![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
разликите се състоят в следното:
1. в кубатурата естествено- 2.9 реално е 2-ри ремонтен размер на 2.8 (82мм/81мм бутало)
2. всмукателен колектор
3. дросел
4. разпределителни валове
5. ЕКУ
може би има нещо и в диаметъра на изпускателната система- в частта след колектора, в двойката..
всмукателния колектор на 2.9 се явява като ъпгрейт на 2.8 Не съм го мерил лично, но доколкото знам обема му по-голям с 25-30% спрямо този от 2.8
номера на колектора на 2.9 е 021 133 223Е
на 2.8 е 021 133 223Н,К,L,E,D...
сега... има много вариации в номерата на 2.8 в зависимост от годината и марката/модела, но не смятам че толкова важно...
На снимките съм оградил в червено разликите между 2.8 и 2.9. Освен в обема се вижда че при 2.9 частта след дросела е много по-голяма и стеснението липсва. Ефекта от него се усеща доста добре във високите обороти, за сметка на ниските обаче(в комбинация с дросел и ЕКУ от 2.9 това се компенсира) Никакъв проблем да се премине от 2.8 към 2.9 колектор.
Не е проблем да се заменят колектори м/у мотора с делко и този с бобините. Разликата е само в захващането на щеката за масло, но това е дреболия..
![Изображение](http://media.snimka.bg/7199/020652919-big.jpg)
![Изображение](http://media.snimka.bg/7199/020652922-big.jpg)
![Изображение](http://media.snimka.bg/7199/020652924-big.jpg)
дросел- и двата дросела са с диаметър на клапата 64мм, и диаметъра на входа също е еднакъв- 75-76мм
Обаче разликата е съществена в тялото на дросела. При 2.9 се образуват два конуса, от двете страни на клапата, докато при 2.8 има ръб, който намалява чувствително притока на въздух при малки ъгли на отваряне на дросела. Тези изпъкналости могат да се премахнат и да добие форма почти като на 2.9 Докато бях с мотора с делко, дросела го бях преработил(на една от снимите е) и ефекта от него беше много приятен. При мотора с бобините обаче монтирането на дросел от 2.9 на 2.8 мотор е проблем, поне на двата ми мотора се държеше зле. Подчертавам че съм сменял дросела, пробвал съм с тпс-а на 2.8 на 2.9.. Колата почти няма каране, газта трябва да се подава на върха на педала или да е на пълна газ иначе в всички останали случаи колата просто заглъхва и забива.
Сместта обеднява страшно много, нормално е все пак, колата не върви, гори доста и доста загрява- при едни и същи условия Т на маслото стоеше с 15 до 20 градуса по-високо от нормалното, знам че звучи чак странно.
При пипане на дросела трябва да се внимава с ТПС-а, че има разлика в зависимост от годината на производство и от модела. При 2.9 е с едни стойности, при 2.8 са други, като има разлика дали е на голф или пасат, както и годината. Така например ТПС-ите на пасат Б4 94 и 95г се оказаха различни и всеки тпс, трябва да е с неговия си ЕКУ иначе колата се бърка и работи много зле. ТПС-а на мотора с делко(май само при пасат Б3) е различен даже и като монтиране- има разлика в присъединителните отвори.
Имах и номерата на дроселите, ама в момента не ги намирам. Първата снимка е дросел 2,8 оригинално, на втората е разпилен.
![Изображение](http://media.snimka.bg/7199/020652945-big.jpg)
![Изображение](http://media.snimka.bg/7199/020652942-big.jpg)
![Изображение](http://media.snimka.bg/7199/020652928-big.jpg)
валове
валовете са такива че всеки вал управлява съответния ред цилиндри, т.е. и всмукателните и изпускателните клапани. За разлика от 2.8 24V дето е с всмукателен и изпускателен вал... Та валовете са все 220 градусови, но фазата на на изпускателния при 2.9 е изместена с 8 градуса
ААА- номер на валовете-021 109 101N и 021 109 102 В
ABV- 021 109 101M и 021 109 102А
фази на валовете:
-изпускателна част на ААА: отваря клапана 222 градуса преди ГМТ и го затваря 2 градуса преди ГМТ при поне 1мм отваряне на клапана.
-на АBV: 230/10 градуса преди ГМТ
на всмукателната част- еднаква клапана отваря 8 градуса след ГМТ и затваря 228 след ГМТ
лифта е 10.2мм
lobe center: AAA-115, ABV- 119 градуса
Благодарение на разликата във всмукателната част, 2.9 не губи толкова въртящ момент във високите както 2.8 Все пак максималния въртящ момент м/у двете коли е 5нм(245/240 при 4200 об/мин) Това означава че разликата във вървенето при 2.9 ще се усети във високите основно. В момента съм с всм. колектор, дросел с тпс, и ЕКУ от 2.9 като трябва да спомена че чипа не е оригиналния, просто така взех компа. Колата е много по-силна и рязка, има много голяма разлика във вървенето. С оригиналните валове на 2.8 съм.
И последното което излезе като проблем е че ЕКУ-то на 2.9 не иска да работи съвместно с настоящата ми ламбда сонда. Работи много зле на празен ход и равна газ и поради това в момента карам без ламбда сонда(и нямам никакъв проблем м/у другото, разхода ми е супер, ясно че при даване на цялата газ тя така и иначе не играе)
За 2.9 има вариант от две ламбда сонди, за 2.8 сондите са 3, като 2-те са същите като за 2.9
Имам 3 сонди, надявам се все една да пасне на компа от 2.9
В крайна сметка това е добър и евтин вариант за повишаване малко на мощността със стокови части на 2.8 вр6 12в.
Ако ви изпаднат такива железа, действайте.