feikot написа:Ролята на релето ти е като, получи ток от алтернатора,сиреч,като двигателя вече е запалил,да превключи на захранване от него и да зарежда акумулатора.Да смени енергоизточника......
Всъщност релето индиректно въздейства на тока от генератора . Още по-точно казано , това е регулатор на напрежение , който регулира тока във една допълнителна (възбудителна) намотка на генератора . При по-ниски обороти на ДВГ-то и съответно на генератора , управляващия ток във възбудителната намотка се повишава , а при по-големи обороти се намалява като целта е да се поддържа константно изходящото напрежение на
клемата на генератора (не на клемите на акумулатора

) . Възбудителната намотка най-често се намира в ротора и се свързва електрически към регулатора посредством четките . Силовата намотка се намира в статора и обикновенно е трифазна , съответно с трифазен изправител - 6 силови диода и една допълнителна група от 3 диода . Силовата верига , т.е. изходящия ток от генератора не се управлява или комутира по никакъв директен начин , т.е. не минава през никакви релета , а директно се подава към акумулатора .
Често пъти генератора си работи добре сам за себе си

и на клемата му (спрямо корпус) имаме 14,4 V , но на акумулатора мерим 13,6 V - тогава се проверяват кабели , връзки и т.н.
Понякога пръстените на ротора са "вкопани" , износени и какъвто и регулатор да сложиш няма добро регулиране защото четките не контактуват добре , искрят и регулатора не работи адекватно (ошашква се

) .
Има вариант и на изгорял (прекъснал) силов диод , пак с какъвто и регулатор да сложиш - няма 14,4 V и толкова , подобен е варианта при окъсил диод , но тогава се наблюдава жестоко греене на генератора ,дори без консуматори .