Малко размисли относно загряване на двигатели

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6365
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот ktamen » Сря 06 юли 2016 22:48


Mihailov78 написа: при гасене се спира водната помпа и така се спира движещия се флуид който охлажда металите до допустими термични граници. В този момент се получават локални прегрявания и деформация на металите, спира се и маслената помпа и разширените бутала задират в цилиндрите. Всичко води до :bishop

.

Значи спрат ли да се движат буталата и задират, ако продължат да се движат няма такава опасност :bowdown
Всеки ден научавам по нещо ново :th_up




Потребителски аватар
Mihailov78
Мнения: 1112
Регистриран на: Пет 30 апр 2010 11:15
Автомобил: T3 Caravelle
Двигател: DG 1900cc Petrol
Местоположение: Sofia

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот Mihailov78 » Сря 06 юли 2016 22:51


да- от високата темп. буталата са разширени и в момента в който загасиш мотора остават без смазване и охлаждане от флуид и провлачват в цилиндрите. нещата стават в много кратък период от време - времевия отрязък между движение и спиране. много мотори са строшени така. Основния проблем на двигателите при прегряване е това че са съставени от различни сплави с различно термично разширение. Над определена термична граница се получават различни деформации и размествания между тях, които нарушат конструктивната цялост и допустимите луфтове за безопасно движение на триещи повръхности.


Потребителски аватар
polovera_9n3
Мнения: 1916
Регистриран на: Съб 17 авг 2013 22:39
Автомобил: VW POLO TDI
Двигател: BNM 2007
Местоположение: Кърджали

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот polovera_9n3 » Чет 07 юли 2016 5:45


Хм... има логика... и да е на 110 градуса мотора, маслото продължава да го смазва. Но пък продължава да идва топлина от работата на мотора. Ако го угасиш хем спираш източника на топлина, ама спираш и смазването.... :banghead :banghead :banghead хептен се омотах....


Потребителски аватар
Iezekil
Мнения: 6185
Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
Автомобил: Passat B4 Variant
Двигател: ABS 94
Местоположение: Шумен

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот Iezekil » Чет 07 юли 2016 6:40


Повече от половината теми за прегряване са свързани с гарнитурата на главата.Минал съм по този път и ви уверявам,че е глупаво да се остави мотора да работи,да се отваря капачка и да се правят опити за доливане.Може би на старите автомобили,където перката се върти от мотора и системата е отворена-да,ама сегаперката е независима,може би и водната помпа на някои модели също,системата е под налягане...Как на 100 градуса и нагоре течност ще отвориш и доливаш?Ми то всичко ще излезе...
А термостата си е термостат.На практика той започва да отваря много преди 90 градуса,понеже не е точен уред или някакъв ел.клапан..а дебита се осигурява от водната помпа...и да,функцията му е да загрее по-бързо мотора и да се поддържа в оптимален температурен режим.За каращите из Африка едва ли е консуматив,но за колегите им от Сибир и нашите географски ширини си е важен.
пп.Никога не го подменям на определен пробег,Гергито,а като почне да се дъни.Също и водната помпа,но при по-новите коли можее и да е консуматив.


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13389
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот Zdravko Zankov » Чет 07 юли 2016 7:28


На Пасата водна помпа сменях като протече.
На сегашния автомобил, на 120000,ако не протече преди това.


Потребителски аватар
gergeto
Мнения: 3344
Регистриран на: Нед 10 апр 2011 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот gergeto » Чет 07 юли 2016 9:38


Ицо ,досега бях с впечетлението че се опитваш да ни убедиш че термостата е нещо излишно и безнислено.Сега в последния си пост обясняваш ролята на термостата и дори последното ти изречение се припокрива по смисъл с цитата над него (цитирал си ме доста обилно в последния си пост)
Така,ти казваш (въпреки статията ,която ви извадих) че термостата не контролира потока,а само го разпределя... :screwy
Поток на флуид се разпределя от тройник(тетка),кръстачка и др. подобни.,които са КУХИ.
Тук говорим за съоражение ,чиято роля е доста по-интелигентна от разпределянето на течност наляво-надясно. Да малкия кръг не се охлажда,но затова са тия два кръга-когато отвори трм.,тоя загрят антифриз не потича през празна тръба до радиатора за да се охлади,а се смесва с "почиващия" и охладен антифриз от големия кръг Резултата е- нормализирането на раб. темп. на охл.течност става по -бързо, и по-сигурно.
Защо се твърди че ТРМ контролира потока-защото отваря контролирано според темп. разширение на восъка в него клапата и колкото по-горещ е антифриза ,толкова по-вече е отворен клапана му (е има си пределно фи,затова тук вече инжинерите изчисляват и т.н.)
Но предполагам на всички ни е ясно че макс. фи на ТРМ е по-малко от фи на водното съединение .Т.е. имаме протичане на гореща течност,която заради темп. си разширение е и с по-голямо налягане ,от малко фи към по-голямо.Получава се спад на налягането и скоростта на тази течност.Един вид след термостата водното съединение към входа на радиатора освен другото се явява донякъде и успокоител на потока .Това е необходимо ,защото тази течност следва да премине в един кръг от тръбички(за да се намали скоростта и и за да се охлади по-добре) Ето това е една от ролите на термостата и с усъвършенстването на ДВГ възниква и необходимостта от по-"реактивни" и по-надежни термостати.Абсолютен пример е рекламната анимация на Mahle ,която си представил по-горе.Обърни внимание на тази анимация ,особенно в края на клипчето как се представя термостатът при колебания на раб. темп. -клапата на термостата се движи в посока отваряне или обратно(представена е отличната му работа на границата м/у 2-та кръга) и то завидно бързо. Е все пак говорим и за реклама,но става ясна и концепцията на производителя.

п.с.Водните помпи и на Пасат 2 и Г2 също са заложени като консуматив от VW.Щом няма както Москвичите навремето гресьорка за обслужване,значи трябва да се подменя (фибъра) на опр. време или пробег.Това че не го правим е друга бира.

Последна промяна от gergeto на Чет 07 юли 2016 9:40, променено общо 1 път.


bobidi
Мнения: 525
Регистриран на: Пет 24 юни 2005 11:15
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот bobidi » Чет 07 юли 2016 9:40


Как точно го изолирате този малкият кръг(водна помпа, блок, глава, радиатор парно.) :banghead Много глупости се изписаха тук.


Потребителски аватар
Iezekil
Мнения: 6185
Регистриран на: Вто 14 фев 2012 15:53
Автомобил: Passat B4 Variant
Двигател: ABS 94
Местоположение: Шумен

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот Iezekil » Чет 07 юли 2016 14:06


gergeto написа:Така,ти казваш (въпреки статията ,която ви извадих) че термостата не контролира потока,а само го разпределя... :screwy

Всъщност е едно и също,контролира посоката на потока,от там и дебита през радиатора.Заиграваш се с думите но като цяло дебита се определя от помпата.Спре ли тя да върти,колкото и да отваряш термостата-дебит няма.Съответно дебита/или пък скороста/ на потока зависи от оборотите на мотора,той върти помпата.Ицо се опитва всъщнот да ти обясни,че грешиш като цяло за функцията,начина на действие и живота на термостата.Все пак твоя беше репликата,че кола без термостат има по-големи шансове да прегрее,особено с климатик.А като добавим и моя случай с Вектрата излиза,че всъщност тя би се охладила при включване на климатика, заради включването на перките.
Не разбирам от Лада,ама знам,че ако си правиш парно в къщи/отворена система/ и сложиш един радиатор до тавана,то през него вода няма да циркулира/може би заради налягането на водния стълб/.Сигурно при Ладата се получава същото.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19315
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот stefan4o » Чет 07 юли 2016 14:52


Тоя с Вектрата работи ли му климатикът, в смисъл духа ли студено.


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13389
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот Zdravko Zankov » Чет 07 юли 2016 14:54


Iezekil написа: Не разбирам от Лада,ама знам,че ако си правиш парно в къщи/отворена система/ и сложиш един радиатор до тавана,то през него вода няма да циркулира/може би заради налягането на водния стълб/.Сигурно при Ладата се получава същото.

Лада-та си има водна помпа,не забравяй.
А и както писах по-горе,охладителната система на въпросния автомобил е почти 10л.
Въпросното возило без термостат просто няма как да го прегрееш.Още повече,че на 2101,2102,2105 перката на радиатора я върти двигателя,не е електрическа.


Потребителски аватар
gergeto
Мнения: 3344
Регистриран на: Нед 10 апр 2011 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот gergeto » Чет 07 юли 2016 15:47


icoico написа:Надявам се тази анимацийка да дава достатъчно ясна представа що е малък и голям кръг, защо термостатът НЕ контролира номиналния дебит, а само го разпределя по кръговете,

Iezekil написа:Всъщност е едно и също,контролира посоката на потока,от там и дебита през радиатора.Заиграваш се с думите но като цяло дебита се определя от помпата.Спре ли тя да върти,колкото и да отваряш термостата-дебит няма.Съответно дебита/или пък скороста/ на потока зависи от оборотите на мотора,той върти помпата.Ицо се опитва всъщнот да ти обясни,че грешиш като цяло за функцията,начина на действие и живота на термостата.

Така lezekil,виж цитата и ми кажи какво значи "заиграваш се с думите".Относно водната помпа-никъде не споменавам и не оспорвам нечие мнение относно ролята и функцииите и.
Добре ,да приемем че тотално съм в заблуда относно термостат ,функциите му и т.н.
Докажете ми бе хора че греша ,докажете и на производителите му че е безмислено да хвърлят милиони за нови разработки и подобрения в охл. сиситема.
Здравко, твърдението ти че след като на Жигулита и по-ранните модели Лада вентилатора е постоянно задвижен и няма как колата да прегрее е несериозно.Много добре знаеш че Жигули ,Лада 1200,та и 1300 нямаха много държелива охл. система.Дори и напълно да му е изправно охлаждането,при едно по-сериозно "настъпване" на магистралата,в по-топло време, в продължение на километри,не една и две Жигулки са "фърляли водите"


Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13389
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот Zdravko Zankov » Чет 07 юли 2016 16:14


gergeto написа:Здравко, твърдението ти че след като на Жигулита и по-ранните модели Лада вентилатора е постоянно задвижен и няма как колата да прегрее е несериозно.Много добре знаеш че Жигули ,Лада 1200,та и 1300 нямаха много държелива охл. система.Дори и напълно да му е изправно охлаждането,при едно по-сериозно "настъпване" на магистралата,в по-топло време, в продължение на километри,не една и две Жигулки са "фърляли водите"

Интересно,150000км врътнах на моя ВАЗ 2105,закупена беше 1989 година нова,аз я подкарах 10 годишна и на 80000,пък нито веднъж не я прегрях.


Потребителски аватар
icoico
Мнения: 3795
Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот icoico » Чет 07 юли 2016 16:16


gergeto написа:...Докажете ми бе хора че греша ,докажете и на производителите му че е безмислено да хвърлят милиони за нови разработки и подобрения в охл. сиситема....


З@еви, отказвам се. За ефекта на Дънинг- Крюгер да си чувал?


Потребителски аватар
1637
Мнения: 59
Регистриран на: Съб 21 май 2011 9:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот 1637 » Чет 07 юли 2016 17:56


Последните модели Москвич 2141 с дванайстаковия мотор,като им махнеш термостата прегряваха.Москвич Алеко с жигулски мотор със свален термостат не можеше да достигне 70гр. Имам Опел Вектра 1.6 16в екотек-прословутия маслояд.Охладителната уредба СПЕЦИАЛНО на този модел Опел не е изчислена и прегрява,ако двигателя работи на място лятото в задръстване ОСОБЕННО,ако е пуснат климатика отива към 110 гр.Два пъти нов радиатор китайски и оригинален и без термостат,но си грее стабилно особенно с тея къси скорости дето ги има на магистрала.Махах и термостата за проба и е същото,само дето мааалко по-бавно загрява от запалване на студен двигател.Понеже е на метан със сигурност твърдя,че метана гори при хммм как да го кажа много-много по-висока температура от бензина.Давам личен пример веднага-колата не е палена да кажем от три дена,защото карам другата БМВ е 46 318.В момента на експеримента,както и от две години може би Орела го карам без термостат.Та паля го на бензин потеглям веднага и отивам на една метан станция,която е на точно 3км път от нас без една кола да има по пътя.Отварям предния капак за да може бензинджията да сложи мунджука на метан пълначката,който ми е в двигателното отделение заварено за лявото бомбе на макферсона.Пипам с ръка двигателя,на който отдавна съм свалил пластмасовия декоративен капак с надпис Екотек и мога спокойно да си държа ръката без да се опаря около 5-6 минути докато трае зареждането.Същия експеримент-паля директно на метан,защото е обикновенна метанова с плочка и потеглям веднага.Отивам на същата метанстанция-3км,отварям капака иии все едно вулкан е изригнал от там.Да си задържа ръката както го правех на бензин е просто абсурд-не мога да я държа на разстояние по-близко от 20-30см,а пък ако пипна капака на клапаните оставам без кожа.На БМВ-то по принцип така са ги направили ма.ка им,че термостата отваря на 107-108 гр.Капачката е на 2 бара налягане.Свалих термостата просто така за експеримент и на ПРАЗЕН ХОД стрелката отиде в червеното за секунди.В движение веднага от червената зона се върна в средата и така до другия светофар пак в червената зона.Сложих термостата отново и в най-големите жеги с включен/изключен климатик няма проблеми.БМВ-то ми е бензин-газ.Явно наистина всеки двигател си има конструктивни особеностти дали да грее с/без термостат.


Потребителски аватар
gergeto
Мнения: 3344
Регистриран на: Нед 10 апр 2011 18:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Шумен

Re: Малко размисли относно загряване на двигатели

Мнениеот gergeto » Чет 07 юли 2016 18:21


icoico написа:За ефекта на Дънинг- Крюгер да си чувал?

Сега чувам,но питах Гугъл за подробности.Така ,а ти Ицо предполагам си чувал и знаеш какво е Наполеонов комплекс...така че и аз се отказвам да споря с теб.Жив и здрав да си. :th_up



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 39 госта