ГО и спиране от движение
- MamaMy
- Мнения: 1026
- Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
- Автомобил: Galaxy
- Двигател: AUY 2003г
- Местоположение: Едно малко село край Плевен
Re: ГО и спиране от движение
Едно време преди да я кръстят гражданска отговорност застраховката вървеше с данъка. Ако искаш да си спреш сам колата от движение за определен период, трябваше да платиш само застраховка против пожар и декларираш, че колата ще се съхранява в частен имот. После решиха, че плащаме малко данък и не е пропорционален на изминатите километри и въведоха акциза върху горивата. Така било по-честно, но след година решиха че не е правилно. Акциза им се услади и го оставиха, но въведоха и допълнителен данък.
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20220
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ГО и спиране от движение
Тук има нюанс, че собственикът е поискал да му бъде възстановена регистрацията, а не е изчакал служебно да се случи.deas написа:https://www.haskovo.net/news/599865/kat-spira-se-ot-dvizhenie-kola-ostanala-nad-1-g-bez-zastrahovka
Ето актуалната версия на наредбата: https://lex.bg/laws/ldoc/-549437437
В нея според чл. 18, регистрацията се прекратява:
При вариант "служебно" се стига до Чл. 18б. ал. (1) т. 8:Чл. 18. (Изм. - ДВ, бр. 67 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) (1) Регистрацията на превозно средство се прекратява:
1. с писмено заявление от собственика;
2. служебно.
А пък Чл. 143 от ЗДвП:Чл. 18б. (1) Прекратяване на регистрацията по чл. 18, ал. 1, т. 2 се извършва:
...
8. по чл. 143, ал. 10 ЗДвП след уведомление от Гаранционния фонд;
Според чл. 21 от наредбата, който е за възстановяване на регистрацията в случаите по-горе (изтекла ГО):(10) (Нова - ДВ, бр. 102 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) Служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.
(3) (Нова - ДВ, бр. 30 от 2016 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 07.11.2023 г.) Възстановяване на регистрацията на превозно средство, прекратена по чл. 18, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 8, се извършва:
1. (В сила от 01.07.2016 г.) служебно - при предоставени данни от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 от Кодекса за застраховането за сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност на автомобилистите";
2. при поискване от собственика след представяне на документите по чл. 15, ал. 1.
И тук вече, ако регистрацията се възстановява не служебно, а по искане на собственика, то той следва да предостави документи (по чл. 15, ал. 1), включително документ от технотест, който от ноември е пришит в списъка на чл. 15, ал. 1
Чл. 15. (1) (Изм. - ДВ, бр. 47 от 2019 г., в сила от 01.07.2019 г.) При промяна в регистрацията собственикът представя документ за самоличност и подава заявление, което се попълва служебно и се подписва от него. Към заявлението собственикът представя:
...
4. свидетелството за регистрация;
5. (изм. - ДВ, бр. 67 от 2012 г.) документ за собственост с данните за марката, търговското наименование, номерата на рамата (шасито) и/или двигателя - само при промяна на собствеността или основен агрегат (двигател);
...
7. (изм. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., доп. - ДВ, бр. 67 от 2012 г., изм. - ДВ, бр. 45 от 2014 г., в сила от 30.05.2014 г., доп. - ДВ, бр. 30 от 2016 г., доп. - ДВ, бр. 62 от 2017 г., в сила от 01.08.2017 г., изм. - ДВ, бр. 93 от 2023 г., в сила от 09.11.2024 г.) при възстановяване на прекратена регистрация - протокол съгласно приложение № 11 от техническа служба по чл. 138в, ал. 1 от ЗДвП, която разполага с лаборатория за изпитване на ПС, акредитирана от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" (ИАБСА), с обхват, покриващ изискванията за извършване на проверки и изпитвания, съгласно приложение I от протокола; изискването не се прилага за ПС с прекратена регистрация на основание чл. 18, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 18б, ал. 1, т. 4, 8 и 9, ако не са минали повече от 12 месеца от служебното прекратяване на регистрацията;
...
10. други документи, предвидени в закон или друг нормативен акт;
11 (нова - ДВ, бр. 62 от 2017 г., в сила от 01.08.2017 г.) при регистриране на ПС като "историческо" - идентификационна карта, издадена от Международната федерация за старинни автомобили или от друга упълномощена от нея организация на територията на държава - членка на Европейския съюз.
Тоест трябва да се изчаква регистрацията да се възстанови служебно след сключване на ГО, за да не се изисква този протокол от технотест.
Re: ГО и спиране от движение
Не знам дали правилно чета и тълкувам, но изглежда става дума само за "при промяна в регистрацията" (Чл. 15). Т.е. ако не е току-що купена, собственикът може да си я пусне в движение нормално. Само ако ще я продава трябва първо да се увери, че е в движение и тогава да я прехвърлят.
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20220
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ГО и спиране от движение
Прекратяването и възстановяването на регистрацията са промени в регистрацията.
Re: ГО и спиране от движение
ФБ гори по темата. И докато хората имат право да не са запознати с подробностите на наредбата и разпитват, служителите в КАТ нямат такова право, защото именно те със своята упорита некомпетентност създават целия хаос...
/Мързи ме да пиша, затова чатгпт ще довърши вместо мен :)/
Защото раздутата държавна администрация в системата на КАТ трябва да е обект на критика в случая заради своята некомпетентност, неефективност и бюрократични спънки. Вместо да улеснява гражданите и да гарантира ефективно обслужване, този излишък от административни звена често води до следните проблеми:
1. Забавяне на процесите – Наличието на твърде много служители с припокриващи се функции усложнява работния процес. Вместо решенията да се вземат бързо и организирано, гражданите се сблъскват с множество нива на одобрения и процедури, които водят до дълги опашки и загуба на време.
2. Липса на координация – При раздут административен апарат често възникват проблеми с координацията между различните отдели. Това създава объркване както за служителите, така и за гражданите, което от своя страна увеличава вероятността за грешки и дублиране на задачи.
3. Увеличаване на разходите – Повече служители означава повече разходи за заплати, офис пространства и оборудване. Тези средства, които са платени от данъкоплатците, биха могли да бъдат използвани за подобряване на инфраструктурата или дигитализация на услугите, вместо за поддържане на излишен административен капацитет.
4. Корупционни рискове – Големият брой служители и сложността на процедурите създават предпоставки за корупция. Гражданите, отчаяни от дългото чакане или сложните изисквания, са по-склонни да потърсят „бързи решения“, което подхранва порочния кръг.
5. Слаб фокус върху модернизацията – Вместо да инвестира в автоматизация и дигитализация, системата често разчита на остарели методи за управление. Това е пряка последица от раздутата администрация, която се противопоставя на иновациите, защото те застрашават нуждата от толкова много служители.
Вместо да работи в услуга на гражданите, прекомерно раздутият административен апарат в КАТ често се превръща в пречка. Решението е в преструктурирането на администрацията, дигитализация на услугите и фокус върху прозрачността и ефективността. Така ще се намалят бюрократичните пречки и ще се подобри обслужването на гражданите.
/Мързи ме да пиша, затова чатгпт ще довърши вместо мен :)/
Защото раздутата държавна администрация в системата на КАТ трябва да е обект на критика в случая заради своята некомпетентност, неефективност и бюрократични спънки. Вместо да улеснява гражданите и да гарантира ефективно обслужване, този излишък от административни звена често води до следните проблеми:
1. Забавяне на процесите – Наличието на твърде много служители с припокриващи се функции усложнява работния процес. Вместо решенията да се вземат бързо и организирано, гражданите се сблъскват с множество нива на одобрения и процедури, които водят до дълги опашки и загуба на време.
2. Липса на координация – При раздут административен апарат често възникват проблеми с координацията между различните отдели. Това създава объркване както за служителите, така и за гражданите, което от своя страна увеличава вероятността за грешки и дублиране на задачи.
3. Увеличаване на разходите – Повече служители означава повече разходи за заплати, офис пространства и оборудване. Тези средства, които са платени от данъкоплатците, биха могли да бъдат използвани за подобряване на инфраструктурата или дигитализация на услугите, вместо за поддържане на излишен административен капацитет.
4. Корупционни рискове – Големият брой служители и сложността на процедурите създават предпоставки за корупция. Гражданите, отчаяни от дългото чакане или сложните изисквания, са по-склонни да потърсят „бързи решения“, което подхранва порочния кръг.
5. Слаб фокус върху модернизацията – Вместо да инвестира в автоматизация и дигитализация, системата често разчита на остарели методи за управление. Това е пряка последица от раздутата администрация, която се противопоставя на иновациите, защото те застрашават нуждата от толкова много служители.
Вместо да работи в услуга на гражданите, прекомерно раздутият административен апарат в КАТ често се превръща в пречка. Решението е в преструктурирането на администрацията, дигитализация на услугите и фокус върху прозрачността и ефективността. Така ще се намалят бюрократичните пречки и ще се подобри обслужването на гражданите.
-
- Мнения: 405
- Регистриран на: Пон 22 ное 2010 11:02
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Бургас
Re: ГО и спиране от движение
Само допълнение: Раздута администрация = изкуствена заетост!
Ако искаш да съсипеш една държава, най-добрият метод е да стимулираш бюрокрацията и чиновничеството... 


- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20220
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ГО и спиране от движение
Според мой познат, който е говорил с хора в КАТ, те си имат собствено тълкуване на ситуацията и са приели, че щом не можеш лично да минеш без технотест, то и те няма да възстановяват регистрацията служебно без технотест и няма да изпълняват служебно възстановяване на регистрацията...
Такова тълкуване според мен не им е работа да правят, защото си има законодателни органи, които пишат законите и те не са предвидили промени и въвеждане на допълнително условие за служебно възстановяване на регистрацията. Няма промяна в наредбата в частта касаеща служебното възстановяване. Явно ще трябва да мине през съд, а до тогава
.
Такова тълкуване според мен не им е работа да правят, защото си има законодателни органи, които пишат законите и те не са предвидили промени и въвеждане на допълнително условие за служебно възстановяване на регистрацията. Няма промяна в наредбата в частта касаеща служебното възстановяване. Явно ще трябва да мине през съд, а до тогава

- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20220
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ГО и спиране от движение
Ето и още нещо интересно по темата. Върховният Административен Съд (ВАС) е разгледал следния въпрос в ТЪЛКУВАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 2 от 05.04.2023 г.:
ВАС излиза със следното становище:
Аз до сега не съм чул някой да е бил уведомен от КАТ, че колата му е със служебно прекратена регистрация.
Ето и линк към решението:
https://www.vks.bg/talkuvatelni-dela-vks-vas/vks-vas-tdelo-2022-3-talkuvatelno-postanovlenie.pdf
Още повече, че съгласно член 143 от закона, който е над наредбата, КАТ е длъжен да възстанови регистрацията служебно. когато позоваването на подзаконов нормативен акт (каквото е наредбата) противоречи на закон, то се взима предвид закона.
Където съответно:„Наказва ли се с предвиденото в чл. 175, ал. 3 от Закона за движението
по пътищата наказание водач, който управлява моторно превозно средство,
чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл. 143, ал. 10 от Закона
за движението по пътищата, без за това да е уведомен собственикът на
моторното превозно средство?".
Чл. 175 (3) (Нова - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г.) Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.
Чл. 143. (10) (Нова - ДВ, бр. 102 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) Служебно се прекратява регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от Гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 от Кодекса за застраховането, и се уведомява собственикът на пътното превозно средство. Служебно прекратена регистрация на пътно превозно средство се възстановява служебно при предоставени данни за сключена застраховка от Гаранционния фонд по реда на чл. 574, ал. 6 или по желание на собственика след представяне на валидна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите.
ВАС излиза със следното становище:
П О С Т А Н О В И:
Не се наказва с предвиденото в чл. 175, ал. 3 от Закона за движението по пътищата административно наказание водач, който управлява моторно превозно средство, чиято регистрация е служебно прекратена по реда на чл.
143, ал. 10 от Закона за движението по пътищата, без за това да е уведомен собственикът на моторното превозно средство.
Аз до сега не съм чул някой да е бил уведомен от КАТ, че колата му е със служебно прекратена регистрация.
Ето и линк към решението:
https://www.vks.bg/talkuvatelni-dela-vks-vas/vks-vas-tdelo-2022-3-talkuvatelno-postanovlenie.pdf
Още повече, че съгласно член 143 от закона, който е над наредбата, КАТ е длъжен да възстанови регистрацията служебно. когато позоваването на подзаконов нормативен акт (каквото е наредбата) противоречи на закон, то се взима предвид закона.
Re: ГО и спиране от движение
Значи при подновяване на ГО уж автоматично се пускаше в движение колата, но автоматичното реално е ръчно гледане и цъкане от някого в КАТ. Типична нашенска "автоматика".
- Vlad777
- King of the Road
- Мнения: 20220
- Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
- Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
- Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: ГО и спиране от движение
В закона пише "служебно", ние си предствяме "автоматично", но дали е така - едва ли ще узнаем.
Ето пресен случай, споделен във фейсбука:
Ето пресен случай, споделен във фейсбука:
Явно в КАТ Смолян служебното възстановяване на регистрация работи.Kostadin Bizev
Здр .
Вчера успешно си регистрирах 1982г. VW Santana, Която като отидох на гишето за смяна на собственост,ми казаха че била във времето повече от 1 календарна година и е прекратена служебно регистрацията и КАТ Смолян ме пращат на ТехноТест!?!?! След около 8 работни дни докато търся платформа и дата за ТехноТест, Ми звъни вчера от КАТ См. Началника и ми съобщава че вече светело зелено в компютъра и мога без Т.Тест да си регистрирам Колата...
- vasko__2
- Мнения: 1014
- Регистриран на: Чет 19 фев 2009 0:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: sofia
Re: ГО и спиране от движение
Като се плати гражданската,трябва да се изчака да излезе в системата.Колко време-незнам.Мисля,че застрахователите пускат паника,хората да тичат да плащат гражданска, всичко е за пари. Трябва ни издоят пак за нещо, коледа идва.При положение,че двата талона и двете табели (от новите)са в мен, на мое име,какъв технотест ще искат...Прекратяване и
промяна в регистрацията са две различни неща.
промяна в регистрацията са две различни неща.
Re: ГО и спиране от движение
railfan написа:kamaza11 написа:Всеки притежател на моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, е длъжен да сключи ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ЗАСТРАХОВКА „ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ“ НА АВТОМОБИЛИСТИТЕ.
това се нарича законен рекет на мутрите, които едно време не бяха толкова финни ;)
Re: ГО и спиране от движение
Сигурно имаш предвид КАСКО, а не ГО? Или не правиш разлика между двете?
По темата:След създадената паника от разни полит-тролове и некомпетентни КАТ лелки, лека полека нещата си идват на място.
По темата:След създадената паника от разни полит-тролове и некомпетентни КАТ лелки, лека полека нещата си идват на място.
-
- Мнения: 3
- Регистриран на: Съб 28 сеп 2019 13:32
- Автомобил: Golf 3 1800 75ps Automatic
- Двигател: AAM 1994
Re: ГО и спиране от движение
Vlad777 написа:Прекратяването и възстановяването на регистрацията са промени в регистрацията.
Колега Vlad777, можеш ли да покажеш със закон, наредба или подобно където точно и ясно е описано, че Промяна в регистрация се тълкува и като възстановяване на регистрация на служебно прекратена такава ?
Ако някой друг четящ темата има такава информация също може да се включи !
Важно е да се уточни това, защото то е разковничето.
Vlad777 по горе казваш че плащането на ГО и чакането да се отрази в системата на КАТ решава проблема с техно тест, но после казваш, че промяна в регистрацията значи и възстановяване на регистрацията, което съответно изисква Техно тест при без ГО над 12 месеца. Това е противоречие от твоя срана. Би ли пояснил защо го тълкуваш така както те помолих в началото на поста ми !
Ако съдиш от сайта на Мвр за промяна на регистрация там е описано че промяна е следните 3 неща:
" Промяна в регистрацията се извършва при
1. изменение на данните за превозното средство и собственика, посочени в свидетелството за регистрация
2. смяна на регистрационния номер
3. продължаване срока на валидност при временна регистрация."
Ако съдим от последно то касае продължаване на срок на валидност при "временна регистрация" каквато предполагам не е такава на дългогодишно регистрирани ппс, тоест както сме карали колата до момента на служебното прекратяване на регистрацията за без ГО.
Та ще чакам Влад777 или някой друг да се изкаже относно разковничето...
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 47 госта