ГО и спиране от движение

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
MamaMy
Мнения: 1026
Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
Автомобил: Galaxy
Двигател: AUY 2003г
Местоположение: Едно малко село край Плевен

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот MamaMy » Пон 09 дек 2024 14:07


Едно време преди да я кръстят гражданска отговорност застраховката вървеше с данъка. Ако искаш да си спреш сам колата от движение за определен период, трябваше да платиш само застраховка против пожар и декларираш, че колата ще се съхранява в частен имот. После решиха, че плащаме малко данък и не е пропорционален на изминатите километри и въведоха акциза върху горивата. Така било по-честно, но след година решиха че не е правилно. Акциза им се услади и го оставиха, но въведоха и допълнителен данък.




Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот Vlad777 » Пон 09 дек 2024 15:10


deas написа:https://www.haskovo.net/news/599865/kat-spira-se-ot-dvizhenie-kola-ostanala-nad-1-g-bez-zastrahovka
Тук има нюанс, че собственикът е поискал да му бъде възстановена регистрацията, а не е изчакал служебно да се случи.

Ето актуалната версия на наредбата: https://lex.bg/laws/ldoc/-549437437

В нея според чл. 18, регистрацията се прекратява:
Чл. 18. (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) (1) Регистрацията на превозно средство се прекратява:
1. с писмено заявление от собственика;
2. служебно.
При вариант "служебно" се стига до Чл. 18б. ал. (1) т. 8:
Чл. 18б. (1) Прекратяване на регистрацията по чл. 18, ал. 1, т. 2 се извършва:
...
8. по чл. 143, ал. 10 ЗДвП след уведомление от Гаранционния фонд;
А пък Чл. 143 от ЗДвП:
(10) (Нова - ДВ, бр. 102 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) Служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.
Според чл. 21 от наредбата, който е за възстановяване на регистрацията в случаите по-горе (изтекла ГО):
(3) (Нова - ДВ, бр. 30 от 2016 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) Възстановяване на регистрацията на превозно средство, прекратена по чл. 18, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 8, се извършва:
1. (В сила от 01.07.2016 г.) служебно - при предоставени данни от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 от Кодекса за застраховането за сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите";
2. при поискване от собственика след представяне на документите по чл. 15, ал. 1.

И тук вече, ако регистрацията се възстановява не служебно, а по искане на собственика, то той следва да предостави документи (по чл. 15, ал. 1), включително документ от технотест, който от ноември е пришит в списъка на чл. 15, ал. 1
Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 47 от 2019 г., в сила от 01.07.2019 г.) При промяна в регистрацията собственикът представя документ за самоличност и подава заявление, което се попълва служебно и се подписва от него. Към заявлението собственикът представя:
...
4. свидетелството за регистрация;
5. (изм. - ДВ, бр. 67 от 2012 г.) документ за собственост с данните за марката, търговското наименование, номерата на рамата (шасито) и/или двигателя - само при промяна на собствеността или основен агрегат (двигател);
...
7. (изм. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., доп. - ДВ, бр. 67 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 45 от 2014 г., в сила от 30.05.2014 г., доп. - ДВ, бр. 30 от 2016 г., доп. - ДВ, бр. 62 от 2017 г., в сила от 01.08.2017 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 09.11.2024 г.) при възстановяване на прекратена регистрация - протокол съгласно приложение № 11 от техническа служба по чл. 138в, ал. 1 от ЗДвП, която разполага с лаборатория за изпитване на ПС, акредитирана от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" (ИАБСА), с обхват, покриващ изискванията за извършване на проверки и изпитвания, съгласно приложение I от протокола; изискването не се прилага за ПС с прекратена регистрация на основание чл. 18, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 4, 8 и 9, ако не са минали повече от 12 месеца от служебното прекратяване на регистрацията;
...
10. други документи, предвидени в закон или друг нормативен акт;
11 (нова - ДВ, бр. 62 от 2017 г., в сила от 01.08.2017 г.) при регистриране на ПС като "историческо" - идентификационна карта, издадена от Международната федерация за старинни автомобили или от друга упълномощена от нея организация на територията на държава - членка на Европейския съюз.

Тоест трябва да се изчаква регистрацията да се възстанови служебно след сключване на ГО, за да не се изисква този протокол от технотест.


Потребителски аватар
DoH_KuXoT
Мнения: 6244
Регистриран на: Пон 12 сеп 2005 14:01
Автомобил:
Двигател:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот DoH_KuXoT » Пон 09 дек 2024 16:34


Полезно!!!


Потребителски аватар
MMX
Мнения: 1733
Регистриран на: Пет 05 мар 2010 14:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: BG

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот MMX » Вто 10 дек 2024 20:11


Не знам дали правилно чета и тълкувам, но изглежда става дума само за "при промяна в регистрацията" (Чл. 15). Т.е. ако не е току-що купена, собственикът може да си я пусне в движение нормално. Само ако ще я продава трябва първо да се увери, че е в движение и тогава да я прехвърлят.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот Vlad777 » Вто 10 дек 2024 21:59


Прекратяването и възстановяването на регистрацията са промени в регистрацията.


Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6247
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот VWGT » Вто 10 дек 2024 23:21


ФБ гори по темата. И докато хората имат право да не са запознати с подробностите на наредбата и разпитват, служителите в КАТ нямат такова право, защото именно те със своята упорита некомпетентност създават целия хаос...

/Мързи ме да пиша, затова чатгпт ще довърши вместо мен :)/

Защото раздутата държавна администрация в системата на КАТ трябва да е обект на критика в случая заради своята некомпетентност, неефективност и бюрократични спънки. Вместо да улеснява гражданите и да гарантира ефективно обслужване, този излишък от административни звена често води до следните проблеми:
1. Забавяне на процесите – Наличието на твърде много служители с припокриващи се функции усложнява работния процес. Вместо решенията да се вземат бързо и организирано, гражданите се сблъскват с множество нива на одобрения и процедури, които водят до дълги опашки и загуба на време.
2. Липса на координация – При раздут административен апарат често възникват проблеми с координацията между различните отдели. Това създава объркване както за служителите, така и за гражданите, което от своя страна увеличава вероятността за грешки и дублиране на задачи.
3. Увеличаване на разходите – Повече служители означава повече разходи за заплати, офис пространства и оборудване. Тези средства, които са платени от данъкоплатците, биха могли да бъдат използвани за подобряване на инфраструктурата или дигитализация на услугите, вместо за поддържане на излишен административен капацитет.
4. Корупционни рискове – Големият брой служители и сложността на процедурите създават предпоставки за корупция. Гражданите, отчаяни от дългото чакане или сложните изисквания, са по-склонни да потърсят „бързи решения“, което подхранва порочния кръг.
5. Слаб фокус върху модернизацията – Вместо да инвестира в автоматизация и дигитализация, системата често разчита на остарели методи за управление. Това е пряка последица от раздутата администрация, която се противопоставя на иновациите, защото те застрашават нуждата от толкова много служители.

Вместо да работи в услуга на гражданите, прекомерно раздутият административен апарат в КАТ често се превръща в пречка. Решението е в преструктурирането на администрацията, дигитализация на услугите и фокус върху прозрачността и ефективността. Така ще се намалят бюрократичните пречки и ще се подобри обслужването на гражданите.


nikmar
Мнения: 405
Регистриран на: Пон 22 ное 2010 11:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот nikmar » Сря 11 дек 2024 8:55


Само допълнение: Раздута администрация = изкуствена заетост! :banghead Ако искаш да съсипеш една държава, най-добрият метод е да стимулираш бюрокрацията и чиновничеството... :bishop


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот Vlad777 » Сря 11 дек 2024 10:45


Според мой познат, който е говорил с хора в КАТ, те си имат собствено тълкуване на ситуацията и са приели, че щом не можеш лично да минеш без технотест, то и те няма да възстановяват регистрацията служебно без технотест и няма да изпълняват служебно възстановяване на регистрацията...

Такова тълкуване според мен не им е работа да правят, защото си има законодателни органи, които пишат законите и те не са предвидили промени и въвеждане на допълнително условие за служебно възстановяване на регистрацията. Няма промяна в наредбата в частта касаеща служебното възстановяване. Явно ще трябва да мине през съд, а до тогава :death .


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот Vlad777 » Сря 11 дек 2024 15:40


Ето и още нещо интересно по темата. Върховният Административен Съд (ВАС) е разгледал следния въпрос в ТЪЛКУВАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 2 от 05.04.2023 г.:
„Наказва ли се с предвиденото в чл. 175, ал. 3 от Закона за движението
по пътищата наказание водач, който управлява моторно превозно средство,
чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл. 143, ал. 10 от Закона
за движението по пътищата, без за това да е уведомен собственикът на
моторното превозно средство?".
Където съответно:
Чл. 175 (3) (Нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
Чл. 143. (10) (Нова - ДВ, бр. 102 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) Служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.

ВАС излиза със следното становище:
П О С Т А Н О В И:
Не се наказва с предвиденото в чл. 175, ал. 3 от Закона за движението по пътищата административно наказание водач, който управлява моторно превозно средство, чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл.
143, ал. 10 от Закона за движението по пътищата, без за това да е уведомен собственикът на моторното превозно средство.


Аз до сега не съм чул някой да е бил уведомен от КАТ, че колата му е със служебно прекратена регистрация.

Ето и линк към решението:
https://www.vks.bg/talkuvatelni-dela-vks-vas/vks-vas-tdelo-2022-3-talkuvatelno-postanovlenie.pdf

Още повече, че съгласно член 143 от закона, който е над наредбата, КАТ е длъжен да възстанови регистрацията служебно. когато позоваването на подзаконов нормативен акт (каквото е наредбата) противоречи на закон, то се взима предвид закона.


Потребителски аватар
MMX
Мнения: 1733
Регистриран на: Пет 05 мар 2010 14:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: BG

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот MMX » Сря 11 дек 2024 20:01


Значи при подновяване на ГО уж автоматично се пускаше в движение колата, но автоматичното реално е ръчно гледане и цъкане от някого в КАТ. Типична нашенска "автоматика".


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 20220
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот Vlad777 » Чет 12 дек 2024 17:24


В закона пише "служебно", ние си предствяме "автоматично", но дали е така - едва ли ще узнаем.

Ето пресен случай, споделен във фейсбука:
Kostadin Bizev
Здр .
Вчера успешно си регистрирах 1982г. VW Santana, Която като отидох на гишето за смяна на собственост,ми казаха че била във времето повече от 1 календарна година и е прекратена служебно регистрацията и КАТ Смолян ме пращат на ТехноТест!?!?! След около 8 работни дни докато търся платформа и дата за ТехноТест, Ми звъни вчера от КАТ См. Началника и ми съобщава че вече светело зелено в компютъра и мога без Т.Тест да си регистрирам Колата...
Явно в КАТ Смолян служебното възстановяване на регистрация работи.


Потребителски аватар
vasko__2
Мнения: 1014
Регистриран на: Чет 19 фев 2009 0:05
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: sofia

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот vasko__2 » Чет 12 дек 2024 20:30


Като се плати гражданската,трябва да се изчака да излезе в системата.Колко време-незнам.Мисля,че застрахователите пускат паника,хората да тичат да плащат гражданска, всичко е за пари. Трябва ни издоят пак за нещо, коледа идва.При положение,че двата талона и двете табели (от новите)са в мен, на мое име,какъв технотест ще искат...Прекратяване и
промяна в регистрацията са две различни неща.


zoo222
Мнения: 9
Регистриран на: Нед 05 мар 2023 11:21
Автомобил:
Двигател:

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот zoo222 » Съб 14 дек 2024 7:22


railfan написа:
kamaza11 написа:

Всеки притежател на моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, е длъжен да сключи ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ЗАСТРАХОВКА „ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ“ НА АВТОМОБИЛИСТИТЕ.



това се нарича законен рекет на мутрите, които едно време не бяха толкова финни ;)


Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6247
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот VWGT » Съб 14 дек 2024 9:28


Сигурно имаш предвид КАСКО, а не ГО? Или не правиш разлика между двете?

По темата:След създадената паника от разни полит-тролове и некомпетентни КАТ лелки, лека полека нещата си идват на място.
Прикачени файлове
IMG_6402.jpeg


zicobra
Мнения: 3
Регистриран на: Съб 28 сеп 2019 13:32
Автомобил: Golf 3 1800 75ps Automatic
Двигател: AAM 1994

Re: ГО и спиране от движение

Мнениеот zicobra » Пет 20 дек 2024 12:28


Vlad777 написа:Прекратяването и възстановяването на регистрацията са промени в регистрацията.


Колега Vlad777, можеш ли да покажеш със закон, наредба или подобно където точно и ясно е описано, че Промяна в регистрация се тълкува и като възстановяване на регистрация на служебно прекратена такава ?

Ако някой друг четящ темата има такава информация също може да се включи !

Важно е да се уточни това, защото то е разковничето.

Vlad777 по горе казваш че плащането на ГО и чакането да се отрази в системата на КАТ решава проблема с техно тест, но после казваш, че промяна в регистрацията значи и възстановяване на регистрацията, което съответно изисква Техно тест при без ГО над 12 месеца. Това е противоречие от твоя срана. Би ли пояснил защо го тълкуваш така както те помолих в началото на поста ми !

Ако съдиш от сайта на Мвр за промяна на регистрация там е описано че промяна е следните 3 неща:

" Промяна в регистрацията се извършва при

1. изменение на данните за превозното средство и собственика, посочени в свидетелството за регистрация

2. смяна на регистрационния номер

3. продължаване срока на валидност при временна регистрация
."

Ако съдим от последно то касае продължаване на срок на валидност при "временна регистрация" каквато предполагам не е такава на дългогодишно регистрирани ппс, тоест както сме карали колата до момента на служебното прекратяване на регистрацията за без ГО.

Та ще чакам Влад777 или някой друг да се изкаже относно разковничето...



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 47 госта