Открих една много хубава статия за икономия на гориво в AUTOBILD България, брой 16 от 09 авг. 2007г.
Преписвам статия едно към едно, макар да не съм много съгласен с някой неща в нея.
------------------------------------------------------------------------------------------
НАЙ-ДОБРИТЕ СЪВЕТИ ЗА ИКОНОМИЯ НА ГОРИВО
Цените на автомибилните горива достигнаха 2 лева литъра. Ужас! А тенденцията е повишаването на цените да продължи със стабилни темпове. Както се вижда от данните по-долу технилогичният потенциал на съвременните автомобили, насочен към икономия на гориво, почти се неутрализира от високото тегло, което се дължи на все по-увеличаващото оборудване за сигурност и комфорт.
И ако един Голф 2 навремето тежеше 920 кг., актуалният модел Голф 5 е близо 1300 кг. С този материал искаме да ви покажем как все пак да постигнете икономии при шофиране.
Намаляване на разхода на VW GOLF
Среден разход на гориво в литър на 100 км
ГОЛФ 2 90к.с. 1987г. ---- 8,7 литра
ГОЛФ 3 90к.с. 1993г. ---- 8,9 литра
ГОЛФ 4 100к.с. 1998г. --- 8,2 литра
ГОЛФ 5 102к.с. 2005г. --- 8,0 литра
При тестовете на AUTO BILD почти не се отбелязва напредък - ГОЛФ 5 харчи с 0,7 литра по-малко от ГОЛФ 2
ТОВА МОЖЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ ВЕДНАГА
СВАЛЕТЕ БАГАЖНИКА ОТ ПОКРИВА
В никакъв случай не разхождайте този аксесоар ако не го ползвате. Той се изправя като стена пред насрешния въздушен поток, а повишението на разхода на гориво може да достигне от 1 до 4 литра на 100км.
ИЗПОЛЗВАЙТЕ РАЦИОНАЛНО НАВИГАЦИОННА СИСТЕМА (от Штефан Зиг, редактор)
Електрониката може да ви помогне да постигнете икономии. Много навигационни системи знаят не само най-бързия и най-късия път до целта, но и най-икономичния. Моделът Navi E60 на Falk може да ви проведе по най-бързия, най-късия и най-икономичния път до целта. VOLKSWAGEN също предлага вградени навигационни състеми, който умеят да изчиляват най-икономичния маршрут. Такива са RNS 300 и RNS 510, които се предлагат и в ГОЛФ 5. Софтуерът изчислява икономичен маршрут, който е комбинация от най-късия и най-бързия маршрут до целта. При това той не включва в маршрута обиколни, но малко по-бързи маршрути, а също и участъци с много кръстовища и светофари, защото при спиране и ускоряване се харчи най-много гориво.
ИЗКЛЮЧЕТЕ КОНСУМАТОРИТЕ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ
Логично - щом като се изразходва електроенергия, тя трябва да се произведе. Затова включвайте допълнителни консуматори на електроенергия само при необходимост.
ТОКОВА ЕЛЕКТРОЕНЕРГИЯ ХАРЧАТ РАЗЛИЧНИТЕ КОНСУМАТОРИ В КОЛАТА:
- Телфон ------------------------------------8 вата
- Вентилатор на отоплението --------------80 вата
- Отопляеми странични огледала ---------30 вата
- Чистачки ----------------------------------80 вата
- Отпл. дюзи за измиване на стъклата ----40 вата
- Радио и CD чейнджър --------------------60 вата
- Къси светлини ---------------------------150 вата
- Система за измиване на фарове----------60 вата
- Фарове за мъгла -------------------------100 вата
- Отопление на задно стъкло -------------120 вата
- Отипление на седалки - ------------------60 вата
- 4-канално кр. стъпало ------------------200 вата
- Спирачни светлини -----------------------40 вата
- Заден фар за мъгла -----------------------40 вата
- Допълн, отопление ------------------------80 вата
Правилото е - 100 вата изразходвана електроенергия повишава разхода на гориво с около 0,2литра на 100 км.
200 км на къси светли = на 300 вата изразходена ел.енегия = около 0,6 литра повишение на разхода на гориво.
РАЗЧИСТЕТЕ АВТОМОБИЛА
Автомобилът не е камион за боклук. Затова - разчистете багажника и оставете само най-необходимото.
Правилото е - 100кг допълнителен товар повишават разхода на гориво с 0,5 литра на 100км.
ПРОМЕНЕТЕ СТИЛА СИ НА ШОФИРАНЕ (от Андреас Борхман, редактор)
Разходът зависи от "тежестта" на десния ви крак. В стила на шофиране е скрит огромен потенциал за реализиране на икономии. Главата командва десния ви крак. Затова - запазвайте спокойствие зад волана, не бъдете агресивни. При днешните цени на горивата светофарните надбягванея излизат много скъпо. А при следващия червен сигнал отново сте един до друг. С цел икономия на гориво:
- Ускорявайте спокойно и равномерно
- Превклювайте възходящо по-рано
- Шофирайте при ниски обороти на двигателя (бих добавил по-скоро към средни, че ако са много ниски няма голяма икономия)
- Шофирайте предвидливо (най-малкото да се гледа отдалеч следващия светофар и да се преценява скорорстта, излишно е да се ускорява при предстоящ червен сигнал)
- Използвайте "зелените вълни", пускайте колата да се движи по инерция (бих добавил ползвайте ППХ, т.е. Принидителен Празен Ход при спускане, над определени обороти (при мен 1800-2000об/мин) се спира подванетео на гориво в цилиндрите)
- На червен светофар, на железопътен прелез и в задръстване гасете двигателя (за мен има смисъл, само ако изчакването е над 1мин и половина)
- Не развивайте скорост по-висока от 70% от максималната скорост на автомобила. (Тук не се гледа какво пише на километража, а какво може колата, т.е. ако колата реално може да вдигне и поддържа 200км/ч, не превишавайте 140км/ч, за да има икономия на гориво.)
- едно от мен -> Спазвайте ограниченията на скоростта.
ПОВИШЕТЕ НАЛЯГАНЕТО В ГУМИТЕ
Въздухът в гумите е безплатен, и въпреки това рядко проверяваме налягането. Добре е да се знае, че при 0,2 бара по-ниско налягане разходът на гориво се увеличава с 2%. Съветът на AUTOBILD е да се кара дори и празния автомибил с най-високото допустимо налягане в гумите.
Моят съвет е НЕ напомпвайте гумите на максимум (на 100%), а на 80-90% преди максималната стойност. Силно напомпана гума се износва неправилно. Силно напомпана гума вози твърдо. Силно напомпана гума има по-лоша устойчивост, от гума с 80-90% от максималното допустимо налягането.
Също имайте предвид, че тези съвети касаят коли със заводски размер гуми и джанти.
Съветът на списанието се отнася по-скоро за нови гуми (на 1 или 2 години), а не за нашите втора употреба "галоши" на 4-5 сезона, ако имаме късмет.
Също имайте предвид, че в Германия нямат нашите дупки. Пренапомпена стара гума с 80км/ч, ако влезе в дупка, има голям шанс да се пукне.
НАЛИВАЙТЕ ОБИКНОВЕН БЕНЗИН ВМЕСТО "СУПЕР" (от Берт Фолкенс, редактор)
Автомобилите с детонационен датчик могат да се движат с бензини с различно качество. Но при бензинът с по-ниско октаново число мощността на мотора леко спада.
"А-92 вместо А-95 - но първо проверете данните на производителя" (на автомобила)
Звучи много съблазнително - А95 вместо скъпия А98Н. Спестявате пари с всеки литър. Но ако възнамерявате да посегнете към пистолета с по-евтиното гориво, първо проверете какво пише в упътването на вашия автомобил. Там задължително се споменава минимално октаново число на безнина. Техническото изискване е наличието на детонационен датчик, който позволява двигателя да се настрои към качеството на горивото. Но при всеки случай ще забелжите лек спад в мощността.
Затова сипвайте евтин бензин, когато няма да ползвате пълните възможности на автомобила, например при градско движение. В противен случай повишеният разход ще обезсмисли по-ниската цена евтиното гориво.
КАРАЙТЕ С ПО-"ТЪНКИ" МАСЛА (МНОГО СПОРНО)
Модерните 0W-масла намаляват триенето в двигателя и позволяват значителни икономии на гориво. Намаляването може да е с до 3%.
Производителят на колата си е казал с какво/и масло/а може да се кара. НЕ сипвайте безразборно "тънки" масла преди да се убедите, че двигателят е произведен да работи с тях. Твърдението на AUTOBILD в този му вид без никакви уточнения е подвеждащо и който го последва е сигурно, че икономията здраво ще го "удари" ....отзад.
МОНТИРАЙТЕ ГУМИ С НИСКО СЪПРОТИВЛЕНИЕ НА ТЪРКАЛЯНЕ
Когато старите вигуми се износят и отидете да купувате нови, внимавайте какво е тяхното съпротивление на търкаляне. AUTOBILD дава тази стойност във всеки тест на гуми. Правилото е - 5% по-ниско съпротивление на търкаляне спествява около 1% гориво.
РЕГУЛИРАЙТЕ ДВИГАТЕЛЯ
Ламбда сондата не работи, компютърът се е "побъркал" - много са причините, поради които един съвременен двигател започва да харчи много. (следват препоръки да идете в сервиз)
--- КАКВИ СА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ИКОНОМИЯ? ---
Максимална икономия на 100км в литри
разчистване ------------------------------------------- 0,5 литра
сваляне на багажника от покрива ------------------- 4,0 литра
повишено налягане в гумите! ------------------------ 0,2 литра
гуми с ниско съпр. на търкаляне ---------------------1,0 литра
0W40 "тънко" малко !--------------------------------- 0,3 литра
настройка на двигателя -------------------------------2,0 литра
гасене на двигателя при престой -------------------- 1,0 литра
раннопревклюване на предавки/ниски обороти ---- 1,5 литра
най-много 70% от макс. скорост---------------------- 4,0 ллитра
Съветите са добри, но не са универсални. За мен те се отнасят най-много към "новите" автомобили (до 5години) с наистина съвременни двигатели, с нови гуми (на 1 или 2 сезона) и каращи се по пътища без дупки, трапове, "вълни", "зверски" напречни фуги и т.н. Слабост на статията е, че не се прави разлика в типа гориво. На Запад се карат много дизели, но тук говорят за типове безини...общо взето не може да се прецени за кой тип мотор става дума и от там пък стойностите за разхода и спестяването няма да са много точни. Да не говорим, че се кара на газ и метан.
Най-голямата икономия на гориво идва от стила на шофиране и ниската скорост (не повече от 50/90/130 км.ч. за B категория)