"За" и "Против" големите джанти?

Теми свързани с промени по външния вид и интериора на автомобила
Потребителски аватар
morfei1
Мнения: 5670
Регистриран на: Съб 23 авг 2008 18:11
Автомобил:
Двигател:
Контакти:

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот morfei1 » Вто 14 фев 2012 10:23


Да ви обадя малко за разхода щот гледам се се е заформил поредният мит..... тъй като съм карал 17-ка (което не е голяма джанта, щото тука си говорите за 20-ки :Mr Green Fun ) с летни гуми 235-45-17, 225-45-17 и в момента с 205-50-17. Зимни 205-55-16. Навъртял съм доволно много километри за да си изградя някаква база на какъв тип каране и условия колко ми харчи колата.

Принципно всеки килограм в повече в колата я правят по-мудна и завишават разхода, но в случая по-тежката джанта не оказва чак такова влияние, колкото повечето си мислят. Примерно, разликата от гуми 205мм широчина спрямо 225мм. Една проста сметка и виждате, че на 225мм контакната площ на 4бр гуми с пътя става с 80мм повече спрямо 205мм, при 235 е 120мм, което изразено в разход е от порядъка на 0.3 - 0.7 грама повече на 100км. За ускорение не мога да говоря тъй като не съм засичал, но макар и малко колата е по-бавна.

У шофьора се създава някакава погрешна заблуда , че щом не му тръска, в купето и той не го усеща, окачването му е защитено..... ми направете си един тест и карайте след накъв който кара хамалската по лош път и гледайте какво се случва с окачването му. Направете си и съпоставка един човек с 20-ка който преминава през същото трасе , но бавно и внимателно, как се натоварва окачването му. Искам да ви кажа че разлика в разхода между 205-50-17 и 205-55-16 няма. Говорим на една и съща кола, един и същ шофьор, сходни или много подобни условия и стил на каране. Имайте предвид, че 17-ката е тип ШАХТАТА на А8, която е може би една от най-тежките джанти, докато 16-ката си е оригиналният BBS на MK4. Определено с 16-ката при преминаването на едни и същи неравности ми тръска доста по малко, но това в никакъв случай не значи че ми пази окачването повече.

Това за тежката джанта и разбиването на ходовата част, е просто поредният МИТ. С голяма джанта и нископрофилна гума се кара по-внимателно (при едни и същи услови, освен ако ДРАЙВЕРА не е поредният олигофрен, който по дупки кара с 80км, по националка кара с 80км и по магистралата пак кара с 80км) отколкото с малък цолаж и високопрофилна гума, и въпреки че усещате неравностите повече, си трошите колата по-малко. Това че не ви тръска в колата при преминаване на неравности както казах по-рано, не значи че оказването ви е предпазено повече.

Прост пример: 18-годишна МК2 която e карана от 1 годишна. Целият пробег на този автомобил от 195000км бяха навъртени в БГ, можеби в периода, когато пътищата ни бяха най-скапани. Колата стандартно беше с гуми 175-70-13, сложих и гуми 185-60-14. За 18-години каране изтърва десен преден амортисьор и се скъса маншон на ляво каре външно каре.

Някой си купил кола на еди си колко си години, с еди си къв си пробег сложил и джанти и се разтропала цялата.... не е въобще меродавно. В кранйна сметка се купува ползван автомобил, който е амортизиран. Нито се знае как е поддържан, дали въобще е поддържан. Вечни неща няма и на всяко нещо му идва времето.

Големите джанти и лошия път не трошат колата толкова, колкото каруцарското каране. Това е извода до който аз съм стигнал за годините и километрите, които съм шофирал и навъртял.

Последна промяна от morfei1 на Вто 14 фев 2012 11:05, променено общо 1 път.




Потребителски аватар
dinkonikolaev
Мнения: 1838
Регистриран на: Сря 25 юни 2008 16:58
Автомобил: VW Golf 2 GTI Golf 3 Variant
Двигател: PF AAM
Местоположение: Нова Загора

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот dinkonikolaev » Вто 14 фев 2012 10:48


morfei1 написа:Големите джанти и лошия път не трошат колата толкова, колкото каруцарското каране. Това е извода до който аз съм стигнал за годините и километрите, които съм шофирал и навъртял.


Много правилно.Винаги съм бил на мнение че човек ако иска да са му здрави джанти гуми и окачване намаля по дупките а не както една позната да настъпва педала щото като минела бързо не се усещали толкова дупките :lol:


Потребителски аватар
SlaB
Мнения: 280
Регистриран на: Пон 28 фев 2011 19:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот SlaB » Вто 14 фев 2012 10:54


morfei1 написа:Да ви обадя малко за разхода щот гледам се се е заформил поредният мит..... тъй като съм карал 17-ка (което не е голяма джанта, щото тука си говорите за 20-ки :Mr Green Fun ) с летни гуми 235-45-17, 225-45-17 и в момента с 205-50-17. Зимни 205-55-16. Навъртял съм доволно много километри за да си изградя някаква база на какъв тип каране и условия колко ми харчи колата.

Принципно всеки килограм в повече в колата я правят по-мудна и завишават разхода, но в случая по-тежката джанта не оказва чак такова влияние, колкото повечето си мислят. Примерно разликата от гуми 205мм широчина спрямо 225мм. Една проста сметка и виждате, че на 225мм контакната площ на 4бр гуми с пътя става с 80мм повече спрямо 205мм, при 235 е 120мм, което изразено в разход е от порядъка на 0.3 - 0.7 грама повече на 100км. За ускорение не мога да говоря тъй като не съм засичал, но макар и малко колата е по-бавна.

У шофьора се създава някакава погрешна заблуда , че щом не му тръска, в купето и той не го усеща, окачването му е защитено..... ми направете си един тест и карайте след накъв който кара хамалската по лош път и гледайте какво се случва с окачването му. Паравете си и съпоставка един човек с 20-ка който преминава през същото трасе , но бавно и внимателно, как се натоварва окачването му. Искам да ви кажа че разлика в разхода между 205-50-17 и 205-55-16 няма. Говорим на една и съща кола, един и същ шофьор, сходни или много подобни условия и стил на каране. Имайте предвид, че 17-ката е тип ШАХТАТА на А8, която е може би една от най-тежките джанти, докато 16-ката си е оригиналният BBS на MK4. Определено с 16-ката при преминаването на едни и същи неравности ми тръска доста по малко, но това в никакъв случай не значи че ми пази окачването повече.

Това за тежката джанта и разбиването на ходовата част, е просто поредният МИТ. С голяма джанта и нископрофилна гума се кара по-внимателно (при едни и същи услови, освен ако ДРАЙВЕРА не е поредният олигофрен, който по дупки кара с 80км, по националка кара с 80км и по магистралата пак кара с 80км) отколкото с малък цолаж и високопрофилна гума, и въпреки че усещате неравностите повече, си трошите колата по-малко. Това че не ви тръска в колата при преминаване на неравности както казах по-рано, не значи че оказването ви е предпазено повече.

Прост пример: 18-годишна МК2 която e карана от 1 годишна. Целият пробег на този автомобил от 195000км бяха навъртени в БГ, можеби в периода, когато пътищата ни бяха най-скапани. Колата стандартно беше с гуми 175-70-13, сложих и гуми 185-60-14. За 18-години каране изтърва десен преден амортисьор и се скъса маншон на ляво каре външно каре.

Някой си купил кола на еди си колко си години, с еди си къв си пробег сложил и джанти и се разтропала цялата.... не е въобще меродавно. В кранйна сметка се купува ползван автомобил, който е амортизиран. Нито се знае как е поддържан, дали въобще е поддържан. Вечни неща няма и на всяко нещо му идва времето.

Големите джанти и лошия път не трошат колата толкова, колкото каруцарското каране. Това е извода до който аз съм стигнал за годините и километрите, които съм шофирал и навъртял.


Страхотно изказване и съм съгласен с теб :screwy :applause:


Zlatina
Мнения: 342
Регистриран на: Нед 16 авг 2009 13:00
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Крапец

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот Zlatina » Вто 14 фев 2012 11:02


големите джанти водят до намаляне балона на гумата.Не знам какъв е мита,факта е че малкия балон доста по твърдо вози от големия.Да по стабилен е и не люлее ама...Аз съм пробвал на един и същ автомобил като купувах моите джанти.Невъобразима разлика.Който не вярва лесно може да пробва.Съответно ударите по окачването стават по-брутални.За останалото е ясно-кой как кара.Миналата година си взех разкошни летни гуми на 50 високи.Е не ги изтраях,продадох ги и си взех на 60.Аз карам предимно извънградско няма как да намалям на всяка дупка по магистралата и да минавам с 20.
За разхода не знам,но мисля че има зависимост макар и малка.


Потребителски аватар
pe6kata
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3010
Регистриран на: Чет 24 май 2007 16:49
Автомобил: passat corrado
Двигател: AAA и АBV turbo
Местоположение: Елхово

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот pe6kata » Вто 14 фев 2012 11:03


Интересно ми е следното:
Твърди се че разхода се повишава драстично. За да гори повече, значи двигателя генерира по-голяма мощност. 2-3литра и нагоре е много сериозна разлика освен в разхода, и в генерираната мощност. Къде точно в джантата отива тая разлика в мощността и под каква форма се преобразува- като топлина ли, като...? Откога джантата почна да добавя или отнема мощност?! Еди коя си джанта качва 10 коня аз не съм срещал като твърдение.

При ускоряване е възможно да натежи малко на колата, не е все едно да развъртиш 5кг и 25кг от 0до 1000оборота примерно. Но това е само в преходните режими, при постоянни обороти ще е ннеобходима една и съща енергия за поддържането на тези обороти. Джантата ще го играе като маховик, ще акумулира енергия. Кола с по-тежки джанти ще има по-добра инерция.

Как стъпва на асвалта високопрофилна и нископрофилна гума, говорим за еднакъв външен диаметър на гумата, каква форма има контактната повърхност в единия и другия случай ?! Това са все едни въпроси, дето явно малко хора си ги задават.


KirilGeorgiev
Предупреждение за вечен БАН
Мнения: 2709
Регистриран на: Сря 18 мар 2009 13:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот KirilGeorgiev » Вто 14 фев 2012 11:16


Голяма джанта-широка гума -по голямо триене -по висок разход


Потребителски аватар
neon
Мнения: 1796
Регистриран на: Вто 04 апр 2006 21:38
Автомобил: S3
Двигател: BAM
Местоположение: София

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот neon » Вто 14 фев 2012 11:24


Нещата трябва да са съобразени - това е. Искаш да не ти дреме как да караш и как ти изглежда колата - слагаш 13-14-15 цола. Искаш колата да ти изглежда добре - слагаш 16-17-18-19 цола и внимаваш къде и как караш. Всичко е въпрос на компромис.

pe6kata написа:Интересно ми е следното:
Твърди се че разхода се повишава драстично. За да гори повече, значи двигателя генерира по-голяма мощност. 2-3литра и нагоре е много сериозна разлика освен в разхода, и в генерираната мощност. Къде точно в джантата отива тая разлика в мощността и под каква форма се преобразува- като топлина ли, като...? Откога джантата почна да добавя или отнема мощност?! Еди коя си джанта качва 10 коня аз не съм срещал като твърдение.

При ускоряване е възможно да натежи малко на колата, не е все едно да развъртиш 5кг и 25кг от 0до 1000оборота примерно. Но това е само в преходните режими, при постоянни обороти ще е ннеобходима една и съща енергия за поддържането на тези обороти. Джантата ще го играе като маховик, ще акумулира енергия. Кола с по-тежки джанти ще има по-добра инерция.

Как стъпва на асвалта високопрофилна и нископрофилна гума, говорим за еднакъв външен диаметър на гумата, каква форма има контактната повърхност в единия и другия случай ?! Това са все едни въпроси, дето явно малко хора си ги задават.

Пешка- неокачена маса брат. Прочети и ще разбереш какво имат предвид хората. Също така и несъобразения външен диаметър на колелата. :wink:


Потребителски аватар
joromnt
Мнения: 2903
Регистриран на: Пет 08 май 2009 16:07
Автомобил:
Двигател:

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот joromnt » Вто 14 фев 2012 11:27


Разликата в разхода се получава от промяна ширината на гумата -> промяна на контактното петно с асфалта -> промяна съпротивлението -> промяна на нужната енергия за да се преодолее. Или поне аз така си го обяснявам. И теглото на джантата играе в формирането на уравнението, но най-важно е ширината на гумата. По същата логика се формира и усещането за по-стабилна кола и по-добро спиране при по-широки гуми. Поне аз така си го обяснявам.
В подкрепа на това си твърдение, ще използвам опита на колегата morfei1.
morfei1 написа:Да ви обадя малко за разхода щот гледам се се е заформил поредният мит.....
.... Искам да ви кажа че разлика в разхода между 205-50-17 и 205-55-16 няма. Говорим на една и съща кола, един и същ шофьор, сходни или много подобни условия и стил на каране. Имайте предвид, че 17-ката е тип ШАХТАТА на А8, която е може би една от най-тежките джанти, докато 16-ката си е оригиналният BBS на MK4.


Zlatina
Мнения: 342
Регистриран на: Нед 16 авг 2009 13:00
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Крапец

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот Zlatina » Вто 14 фев 2012 11:30


Абе аз като изкачвам Оброчище и съм сам или с жената и детето има разлика в подаването на газ.А като гледам че има джанти по 100 кила/колкото разликата между моите гуми,жена,дета/значи ще има разлика в горенето.


Потребителски аватар
pe6kata
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3010
Регистриран на: Чет 24 май 2007 16:49
Автомобил: passat corrado
Двигател: AAA и АBV turbo
Местоположение: Елхово

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот pe6kata » Вто 14 фев 2012 12:07


неокачената маса има отношение към едни други места, много добре съм запознат с нея и тя се отнася за поведението, работата на окачването и т.н.

При еднаква ширина на гумата, една нископрофилна има по-малко съпротивление. Там където гумата контактува с асфалта, нископрофилната запазва в много голяма степен кръглата си форма. Високопрофилната се размазва. Има и още куп фактори, от които зависи съпротивлението на дадена гума.

Нещата се разглеждат много елементарно ми прави впечатление.
Щом е по=широка, значи има по-голямо съпротивление, както и по0голямо сцепление. Не си мислете, че колкото е по-широка гумата, толкова е по-стабилна колата. Нещата са много по-сложни. гумата като е по-широка, едно и също тегло се разпределя на много по-голяма повърхност и натоварването в/у единица площ намалява. По-малко натоварване по-малко триене. Сега точно как ще се съчетаят пониженото натоварване на единица площ с по-голямата площ малко е трудно да го кажем.

И с разхода е много по-сложно, макар че най-добре ще е с тесни нископрофилни гуми и много леки джанти. Аз карам на пасат б3 със 17-ки(а 17-ки на б3 е като 19-ки сигурно на б5), при положение че тук хора минали на 15-ки на въпросната кола го имат за геройство и куп проблеми и ми изглежда напълно нормално. Даже бях луднал по едни 18-ки. единствено параметрите и м/у болтовото бяха непреодолим проблем. С 17-ки летни ми гори определено-малко отколкото със по-тесни зимни 15-ки.

Замервали сме многократно по този повод една и съща кола на 400м 17-ка 8же с летни гуми и 15-ки 6.5же със зимни тесни, и по-слаби времена е давала със зимните.

Определено има и по-добра инерция колата с големи джанти и ниски гуми

Спазен ли е външния диаметър, драстична разлика във вървене и горене няма как да има.


Потребителски аватар
DA@KA
Мнения: 1081
Регистриран на: Съб 24 юли 2010 18:41
Автомобил: Caravelle
Двигател: ACV 1998
Местоположение: гр.Русе

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот DA@KA » Вто 14 фев 2012 12:15


Определено има и по-добра инерция колата с големи джанти и ниски гуми

Спазен ли е външния диаметър, драстична разлика във вървене и горене няма как да има.

+1 eusa


KirilGeorgiev
Предупреждение за вечен БАН
Мнения: 2709
Регистриран на: Сря 18 мар 2009 13:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот KirilGeorgiev » Вто 14 фев 2012 12:20


Нали първо трябва да ги качиш на баира за да им ползваш инерцията mhihi


Потребителски аватар
pe6kata
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3010
Регистриран на: Чет 24 май 2007 16:49
Автомобил: passat corrado
Двигател: AAA и АBV turbo
Местоположение: Елхово

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот pe6kata » Вто 14 фев 2012 13:06


говорим за инерция, ти говориш за баири, айде малко по-смислени постове, колега.

Иначе ако поддържайки 100км/ч примерно, тръгнеш да изкачваш нагорнище, като не увеличаваш скоростта, то тежките колела ще са предимство в случая. Колко голямо- ами колкото ще са в недостатък при ускоряване.

Това е като плюсовете и минусите на тежък и олекотен маховик, има изписано достатъчно. Не е кой знае какво като говорим за вървеж и разход, прекалено голямо внимание се отдели смятам. .

Но да се твърди видиш ли че от 14 на 17-ки разхода ти скочил почти двойно е пълна глупост. Все едно да кажа, че докато слушам на СД ми дава с 3л/100 по-висок среден разход отколкото на радио. Да, може да е било факт че докато съм бил на диск ми е изгорила повече, но дали това увеличение се е дължало на това или на куп други къде-къде по смислени причини :idea:

Някои факти много погрешно се тълкуват и обобщават в изводи.

При по-широки и ниски гуми колата става значително по-стабилна. Почва да се кара по друг начин и с други скорости, не е като при зимните гуми и условия да речем(обикновено хората съдят на база това, че зимата карат с по-малък цолаж и ширина) Ето една съвсем разумна причина за повишаване на разхода....


KirilGeorgiev
Предупреждение за вечен БАН
Мнения: 2709
Регистриран на: Сря 18 мар 2009 13:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Sofia

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот KirilGeorgiev » Вто 14 фев 2012 13:15


Трябва да изразходиш повече енергия-гориво за да качиш по голямата джанта до върха на баира за да може после да и ползваш инерцията Как ти е по леко да тичаш с гуменки или с кубинки?


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19307
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: "За" и "Против" големите джанти?

Мнениеот stefan4o » Вто 14 фев 2012 13:16


По-високият разход при по-широката гума се дължи на по-голямата челна площ на автомобила (ако приемем условно, че по-тясната джанта и гума тежат колкото по-широките и факторът тежест не го броим), която играе роля и в разхода, съответно. Разлика би следвало да има, но тя няма да е фрапираща, разбира се. Предполагам се касае за няколкостотин грама на 100км. Знаейки, че общата челна площ на даден автомобил оказва такова влияние, то би следвало при по-ниски скорости разликите да не са така фрапиращи (примерно при градско каране със скорости до 60км/ч разлика вероятно почти няма да се усети в разхода, докато примерно същата кола при 160 км/ч ще даде разлика). Но факторите за разход са толкова много, че на фона на тях една-две идеи по-широка гума не е чак толкоз голям фактор.
Това червеното е малко по-широка гума, която увеличава с известен процент челното съпротивление на колата. Но на фона на цялата челна площ на автомобила пронцетът ще е доста нищожен като число.



Върни се в “Оптичен тунинг”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 10 госта