За по-тесните гуми през зимата

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
myrshavija
Мнения: 5553
Регистриран на: Вто 05 апр 2005 6:45
Автомобил:
Двигател:

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот myrshavija » Пон 08 окт 2012 15:23


lrlmodo написа:Силата на натиск на единица площ е по-голяма при по-тясната гума. Оттам идва по-доброто сцепление, копане и прочие.
Asko VW написа:... Зимата асфалта е по-често студен и хлъзгав (мокър, заледен, заснежен), съответно ти трябва повече натиск на единица площ за да може гумата да "захапе". Лятото настилката е предимно топла и по-често суха и не е необходим толкова натиск, а повече контактна площ от която да дойде и повече сцепление. Т.е. на топла/суха настилка ти трябва площ, а на студена/хлъзгава - натиск. Физика, кво да се прави :lol: ...
Аз очевидно съм глупав и не разбирам - излиза, че когато лятото караме с по-широки гуми, то съвсем умишлено избираме по-лошо "захапване" и сцепление - хем колите ни харчат повече, хем са по-шумни, хем повече друса ... Нещо не е както трябва в тази теория. mhihi




Потребителски аватар
Haralampi
Мнения: 3612
Регистриран на: Пет 28 ное 2008 13:44
Автомобил: VW Golf 4 - 2002
Двигател: 1.6 16V - AZD
Местоположение: София

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот Haralampi » Пон 08 окт 2012 15:27


В натрупал сняг е по-полезна повече сила на единица площ (по-тесни гуми) за да стигнеш по-бързо и ефективно до твърда настилка, вместо да заглаждаш легло.

На твърда зеледена/хлъзгава настилка обаче е по-полезна по-голяма площ за по-добро сцепление.

При сафари в пустинята гумите на джиповете се спадат преди навлизането в пясъка като по този начин се осигурява по-голяма площ за да не затъват в пясъка, тъй като от това полза няма. В снежни условия целта е обратната.

При твърда хлъзгава настилка обаче няма полза от тясна гума, тя няма да разцепи леда. По-голямата площ тогава е от полза.


Потребителски аватар
Matematiks
Мнения: 3168
Регистриран на: Вто 27 ное 2007 17:29
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот Matematiks » Пон 08 окт 2012 15:31


lrlmodo написа:А защо на лед по-широки?


За да стъпват на по-гомя площ. 8) (мисля)


ZanderBG
Мнения: 129
Регистриран на: Пет 17 дек 2010 14:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот ZanderBG » Пон 08 окт 2012 15:32


за нашите условия (обикновено се кара със стари полу-изтъркани гуми)е по-добре гумите да са по-тесни. Колкото по-широка е гумата, толкова по-дълбок грайфер е необходим за предотвратяване на аквапланинга.
За заледен път е най-важно състоянието на каучука и колко е напомпана гумата, а не толкова широчината й - колкото е по-мека, толкова по-голямо контактно петно има!

Мойта кола като я докарах от Германия заводски беше със 17" алуминиеви джанти със 225/45/17 летни и втори комплект 16" 205/55/16 - зимни. Двата размера на практика са с еднакъв диаметър.
В момента я карам и лете и зиме с един размер 195/65/15 - същият диаметър, имаше си го изписан в немския талон като допустим размер. Аз избрах 195/65/15, защото с тях вози по-меко и гумите са 3 пъти по-евтини - мога да си позволя да купувам по-често нови гуми, а не да ги карам до пълно изтъркване!
На мокро /локвите по магистралите ни/ 195-ците с хубав грайфер се представят много добре. Иначе и на сухо и на мокро без локви 17-ките бяха доста по-стабилни и спираха много добре... Но преди 5-6 годнни редовно карах със 160-180кмч дори при дъжд... Сега с тия камери и т.н. се самоуграничавам на 140-150кмч и де факто колата е достатъчно стабилна и с по-тесните (и по-евтини) гуми!

Между другото 225-ците за 40 000км се износват колкото 195-ците за 60 000км...


myrshavija
Мнения: 5553
Регистриран на: Вто 05 апр 2005 6:45
Автомобил:
Двигател:

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот myrshavija » Пон 08 окт 2012 15:36


Молба към всички, които пишат в темата - нека оставим големите джипове, сафарита, дълбок сняг и всичко друго, което вероятно лично аз никога няма да видя, за друга тема! Нека тук пишем за леки коли в градски и извънградски непланински условия - там, където караме всеки ден!


Потребителски аватар
ceci4
Мнения: 885
Регистриран на: Сря 25 май 2005 20:09
Автомобил: VW Golf V TDI 16V
Двигател: BKD 2004
Местоположение: Плевен

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот ceci4 » Пон 08 окт 2012 15:48


По-широките гуми са по-склонни към аквапланинг, факт. И докато през останалите сезони освен зимата, водата се оттича сравнително бързо, то през зимата (ако приемем, че е нормално снежна, а не просто студен асфалт) снегът си стои на пътя и много често той се топи денем и се образува киша. При такива пътни условия с ненужно широки гуми аквапланингът би бил постоянно явление е не просто на една локва като през лятото. Аз също се абстрахирам от ситуациите, в които снегът е дълбок и "колата ляга по корем"; от абсолютно навсякъде и перфектно почистените пътища, за които бих избрал по-широка гума дори през зимата; от заледени пътища, за които помагат само шипове и опесъчаване.
- Критерия ми за избор на лятна гума е очакваното хубаво време през по-голямата част от сезона с компромис при наводнен път при пороен дъжд.
- Критерия ми за избор на зимна гума е очакваните сняг, киша, вода, пясък върху настилката. Компромисът с намаленото сцепление през сухата част от зимата не променя избора ми, все пак се подготвяме за по-вероятните условия за следващите няколко месеца.


car mechanic
Мнения: 63
Регистриран на: Чет 27 сеп 2012 10:47
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Gottingen Germany

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот car mechanic » Пон 08 окт 2012 16:02


имам Audi A3 Sportback беше с 205/55 R17 а сега му сложнах 225/55 R17
с по малките гуми въртеше много при най леко натискане на гаста и то на место и не мърда
а с по големите нямам никакви ядове и по лед и киша, сняг върви не се замисля


Потребителски аватар
Asko VW
Мнения: 838
Регистриран на: Вто 29 ное 2011 14:04
Автомобил: VW Passat-B6 Variant
Двигател: 2-0 TDI BMP 2006
Местоположение: Sofia

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот Asko VW » Пон 08 окт 2012 16:03


myrshavija написа:
lrlmodo написа:Силата на натиск на единица площ е по-голяма при по-тясната гума. Оттам идва по-доброто сцепление, копане и прочие.
Asko VW написа:... Зимата асфалта е по-често студен и хлъзгав (мокър, заледен, заснежен), съответно ти трябва повече натиск на единица площ за да може гумата да "захапе". Лятото настилката е предимно топла и по-често суха и не е необходим толкова натиск, а повече контактна площ от която да дойде и повече сцепление. Т.е. на топла/суха настилка ти трябва площ, а на студена/хлъзгава - натиск. Физика, кво да се прави :lol: ...
Аз очевидно съм глупав и не разбирам - излиза, че когато лятото караме с по-широки гуми, то съвсем умишлено избираме по-лошо "захапване" и сцепление - хем колите ни харчат повече, хем са по-шумни, хем повече друса ... Нещо не е както трябва в тази теория. mhihi

Може би не съм го обяснил правилно. Лятото на топлият и обикновено сух асфалт, гумата си захапва добре и без необходимост от допълнителен натиск, т.е. контактната площ има добро сцепление, следователно повече площ - повече сцепление. Зимата обаче, при описаните от теб условя, контактната площ на гумата има по-малко/по-лошо сцепление с настилката и почва да приплъзва, в тази ситуация колкото и да е голяма тя, това няма голямо значение тъй като тя си приплъзва, единственото което помага е увеличаване на натиска с цел гумата (контактната й площ) да прилепне по-добре към настилката и отново да намери сцепление (не случайно по-тежките автомобили са по-стабилни, при еднакъв размер гуми). Именно по тази причина по-тясната гума (теоретично) дава по-добро сцепление при определени условия, просто по-големият натиск предотвратява загубата на сцепление м/у контактната площ и настилката (приплъзването). Това си е моя теория.
Сега отново подчертавам, че при обикновени коли, шофирани нормално, разлика м/у 185 и 195, а дори и 205 едва ли ще се усети значителна разлика. Но ако производителят е препоръчал 185-195, а ти барнеш некои 225, може и да береш ядове.


myrshavija
Мнения: 5553
Регистриран на: Вто 05 апр 2005 6:45
Автомобил:
Двигател:

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот myrshavija » Пон 08 окт 2012 16:27


Чудно си го обяснил. Ако е вярно, то е крайно време да махна тия излишно широки гуми 225 и да мина на 195/65/15, които са с почти същия диаметър и ще получа по-тиха, по-икономична и с по-добро сцепление кола. mhihi
Сега сериозно - малко ти куца теорията. Писал си "следователно повече площ - повече сцепление" няма как да е вярно през лятото и невярно през зимата на сух асфалт. Ако беше вярно, то с по-широките гуми, ще намалява натиска на единица площ и следователно ще се влоши сцеплението - това според твоята теория.
Или е вярно, че сцеплението се подобрява с по-широките гуми, или е невярно. Говорим за сух асфалт. Няма как през лятото сцеплението да се подобрява с по-широки гуми, а зимата да намалява.


Потребителски аватар
valsn
Мнения: 392
Регистриран на: Съб 09 фев 2008 22:46
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот valsn » Пон 08 окт 2012 16:32


И аз досега съм следвал логиката на по тесните гуми през зимата.За там където вали сняг често и се пътува по заснежени пътища на дълги разстояния, предимствата на по тесните гуми мисля че не подлежат на съмнение/ поради причините които колегите пишат по горе-по -"силата на натиск на единица площ е по-голяма при по-тясната гума"/ захапват повече и т.н.
Но по долу ще цитирам мнение на специалисти от Michelin, то е отговор на същия въпрос и мнението е че трябва да се използват гуми със същият размер като летните/изключение само при доста "широки" размери летни -e.g. 205/55 R16).
Ето и Q&A само дето е на English:
Is it true, that you should use narrower tyres in the winter than in the summer?
Until recently, this was considered the only right method.Currently, experts claim, that it is better to use the same size in the summer and in the winter.

When should I use narrower tyres in the winter?
When you live far from big cities, where it snows a lot and the snow is not removed regularly.

What are the consequences of using narrower tyres?
better grip on snow,
lower aquaplaning risk,
longer braking distance,
worse grip in corners.

Tomasz Młodawski, product manager at Michelin Poland:
Changing your winter tyre width to be narrower than those in summer is not recommended.The trend today is to use identical tyre size in summer (as approved by the car manufacturer) and winter tyres.Making the tyres narrower for the winter causes worse traction and, by decreasing the contact area, worse braking on wet, snow-covered (hard) and icy surfaces.

Dariusz Walisiak, Training Manager for Goodyear Group Poland:
Your winter tyres should not be narrower if your summer tyres are up to 205 mm wide (e.g. 205/55 R16).If this value is greater, you can consider installing narrower tyres, but remember not to overdo it.
A narrower tyre will have a larger down force on sq. cm, which can improve its grip on snow.This is because sports cars with studded tyres have very narrow tyres, so the studs can go deeper into the snow.A narrower tread will also have a smaller contact patch, which in turn can decrease its grip on slippery surfaces.
Installing narrower tyres will make the tyre lose grip more often in certain situations and with higher engine power.Such systems as ASR, ABS, etc. are set to work best with tyres recommended for a given vehicle.Installing incorrect tyres may make the systems receive incorrect signals due to different behaviour of the narrower tyre.It is sometimes the case, that the ABS kicks in much too often when you brake too hard or when the surface is dry.
In more powerful cars, the manufacturer may approve winter tyres that are slightly narrower than the winter ones.
The winter tyres should never have a lower load index than summer tyres installed in a given vehicle.The speed index for winter tyres may be lower.

Why do the experts recommend using winter tyres in the size approved by the car’s manufacturer?
Mostly because of the technological advancement, high performance of modern winter tyres and climactic changes that lead to extreme and unpredictable road conditions in the winter.


Потребителски аватар
ping23
Мнения: 993
Регистриран на: Пет 27 мар 2009 17:17
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот ping23 » Пон 08 окт 2012 17:33


hooligan_sk написа:Не са нужни по-тесни гуми за зимата. Дори в градски условия, широката гума е по-подходяща. Притежава по-голяма контактна площ, съответно върху заледена настилка и асфалт спира по-добре. А точно това е най-важното за мен през зимата. Принципно по-тясната гума дава по-добър контрол при странично водене в "мек" сняг. Не е нещо което като обикновени юзъри ще усетим :beer

Има ли как да го докажеш това защото противоречи на всичко което съм учил по физика в 7 клас (не че бях най добрия ученик)


DundyTheCroc
Мнения: 811
Регистриран на: Сря 11 юли 2007 15:49
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София Nissan Primera GT, Passat 5.5 TDI, Mondeo MK4

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот DundyTheCroc » Пон 08 окт 2012 18:04


В темата има много добри обяснения защо по-тънката гума е по-добра за зимата, нямам намерение да ги повтарям. Предполагам най-запознати с гумите са в рали шампионата, загледайте колко са им тънки зимните гуми сравнени с летните :wink:


Потребителски аватар
Asko VW
Мнения: 838
Регистриран на: Вто 29 ное 2011 14:04
Автомобил: VW Passat-B6 Variant
Двигател: 2-0 TDI BMP 2006
Местоположение: Sofia

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот Asko VW » Пон 08 окт 2012 18:23


myrshavija написа:Чудно си го обяснил. Ако е вярно, то е крайно време да махна тия излишно широки гуми 225 и да мина на 195/65/15, които са с почти същия диаметър и ще получа по-тиха, по-икономична и с по-добро сцепление кола. mhihi
Сега сериозно - малко ти куца теорията. Писал си "следователно повече площ - повече сцепление" няма как да е вярно през лятото и невярно през зимата на сух асфалт. Ако беше вярно, то с по-широките гуми, ще намалява натиска на единица площ и следователно ще се влоши сцеплението - това според твоята теория.
Или е вярно, че сцеплението се подобрява с по-широките гуми, или е невярно. Говорим за сух асфалт. Няма как през лятото сцеплението да се подобрява с по-широки гуми, а зимата да намалява.

Ох, продължаваме да не се разбираме, кой говори за сух асфалт през зимата, нали идеята беше за заснежен (в нормални граници), каквато е преобладаващата зимна обстановка у нас. Т.е. на сух асфалт през лятото широката дава по-добро сцепление поради описаните в предишния ми пост причини. Зимата, на заснежен асфалт, по-тясната трябва да държи повече, поради описаните в предишния ми пост причини.
За твоите "излишно широки гуми 225" - посочените от мен размери бяха само примерни и взаимствани от моя Пасат. Нямам представа какво е предвидил за теб производителя, ако този размер е включен в препоръчаните, значи си ок, но ако е над препоръчаните, ми да излишно широки са и специално за зимата (еле пък на сняг) с по-тесни (в границите на препоръчаните) ще си по-добре.
Сцеплението предимно е функция на отношението контактна площ/натиск на единица площ, авто-производителите пресмятат за конкретният модел кола с даден двигател къде е оптимума и препоръчват дадени размери, а те са повече от един защото освен горното има и много други фактори които влияят и в зависимост от тях шофьора трябва/може сам да прецени с кои се чувства най добре.


renault_19
Мнения: 294
Регистриран на: Нед 07 окт 2012 9:36
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: sofia

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот renault_19 » Пон 08 окт 2012 18:55


В България по принцип се изхвърляме със всичко...
За кола ,която не тежи повече от тон и половина ,което е примерно пасат 5 дизел, и минава за масова кола гуми по-широки от 195 няма голям смисъл,независимо от сезона.Най-добре е гума предписана от производителя,обикновенно всеки дава 2-3 размера.За зимата разлика никога не съм усещам между съседни ширини,примерно 195 и 205 или 185 и 195 и тн.Така че каквото има на сметка това слагайте.И за лятото масова кола като голф 4 пасат 5 и тн със 195 гума си държи добре и на магистрала и завои и на всичко.Тука като се почне стабилност та 225 та 200 и незнам си колкто та 17ки та 18ки та глупости...Всеки си решава какво да кара и как да си "засира" колата.По-добре нови 15-16ки на 195 отколкото трета ръка галоши на 200 и много и да се правим на гъзари.Всичко останало са глупости.За разумна скорост съобразена с пътиащта ни гума 195 е достатъчно добра и за лято и за зима,който иска да се прави на състезател би трябвало да се замисли дали трябва на пътя да го прави това.


myrshavija
Мнения: 5553
Регистриран на: Вто 05 апр 2005 6:45
Автомобил:
Двигател:

Re: За по-тесните гуми през зимата

Мнениеот myrshavija » Пон 08 окт 2012 19:44


valsn, имаш 10 бири от мен! :applause: :bowdown
valsn написа:...
What are the consequences of using narrower tyres?
better grip on snow,
lower aquaplaning risk,
longer braking distance,
worse grip in corners.

Tomasz Młodawski, product manager at Michelin Poland:
Changing your winter tyre width to be narrower than those in summer is not recommended.The trend today is to use identical tyre size in summer (as approved by the car manufacturer) and winter tyres.Making the tyres narrower for the winter causes worse traction and, by decreasing the contact area, worse braking on wet, snow-covered (hard) and icy surfaces.

Dariusz Walisiak, Training Manager for Goodyear Group Poland:
Your winter tyres should not be narrower if your summer tyres are up to 205 mm wide (e.g. 205/55 R16).If this value is greater, you can consider installing narrower tyres, but remember not to overdo it.
A narrower tyre will have a larger down force on sq. cm, which can improve its grip on snow.This is because sports cars with studded tyres have very narrow tyres, so the studs can go deeper into the snow.A narrower tread will also have a smaller contact patch, which in turn can decrease its grip on slippery surfaces.
...
За тези, които постоянно изтъкват WRC шампионата и техните толкова тесни гуми - подчертаното в червено е нещо, което ние нямаме и съответно не можем да се възползваме от това предимство на по-тесните гуми. Нямаме шипове, а на утъпкан сняг нашите гуми нямат никакъв шанс да се забият в снега, поне не и разчитайки на увеличения натиск, резултат на по-тесните с 10-20мм гуми.
Ще опитам да синтезирам информацията дотук:
Да, наистина по-тесните гуми имат предимства в някои случаи през зимата - на пресен и неутъпкан сняг, в локви, в по-дълбока киша.
На сухо, на утъпкан сняг и на лед, предимството е за фабричния размер гуми.
Лично аз карам много повече на втория вид "настилки" и използвам един и същ размер гуми и през лятото и през зимата.
Бях провокиран да започна тази тема от хората, които без никакви доводи "горещо" препоръчват използването на по-тесни гуми през зимата, без да могат да обяснят защо - с единствения неподкрепен от нищо довод, че през зимата по-тесните гуми имат по-добро сцепление. Надявам се, сега поне част от тях да разберат, че изборът на гуми зависи от условията, където живееш и караш кола и не може просто да се обобщава, че винаги с по-тесни гуми е по-добре през зимата, "защото така".
Благодаря на всички и най-вече на valsn! Дано още хора да споделят мнение и дано тези мнения не са от типа "С по-тесни гуми през зимата е по-добре, защото имат по-добро сцепление/защото ми каза един разбирач/защото така четох в едни тестове"!



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 48 госта