
Принципно всеки килограм в повече в колата я правят по-мудна и завишават разхода, но в случая по-тежката джанта не оказва чак такова влияние, колкото повечето си мислят. Примерно, разликата от гуми 205мм широчина спрямо 225мм. Една проста сметка и виждате, че на 225мм контакната площ на 4бр гуми с пътя става с 80мм повече спрямо 205мм, при 235 е 120мм, което изразено в разход е от порядъка на 0.3 - 0.7 грама повече на 100км. За ускорение не мога да говоря тъй като не съм засичал, но макар и малко колата е по-бавна.
У шофьора се създава някакава погрешна заблуда , че щом не му тръска, в купето и той не го усеща, окачването му е защитено..... ми направете си един тест и карайте след накъв който кара хамалската по лош път и гледайте какво се случва с окачването му. Направете си и съпоставка един човек с 20-ка който преминава през същото трасе , но бавно и внимателно, как се натоварва окачването му. Искам да ви кажа че разлика в разхода между 205-50-17 и 205-55-16 няма. Говорим на една и съща кола, един и същ шофьор, сходни или много подобни условия и стил на каране. Имайте предвид, че 17-ката е тип ШАХТАТА на А8, която е може би една от най-тежките джанти, докато 16-ката си е оригиналният BBS на MK4. Определено с 16-ката при преминаването на едни и същи неравности ми тръска доста по малко, но това в никакъв случай не значи че ми пази окачването повече.
Това за тежката джанта и разбиването на ходовата част, е просто поредният МИТ. С голяма джанта и нископрофилна гума се кара по-внимателно (при едни и същи услови, освен ако ДРАЙВЕРА не е поредният олигофрен, който по дупки кара с 80км, по националка кара с 80км и по магистралата пак кара с 80км) отколкото с малък цолаж и високопрофилна гума, и въпреки че усещате неравностите повече, си трошите колата по-малко. Това че не ви тръска в колата при преминаване на неравности както казах по-рано, не значи че оказването ви е предпазено повече.
Прост пример: 18-годишна МК2 която e карана от 1 годишна. Целият пробег на този автомобил от 195000км бяха навъртени в БГ, можеби в периода, когато пътищата ни бяха най-скапани. Колата стандартно беше с гуми 175-70-13, сложих и гуми 185-60-14. За 18-години каране изтърва десен преден амортисьор и се скъса маншон на ляво каре външно каре.
Някой си купил кола на еди си колко си години, с еди си къв си пробег сложил и джанти и се разтропала цялата.... не е въобще меродавно. В кранйна сметка се купува ползван автомобил, който е амортизиран. Нито се знае как е поддържан, дали въобще е поддържан. Вечни неща няма и на всяко нещо му идва времето.
Големите джанти и лошия път не трошат колата толкова, колкото каруцарското каране. Това е извода до който аз съм стигнал за годините и километрите, които съм шофирал и навъртял.