Иде зима, провери си алтернатора!

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот milmar » Сря 08 фев 2012 21:30


batVenci написа:Токова отечка 60 mA според мен е много. За една седмица акумулатора губи близа 10 Амперчаса капацитет. Възможностите на изстуден до -20 градуса акумулатор са не по-вече от 50% от на +20 градуса. Така, че отговора на поставения от колегата въпрос е ясен - трябва компенсация на отечката, или елиминиране на последната.


Консумацията до 50-60 mA e съвсем допустима и не е утечка . Има модули които са на stand by и си консумират . За да я няма - ключ-маса и нямаш централно например :D .




batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот batVenci » Сря 08 фев 2012 21:46


На моя стар Голф имам 28 mA отечка. Съгласен съм, че не е проблем - просто си я компенсирам със зарядно по схема регулируем генератор на ток. Използвам интегрална схема 7805. Сега зимата дори всяка вечер включвам акумулатора към следната схема:
Прикачени файлове
St115_13SN5.jpg


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот milmar » Сря 08 фев 2012 21:57


batVenci написа:... Сега зимата дори всяка вечер включвам акумулатора към следната схема:


Тази схема е не много прецизна , но пределно проста и надеждна :да: !


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот batVenci » Сря 08 фев 2012 22:29


Не е много прецизна? Колега, схемата съм я свалил от немски зарядни Bosch, Absaar и т.н. Никога заряда не превишава 14,4 V. Тази схема е класика в зарядната техника. Просто горещо я препоръчвам на всички колеги, предвид изключителната й простота и надеждност. Тази схема съм я реализирал на старо пернишко зарядно "Кракра". Греца е китайски 1000V/50A, като съм свалил стария селенов пакет. Тиристорът е мощен чешки КТ 708, ценера е с опорно напрежение 15 V, резистора 470 ома/ 1 Ват. Целият монтаж е обемен (няма платка и т.н.), като на тиристора е добре да се постави ламаринка 10 кв.см. за охлаждане. Разглеждал съм много схеми на зарядни, но явно тази от немските зарядни е най-добрата, която съм срещал, не на последно място предвид гениалната й простота.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот batVenci » Сря 08 фев 2012 23:11


Четейки темата, забелязах, че на доста колеги генераторите не отдават по-вече от 14 V. На моя стар генератор Valeo максимума му бе 13,8 V. При включени консуматори напрежението падаше критично доста по-ниско. Решението логично е ново реле. Предвид наводненият пазар с ментета на цена от 15-20 лв. нагоре, реших първо да сменя четките. Ефектът бе нулев. Така карах известно време, докато ми дойде следната идея - да извършя външна намеса по схемата на свързване на релето. Просто свързах мощен (10 A/1000 V) изправителен диод последователно на малкият изправител, захранващ релето. Напрежението от малкият изправител е и отрицателната обратна връзка за стабилизазия на релето. Естествено след като чрез този диод то спадна с 0,7-0,8 V, крайното напрежение от генератора се повиши с толкова до към 14,5-14,6 V, което според мен е оптималното. Така просто повиших напрежението на генератора до оптимални граници. Смятам, че на всички други марки генератори може да им се повиши напрежението по този прост начин, без да се сменя релето.

Последна промяна от batVenci на Пон 27 фев 2012 20:20, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
milmar
Мнения: 4935
Регистриран на: Съб 22 мар 2008 2:57
Автомобил: Passat B4 and B6 Variant
Двигател: 1Z and CBDC
Местоположение: Русе

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот milmar » Сря 08 фев 2012 23:26


batVenci написа:... Колега, схемата съм я свалил от немски зарядни Bosch, Absaar и т.н....


ОК :D , добре , нали и аз я похвалих :) .
Иначе си има доста недостатъци :
1. напрежението на което сработва е твърде относително , защото стръмността на един ценер не е безкрайна , а и в схемата участва и спада върху управляващия преход на тиристора , както и температурните флуктоации на тези двете
2. Не може да се регулира напрежението , което е важно когато искаме бърз заряд - вдигаме на 15-16V и само ограничаваме тока до 6-7 А .
3. няма защита по нищо - нито от обратно включване на акумулатора , нито от късо на клемите - в двата случая минимума е : тиристора става "гвоздей" :lol: , от полупроводник - цял такъв :D .


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот L&R » Сря 08 фев 2012 23:31


batVenci написа:Четейки темата, забелязах, че на доста колеги генераторите не отдават по-вече от 14 V. На моя стар генератор Valeo максимума му бе 13,8 V. При включени консуматори напрежението падаше критично доста по-ниско. Решението логично е ново реле. Предвид наводненият пазар с ментета на цена от 15-20 лв. нагоре, реших първо да сменя четките. Ефектът бе нулев. Така карах известно време, докъто ми дойде следната идея - да извършя външна намеса по схемата на свързване на релето. Просто свързах мощен (10 A/1000 V) изправителен диод последователно на малкият изправител, захранващ релето. Напрежението от малкият изправител е и отрицателната обратна връзка за стабилизазия на релето. Естествено след като чрез този диод то спадна с 0,7-0,8 V, крайното напрежение от генератора се повиши с толкова до към 14,5-14,6 V, което според мен е оптималното. Така просто повиших напрежението на генератора до оптимални граници. Смятам, че на всички други марки генератори може да им се повиши напрежението по този прост начин, без да се сменя релето.

Изображение
http://www.firstfives.org/faq/charging/charging.html


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот batVenci » Чет 09 фев 2012 0:10


За колегите, които дълго време не карат своите автомобили предлагам схема за компенсация на саморазряда на акумулатора. Схемата е генератор на ток реализиран с интегрална схема 7805 (стабилизатор 5 Волта/1 Ампер). Изходният ток е постоянен и се фиксира с потенциаметъра RP 1 - 250 ома/5 вата, който трябва да е жичен и мощен. Последователно на потенциометъра е желателно да се свърже ограничителет мощен резистор 10 ома/5 вата, като така максималния изходен ток ще бъде 0,5 Ампера. Светодиода VD5 сигнализира за правилно свързване на схемата към акумулатора, а групата VD1-3 и R2 режима на работа на светодиода. VD4 предпазва акумулатора от разряд, ако например спре тока. За мрежовия трансформатор, изправителния грец и филтровия кондензатор, смятам че няма нищо особено да се каже, освен че трябва да обезпечават на изхода постоянно напрежение около и по-вече от 20 Волта/1 Ампер. Добре е трансформатора да се занули (както е показано на схемата) с цел безопасност. Трябва и да се постави ламаринка за охлаждане на ИС 7805. В зависимост от състоянието на акумулатора се настройва с мултицет чрез RP 1 зарядния ток на устройството, който е константен. Практиката показва, че при изправен акумулатор зарядния ток е около 0,001 от капацитета на акумулатора (например за акумулатор 60 Амперчаса - 60 mA), но все пак всеки случай си е специфичен (зависи в какво състояние е акумулатора).
Прикачени файлове
St115_15SN10.jpg

Последна промяна от batVenci на Чет 09 фев 2012 20:33, променено общо 1 път.


batVenci
Мнения: 919
Регистриран на: Пет 09 дек 2011 19:55
Автомобил:
Двигател:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот batVenci » Чет 09 фев 2012 1:02


ОК , добре , нали и аз я похвалих .
Иначе си има доста недостатъци :
1. напрежението на което сработва е твърде относително , защото стръмността на един ценер не е безкрайна , а и в схемата участва и спада върху управляващия преход на тиристора , както и температурните флуктоации на тези двете
2. Не може да се регулира напрежението , което е важно когато искаме бърз заряд - вдигаме на 15-16V и само ограничаваме тока до 6-7 А .
3. няма защита по нищо - нито от обратно включване на акумулатора , нито от късо на клемите - в двата случая минимума е : тиристора става "гвоздей" , от полупроводник - цял такъв .

Колега наистена схемата няма защита от обратно свързване на акумулатора. При немските зарядни има гнездо с автомобилен предпазител 10 Ампера на изхода. Ако по погрешка се свърже акумулатора обратно, то предпазителя просто изгаря и така германският инжинер е решил този проблем. Все пак моята плюсова щипка е червена, а минусовата е черна, а и използвам на изхода предпазителя на старото пернишко зарядно, който не съм начертал на схемата. Просто признавам, че тук съм направил пропуск при чертането на схемата. Що се касае до стръмността на характеристиката на схемата, на практика не виждам за какъв проблем става дума. Просто както автомобилния генератор зарежда до 14,4 V, така и тази схема зарежда до тази стойност и не я превишава, защото тиристора просто се запушва при достигането й. Смятам, че е изключително вредно за акумулатора при заряд превишаване на напрежението по вече от 15 V. Бързите заряди с голям ампераж при високо напрежение (по-вече от 15 V), водят до изключително бурни химически реакции в акумулатора и събаряне на активна маса от плочите. Супер професионалните зарядни (пак от посочените по-горе фирми) при заряд измерват и температурата на електролита и така елиминират проблема с разпадането на активната маса в акумулатора. Ясно е, че за непрофесионални цели, устройствата трябва да са опростени и лесни за употреба от масовия автомобилист и затова фирмите предлагат устройства с такава схема. Аз направих схемата и си зареждам акумулатора така, като предишния ми Монбат изкара така близо 9 години. Мои познати също си направиха схемата и те са доволни. Просто споделих схемата с колегите от VW форума, защото такова зарядно на Bosch, Absaar и т.н. от този клас струва на пазара у нас около 100 лв. и нагоре. На Еinhell със същата схема за около 60-70 лв. Почти всички колеги предполагам могат да си го направят за няколко лева, ползвайки за основа старо руско или пернишко и т.н. зарядно. Сега когато навън е около -20 градуса, правилния заряд на акумулатора е от първостепенна важност, утре сутринта автомобила да запали...

Последна промяна от batVenci на Съб 11 фев 2012 14:08, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
genov1
Мнения: 849
Регистриран на: Пон 09 май 2011 19:52
Автомобил: Passat CC
Двигател: CBBB 2008
Местоположение: Стара Загора

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот genov1 » Пет 10 фев 2012 12:06


Я да попитам, при мен като е мътен електролита на акумулатора, двете крайни клетки са с по-ниско ниво, и имаше тук там поизгорели крушки, тва сигурен признак ли е че преди (сега зарежда нормално) реле-регулатора е бил неизправен ..


Потребителски аватар
Ronin
Мнения: 1025
Регистриран на: Съб 10 юни 2006 16:59
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Пловдив Kia ceed 16V 109 к.с
Контакти:

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот Ronin » Съб 11 фев 2012 8:56


Схемата на бат венци работи много добре.Същата схема ползвам в този вариянт както и с еднопътен изправителл(без грец и един обратен диод преди ценера ) Работи отлично


Потребителски аватар
silent
Мнения: 2618
Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот silent » Пон 09 апр 2012 12:25


batVenci написа:Четейки темата, забелязах, че на доста колеги генераторите не отдават по-вече от 14 V. На моя стар генератор Valeo максимума му бе 13,8 V. При включени консуматори напрежението падаше критично доста по-ниско. Решението логично е ново реле. Предвид наводненият пазар с ментета на цена от 15-20 лв. нагоре, реших първо да сменя четките. Ефектът бе нулев. Така карах известно време, докато ми дойде следната идея - да извършя външна намеса по схемата на свързване на релето. Просто свързах мощен (10 A/1000 V) изправителен диод последователно на малкият изправител, захранващ релето. Напрежението от малкият изправител е и отрицателната обратна връзка за стабилизазия на релето. Естествено след като чрез този диод то спадна с 0,7-0,8 V, крайното напрежение от генератора се повиши с толкова до към 14,5-14,6 V, което според мен е оптималното. Така просто повиших напрежението на генератора до оптимални граници. Смятам, че на всички други марки генератори може да им се повиши напрежението по този прост начин, без да се сменя релето.

Това е много интересно и на двете ми коли генераторите са Валео и смяната на релерегулатори не помага . макар че акумулаториъте ми умирата на около 3-4 нгодини което е нормално в предвид на качеството им. Ще се заиграя...


Потребителски аватар
pas1.8mi
Мнения: 5208
Регистриран на: Нед 10 окт 2004 14:08
Автомобил: Passat B5
Двигател: 1.8T AEB 1999
Местоположение: София,Плевен

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот pas1.8mi » Нед 15 апр 2012 12:04


Проверено е и става. :да: Най-удобно е да се прекъсне "-" на регулатора(на обувка е) и там последователно да се запои диода!


Потребителски аватар
ktamen
Мнения: 6362
Регистриран на: Вто 23 мар 2010 18:52
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София - Ямбол

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот ktamen » Нед 15 апр 2012 19:10


Още по-удобно е обувката да се огъне така, че да не опира на корпуса, а на нейно място да се оформи ухо от извода на диода. Така много лесно диода може да се махне и регулатора да се върне в първоначалния си вид.


Потребителски аватар
pecata12310
Мнения: 112
Регистриран на: Нед 04 сеп 2011 11:29
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Иде зима, провери си алтернатора!

Мнениеот pecata12310 » Сря 09 май 2012 16:42


както знаете карам фолксваген голф 3 1.4 ABD 1992. като го взех акумулатора му беше скапан. взех нов VЕGА - не се долива. има индикатор за степента на зареждане с оцветяване на индикатор. в началото се оцветяваше в зелено - зареден. показанията на мултицета на клемите на акумулатора бяха тогава и сега 13.65V. сега не е показва заредено - зелено. в момента е бяло - иска зареждане. Има ли някакъв проблем при това положение.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 37 госта