Дизел VS Бензин

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот Кайзен » Съб 01 авг 2020 8:50


инжектопляктор написа:Газовите уредби, които сравняваме са архаични като технология. Ако се сложи LPG уредба с течна фаза, разходът на газ спрямо бензин няма да се вдигне с цели 2 литра, а би бил приблизително колкото на бензин.

Би било хубаво ако е така, но за съжаление физиката казва нещо друго..
LPG propane 25.3 MJ/L
LPG butane 27.7 MJ/L
Gasoline (petrol) 34.2 MJ/L
Ако приемем, че продукта пропан-бутан отдава енергия от около 26MJ/L, то разликата му със бензина си остава около 30%. Така че без значение под каква форма впръскваш LPG, винаги трябва да смяташ с около 20-30% по-висок разход ако искаш да продължаваш да извличаш същата мощност от двигателя. По-малък разход на LPG може да постиднеш с необходимо предварение и обедняване на сместа, но дали това няма да окаже негативно влияние на двигателя и неговата периферия?!?




Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот инжектопляктор » Съб 01 авг 2020 10:00


Кайзен написа:Би било хубаво ако е така, но за съжаление физиката казва нещо друго..

Във формулата обаче удобно си пропуснал по-високото Октаново число на пропан-бутана. Ефективността не се обосновава само от горивото, а каква част от калоричността му можеш да преобразуваш в кинетична енергия.
samo_pechka написа:Да знам къде му е капачката за зареждане и да ходи в сервиз предимно за профилактики, спирачки , акумулатор, смяна течности примерно.

В този аспект само първата си кола и Passat B3-то го помня с добро. Най-вече първата. 1.1 фордов двигател. Само масло, бензин и една бензинова помпа. Бавна, мудна, по работи.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 2004
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот cecoa1 » Съб 01 авг 2020 11:54


То хубаво октановото число, ама за да извлечеш полза от него, трябва и по-висока степен на сгъстяване. А при 30% разлика в калоричтостта, трябва и степента на сгъстяване да се вдигне с толкова, което няма как да стане при движение и на двете горива. Отделно, тия мотори са с количествено регулиране, и в повечето режими при които се ползват, октановото число не е ограничаващ фактор. Казано просто, има значение при режимите към пълна газ.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот инжектопляктор » Съб 01 авг 2020 12:22


cecoa1 написа:То хубаво октановото число, ама за да извлечеш полза от него, трябва и по-висока степен на сгъстяване.

Не е точно така. Ако с калпаво гориво се е налагало да е бил един аванса и трябва да се внимава двигателят да не чука, т.е искрата да е по-рано и да възпламенява по-рано, от по-високото октаново число би имал полза дори същият двигател. Логично е, че в един диапазон колкото по-късно възпламениш горивото, повече ще се преобразува в кинетична енергия. С други думи можеш да оптимизираш горенето и да не ти се налага да слагаш толкова повече гориво. Така жертваш работата на бензин, разбира се. Но в днешно време не чак толкова, понеже има електроника, която да го прави вместо теб. От 20 години никой не върти Делкото.
Що иде реч до празния ход и долните режими на работа на двигателя, там и разходът не е толкова голям. Проблемът със сипването на по-високо октаново гориво на кола, която е предназначена да работи на по-ниско октаново е основно с колите, които не могат да го компенсират адекватно. Карбуратори и моноинжекции не са много добри в това.
Би било интересно да видим как пускат коли само на газ, които са разработени да работят на газ, а не им е присабачена една система след като излязат от завода. Тогава и недостатъците далеч няма да са такива. Обаче аз и на разход 4.2/100 дизел ми е трудно да повярвам. Нали затова беше Дизелгейта. Докарват нереално нисък разход, а като излезе от завода бълва отрови.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 2004
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот cecoa1 » Съб 01 авг 2020 13:15


Така... Ще го кажа културно и меко... Тия твои сметки за аванса, са безсмислени, между другото и леко грешни. Но наистина картите на запалването при работа на газ трябва да са малко различни от при работа на бензин. Въпреки това, това няма общо с влиянието на степента на сгъстяване - там още при смятане на теория, приемаме, че аванса е оптимален и за двете горива, и той въобще не влиза в сметката.
Истината е проста и елементарна - за да върви и да харчи еднакво, трябва еднаква калоричност на литър(на килограм газта е по-калорична от дизел и бензин, но я мерим на литър), или по-висок КПД. А съществено повишаване на КПД при работа на газ, няма как, пък калоричността си е по-ниска.
От друга страна, затова дизела е напред в тази дисциплина, хем КПД му е по-висок(основно заради висока степен на сгъстяване и ползване на турбокомпресор). , хем малко повече топлина се получава от литър гориво.

Разход 4,2 на дизел има, но зависи кой дизел, в коя кола и с какво каране.
Отделно, отровите на дизела се превръщат в тор за почвата и подхранват растенията, просто им трябва малко време и условия за целта. Пък на градско могат да достигнат голяма концентрация и вдишването им от хора, което не е ОК.
При бензин и газ също има отрови, но по-лесно се борят с прецизни настройки и катализатори.
Дизелът пък, най-вредните си вещества ги произвежда в определени режими.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот инжектопляктор » Съб 01 авг 2020 14:07


cecoa1 написа:Отделно, отровите на дизела се превръщат в тор за почвата и подхранват растенията, просто им трябва малко време и условия за целта.

КПД-то не се обосновава само на калоричността на горивото. На дизела отровите освен да унищожават озоновия слой друго не правят. Със CO2 ще се справим. С фотосинтезата се прихваща от растенията. Ама с унищожаването на озоновия слой и фините прахови частици какво ще правим? Дизелът е една пушилка, която трови хората и унищожава атмосферата и това са фактите. И с тоя наш стар автопарк с махнати катализатори, DPF и EGR няма как да е по-екологичната алтернатива за България.
LPG не е крайна цел, а стъпка. На метанът емисиите бият дизела и бензина тотално. Нови коли с метанови уредби харчат по 4,2kg/100km. Няма и 95g CO2/100km. NОx е директно отговорен за увреждане на озоновия слой. Дизелът трябва да бъде забранен, освен за селскостопанска техника и камиони, където няма как да се замени в момента.
Досега не съм видял дизел, който да не бълва облаци пушек зад себе си и да трови с миризма и пушек. Особено като почнат да ги тунинговат, чипосват и премахват катализатори, филтри и ЕГР. Въобще няма значение на 2020 година кола какви са емисиите по каталог, като повечето карат коли на по 20-25 години.
А след Фиаското на VW и някои други фирми се оказва, че емисиите въобще може да не отговарят на действителността.
Писна ми като карам зад някой дизел да трябва да спирам парно, климатици и т.н, защото бълва облаци пушек и ми влиза задушлива миризма в купето, заради която като го подмина трябва да отварям прозорците да проветрявам. Тотална забрана за дизелови леки автомобили, след като в България се използват основно за тЮнинг.
Дори и в този форум има много теми за премахване на катализатори, филтри, егр и тунинговане. Как го тунинговаш с чип двигателя - бараш електрониката и нарушаваш емисиите. То VW 90 коня TDI го има не да го правят в България 120-130 коня, като барат цикловата порция на помпата или нещо друго и бълва облаци дим. Той от завода е 90 коня, за да не бълва облаци дим. Как подсилват обаче бензиновите двигатели - сменят глави, периферия. Правиш друг двигател, но не е толкова фрапантно нарушението в емисиите. Дори според мен би било добре всяка тема за премахване на катализатор, EGR и DPF във форума да получава като първи пост лекция в червено колко вреди на екологията това.
А, да - тунинговани коли с троен или петорен данък. И спиране от движение и конфискация моментално, ако някой е тунинговал двигателя и нарушава фрапантно емисиите. Да видите как ще се изчисти въздуха. Защото няма да има като сега всяко лапе да си купува дизел да му слага чип. Няма да му е по джоба с 600-800лв данък.


Потребителски аватар
p_v_a
Мнения: 96
Регистриран на: Сря 09 авг 2017 20:30
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот p_v_a » Съб 01 авг 2020 14:39


СО2 не е единствения парников газ от емисиите на двигателите. Има и СН4 има и N2O, не ги изключвайте от общата сметка.
Фини прахови частици са тези които се отделят спирачките, боята на колата, съединителя и други подобни. Това което излиза от аупуха се наричат дисперсни частици, заще дисперсни, всеки може сам са се досети или провери. ДЧ се характеризират с маса, брой и разпределение по размер. Тези които се виждат като черен дим, са най-безопасните за човека, тези които не се виждат - особено тези под 10 микро метра, навлизат дълбоко в белодробните алвеоли и могат да предизвикат дори рак.
ДЧ има както от дизелите, така и от бензиновите двигатели. LPG в най-общия случай са на ниво 20 % от тези на бензинов двигател, но с леко обогатяване, нарастват многократно. Бензинов двигател конвертиран на LPG или CNG, не е по-екологичен от бензиновия еквивалент. Причините са писани по-горе. Това че нещо не се вижда, не означава, че не съществира (радиация например или безцветни газове убийци).
Някъде беше писано за калоричност и кинетична енергия - това е случай за газова турбина, не за двг. Подробности - в първия закон на термодинамиката.


Потребителски аватар
Водния дух1
Мнения: 3481
Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
Автомобил: Golf 3 variant
Двигател: 1Z
Местоположение: Русе

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот Водния дух1 » Съб 01 авг 2020 16:12


Предлагам да се забранят всички автомобили-дизели,бензини... И да се разреши само на колегите Крис и пляктора да си карат бангиите...


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот Кайзен » Съб 01 авг 2020 17:46


инжектопляктор написа:Във формулата обаче удобно си пропуснал по-високото Октаново число на пропан-бутана. Ефективността не се обосновава само от горивото, а каква част от калоричността му можеш да преобразуваш в кинетична енергия.
Дай да я видим тая формула.
На мен не ми е известно по-високо октаново число да води до по-нисък разход на гориво. Когато един мотор е конструиран и настроен за 95, то използването на 100 и повече октана не водят до някакво предимство. Ако обаче го подкараш с 89, то ще имаш проблеми.
инжектопляктор написа:Обаче аз и на разход 4.2/100 дизел ми е трудно да повярвам.
Един от многото реални измерени по колонка за над 100 000км - https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 88486.html


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот инжектопляктор » Съб 01 авг 2020 18:32


p_v_a написа: Бензинов двигател конвертиран на LPG или CNG, не е по-екологичен от бензиновия еквивалент.

Бензиновите двигатели, работещи на CNG са по-екологични не само от бензиновия, а и от дизеловия еквивалент. По-горе даже го изчислих.
Кайзен написа: Когато един мотор е конструиран и настроен ...

"Настроен". Времето на въртене на делкото свърши. С подходяща електроника настройката може да е много широка и автоматична.


Потребителски аватар
silent
Мнения: 2618
Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот silent » Съб 01 авг 2020 18:48


samo_pechka написа:Преди време имаше една сходна тема за дизела и се засегнаха доста аспекти , като замърсяване , прилики и разлики . Засегнахме частично и на бенз, на газ и ел. автомобилите , техните акумулатори, мръсното им производство, добиваната енергия и т.н. Бях драскал някои неща в нея тема, но не ми се повтарят наново нещата. То за колите как да е, камионите и тях как да е, селскостопанските машини пък няма разправям колко от тях са с ликвидирани ДПФ-и , които са били напълно работещи дори. Причините да ги махнат са ясни, по-ниски разходи като цяло, премахване на възможни/евентуални проблеми в бъдеще, по-висока мощност, по-нисък разход и последното : тотална липса на контрол и безнаказаност. Дори и след 30 години ще е така ( у нас поне ) Не ми се смята какво бълва една комбайна или трактор ( мощен ) с премахнат ДПФ под напън .
Все си мисля, че темата екология е малко тема-табу. Всеки от нас е чел за боклуците дето се внасят на поразия в нас и се горят , дали се спазват екоизискванията , а дано , ма надали нали..
Прокарват изисквания за нас , нашите автомобили и нашите пари, но за тоя боклук дето се гори, за горите дето се секат... нищо.
За праховите частици , за ФПЧ , при горенето на газ си го има . Не е казано, че нещо което не се вижда, го няма. По време на тоталната липса на движение преди няколко месеца имаше малко куриозни случаи в някои евр. градове с писнали аларми и превишени нива на ФПЧ във въздуха. Движението в него момент обаче е било близо до нула. Предприятия с частична заетост
и работа минимум три-четири пъти под нормалното натоварване, други пък тотално спрени. Предполага се, че причината била в ...Сахарски пясък и ветрове към Европа ?! Така да е, добре, значи нещо куца в тази насока ?
Мисълта ми е, че някои неща се преекспонират свръх много, а други- не, не им се обръща внимание.
Защо въобще се коментират окиси, ФПЧ, факторите за тях, числа и други, когато има супер утежняващи други фактори и липса на воля за справянето им ?!
Сега отново по темата: засегнаха се доста неща, мощност, пъргавина, разход , емисии и други. Аз бих добавил един важен фактор: безпроблемност ! Честно казано предпочитам малко повече да ми лапа колцата, ама да не знам какво има под предния капак. Да знам къде му е капачката за зареждане и да ходи в сервиз предимно за профилактики, спирачки , акумулатор, смяна течности примерно. И сега малко риторичен въпрос: има ли такива коли дето са произведени след 2015 да речем?

Всички коли излезли от магазина след 2015 а и преди това са такива каквито визираш в поста си ....ходи в сервиз за обслужване спирачки акумулатор .... Всички останали кошници на по 20г. хич не са такива ....тези на по 30 ако не ги изяла ръждата са твоята кола мечта щото са прости като гъбено семе....така че не ми е ясно точно какво искаш да кажеш... но не ми обръщай внимание аз съм си малко прост.... имам коли на по 30 на 20 и нови които карам не е като да разсъждавам по картинка...просто ти си живееш в миналото и така ти харесва ...това си е твоят избор...когато излезе б5 всичко се надпреварваше по форумите да обеснява какъв боклук е в сравнене с б3 ката сега 20г. по-късно се оказа че е ебати яката кола с годините все по добра става....и вече е по-добра и от б6 7 8 9 10...това е несериозно...ако обаче плачеш че няма да можеш да си вземеш нова кола - кошница на 500х.км нов внос с върнат километраж произведена след 2015 на която да не дигаш капака то съм напълно съгласен с теб...ще го вдигаш и много време ще стои отворен....защо е така не е тема в тая тема....


Потребителски аватар
p_v_a
Мнения: 96
Регистриран на: Сря 09 авг 2017 20:30
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот p_v_a » Съб 01 авг 2020 18:50


инжектопляктор написа:
p_v_a написа: Бензинов двигател конвертиран на LPG или CNG, не е по-екологичен от бензиновия еквивалент.

Бензиновите двигатели, работещи на CNG са по-екологични не само от бензиновия, а и от дизеловия еквивалент. По-горе даже го изчислих.
Кайзен написа: Когато един мотор е конструиран и настроен ...

"Настроен". Времето на въртене на делкото свърши. С подходяща електроника настройката може да е много широка и автоматична.
Аз лично не видях нещо което е убеждаващо, нито статистически, нито експериментално нито научно. Това което разбрах, е че айсбергът е толкова голям колкото се вижда над водата, нищо като довод или дори загатване за това, какво може да ни убягва или да не виждаме.

Изказването за електрониката показва, че не познаваш как работи ECU и въобще как се калибра един двигател.

Sent from my Mi Note 10 using Tapatalk


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот инжектопляктор » Съб 01 авг 2020 19:01


p_v_a написа:Аз лично не видях нещо което е убеждаващо, нито статистически, нито експериментално нито научно.

Имам си идея как работи ECU-то. A 1кг CNG има 2252 CO2. Една кола на CNG гори 4,5кг/100км примерно. За някаква нова Шкода гледах, че гори няма и 4кг/100км. 3.9/100беше. 3.9кг x 2252/100=87.82г/км. А това, което съм казал е, че ако се проектира колата да работи на LPG разходът няма да е толкова по-висок. Когато сложиш и електроника, която да оптимизира горенето на алтернативното гориво - също. Коя дизелова кола прави 87г/100км и не отделя NOx повече отколкото тази на метан?


Потребителски аватар
Кайзен
Мнения: 1639
Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Германия

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот Кайзен » Съб 01 авг 2020 19:08


Не е коректно да се сравняват вредните емисии само по един показател. Било той NOx, CO2 и т.н.
И сега какво се оказва, че LPG не е чак толкова хубаво гориво и се започва с CNG. Пробвай от Бургас да стигнеш до Skagen (Дания) само на CNG.


Потребителски аватар
инжектопляктор
Мнения: 4192
Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
Автомобил:
Двигател:

Re: Дизел VS Бензин

Мнениеот инжектопляктор » Съб 01 авг 2020 19:15


Кайзен написа: И сега какво се оказва, че LPG не е чак толкова хубаво гориво и се започва с CNG. Пробвай от Бургас да стигнеш до Skagen (Дания) само на CNG.

Аха. Сега как горивото е виновно за липсата на LPG и CNG станции? А ако ще ходя на 3000км ще си хвана самолета, извинявай много. Да, LPG изгаря по-добре, отделя по-малко странични емисии, по-екологична алтернатива на бензина е. Ако не бяха тежките бутилки и т.н, сигурно щях да съм на CNG. А да ти кажа, LPG си ми е хубаво, направо идеално гориво. Динамиката ми е същата както на бензин, турбо дупка на атмосферка с LPG нямаш, а цената е значително по-ниска от това да карам на бензин и пестя спрямо дизела. Не пуши, няма скъпи части за сменяне, няма ГНП-та, дюзи и турбини за ремонти. И колата си ми върви доста добре като за 90 коня. Само да кажа, не е 2-3 литра отгоре разходът на газ. Той е процент от разход на бензин. Така че ако колата гори 3 бензин, няма да гори 5 газ. Ще гори 4 примерно. С други думи сметката ми по-горе на нова бензинка, която гори 5.5 комбинирано, пък гори 7.5 газ е доста мърлява. Защото трябва да се изчисли процентната разлика в калоричността и да се умножава с нея, а не да се добавя фиксиран коефициент. Изчисляваме за кола с 5.5/100 комбинирано.
1kg LPG= 49,6. 27.6/l 1kg бензин = 46.4. 34,62/l 20% разлика. 5.5 x 1.2=6,6литра газ на 100км.
6.6л/100км...109г CO2/км. Пренебрежими NOx спрямо дизела. В същото време бензинова кола с разход 5.5 ще отдели 131g/км.
А дизелова кола 118г/км с разход 4.5/100 дизел. 9 грама по-малко CO2 от дизела. 21 грама по-малко от бензинова кола.
Двойно по-ниска цена. При 50% по-ниска цена и 20% по-висок разход сам можеш да сметнеш колко пестиш като пари.
Сметката "слагаме 2 литра отгоре" не важи.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 71 госта