AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Теми свързани с всякакви перформанс модификации и промени по двигател, ходовата част и купе
brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот brum » Вто 26 мар 2013 23:51


Попадна ми една статия от 1941ва година за AFR-ите при LPG. Това което беше интересно и звучеше доста смислено е, че няма смисъл от по-богато от стохометричните смеси.

На разни места намерих смислено обяснение, че при бензин богатите смеси водят до охлаждане на постъпващата в цилиндъра гориво въздушна смес (повече гориво => повече изпарение => повече охлаждане), но при газ това не се наблюдава (защото газта е изпарена и обикновенно е на по-висока температура от тази на постъпващият въздух). Богати смеси при газ водели само до излишно греене. Това с излишното греене опитно го проверих и е вярно. При по-близки до стохометричните смеси стрелката се премести видимо към по студено при еднакви условия. Интересно ми е дали други хора имат наблюдения върху смесите при газ и дали има някаква полза от по-богати смеси? Може ли да се извади повече мощност при по-богати от стохометричните или разликата е пренебрежима ако има такава?

Та в онази архивна статия беше дадено, че максимална мощност са постигнали при 15.3:1, а отпимален разход при почти 18:1 (стохометричните за газ са около 15.5:1, около защото зависят от отношението на пропана към бутана). Само дето статията е от 1941ва година и не знам до колко мога да използвам тези твърдения като вярни. По нета не намирам никъде информация относно това. И реших да питам дали някой няма наблюдения над тези неща...




Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19310
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот stefan4o » Сря 27 мар 2013 7:07


Преки наблюдения подплатени с цифри нямам, за да кажа дали наистина е така, но сякаш звучи логично. Със сигурност важи за повечето бензинови атмосферки, все пак от 1941 досега не е измислено кой знае какво по бензиновите коли.
За икономичността мога да потвърдя при направените от мен опити по настройката, че като се увеличи предварението и се обедни малко сместа се получават действително добри резултати откъм разход и динамика. Така че там съм склонен да повярвам. За съжаление нямам ламбда сонда, за да посоча точни цифри на показанията й. Има обаче един праг, който ако се подмине т.е. се обедни прекалено сместа, разходът остава същия или скача леко сравнено с настройка с една идея по-малко бедна смес. Освен това става и доста куца динамиката.
Има обаче и нещо друго. При обикновените газови няма как качеството на сместа да е еднакво във всички режими, което е основният й недостатък, който дава предпоставка за възникването и усъвършенстването на газовите инжекциони. Затова не зная дали опитно - примерно на динотест, би било показателно и обосновано с цифри как АФР влияе на мощността.
Другото ми наблюдение при обикновените уредби е, че е хубаво да се настройват за оптимален разход/вървеж в диапазона, в който се кара предимно автомобилът. А може и там, където двигателят има пик на върт.момент и да се търси вървежа в оборотите до този пик. Колата се настройва да върви динамично - по възможност максимално добре в дадените режими, като се тества ускорение/доускорение или една идея под максимално добрата динамика - тогава ще бъде и най-икономична.


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот brum » Сря 27 мар 2013 8:33


Когато имаш стендалоун електроника управляваща газов инжекцион можеш да постигнеш и двете - икономичност и мощност. Икономичност в режимите където се кара основно и се поддържа скорост, мощност в другите режими като при изпреварване и високи обороти.

За авансите отворих една тема на скоро в раздела за газовите уредби - viewtopic.php?f=22&t=375129. Ама там нещата ще ги проверя тия дни на дино. С AFR-ите ще ми дойде леко нагорно да разцъквам там и затова търся разни данни като за бензина. Там масовата практика е, че икономичност се гони при смеси от около 15.5:1 до 16:1, а мощност при 12:1 до 13.5:1.


onty
Мнения: 156
Регистриран на: Пет 01 юли 2011 17:43
Автомобил:
Двигател: aeb

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот onty » Сря 27 мар 2013 8:47


Интересна е темата би било добре някой да сподели какво се случва с афр-а при газта и кой е оптималния вариант за настройка спрямо динамика и разход разбира се.Чудно ми е сьщо каква трява да е разликата в афр-а при атмосферка и при принудително пьлнене на газ спрямо бензин.При мен сьм замервал при работа на място на бензин е ламбда около 1-ца на газ е около 0.8 което би трябвало да значи богато?Скоро ще си монтирам широколентова сонда и ще имам преки наблюдения

Пс.Изпревари ме с с част от отговорите :smile


Потребителски аватар
Sharky GTI
Мнения: 228
Регистриран на: Вто 03 фев 2009 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Враца

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот Sharky GTI » Сря 27 мар 2013 19:31


колега brum,като използваш технически наименования се старай да са точни :wink нарича се "стехиометрична смес" и това е нужното количество въздух необходимо за пълното изгаряне на "определено" гориво,било то LPG,GPL... бензин и т.н.Естествено че при различните горива и индекса на сместа ще е различен 12..13..15:1... разбирасе зависи и от средата в която горят,налягането,температурите също са различни,а от това веднага всеки наясно с принципите на работа на едно ДВГ ще си направи извод че ще иска настройките да са съобразени с горивото което ще ползваш за да имаш(извадиш) най-голямото КПД ...дрън дрън... и т.н. :mrgreen .Също така ясно е и че при работата на двигателя при различни смеси ще дава отражения върху динамиката и разхода и разбира се температурата :wink ...дрън дрън... пак се връщаме при основните(елементарни принципи)на работа на ДВГ... че нали различните различните смеси изгарят с различна скотост...налягане...температура :wink ...там разни процесчета има адиабатен,политропен,изотермен,изобарен,изохорен... PV-диаграмки кое как защо кога ...ама няма кои да седне да ги научи :Mr Green Fun и така(за какво да ги учи като може пък от някъде да припаднат на готово :rolleyes , а).По някое си време някои казва там че ще дойде от някъде си една искра да запали няква смес гориво/въздух там незнам какво...гориво на кой каквото му изнася по джоба ...на вкус,мирис :mhihi и т.н.Дааа ама някои казал че имало значение тая искра кога точно ше дойде(в зависимост от горивото,сместа,натоварването на мотора... алабала) :wink ма верно бее :eek нали от тва ше зависи кога ше започне да гори тая смес там ква беше,и колко време ще и трябва за да изгори напълно че нали да може хубаво да тласне тва бутало... тц тц тц... па ако и не замирише от ауспуха на неизгорело гориво значи сме го догодили тоя пич "Аванса" :c020 ...голем пичага е обаче тоя,движи си постоянно тва онова ма то така требва :Mr Green Fun тарикатска работа е тва ей ...а пък като се събере с ония "Турбото" и "Нитрото" малиии кви работи прават направооо,гледал съм ги у един фиум голема работа са в комбина значи :mhihi .
..та кака колеги,малко на майтап написах тея неща,да не ми се обиди някои... не визирам никого и към никои нямам лоши чувства разбирасе :mrgreen ,но всичко написано е самата истина и е в основата на нещата,а от основите се гради всичко така че хубаво е човек когато започва нещо да кара поред,да започне от начало и да разбере нещата и всичко после ще му е лесно и ясно.Нищо ново няма да измислим така че за всяко пресмятане си има формули за пресмятане,алгуритми и теория колкото искаш.Спецялно влиянието на аванса е доста широка тема за дискутиране и всичко там е толкова относително че ако седне някои да го пише за всяко едно нешо... при какво гориво и каква смес и какво натоварване колко трябва да бъде... ше стане "Дързост и красота" :mhihi Както е казал оня (изплезяк :Mr Green Fun ) Аинщайн "времето е относително понятие" и "всичко е относотелно" ...така и за аванса може да се каже че е "относотелен" :wink ...Ако някои седне и каже ...аванса трябва да е толкова градуса при толкова оборота,при такава смес и еди какво си гориво,има още една камара параметри които трябва да се вземат на в предвид за да бъде истина.
Поздрави :beer


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот brum » Сря 27 мар 2013 20:04


Тия работи дето си ги написал са ясни. Въпроса обаче остава - какви AFR-и са подходящи за икономия и какви за мощност при изпарена газ. Не виждам да си казал нещо смислено по тоя въпрос :) . Ама трябва някой да е експериментирал за да може да даде мнение, щото писано по тия теми няма много ...


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19310
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот stefan4o » Сря 27 мар 2013 20:12


Тая диаграма дава ли ти някакъв ориентир?
Изображение
Малко е на бензин, но все пак е по-добре от нищо. При газ предполагам няма да изглежда кой знае колко по-различно. Само цифрите ще са други :mhihi
Не зная дали като заместим 14.7 с 15.5 като стехиометрия при ЛПГ биха се получили реални данни. Но ако го направим, излиза, че долу, дето пише Бест фуел економи, трябва съотношението да е 16.3. А за най-много мощност следва да бъде 13.3. Но може и логиката ми да не е вярна :c020
Ето още един интересен линк по темата, където даже има начертани и стойностите на съдържимото в изгорелите газове на автомобила при различните смеси:
цък

Последна промяна от stefan4o на Сря 27 мар 2013 20:30, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
Sharky GTI
Мнения: 228
Регистриран на: Вто 03 фев 2009 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Враца

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот Sharky GTI » Сря 27 мар 2013 20:30


ами като са ти ясни,седни и "експериментираи" :c020 и ще стигнеш сам до отговора,не чакай на готово ...и не вярвай много много на чужди експерименти :mrgreen ...попринцип :wink
...stefan4o абсолютно съм съгласен с написаното от теб
Теоритично нещата би трябвало да са така,но ако се следят тея параметри в реални условия ще е различно,винаги има странични фактори които неможе да се отчетат,затова се закача широколентовата и караш и корегираш нещата да са най-близко до теоретичните.


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот brum » Сря 27 мар 2013 20:45


Нищо общо нямат. По-горе писах защо. Богатите смеси на бензин имат бонус да охлаждат гориво въздушната смес. Дюзата вкарва бензина течен, той се изпарява и отнема топлина. От там позволяват повече аванс безопасно.

При изпарената газ тоя ефект го няма. Даже е обратен (щото газта е на 50-60 градуса). И опитно е проверено, че имат поне един негативен ефект - мотора грее забележимо повече отколкото на близки до 15.5:1 смеси. Точно при отношенията дадени горе - ламбда 0.85-0.9. Грее, та се къса :) . Дали има повече мощност обаче - не знам.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19310
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот stefan4o » Сря 27 мар 2013 21:06


Аз всякак съм си осирал колата - карал съм я с какви ли не смеси от много богати, до много бедни. Да ти кажа не съм забелязал да грее повече от нормалното :eek То и уредите на нашите антики не са кой знае колко точни, но поне не ми е направило впечатление стрелката да се мести бързо :mhihi


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19310
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот stefan4o » Сря 27 мар 2013 21:32


Брум, аз не съм сигурен дали е истина или не, че макс.мощност на газ се постига със смес близка до стехиометричната, както е описано в "твоя" източник. Има един начин да се замери според мен, обаче.
Отиваш на дино-стенд. Тества се автомобилът на бензин при заводско предварение максималната мощност на колата. Предполагам в момента на постигането й могат да се запаметят показанията на газ-анализатора. После по същия начин се тества на газ. Настройваш колата при дадени обороти Х да има стехиометрия У. Примерно да речем тестваш с 15.3:1. После същата гимнастика правиш, само че увеличаваш горивото като намаляваш съотношението примерно до стойности 14.3:1. После се сравняват показанията на мощността при оборотите Х. Като обаче моментът на запалването е редно да остане еднакъв в двата случая. Иначе няма да е адекватно сравнението, си мисля. Това за момента на подаване на искрата мисля, че не е маловажно. Щото при АФР 15.3 и предварение X, мощността на колелата ще е Z. При различно от предварението X (примерно Y) и АФР отново 15.3 в същия този момент (примерно при някакви обороти), мощността вече ще е със стойност V. Така ще се получи и с друг АФР 14.3 и предварение Х и Y, където съответно стойностите ще са различни от първите две.
Докато търсех из нета информация попаднах на мнение във форум на човек, който твърди, че първо нагласят автомобила да има максимален върт.момент, което го постигат с АФР около 12-13:1. После в няколко режима се търси отново максимален върт.момент като се мести предварението. Беше дал пример, че се установяват примерно 3000 оборота/мин и с преместването на предварението се следи кога на колелата отиват най-много Nm. Като се оставя на максималните (счита се, че така се настройва оптимално запалването).


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот brum » Чет 28 мар 2013 0:15


Sharky GTI написа:колега brum ами като не ти изнася с изпарителя минавай на течна фаза инжекцион :wink ...и няма да имаш проблеми,интересно ми е на какъв аванс и как го управляваш... на какви градуси и най-вече хем да е икономично хем да е и мощно,а
...има раздел за газаджииските истории,разтягай ги там тия твои мисли,както каза "Нищо общо нямат" Силов тунинг и Автогазови уредби :wink


Питам в силовия тунинг, щото тук някой може да знае нещо. Мотора се управлява с мега. Има режими (малко натоварване) където е удачно да е икономичен, има режими където е удачно да е силен (при пълна газ). А ти като нямаш какво да кажеш може да пробваш да не се обаждаш.

stefan4o написа:...


Ясна е тая схема, ама ще ми излезе леко нагоре с парите за диното :) . Трябва да мина поне 3 пъти да наглася смесите, VE таблиците и накрая за всеки от тези варианти да нагласям аванси. А т'ва ще иска много време. И затова питам да видя дали някой не го е ял тоя вече. И на бензин не мога да тествам - мотора е само на газ...


Потребителски аватар
GOLF 2 GTI16v
Мнения: 155
Регистриран на: Вто 24 юни 2008 20:18
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот GOLF 2 GTI16v » Чет 28 мар 2013 12:28


brum написа:Нищо общо нямат. По-горе писах защо. Богатите смеси на бензин имат бонус да охлаждат гориво въздушната смес. Дюзата вкарва бензина течен, той се изпарява и отнема топлина. От там позволяват повече аванс безопасно.

При изпарената газ тоя ефект го няма. Даже е обратен (щото газта е на 50-60 градуса). И опитно е проверено, че имат поне един негативен ефект - мотора грее забележимо повече отколкото на близки до 15.5:1 смеси. Точно при отношенията дадени горе - ламбда 0.85-0.9. Грее, та се къса :) . Дали има повече мощност обаче - не знам.


това с изпаряването на бензина не е единственото което охлажда по богатата смес изгаря по бавно и при по ниска температура на горене дали е бензин или гас все едно има го написано в поста на Sharky GTI и точно заради скороста на горене колата ти почва да грее като я обогатиш аванса и е малак и част от сместа изгаря при отворени испускателни клапани което за загрява много повече от нормално а това се отразява на всичко около тях както и на двигателат ти заради скороста на горене на гаста много от колите на гас имат проблеми с испускателните клапани ..... тряба да намериш точният аванс


brum
Мнения: 3529
Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
Автомобил: Golf Mk4
Двигател: AGU
Местоположение: София

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот brum » Чет 28 мар 2013 13:16


Значи да пробвам съвсем леко обогатена и да гледам с какви аванси ще вади максимална мощност. Май това ще е схемата ...


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19310
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)

Мнениеот stefan4o » Чет 28 мар 2013 13:31


Колега, като не смяташ да ползваш дино как точно ще разбереш кога колата ти вади най-голяма мощност? :rolleyes



Върни се в “Силов тунинг”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 33 госта