствениците на ТДИ са я дъвкали отдавна (виж в дизел раздела)-помага само цялостно сваляне на колекторите и внимателно механично изчистване.


veselinbg
Мнения: 11
Регистриран на: Чет 11 мар 2010 13:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот veselinbg » Пон 12 дек 2011 18:54


Добре, разбирам че най-добрия вариант е ръчното почистване на клапите. Но ме притеснява идеята някой да ми разглобява двигателя, само за да почиства насъбралите се сажди. И затова този вариант ще го оставя като последен.
Молбата ми е, ако знаете сервиз или майстор, който прави такава профилактика с подходящите за случая добавки, като в клиповете които дадох по-горе. Това ми се струва много по-лесен и по-безопасен вариант, надявам се и не много скъп.
Ключовият момент, доколкото разбирам е пускането на почистващата течност да влиза през всмукателния колектор (поправете ме ако греша с терминологията) при определено налягане. В единия случай ползват Induction System cleaner на BG, а в другия Fuel system cleaner на 3M.
Другите почистващи процедури касаят по-скоро инжекторите и дроселната клапа и нямат много общо с проблемното натрупване на сажди по клапаните.

Благодаря на отзовалите се!


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот zfa159 » Вто 13 дек 2011 13:37


Кеч кен би помогнал само ако саждите идват през картерната вентилация.Ако идватпрез гумички на клапани,водачи,тогава нищо няма да стане с него.
Аз не мисля,че с някаква добавка ще стане нещо като хората.Свалянетона колектора не е толкова фатално и сложно :)
:beer


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот muns61 » Вто 13 дек 2011 13:52


Да попитам автора:
Имаш проблем с мотора, или видя рекламата и реши да чистиш?
Принцип в бизнеса - създай търсене, ако няма такова.

На тази снимка нещо ме смущава:

Изображение

Ако тези клапани са работили, няколко мм от стеблото трябва да са по-чисти, дето излизат от водача, защото май на снимката са в затворено положение. Но това не е толкова важно. Има доста начини да се почисти този нагар, който при нормална ежедневна експлоатация няма да усетиш дали го има, или няма. Нито пък е опасен за мотора.
Друг въпрос е, ако искаш да похарчиш пари по колата, всеки с удоволствие ще ти ги вземе!


veselinbg
Мнения: 11
Регистриран на: Чет 11 мар 2010 13:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот veselinbg » Вто 13 дек 2011 14:31


muns61 написа:Да попитам автора:
Имаш проблем с мотора, или видя рекламата и реши да чистиш?
Принцип в бизнеса - създай търсене, ако няма такова.


Дали реално имам проблем с мотора не мога да кажа, както и дали има този нагар също не знам. Почти веднага след като взех колата ми светеше Check engine-a, но засега проблема е решен. Ако ме питаш как усещам колата при шофиране - ами добре ускорява и има мощност, обаче нямам база за сравнение, т.е. нямам идея как се е държала колата като чисто нова. Освен това, като се качат двама човека и почва да се тормози. Всичко това от чисто субективна гледна точка.

Попаднах на информацията за проблемите на FSI двигателите, докато се рових в интернет и търсих причина за по-високия разход на гориво(това вече го дискутирахме в друга тема). Клипа беше даден от колега от друг български форум, който едва ли има нещо общо с производителите на тези добавки (то май в БГ не могат да се намерят).
И не, не ми се дават излишни пари, но искам двигателя да е в оптимално добро състояние и затова бих направил евентуално профилактика, ако има нужда.
Пак казвам от самото държане на колата не мога да разбера има ли нужда да се чисти двигателя или не. Искам някой който разбира да я види и да каже има ли нужда нещо да се прави или - не.
Затова и пуснах темата - основният въпрос е: има ли хора, които са наясно с този проблем при двигателите FSI и съответно могат ли да предложат решение?


Потребителски аватар
zfa159
Мнения: 7908
Регистриран на: Сря 31 яну 2007 12:16
Автомобил: Mitsubishi Outlander + B4 Syncro
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот zfa159 » Вто 13 дек 2011 20:38


Аз лично не ме е срам да си призная,че с FSI/TFSI съм се сблъсквал 2-3 пъти при Голф 5,но по съвсем друга тематика - климатроници и не съм запознат достатъчно добре с двигателя в частта да се разглобява нещо по него.
От познанията,които имам за двигателите по принцип и за принципа на действие на FSI / TFSI (работят,както и двигателите на Митсубиши с GDI двигател от преди 10 години mhihi ) този нагар принципно не е сериозен проблем,ако не стане много,което неизбежно един ден ще стане.
Причината да се получава,вече я изяснихме - попадат капчици масло в колектора при стеблата на клапаните (дали през турбо,дали през картерна вентилация или през гумички на клапани/водачи,все едно) и понеже там няма гориво (както при пълния инжекцион,моното или карбураторния двигател),няма какво да ги отмива,те се полепват там и резултата е налице.Същото се получава и при дизелите,както колегите обясниха,защото и там в колектора няма гориво и няма какво да ги мие.
Този нагар не е сериозен проблем,до един момент,когато има два варианта за развитие - става много и затруднява работата на двигателя (влиза по-малко въздух,газовете излизат по-трудно).Още от дъртите двигатели,има един друг момент - този нагар има свйството да тлее (точно като въглен) и се получава следното - постъпва гориво в цилиндъра и не се запалва,когато свещта даде искра,а от тлеещия нагар и се взривява по-рано,заради което двигателя не работи добре и разхода е по-висок за сметка на занижена мощност.Това е сериозен проблем при по-старите двигатели,защото горивото постъпва в цилиндъра през клапаните ,където още тогава може да се запали,при FSI и TFSI то постъпва директно в цилиндъра и ако там няма тлеещ нагар,няма да се запали преждевременно (т.е. нагара по клапаните би могъл да пречи само при първия вариант,който описах,а нагара по дюзите и във втория случай).
Добавка аз лично никога не бих си сипал,камоли за такова нещо.Ако не е добра или се прекали с дозировката,може да изпържи клапаните (при VVTI двигателите редовно се случва,защото клапаните са от рециклирани вилици и изгарят много лесно от разни подобрения по горивото или при опит за чистене на нагари по този начин).Той нагара няма как иначе да се махне,освен с нещо,което да го изгори,което според мен не е никак полезно за двигателя,пък и като изгори,той отделя още сажди,които така влизат в цилиндъра (може и механично парченце,ако част от нагара е негорима) и да стане по-голяма беля.Най-добрия вариант е,когато започне да пречи,да се разглоби и да се почисти чисто механично.Целия колектор да се почисти,както правят колегите с дизелите и да се реши проблема за известно време.
Не е толкова плашещо да се свали колектора и да се види,ако трябва и да се почисти.Това все пак е двигател,измислен и сглобен от човек (за сглобен е малко спорно,защото може и машина да го е сглобила),значи може и да се разглоби.Всички ползваме ЕТКА и други подобни програми,където се вижда на картинка къде какви болтове има,кое къде и как се захваща и т.н. и не е толкова сложно,колкото колегата си го представя :) Така или иначе все някак се сглобява и съответно се разглобява по обратния начин.Никой не е казал,че е лесно и става за 5 минути,ама се прави.Рано или късно ще се наложи да се ремонтира нещо по този двигател и ще трябва да отиде на майстор (а раздел Сервизи е мястото,където може да се пусне една тема кой разбира от този двигател или би се наел да го разглоби, за да се види какво става).
Темата ми е интересна от гледна точка на това,защо се получава нагара,не толкова как колегата ще се пребори с него (дано проблемът не се окаже в главите - водачи или гумички,защото колите с този проблем, са доста нови,за такъв род проблеми).
п.п леле..аз чак сега видях какво чудо съм изписал... mhihi :screwy
:beer


Потребителски аватар
Rabbit_TDI
Мнения: 8410
Регистриран на: Сря 07 юни 2006 17:32
Автомобил: A6 C5
Двигател: BFC
Местоположение: Карлово/Натрапник в София
Контакти:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот Rabbit_TDI » Сря 14 дек 2011 13:56


veselinbg написа: Това ми се струва много по-лесен и по-безопасен вариант,

Много е безопасен особенно при наслагвания от "sludge" при колекторите :Mr Green Fun .Ако случайно някое от тия неща земе та изкара саждите(в което се съмнявам щото те са за различен вид чистене)познай къде отиват те и какво ти се случва с мотора :banghead:
Иначе добавките са коментирани и се са на основата на "мини водни удари" в камерата при което се изчиства до сонови.Имаше тема в "Направи си сам" ,аз даже съм го правил на една от колите си и ефекта беше супер.Ама ти ако те е страх да свалиш колектора значи чистенето с химия ако разбереш как действа всъщност ще ти се стори "руска рулетка" :lol:


agent_kowalski
Мнения: 1475
Регистриран на: Сря 27 апр 2011 19:04
Автомобил:
Двигател:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот agent_kowalski » Сря 14 дек 2011 14:01


Извинявам се за невежесвото си по темата,но ми е любопитно ако от време на време двигателя се кара по-така,примерно десетина километра на магистрала на по-ниска предавка близо до червеното няма ли да се "продуха"?


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот bobocamaro » Сря 14 дек 2011 14:14


agent_kowalski написа:... близо до червеното няма ли да се "продуха"?

Не, така "продухваш" от изп. колектор нататък. Което е добре да речем за FAP/DPF филтри, или оглушала ламбда :Mr Green Fun .
Тук колегата е линкнал ужаси и по всмук. колектор и клапани. :roll:


agent_kowalski
Мнения: 1475
Регистриран на: Сря 27 апр 2011 19:04
Автомобил:
Двигател:

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот agent_kowalski » Сря 14 дек 2011 14:16


да сега прочетох писанията на zfa159 и ми се поизясниха нещата..
абе кофти..тия инженери велики са превърнали бензиновите двигатели в печки.нямам думи.не че съм против прогреса,ама тука ми е малко спорен.


veselinbg
Мнения: 11
Регистриран на: Чет 11 мар 2010 13:55
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Варна

Re: Почистване на двигатели FSI/TFSI от натрупани сажди

Мнениеот veselinbg » Сря 14 дек 2011 15:29


Rabbit_TDI написа:Много е безопасен особенно при наслагвания от "sludge" при колекторите :Mr Green Fun .Ако случайно някое от тия неща земе та изкара саждите(в което се съмнявам щото те са за различен вид чистене)познай къде отиват те и какво ти се случва с мотора :banghead:
Иначе добавките са коментирани и се са на основата на "мини водни удари" в камерата при което се изчиства до сонови.Имаше тема в "Направи си сам" ,аз даже съм го правил на една от колите си и ефекта беше супер.Ама ти ако те е страх да свалиш колектора значи чистенето с химия ако разбереш как действа всъщност ще ти се стори "руска рулетка" :lol:


Ами нямам представа какво би могло да се случи на двигателя. Предполагам, че изгарят след като бъдат разтворени от химикала.
Нещо като при този колега, чиято кола е 2010 МК6 GTI на около 17 000 мили:


Колегата ползва някакъв препарат Seafoam, за да изчисти саждите. Наистина ли смятате, че е толкова опасно и крие рискове от повреждане на двигателя?



Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 56 госта