:arrow Фолксваген Фолклорен Събор Узана 22-23.08.2025: Важна информация!

Каква е системата на моното....помпа марка?

Техническа и сервизна информация за Golf, Vento, Jetta и Bora
Потребителски аватар
chefito
Мнения: 9527
Регистриран на: Сря 02 фев 2005 12:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Каква е системата на моното....помпа марка?

Мнениеот chefito » Чет 09 авг 2007 18:46


Значи какво става с бензина като влеза вътре в моното...как се избира колко да се върне обратно и така нататък...ако може...

Последна промяна от chefito на Пет 10 авг 2007 18:00, променено общо 1 път.




Потребителски аватар
plamen032
Мнения: 763
Регистриран на: Нед 23 юли 2006 16:35
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив
Контакти:

Мнениеот plamen032 » Чет 09 авг 2007 19:10


не съм много запознат но мисля че ламба сондата следи тези неща... в смисъл тя казва на компютъра дали сместа е бедна или богата и съответно се впръсква по-малко или повече бенз..


Потребителски аватар
vaskoto1
майстор Падна ли ми!
Мнения: 11995
Регистриран на: Пон 12 юли 2004 16:34
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот vaskoto1 » Чет 09 авг 2007 19:55


vaskoto1 написа:такаааа. смятам вече за абсолютно наложително наличието на подобни разяснения защото въпросите вече почнаха да преливат а отговорите не за всички са смислени и свързани.
въпрос 1:
как всъщност работи бензиновото впръскване?
отговор 1:
за да се постигне максимално КПД на изразходваното гориво то трябва да бъде запалено в максимално добро съотношение с кислород (подпомагащ горенето). такова съотношение е 14.7 части въздух към 1 част гориво или иначе наричано точка ламбда (оттам и името на сондата-ламбда сонда но за това малко по натам). за да може да се постигне това съотношение механизма е следния:
измерва се количеството входящ в мотора въздух (при мултиточковите инжекциони това се прави от дебитомера а при моното от TPSa (тротъл позишънинг сензор или потенциометър който казва на компира колко точно е натиснат педала на газта и в какво положение се намира дроселклапата на въздуха) дебитомерите са няколко вида но това е лирично отклонение...
тука роля играе и температурата на входящия въздух поради простата причина че когато е студен той е свит и обема кислород в него е увеличен-респективно обратното на топло.
толкова за въздуха-сега горивото.
горивната система генерално се приема от компира за даденост-не се следи налягането в нея-то е константа. не се следи и работата на помпата. компира само знае колко е отвора на дюзата и колко е налягането в системата-на база на което може лесно да се сметне колко време да я държи отворена за да покрия теоритично количеството горив необходимо за постигане на точката ламбда.
знаейки вече състоянието на мотора в момента (инфото от всички датчици), колко въздух и с каква температура е влезъл в мотора на компира му е лесно да сметне кога и за колко време да цъкне дюзата/те за да постигне грубо точката ламбда. сместа се прави, влиза в цилиндъра и изгаря. ОК. хубуу.
да де ама какво всъщност е изгоряло може само да гадаеме.
тука идва на помощ едно малко керамично елементче което има работна температура от около 350 градуса и при достигане на тая температура и наличие на малко кислород генерира от самосебеси напрежение в рамките на 1 волт което варира спрямо количеството на кислорода. при изгаряне на сместа далеч не всичкия наличен кислород участва в реакцията-голяма част от него си остава. и точно той бива засечен от ламбда сондата и инфото е върнато на компира като коректив с колко да се поправи образуването на сместа. понеже няма как да се повлияе на входящия въздух-влияе се на постъпващото гориво-компира играе с времето на отваряне на дюзата/ите. всичко това дотук се променя много динамично в различните режими на работа на двигателя които са толкова много че може да се приемат за почти безкрайна стойност.

сега за газта.
тука ситуацията коренно се променя. обикновената газова уредба дава един постоянен поток газ. без оглед на режими на мотор или каквото и да е.
нейната настройка се прави на празен ход поради невъзможност да се симулира натоварване на мотора (форсирането на място не е точно натоварване в тоя смисъл).
в следствие на което освен на празен ход сместа никога не е коректна и в точката ламбда-тя е или богата (повече гориво) или бедна (повече кислород) при различните режими на натоварване.
оттам усилията на ламбда сондата да покаже качеството на сместа са напразни защото компира няма никакъв контрол върху количеството газ постъпващо в мотора. оттам компира почва да приема показанията на сондата за неверни, регистрира грешка в тоя датчуик и влиза в авариен режим но не преди да е опитал с всички сили да оправи работата, вследствие на което колата почва да се държи странно да мени обороти да киха и кашля и може да гръмне дори (защото обема който нормално е пълен с въздух между плочката и клапаните на цилиндрите сега е пълен с газ и една провряла се искрица от опитите на компира да коригира нещата пали всичко и кутията на възд. филтър цъфти като розичка).
грешката сама по себе си не е фатална. има ламбда емулатори. те заместват истинския сигнал от сондата с фалшиво спокоен и компира си казва че всичко е ОК и не се опитва да коригира нищо.
всичко това е успокоително.
но идват многото минуси...:
ламбдата при високи обороти на мотора се нагрява повече от 350 градуса. това не й пречи никак. пречи и кислорода от обеднената смес която е резултат от газта (не може да се регулира в режим на натоварвания-нали?) и бавно но сигурно сондата прегаря-физически. резултата е или спукана керамика или липса на керамика но и в 2та случая няма отя важен 1 волт за който говорих по горе...
ако сондата не е съвсем убита-известно време работа на бензин ще я съживи-но само докато не се обърне пак колата на газ...
другия сценарий е богата смес и в резултат от това сажди които покриват керамиката и й пречат да отчита кислорода. оправя се с обгаряне но само докато не се натрупат пак...
тука някой ще каже-какво ми пука-аз имам емулатор/симулатор.
да, така е. и докато е на газ колата работи прилично горе долу. даже дава добър разход на извънградско щото сместа е бедна. няма динамика, но пък не бърка в джоба. няма динамика точно заради некоректната смес!
а в момента в който ти свърши газта и обърнеш на бензин-колата почва да магарува ама яко! И СЕ ЧУДИШ ОТКЪДЕ ТИ Е ДОШЛО...
а то точно от ламбда сондата която току що си върнал в употреба ама тя все още не знае къде се намира. дава индикации за бедна смес и компира блъска гориво докато не я засажди ама хубаво и тогава почва веселбата наистина...
добреее. някои казват-ми едно реленце за ресет на копира и готовоооо...
да де ама не точно... колата има 2 горивни карти. едната е стартова и се ползва само при палене а другата е работна или горивна и се ползва при работа на мотора.
данните за тия карти се пазят в ром (епром или еепром зависи) от който компира на колата "буутва" всеки път след като му е отнето захранването. необходими са му към 10тина мин. работа в авариен режим за да се осъзнае и да събере цялото инфо на ново и да почне да прави всичко както трябва! това става като се откачи акумулатора. или се сложи реленце за ресет на компира (то се слага на постоянното му захранване). в резултат дори да запалиш колата за 5 мин. за да я преместиш-компира таман почва да се осъзнава и ти го плясваш отново и той с времето почва да се шашка яко. без да има грешки, без видима причина-просто откача...

най добрия начин е да се коригира постъпващата газ в мотора-по почина на бензина...
това се вика ламбда конторл. да де ама не трябва тоя контрол да прекъсва сондата и да емулира някви сигнали а трябва да е в паралел към нея и да се стреми да й угажда постоянно! е тука е истината с обикновените газови!
слагах ламбда контроли на някои колеги но ми направи впечатление че сондата се прекъсва и емулира-това за мене НЕ Е ефикасен контрол...

газовия инжекцион например работи така:
бензиновия компир взима всичкото инфо, прави всички сметки и дава време на дюзите. това време се вкарва в газовия компир, умножава се по коефициент за да се постигне максимум резултат и се праща на газовата дюза която изпълнява работата на бензиновата дето не свири в момента.
всички корекции си остават прерогатив на бензиновия компир и цялата система е динамична и колата не губи нито от показатели и динамика, нито от работа на основното си гориво за което е проектирана! единственото зло е че ако искаш да върви колата-трябва да се примириш с леко завишения разход (газта е доста по слабо калорична от бензина-трябва повечко просто).

та така-подминал съм много аспекти но целта ми беше да го напиша така че всеки да може да добие представа и да реши каква система да си монтира-или да разбере каква му е монтирана. да се преценят плюсове и минуси на тия неща...

дано съм успял да го напиша разбираемо-вие ще кажете... :wink:


Потребителски аватар
kaiser666
Мнения: 4670
Регистриран на: Вто 31 юли 2007 13:03
Автомобил: Bmw E34
Двигател: M20B20
Местоположение: South Of Heaven

Мнениеот kaiser666 » Чет 09 авг 2007 21:01


vaskoto1 :bowdown :bowdown :bowdown :bowdown


Потребителски аватар
chefito
Мнения: 9527
Регистриран на: Сря 02 фев 2005 12:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот chefito » Пет 10 авг 2007 8:26


възможно ли е някакво запушване в самото моно....там където влизат/излизат двата горивни маркучляка...търся някакви запушвания щото ми изпушват помпите :cry:


Потребителски аватар
vaskoto1
майстор Падна ли ми!
Мнения: 11995
Регистриран на: Пон 12 юли 2004 16:34
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот vaskoto1 » Пет 10 авг 2007 8:31


регулатора на налягането да не магарува?


Потребителски аватар
chefito
Мнения: 9527
Регистриран на: Сря 02 фев 2005 12:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот chefito » Пет 10 авг 2007 8:34


vaskoto1 написа:регулатора на налягането да не магарува?


ми не го знам къде е тоя мизерник :shock и не знам как да го проверя...

та за проблема ми: първо изтрещя мойта помпа /180 000км/...беше разядена цялата от мизерния бензин, който не бях изгорил...след това изчистих резервоара и сложих нова помпа и нов бензин /помпата я взех от приятел втора ръка с гаранция че работи и наистина тръгна, но по средата на пътя за морето загасна след 1 седмица верен труд преди това/...та сега си мисля да не би нещо да я товари таз помпа...и двете помпи всъщност не изгарят ами започват да пличкат бензин от всякъде и съответно не дигат налягане...../васко каква помпа да купя и на какво ти намирисва/

/п.с. 2 пъти в този период смених филтъра горивния за всеки случай/

имам ресет на компа и помпата не е спирана от газилаците...вчера успя да запали на бензин и заработи за 4-5 минути като постепенно падаха оборотите и накрая загасна колата


Потребителски аватар
vaskoto1
майстор Падна ли ми!
Мнения: 11995
Регистриран на: Пон 12 юли 2004 16:34
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот vaskoto1 » Пет 10 авг 2007 8:37


намира се до дюзата-едно такова капаче с 3 или 4 болтчета торксови хванато. има пружинка вътре-внимателно го разглобявай. не че нещо много можеш да направиш ама поне го провери-те са 2 платна вътре като на бензинова помпа. да не са се окостили... внимавай че са залепнали за ръба-отлепяй внимателската!


Потребителски аватар
chefito
Мнения: 9527
Регистриран на: Сря 02 фев 2005 12:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот chefito » Пет 10 авг 2007 8:43


vaskoto1 написа:намира се до дюзата-едно такова капаче с 3 или 4 болтчета торксови хванато. има пружинка вътре-внимателно го разглобявай. не че нещо много можеш да направиш ама поне го провери-те са 2 платна вътре като на бензинова помпа. да не са се окостили... внимавай че са залепнали за ръба-отлепяй внимателската!


ей васе за пореден път си безценен....слизам да се боря...


Потребителски аватар
joker
Мнения: 5889
Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
Местоположение: Варна

Мнениеот joker » Пет 10 авг 2007 8:44


vaskoto1 написа:регулатора на налягането да не магарува?

при мен от дългото каране на газ мембраната беше твърда като говежди гьон и държеше два-три пъти по-високо налягане в приводящия шлаух(респективно по-голям товар на помпата)
Взех си едни за 5 лв (от една морга) и сега всичко е отличен 6.....
Гледам,че регулировката на моното винаги оттам я започват...проверка на налягането на бензина.....


Потребителски аватар
chefito
Мнения: 9527
Регистриран на: Сря 02 фев 2005 12:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот chefito » Пет 10 авг 2007 17:04


марка нова бенз помпа? + актуални цени?


Потребителски аватар
Ludia
Most Wanted
Мнения: 7924
Регистриран на: Пон 09 яну 2006 16:57
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Ludia » Пет 10 авг 2007 17:47


chefito написа:марка нова бенз помпа? + актуални цени?

обърни се към andro_, ако той неможе да ти каже цена, ще попитам аз за бош - но ми кажи на лично да питам ли или не !

ПП оправи си заглавието ;)


Потребителски аватар
Tyan
Ън Мън
Мнения: 7962
Регистриран на: Вто 14 дек 2004 21:31
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот Tyan » Пет 10 авг 2007 17:53


какво ми е умно детето беееееееее


Потребителски аватар
chefito
Мнения: 9527
Регистриран на: Сря 02 фев 2005 12:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив

Мнениеот chefito » Пет 10 авг 2007 18:01


пускайте актуални цени марки и гаранции...


Потребителски аватар
Ludia
Most Wanted
Мнения: 7924
Регистриран на: Пон 09 яну 2006 16:57
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Ludia » Пет 10 авг 2007 18:11


chefito написа:пускайте актуални цени марки и гаранции...

както ти казах питай Андро.
аз мога да ти кажа след понеделник чак....за Бош става въпрос. за моя беше около 100 кинта, ако не се лъжа, само незнам дали ще мога да взема и за теб с отстъпка :roll:



Върни се в “Golf, Vento, Jetta & Bora”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 62 госта