p_v_a написа:
И така, за да бъде напълно завършена темата за степента на сгъстяване и ефекта И върху средно ефективно налягане или ефективен кпд, си позволих да погледна в Heywood и там стои същото - ефективният кпд сеповишава с 1-3 % на всяка единица повишаване на степента на сгъстяване, като това идва от опит. Това увеличение зависи от размера на цилиндъра и големите стойност са за големи цилиндри с обем да речем 660 см3, малките на размер цилиндри имат по-малко увеличение на ефективния кпд. С други думи, увеличаването на степента на сгъстяване от 9 на 11 на един двигател от 1.6 л, примерно със 100 к.с. ще му повиши мощността да речем с около 3 до 5 к.с.
Ей, едвам смогнАх да уцеля кои цитати да изтрия... не съм му свикнал на тоя форум.
Първо, темата тръгна от съвсем друго, не се имаше предвид как чичо Гошо си шлайфа главата на ГоУфа. Макар че и тогава ефекта е по-голям от цитирания. 3 до 5 коня е разлика от смяна на въздушен филтър.
Второ, не може да се обобщи по този начин, защото резултата зависи и от други конкретни фактори.
Факт е, че термичния КПД се влияе различно от степента на сгъстяване при различните и стойности - при по-ниски степени на сгъстяване, се повишава по-рязко с повишаването и, и над определени стойности се повишава по-незначително.
От друга страна, с повишаване на степента на сгъстяване се повишава и средното налягане на цикъла, като повишението му продължава рязко дори и при стойности на степента на сгъстяване, при които термичният КПД нараства съвсем плавно/слабо(с увеличаване на степента на сгъстяване). От средното налягане на цикъла се увеличава механичното натоварване на двигателя, респективно нарастват и механичните загуби. Така ефектът от повишаване на степента на сгъстяване над определени стойности става още по-малък и при някакви стойности дори изчезва.
Освен това имаме ограничения от горивата и детонационното горене, както и от механичната здравина и износоустойчивост на двигателя.
ОБАЧЕ!!! Тия неща ги пишат в учебниците преди 50 години. От тогава технологията е отишла доста по-напред, и някои неща не са такъв проблем както тогава.
Освен това, в действителност, при реалният двигател и реалната му работа, има и доста други фактори, които оказват влияние на показателите му освен чисто теоритичният термичен КПД на теоритичния му цикъл. Тези неща се разглеждат при действителните процеси на работа на ДВГ, и там вече се пресмятат ефективните показатели. Като тези ефективни показатели още повече зависят от конкретната конструкция на двигателя и конкретните му особености.
Темата е относително обширна, а и едва ли е по вкуса на широк кръг незапознати с материята хора, така че предлагам да спрем до тук в тази тема, а ако е зор може да продължим в отделна.