Попадна ми една статия от 1941ва година за AFR-ите при LPG. Това което беше интересно и звучеше доста смислено е, че няма смисъл от по-богато от стохометричните смеси.
На разни места намерих смислено обяснение, че при бензин богатите смеси водят до охлаждане на постъпващата в цилиндъра гориво въздушна смес (повече гориво => повече изпарение => повече охлаждане), но при газ това не се наблюдава (защото газта е изпарена и обикновенно е на по-висока температура от тази на постъпващият въздух). Богати смеси при газ водели само до излишно греене. Това с излишното греене опитно го проверих и е вярно. При по-близки до стохометричните смеси стрелката се премести видимо към по студено при еднакви условия. Интересно ми е дали други хора имат наблюдения върху смесите при газ и дали има някаква полза от по-богати смеси? Може ли да се извади повече мощност при по-богати от стохометричните или разликата е пренебрежима ако има такава?
Та в онази архивна статия беше дадено, че максимална мощност са постигнали при 15.3:1, а отпимален разход при почти 18:1 (стохометричните за газ са около 15.5:1, около защото зависят от отношението на пропана към бутана). Само дето статията е от 1941ва година и не знам до колко мога да използвам тези твърдения като вярни. По нета не намирам никъде информация относно това. И реших да питам дали някой няма наблюдения над тези неща...
AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
- stefan4o
- Мнения: 19310
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Преки наблюдения подплатени с цифри нямам, за да кажа дали наистина е така, но сякаш звучи логично. Със сигурност важи за повечето бензинови атмосферки, все пак от 1941 досега не е измислено кой знае какво по бензиновите коли.
За икономичността мога да потвърдя при направените от мен опити по настройката, че като се увеличи предварението и се обедни малко сместа се получават действително добри резултати откъм разход и динамика. Така че там съм склонен да повярвам. За съжаление нямам ламбда сонда, за да посоча точни цифри на показанията й. Има обаче един праг, който ако се подмине т.е. се обедни прекалено сместа, разходът остава същия или скача леко сравнено с настройка с една идея по-малко бедна смес. Освен това става и доста куца динамиката.
Има обаче и нещо друго. При обикновените газови няма как качеството на сместа да е еднакво във всички режими, което е основният й недостатък, който дава предпоставка за възникването и усъвършенстването на газовите инжекциони. Затова не зная дали опитно - примерно на динотест, би било показателно и обосновано с цифри как АФР влияе на мощността.
Другото ми наблюдение при обикновените уредби е, че е хубаво да се настройват за оптимален разход/вървеж в диапазона, в който се кара предимно автомобилът. А може и там, където двигателят има пик на върт.момент и да се търси вървежа в оборотите до този пик. Колата се настройва да върви динамично - по възможност максимално добре в дадените режими, като се тества ускорение/доускорение или една идея под максимално добрата динамика - тогава ще бъде и най-икономична.
За икономичността мога да потвърдя при направените от мен опити по настройката, че като се увеличи предварението и се обедни малко сместа се получават действително добри резултати откъм разход и динамика. Така че там съм склонен да повярвам. За съжаление нямам ламбда сонда, за да посоча точни цифри на показанията й. Има обаче един праг, който ако се подмине т.е. се обедни прекалено сместа, разходът остава същия или скача леко сравнено с настройка с една идея по-малко бедна смес. Освен това става и доста куца динамиката.
Има обаче и нещо друго. При обикновените газови няма как качеството на сместа да е еднакво във всички режими, което е основният й недостатък, който дава предпоставка за възникването и усъвършенстването на газовите инжекциони. Затова не зная дали опитно - примерно на динотест, би било показателно и обосновано с цифри как АФР влияе на мощността.
Другото ми наблюдение при обикновените уредби е, че е хубаво да се настройват за оптимален разход/вървеж в диапазона, в който се кара предимно автомобилът. А може и там, където двигателят има пик на върт.момент и да се търси вървежа в оборотите до този пик. Колата се настройва да върви динамично - по възможност максимално добре в дадените режими, като се тества ускорение/доускорение или една идея под максимално добрата динамика - тогава ще бъде и най-икономична.
-
- Мнения: 3529
- Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
- Автомобил: Golf Mk4
- Двигател: AGU
- Местоположение: София
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Когато имаш стендалоун електроника управляваща газов инжекцион можеш да постигнеш и двете - икономичност и мощност. Икономичност в режимите където се кара основно и се поддържа скорост, мощност в другите режими като при изпреварване и високи обороти.
За авансите отворих една тема на скоро в раздела за газовите уредби - viewtopic.php?f=22&t=375129. Ама там нещата ще ги проверя тия дни на дино. С AFR-ите ще ми дойде леко нагорно да разцъквам там и затова търся разни данни като за бензина. Там масовата практика е, че икономичност се гони при смеси от около 15.5:1 до 16:1, а мощност при 12:1 до 13.5:1.
За авансите отворих една тема на скоро в раздела за газовите уредби - viewtopic.php?f=22&t=375129. Ама там нещата ще ги проверя тия дни на дино. С AFR-ите ще ми дойде леко нагорно да разцъквам там и затова търся разни данни като за бензина. Там масовата практика е, че икономичност се гони при смеси от около 15.5:1 до 16:1, а мощност при 12:1 до 13.5:1.
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Интересна е темата би било добре някой да сподели какво се случва с афр-а при газта и кой е оптималния вариант за настройка спрямо динамика и разход разбира се.Чудно ми е сьщо каква трява да е разликата в афр-а при атмосферка и при принудително пьлнене на газ спрямо бензин.При мен сьм замервал при работа на място на бензин е ламбда около 1-ца на газ е около 0.8 което би трябвало да значи богато?Скоро ще си монтирам широколентова сонда и ще имам преки наблюдения
Пс.Изпревари ме с с част от отговорите
Пс.Изпревари ме с с част от отговорите

- Sharky GTI
- Мнения: 228
- Регистриран на: Вто 03 фев 2009 20:19
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Враца
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
колега brum,като използваш технически наименования се старай да са точни
нарича се "стехиометрична смес" и това е нужното количество въздух необходимо за пълното изгаряне на "определено" гориво,било то LPG,GPL... бензин и т.н.Естествено че при различните горива и индекса на сместа ще е различен 12..13..15:1... разбирасе зависи и от средата в която горят,налягането,температурите също са различни,а от това веднага всеки наясно с принципите на работа на едно ДВГ ще си направи извод че ще иска настройките да са съобразени с горивото което ще ползваш за да имаш(извадиш) най-голямото КПД ...дрън дрън... и т.н.
.Също така ясно е и че при работата на двигателя при различни смеси ще дава отражения върху динамиката и разхода и разбира се температурата
...дрън дрън... пак се връщаме при основните(елементарни принципи)на работа на ДВГ... че нали различните различните смеси изгарят с различна скотост...налягане...температура
...там разни процесчета има адиабатен,политропен,изотермен,изобарен,изохорен... PV-диаграмки кое как защо кога ...ама няма кои да седне да ги научи
и така(за какво да ги учи като може пък от някъде да припаднат на готово
, а).По някое си време някои казва там че ще дойде от някъде си една искра да запали няква смес гориво/въздух там незнам какво...гориво на кой каквото му изнася по джоба ...на вкус,мирис
и т.н.Дааа ама някои казал че имало значение тая искра кога точно ше дойде(в зависимост от горивото,сместа,натоварването на мотора... алабала)
ма верно бее
нали от тва ше зависи кога ше започне да гори тая смес там ква беше,и колко време ще и трябва за да изгори напълно че нали да може хубаво да тласне тва бутало... тц тц тц... па ако и не замирише от ауспуха на неизгорело гориво значи сме го догодили тоя пич "Аванса"
...голем пичага е обаче тоя,движи си постоянно тва онова ма то така требва
тарикатска работа е тва ей ...а пък като се събере с ония "Турбото" и "Нитрото" малиии кви работи прават направооо,гледал съм ги у един фиум голема работа са в комбина значи
.
..та кака колеги,малко на майтап написах тея неща,да не ми се обиди някои... не визирам никого и към никои нямам лоши чувства разбирасе
,но всичко написано е самата истина и е в основата на нещата,а от основите се гради всичко така че хубаво е човек когато започва нещо да кара поред,да започне от начало и да разбере нещата и всичко после ще му е лесно и ясно.Нищо ново няма да измислим така че за всяко пресмятане си има формули за пресмятане,алгуритми и теория колкото искаш.Спецялно влиянието на аванса е доста широка тема за дискутиране и всичко там е толкова относително че ако седне някои да го пише за всяко едно нешо... при какво гориво и каква смес и какво натоварване колко трябва да бъде... ше стане "Дързост и красота"
Както е казал оня (изплезяк
) Аинщайн "времето е относително понятие" и "всичко е относотелно" ...така и за аванса може да се каже че е "относотелен"
...Ако някои седне и каже ...аванса трябва да е толкова градуса при толкова оборота,при такава смес и еди какво си гориво,има още една камара параметри които трябва да се вземат на в предвид за да бъде истина.
Поздрави












..та кака колеги,малко на майтап написах тея неща,да не ми се обиди някои... не визирам никого и към никои нямам лоши чувства разбирасе




Поздрави

-
- Мнения: 3529
- Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
- Автомобил: Golf Mk4
- Двигател: AGU
- Местоположение: София
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Тия работи дето си ги написал са ясни. Въпроса обаче остава - какви AFR-и са подходящи за икономия и какви за мощност при изпарена газ. Не виждам да си казал нещо смислено по тоя въпрос :) . Ама трябва някой да е експериментирал за да може да даде мнение, щото писано по тия теми няма много ...
- stefan4o
- Мнения: 19310
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Тая диаграма дава ли ти някакъв ориентир?

Малко е на бензин, но все пак е по-добре от нищо. При газ предполагам няма да изглежда кой знае колко по-различно. Само цифрите ще са други
Не зная дали като заместим 14.7 с 15.5 като стехиометрия при ЛПГ биха се получили реални данни. Но ако го направим, излиза, че долу, дето пише Бест фуел економи, трябва съотношението да е 16.3. А за най-много мощност следва да бъде 13.3. Но може и логиката ми да не е вярна
Ето още един интересен линк по темата, където даже има начертани и стойностите на съдържимото в изгорелите газове на автомобила при различните смеси:
цък

Малко е на бензин, но все пак е по-добре от нищо. При газ предполагам няма да изглежда кой знае колко по-различно. Само цифрите ще са други

Не зная дали като заместим 14.7 с 15.5 като стехиометрия при ЛПГ биха се получили реални данни. Но ако го направим, излиза, че долу, дето пише Бест фуел економи, трябва съотношението да е 16.3. А за най-много мощност следва да бъде 13.3. Но може и логиката ми да не е вярна

Ето още един интересен линк по темата, където даже има начертани и стойностите на съдържимото в изгорелите газове на автомобила при различните смеси:
цък
Последна промяна от stefan4o на Сря 27 мар 2013 20:30, променено общо 1 път.
- Sharky GTI
- Мнения: 228
- Регистриран на: Вто 03 фев 2009 20:19
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Враца
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
ами като са ти ясни,седни и "експериментираи"
и ще стигнеш сам до отговора,не чакай на готово ...и не вярвай много много на чужди експерименти
...попринцип
...stefan4o абсолютно съм съгласен с написаното от теб
Теоритично нещата би трябвало да са така,но ако се следят тея параметри в реални условия ще е различно,винаги има странични фактори които неможе да се отчетат,затова се закача широколентовата и караш и корегираш нещата да са най-близко до теоретичните.



...stefan4o абсолютно съм съгласен с написаното от теб
Теоритично нещата би трябвало да са така,но ако се следят тея параметри в реални условия ще е различно,винаги има странични фактори които неможе да се отчетат,затова се закача широколентовата и караш и корегираш нещата да са най-близко до теоретичните.
-
- Мнения: 3529
- Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
- Автомобил: Golf Mk4
- Двигател: AGU
- Местоположение: София
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Нищо общо нямат. По-горе писах защо. Богатите смеси на бензин имат бонус да охлаждат гориво въздушната смес. Дюзата вкарва бензина течен, той се изпарява и отнема топлина. От там позволяват повече аванс безопасно.
При изпарената газ тоя ефект го няма. Даже е обратен (щото газта е на 50-60 градуса). И опитно е проверено, че имат поне един негативен ефект - мотора грее забележимо повече отколкото на близки до 15.5:1 смеси. Точно при отношенията дадени горе - ламбда 0.85-0.9. Грее, та се къса :) . Дали има повече мощност обаче - не знам.
При изпарената газ тоя ефект го няма. Даже е обратен (щото газта е на 50-60 градуса). И опитно е проверено, че имат поне един негативен ефект - мотора грее забележимо повече отколкото на близки до 15.5:1 смеси. Точно при отношенията дадени горе - ламбда 0.85-0.9. Грее, та се къса :) . Дали има повече мощност обаче - не знам.
- stefan4o
- Мнения: 19310
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Аз всякак съм си осирал колата - карал съм я с какви ли не смеси от много богати, до много бедни. Да ти кажа не съм забелязал да грее повече от нормалното
То и уредите на нашите антики не са кой знае колко точни, но поне не ми е направило впечатление стрелката да се мести бързо 


- stefan4o
- Мнения: 19310
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Брум, аз не съм сигурен дали е истина или не, че макс.мощност на газ се постига със смес близка до стехиометричната, както е описано в "твоя" източник. Има един начин да се замери според мен, обаче.
Отиваш на дино-стенд. Тества се автомобилът на бензин при заводско предварение максималната мощност на колата. Предполагам в момента на постигането й могат да се запаметят показанията на газ-анализатора. После по същия начин се тества на газ. Настройваш колата при дадени обороти Х да има стехиометрия У. Примерно да речем тестваш с 15.3:1. После същата гимнастика правиш, само че увеличаваш горивото като намаляваш съотношението примерно до стойности 14.3:1. После се сравняват показанията на мощността при оборотите Х. Като обаче моментът на запалването е редно да остане еднакъв в двата случая. Иначе няма да е адекватно сравнението, си мисля. Това за момента на подаване на искрата мисля, че не е маловажно. Щото при АФР 15.3 и предварение X, мощността на колелата ще е Z. При различно от предварението X (примерно Y) и АФР отново 15.3 в същия този момент (примерно при някакви обороти), мощността вече ще е със стойност V. Така ще се получи и с друг АФР 14.3 и предварение Х и Y, където съответно стойностите ще са различни от първите две.
Докато търсех из нета информация попаднах на мнение във форум на човек, който твърди, че първо нагласят автомобила да има максимален върт.момент, което го постигат с АФР около 12-13:1. После в няколко режима се търси отново максимален върт.момент като се мести предварението. Беше дал пример, че се установяват примерно 3000 оборота/мин и с преместването на предварението се следи кога на колелата отиват най-много Nm. Като се оставя на максималните (счита се, че така се настройва оптимално запалването).
Отиваш на дино-стенд. Тества се автомобилът на бензин при заводско предварение максималната мощност на колата. Предполагам в момента на постигането й могат да се запаметят показанията на газ-анализатора. После по същия начин се тества на газ. Настройваш колата при дадени обороти Х да има стехиометрия У. Примерно да речем тестваш с 15.3:1. После същата гимнастика правиш, само че увеличаваш горивото като намаляваш съотношението примерно до стойности 14.3:1. После се сравняват показанията на мощността при оборотите Х. Като обаче моментът на запалването е редно да остане еднакъв в двата случая. Иначе няма да е адекватно сравнението, си мисля. Това за момента на подаване на искрата мисля, че не е маловажно. Щото при АФР 15.3 и предварение X, мощността на колелата ще е Z. При различно от предварението X (примерно Y) и АФР отново 15.3 в същия този момент (примерно при някакви обороти), мощността вече ще е със стойност V. Така ще се получи и с друг АФР 14.3 и предварение Х и Y, където съответно стойностите ще са различни от първите две.
Докато търсех из нета информация попаднах на мнение във форум на човек, който твърди, че първо нагласят автомобила да има максимален върт.момент, което го постигат с АФР около 12-13:1. После в няколко режима се търси отново максимален върт.момент като се мести предварението. Беше дал пример, че се установяват примерно 3000 оборота/мин и с преместването на предварението се следи кога на колелата отиват най-много Nm. Като се оставя на максималните (счита се, че така се настройва оптимално запалването).
-
- Мнения: 3529
- Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
- Автомобил: Golf Mk4
- Двигател: AGU
- Местоположение: София
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Sharky GTI написа:колега brum ами като не ти изнася с изпарителя минавай на течна фаза инжекцион...и няма да имаш проблеми,интересно ми е на какъв аванс и как го управляваш... на какви градуси и най-вече хем да е икономично хем да е и мощно,а
...има раздел за газаджииските истории,разтягай ги там тия твои мисли,както каза "Нищо общо нямат" Силов тунинг и Автогазови уредби
Питам в силовия тунинг, щото тук някой може да знае нещо. Мотора се управлява с мега. Има режими (малко натоварване) където е удачно да е икономичен, има режими където е удачно да е силен (при пълна газ). А ти като нямаш какво да кажеш може да пробваш да не се обаждаш.
stefan4o написа:...
Ясна е тая схема, ама ще ми излезе леко нагоре с парите за диното :) . Трябва да мина поне 3 пъти да наглася смесите, VE таблиците и накрая за всеки от тези варианти да нагласям аванси. А т'ва ще иска много време. И затова питам да видя дали някой не го е ял тоя вече. И на бензин не мога да тествам - мотора е само на газ...
- GOLF 2 GTI16v
- Мнения: 155
- Регистриран на: Вто 24 юни 2008 20:18
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Шумен
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
brum написа:Нищо общо нямат. По-горе писах защо. Богатите смеси на бензин имат бонус да охлаждат гориво въздушната смес. Дюзата вкарва бензина течен, той се изпарява и отнема топлина. От там позволяват повече аванс безопасно.
При изпарената газ тоя ефект го няма. Даже е обратен (щото газта е на 50-60 градуса). И опитно е проверено, че имат поне един негативен ефект - мотора грее забележимо повече отколкото на близки до 15.5:1 смеси. Точно при отношенията дадени горе - ламбда 0.85-0.9. Грее, та се къса :) . Дали има повече мощност обаче - не знам.
това с изпаряването на бензина не е единственото което охлажда по богатата смес изгаря по бавно и при по ниска температура на горене дали е бензин или гас все едно има го написано в поста на Sharky GTI и точно заради скороста на горене колата ти почва да грее като я обогатиш аванса и е малак и част от сместа изгаря при отворени испускателни клапани което за загрява много повече от нормално а това се отразява на всичко около тях както и на двигателат ти заради скороста на горене на гаста много от колите на гас имат проблеми с испускателните клапани ..... тряба да намериш точният аванс
-
- Мнения: 3529
- Регистриран на: Съб 07 май 2005 3:05
- Автомобил: Golf Mk4
- Двигател: AGU
- Местоположение: София
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Значи да пробвам съвсем леко обогатена и да гледам с какви аванси ще вади максимална мощност. Май това ще е схемата ...
- stefan4o
- Мнения: 19310
- Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
- Автомобил: VW Jetta
- Двигател: PN 1990+KR 1987
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: AFR за сила и икономичност при газ (LPG)
Колега, като не смяташ да ползваш дино как точно ще разбереш кога колата ти вади най-голяма мощност? 

Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 33 госта