Монтаж на универсален катализатор
Re: Монтаж на универсален катализатор
Колегата май има предвид, че на база данните от ламбда-та подава корекции, за да влезе в 14.7 към 1
-
- VW експерт
- Мнения: 2008
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Монтаж на универсален катализатор
Ето го написано популярно - https://automedia.investor.bg/a/2-novin ... alizatorat
Re: Монтаж на универсален катализатор
От разликата в показанията на двете сонди, компът следи за ефективността на катализатора. Когато види, че се затруднява поради запушване с въглерод или отлагане примерно на масло, пуска повече кислород чрез дросела за да изгорят отлаганията. Ако не се почиства по този начин , питата се събира на парчета в задния край за една година.
- group®
- Темерут
- Мнения: 10078
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: Монтаж на универсален катализатор
Видях.
И аз дописах.
В какъв цикъл ще ти пусне повече кислород?
Питата се събира на парчета, когато двигателят работи богато и неизгоряло гориво се пали в генерацията и температурите се увеличат драстично. Тогава се пука питата и .... на парчета.
И аз дописах.
В какъв цикъл ще ти пусне повече кислород?
Питата се събира на парчета, когато двигателят работи богато и неизгоряло гориво се пали в генерацията и температурите се увеличат драстично. Тогава се пука питата и .... на парчета.
- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Монтаж на универсален катализатор
Питата се разрушава при бедна смес, чиито газове излизат с по-висока температура. Поради това горят и клапаните. Често се наблюдава при обикновена газова, която обеднява при голямо натоварване.
- group®
- Темерут
- Мнения: 10078
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: Монтаж на универсален катализатор
Ще приемем ли, че и в двата случая прегрява? 
П.с. наблюдава се и при ГИ, където се задават богати смеси, за да се избегнат детонации

П.с. наблюдава се и при ГИ, където се задават богати смеси, за да се избегнат детонации
- muns61
- Мнения: 7965
- Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: pleven
Re: Монтаж на универсален катализатор
Газ и детонации?!
При нормална смес?
При нормална смес?
-
- VW експерт
- Мнения: 2008
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Монтаж на универсален катализатор
Уф... дълго е за писане... трябва малко теория, малко история как са се развили нещата..
Накратко, до към средата на 90-те години, няма широколентови ламбда сонди. Та са се ползвали само за прецизиране на сместта за екология, и най-често при наличието на катализатор. Може някои и да помнят, на решетката на някои Волва(примерно 440), рекламираха наличието на ламбда-контрол, както по някое време на други марки имаше означения за наличие на катализатор.
Всичките инжекциони си правеха сместа на база данни за входящ въздух, кои с дебитомери, кои косвено по други параметри. Та ламбдата в бензиновите мотори без директно впръскване има основно прецизиращи функции, които са важни за екология и катализатор.
Иначе до границите в които въобще мери тая по-проста ламбда-сонда, мотора си работи безгрижно. Даже нещо повече - ако не е тоя зор за поддържане на ламбда=1, двигателят може да работи по-добре в някои режими - т.е. да е по-мощен(за сметка на обогатена смес), или по-икономичен(за сметка на обеднена смес в други режими). Това нещо се ползваше в консуматорите, и после в инжекционите преди да обърнат по-сериозно внимание на екологията.
Иначе за бедни и богати смеси, прегаряне на нещо си... Различните смеси горят различно бързо. И с различни горива също. Затова трябва оптимални смеси като качество, и оптимален авансза, и двете неща за всеки вид гориво. Т.е. теоритично е възможно катализатора да оживее и в коли на газ, но рядко се случва, щото трябва читаво, и читаво настроена газова(и евентуално аванс-коректор).
Накратко, до към средата на 90-те години, няма широколентови ламбда сонди. Та са се ползвали само за прецизиране на сместта за екология, и най-често при наличието на катализатор. Може някои и да помнят, на решетката на някои Волва(примерно 440), рекламираха наличието на ламбда-контрол, както по някое време на други марки имаше означения за наличие на катализатор.
Всичките инжекциони си правеха сместа на база данни за входящ въздух, кои с дебитомери, кои косвено по други параметри. Та ламбдата в бензиновите мотори без директно впръскване има основно прецизиращи функции, които са важни за екология и катализатор.
Иначе до границите в които въобще мери тая по-проста ламбда-сонда, мотора си работи безгрижно. Даже нещо повече - ако не е тоя зор за поддържане на ламбда=1, двигателят може да работи по-добре в някои режими - т.е. да е по-мощен(за сметка на обогатена смес), или по-икономичен(за сметка на обеднена смес в други режими). Това нещо се ползваше в консуматорите, и после в инжекционите преди да обърнат по-сериозно внимание на екологията.
Иначе за бедни и богати смеси, прегаряне на нещо си... Различните смеси горят различно бързо. И с различни горива също. Затова трябва оптимални смеси като качество, и оптимален авансза, и двете неща за всеки вид гориво. Т.е. теоритично е възможно катализатора да оживее и в коли на газ, но рядко се случва, щото трябва читаво, и читаво настроена газова(и евентуално аванс-коректор).
- valka
- Мнения: 298
- Регистриран на: Сря 16 май 2007 19:14
- Автомобил: поцинкован танк
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Монтаж на универсален катализатор
nikolay_v написа:Ето и моя личен опит.
Сложен заместител Bosal - мерени газове преди монтажа и след .Показатели идеални (за норма Евро4)
И сега гадната част-така работи 1 година-15 хил.км ,на следващото мерене- нищо.
А оригинален VW катализатор за 300 лв.- едва ли
Я дай повече подробности, че нищо не ти се разбира. Хем идеално, хем гадна част и какво е това "нищо"? Не работи след 15 000 км или какво? Че и аз мисля да слагам Bosal.
- group®
- Темерут
- Мнения: 10078
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: Монтаж на универсален катализатор
cecoa1 написа:Уф... дълго е за писане...
Много кратко и лесно е:
Понеже твърдиш, че ламдата е там заради катализаторът, значи махам катализатора и лабдата, а колата ще върви ок, така ли?
-
- Мнения: 263
- Регистриран на: Сря 10 авг 2016 13:24
- Автомобил:
- Двигател: BSX
- Местоположение: София
Re: Монтаж на универсален катализатор
за Valkata
Bosal -a издържа само 15000 км.След това спира да работи(да катализира)
Предполагам (и съм почти сигурен) че това се дължи, че не са вложени качествени материали(платина и др.)
Bosal -a издържа само 15000 км.След това спира да работи(да катализира)
Предполагам (и съм почти сигурен) че това се дължи, че не са вложени качествени материали(платина и др.)
-
- VW експерт
- Мнения: 13382
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Монтаж на универсален катализатор
А може и преди 15000 да е приключило. Ти си го мерил на 15000.
-
- VW експерт
- Мнения: 2008
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Монтаж на универсален катализатор
group® написа:cecoa1 написа:Уф... дълго е за писане...
Много кратко и лесно е:
Понеже твърдиш, че ламдата е там заради катализаторът, значи махам катализатора и лабдата, а колата ще върви ок, така ли?
Дай първо да видим какво твърдиш ти:
group® написа:Сондата служи за оптимална работа на двигателя, а не на катализатора. Бедна/богата (или както искаш наричай), са проблем на/за ДВГ. Катализаторът е периферия, която просто ще пострада, но сондата не е сложена заради него (освен онази, която следи него самия, но тя само следи, а не обслужва/променя нищо).
Можеш да кажеш, че дпф се обслужва, защото се създава определен режим специално за него и имаш датчици, които го следят и реално променят нещо, специално за него.
Но катализатора се обслужва от правилната температура, която е плод на изгорелите газове и мястото, където е разположен спрямо тях. Няма да се промени сместа, защото катализатора ти е студен, примерно.
Да, ламбда-сондата е полезна обратна връзка за двигателя, но както си го написал ще си помисли човек, че няма как без този датчик, и че не е имало системи без него. Както и, че малко бедни и богати смеси са проблем на мотора(написал си го дословно), което пък абсолютно не е вярно. Проблем са точно за катализатора. Ламбдата е задължителна заради него, но като я има е полезна обратна връзка и за коригиране промяната(с времето) в характеристиките на дюзите например.
Но докато е студен мотора, обикновенните такива сонди не работят, катализатора и той... Можеш да си отговориш вероятно дали може да работи мотор без тях.
Информация колкото искаш в нета - https://pdr-bg.com/lambda-sonda-tova-pa-k-kakvo-e/
ПП: По основната дискусия в темата... Катализатор си отива от кофти газова.
- group®
- Темерут
- Мнения: 10078
- Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
- Автомобил: Passat B8 Alltrack
- Двигател: DFCA
- Местоположение: София
Re: Монтаж на универсален катализатор
cecoa1 написа:group® написа:Сондата служи за оптимална работа на двигателя
Както и, че малко бедни и богати смеси са проблем на мотора(написал си го дословно).

Като ме цитираш, не ми напасвай думите поне.
Естествено, че има такива без сонди. Даже съм карал такива с по 2 карбуратора и горивото се лее ... Но това не е оптимална работа на двигателя (както дословно съм написал).
Има и двигатели със сонди, пък без катализатори.
А сега де.
Ти си припомни откъде точно тръгна всичко?
Покажи ми мотор, при който колата изпълнява някакъв режим, цикъл специално за катализатора?
Защото това беше твърдението:
Kiofre написа:Какъвто и да е катализатор, ако няма работещи ламбда сонди преди и след него, така че компът на колата да си го следи и обслужва, няма да изкара много.
И аз твърдя, че 2ра сонда (която следи катализатор), може да я няма и това няма да навреди на катализатора.
Ако 1ва (смесообразуваща), не работи, ще е проблем за оптималната работа на двигателя, а катализатора ще е косвена жертва. Я няма да има мощ, я ще харчи много, я ще прекъсва в някакъв диапазон, я всичко ...
И няма как да караш така дълго, че да скапеш катализатора.
И сега те питам:
Сондата заради катализатора ли е там или за да работи двигателя в оптимален режим?
Ако кажеш катализатора, значи казваш, че без нея двигателя ще си работи екстра. А той няма!
Та това заблуждава.
А не, че някой ще си помисли, че сонда има при трабант.
И за да не се хващаш за думата - оптимална работа на двигател означава съотношение разход и представяне. Екологията идва после. Когато тунинговаш и вече нямаш катализатор, излъгал си компа, вкарал си каквото трябва - сондата отново ще ти е там и ще помага за едни други смеси. И няма да и дреме на сондата, че не си еко и го няма катализаторчо

-
- VW експерт
- Мнения: 2008
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Монтаж на универсален катализатор
Какви карбуратори и Трабанти...?!
Коли без катализатори и с ламбда има. Но пак е за екология, а не за по-добро "представяне".
Това, което не схващаш е една картинка в предния ми линк:

Айде кажи, с тая характеристика какво друго можеш да мериш, освен съвсем леки отклонения от ламбда=1?!
И в същия тоя линк е обяснено, както и в учебниците по ДВГ, т.е. доказани неща, че за най-добро представяне е нужно в икономичните режими обеднена смес, а в тези за максимална мощност - обогатена. Има и картинка(P е мощност, Q е разход на гориво):

При ламбда сонда въобще не можеш да ги отчетеш тия смеси, тя си държи съвсем близо около единица, и друго не може. Това е добре само за екологията, дори и без катализатор, затова има такива коли, макар и не чак много. И вече като има и катализатор, пък е задължително и ламбда, щото иначе не си върши работата и се поврежда.
И го говорим по принцип, и затова опростения ти пример "що не бачка добре ако махна ламбдата", не е релевантен. Ми щото е предвидено да я има (за екология главно), и като я махнеш мотора я търси. Как и какво прави, зависи какво му е написано в софтуера. В най-простия случай, ако не записва грешки и не влиза в сервизен режим, просто си мисли, че сместта е бедна и се опитва да я оправи до максимума(за различните режими) предвиден в горивните карти. И затова и симптомите. Ама не за това става дума, а за принципни положения.
Между другото, при различни коли и симптомите са различни, и не винаги е много кофти усещане да се кара така. В резултат, някои такива коли си се карат и така, катализатора заминава, ама мотора не му е проблем.
Но основното за спора е, че ламбда сондата не обслужва нужди на мотора, а нужди на екологията и катализатора.
Виж, вече широколентовата ламбда-сонда е по-различно, но те се ползват предимно при дизели и бензин с директно впръскване. Може би и при някои други от по-новите или при някакъв тунинг.
ПП: Хубавото за мотора от наличието и на простата сонда е, както споменах, коригират се някои промени идващи от естествена амортизация с течение на времето. Обратна връзка винаги е хубаво да има.
Коли без катализатори и с ламбда има. Но пак е за екология, а не за по-добро "представяне".
Това, което не схващаш е една картинка в предния ми линк:

Айде кажи, с тая характеристика какво друго можеш да мериш, освен съвсем леки отклонения от ламбда=1?!
И в същия тоя линк е обяснено, както и в учебниците по ДВГ, т.е. доказани неща, че за най-добро представяне е нужно в икономичните режими обеднена смес, а в тези за максимална мощност - обогатена. Има и картинка(P е мощност, Q е разход на гориво):

При ламбда сонда въобще не можеш да ги отчетеш тия смеси, тя си държи съвсем близо около единица, и друго не може. Това е добре само за екологията, дори и без катализатор, затова има такива коли, макар и не чак много. И вече като има и катализатор, пък е задължително и ламбда, щото иначе не си върши работата и се поврежда.
И го говорим по принцип, и затова опростения ти пример "що не бачка добре ако махна ламбдата", не е релевантен. Ми щото е предвидено да я има (за екология главно), и като я махнеш мотора я търси. Как и какво прави, зависи какво му е написано в софтуера. В най-простия случай, ако не записва грешки и не влиза в сервизен режим, просто си мисли, че сместта е бедна и се опитва да я оправи до максимума(за различните режими) предвиден в горивните карти. И затова и симптомите. Ама не за това става дума, а за принципни положения.
Между другото, при различни коли и симптомите са различни, и не винаги е много кофти усещане да се кара така. В резултат, някои такива коли си се карат и така, катализатора заминава, ама мотора не му е проблем.
Но основното за спора е, че ламбда сондата не обслужва нужди на мотора, а нужди на екологията и катализатора.
Виж, вече широколентовата ламбда-сонда е по-различно, но те се ползват предимно при дизели и бензин с директно впръскване. Може би и при някои други от по-новите или при някакъв тунинг.
ПП: Хубавото за мотора от наличието и на простата сонда е, както споменах, коригират се някои промени идващи от естествена амортизация с течение на времето. Обратна връзка винаги е хубаво да има.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 47 госта