ktamen написа:Благодаря ти за лекцията по смятане, ама поне за мен тя е напълно безполезна.
Попитах за конкретни числа, а не как да пресметна колко кила са 3 литра бензин. Разбира се числата може да са и грамове на кВт/ч или подобни, за мен е без значение.
Лекция е силно казано, и въобще не е по смятане, а по теория на ДВГ. Очевидно не си я схванал, щом още държиш на конкретни данни.
Ще го кажа още веднъж съвсем просто - КПД като максимални стойности се е повишило сравнително малко спрямо моторите от преди 20 години. Обаче се е повишило КПД при частичните режими, при които всъщност реално се ползват двигателите в голямата част от времето. А това няма къде да му намериш данните, щото са безброй много за различни режими. То може да се види и сравни при мерене на стенд, и пак ще се отчетат някакви тенденции и общи изводи, конкретните числа са без значение извън контекста на конкретното сравнение определено от много фактори.
И е естествено да са по-добри новите при различните частични режими, просто защото на практика са едни малки лаборатории, които следят повече параметри от преди, а по-важното е, че и си управляват много повече параметри.
Още от теорията се разглеждат т.нар. "регулировъчни характеристики на ДВГ", при тях се отчита влиянието върху показателите на различни регулировки на двигателя, различен ъгъл на запалване, различни фази на газоразпределение, различен състав на горивната смес и още каквито се сетят.
В съвременните това знание от теорията, се ползва по-добре на практика, като се обединява и с информацията от товарните характеристики.
Съвременните си менят и газоразпределението, и смеси, и аванс, и колектори, и турбо, и какво ли не, в зависимост от много конкретни фактори.
Казано по-просто, за всеки конкретен режим, определен от натоварване (нужна мощност), обороти, температури, качество на горивото, атмосферно налягане и пр. съществува конкретен ДВГ с конкретни настройки, който ще е най-ефективен. На практика имаме много режими, а не можем да имаме различните оптимални двигатели за всеки от тях, затова колкото по-гъвкав е мотора да се доближава до тях, толкова е по-ефективен като цяло.
Отделен е и въпроса който се спомена, как се оползотворява мощността, и колко ефективно е превозното средство като цяло (плюс ефективния начин на управлението му). Там вече става още по-сложно и обвързано.