Избор на акумулатор. Факти, митове, легенди.

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
juve
Мнения: 2255
Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
Двигател: AAZ - ALH
Местоположение: Пловдив

Мнениеот juve » Пон 17 сеп 2007 21:40


Та аз искам по образно да го кажа.
как се пълни по лесно един бидон с вода?
С кана 1 литър или с кофа 10 литра???

а бе сигурен ли си , че не искаше да кажеш : Как се пълни по лесно един бидон - когато е 50 литра или когато е 100 литра ..... :wink:




Потребителски аватар
ANNIHILATOR
Мнения: 1427
Регистриран на: Чет 11 авг 2005 9:06
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Петрич
Контакти:

Мнениеот ANNIHILATOR » Пон 17 сеп 2007 21:46


ако е с ракия няма значение :)
зависи от гледната точка моята чаша е на половина пълна или наполовина празна а?


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Пон 17 сеп 2007 21:48


Дали е по-добре да имаш 10л. ракия или 10л. и още 10л. резерва за гости :lol:

и аз съм в отбора на големите акумулатори :twisted:


Потребителски аватар
ANNIHILATOR
Мнения: 1427
Регистриран на: Чет 11 авг 2005 9:06
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Петрич
Контакти:

Мнениеот ANNIHILATOR » Пон 17 сеп 2007 21:54


няма нищо лошо да си с по голям ако си караш редовно колата ( зареждаш добре акумулатора и му доливаш водичка)
Аз така бях с ладата - много преданна колица!!!


Потребителски аватар
DJ_TOLYO
Мнения: 1245
Регистриран на: Пет 23 мар 2007 0:05
Автомобил: Passat Variant
Двигател: 2E 1991
Местоположение: Търговище

Мнениеот DJ_TOLYO » Пон 17 сеп 2007 21:59


Бе с ракиите и аз съм за една дамаджанка... А между другото да питам, за моя Пасьо 2Е мотор, колко е нормалния акумулатор? Сега съм с 44А... :oops:


ikonoma
Мнения: 419
Регистриран на: Съб 18 фев 2006 22:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Габрово

Мнениеот ikonoma » Пон 17 сеп 2007 22:10


Някои хора пишат страхотни глупости. Най-мразя някой да каже "на баджанак ми, на братовчед му брат му каза еди какво си". По-добре седнете да попрочетете.

Акумулатори - капацитет, стартов ток, вид (обслужваем, необслужваем, малкообслужваем, сух), модели, марки и диагностични параметри:

КАПАЦИТЕТ е това, което пише на етикета и се измерва в амперчасове (А.ч, Ah):

Долната граница на капацитета се определя от:
- възможността да останем една нощ с включени габарити и те да светят до сутринта. Ако не сме прекалили с лампичките по пръскалките и на други места, минимумът е 35 А.ч. Ако всичките габарити са диодни, тогава ще ни стигнат и 15 А.ч.
- възможността да запалим изправен двигател в най-студеното възможно време (примерно -18 градуса) с празен карбуратор. За бензинови двигатели 1.1 - 1.6 с нормални масла (15W40) и без много тунинг необходимият капацитет е между 10 и 20 А.ч
- възможността да пътуваме около 3 часа с повреден алтернатор през нощта. За тази цел трябват около 45 А.ч
С отчитане на стареенето на батерията през гаранционния срок на батерията и известен резерв, в завода поставят батерии 55А.ч и препоръчват подмяната им с такива.
Горната граница на капацитета се определя от:
- парите в джоба и други парични съображения
- мястото в коша на двигателя
- общата маса на автомобила (ако ще се състезаваме - 1-2 кг може да са важни)
Проверено личено: в Самара и Нива влизат точно акумулаторни батерии с капацитет 75 А.ч на който и да е производител

Какъв капацитет акумулатор е най-добре да използваме?
ОТГОВОР: НАЙ-ГОЛЕМИЯТ, КОЙТО ПАСВА НА МЯСТОТО!
Големият акумулатор е приятел на шофьора. Той позволява:
- по-дълго оставяне на включени ел. консуматори в спрян автомобил
- пускане в ход на не-съвсем-изправен двигател, с много опити
- по-дълго пътуване с повреден алтернатор
- по-дълга експлоатация на дадената батерия (непропорцилнално - ако на дадената кола 55А.ч живее 2години, 75А.ч като нищо ще живее 3.5-4години.)
- по-голям толеранс към неизправностите на ел. инсталацията (неточно зарядно напрежение, големи контактни съпротивления в клемите поради окисление)
- да оказваме помощ при запалването на други автомобили

Гаражни легенди:
- Големият акумулатор няма да се зарежда достатъчно от наличния алтернатор - НЕВЯРНО! Изправен алтернатор зарежда еднакво добре батерии със всякакъв капацитет. По-големите се зареждат по-бавно, но и по-бавно се изтощават от консуматорите, така че при нормална експлоатация е все едно.
- Големият акумулатор претоварва алтернатора, стартера или нещо друго - НЕВЯРНО! Единственото, за което наистина допринася,е възможността да изгорим стартера с по-продължително въртене на неизправен двигател без необходимите паузи между опитите.



СТАРТОВ ТОК:

Цялата дискусия около стартовия ток е гаражна легенда. За бензиновите двигатели един акумулатор, подбран по горните правила, има груб излишък от стартов ток - между 3 и 5 пъти. При стареенето на батерията, максималният стартов ток намалява пропорционално на капацитета, така че и на старата батерия не ни е той белята. За сведение - на двигателя 2121 (1.6) стартовият ток е около 85 Ампера.



ВИДОВЕ:

Обслужваеми - най-евтини. Тези батерии имат течен електролит, капачки, които лесно се вадят и вървят със задължението да се наглеждат за ниво на електролита. Имат относително бърза загуба на вода при интензивна употреба на автомобила и относително бърз саморазряд (около 15-30% за месец, като са нови. Като им се долее веднъж вода от чешмата, саморазрядът става 30+% _на денонощие_). Забележимо отделят взривоопасни газове даже и както си седят, затова съхраняването им в затворени помещения не е мъдро. Единственото им предимство е, че ако изгубят вода от презаряд, тя може да им се долее. Изискването водата да е чиста не е майтап - ползва се дестилирана вода, само в пластмасови или стъклени съдове, промити предварително с дестилирана вода. Контактът на водата или електролита с желязо води до гореописания ефект от чешмяната вода.

Малкообслужваеми - по-скъпи с около 10%. Тези имат сгъстен електролит (течен, но с по-голям вискозитет), капачките пак лесно се отварят, но производителите са се постарали да сведат загубата на вода до степен да е достатъчна една проверка на 6 месеца. Саморазрядът е по-малък - примерно 5-7% месечно. Еднократното доливане на вода с достъпната на пазара чистота ги свежда до качествата на обслужваемите.

Необслужваеми - още 10% по-скъпи. Също като малкообслужваемите, но със самочувствието, че не им е нужна проверка на нивото през целият гаранционен срок. Затова са със залепени капачки и нямат индикатори за ниво. Някои марки имат "оченце", което показва с цвета си степента на зареждане и износване. Саморазрядът е пренебрежим - примерно 1% месечно. Доливането на вода е невъзможно без счупване на капака, за повечето модели, затова старателно трябва да се пазят от презаряд. Не бива да се зареждат с устройства без ограничител на напрежението.

Сухи/Херметични - яки, корави цени, 2-4 пъти по-високи от другите. Електролитът е сгъстен до състояние на гел и захванат в текстилна матрица между електродите. Пластмасовият корпус е херметичен, с предпазен клапан, който се отваря само при опасно налягане на газовете вътре. Допустима е експлоатация в произволно положение в пространството - прави, наклонени, обърнати. При нормална експлоатация не отделят взривоопасни газове, саморазрядът се движи в широки граници - 1-15% месечно, зависи от модел, марка и късмет. Вода няма къде да се долива - ако се допусне да бъде изгубена при презаряд, батерията се бракува. Имат високи изисквания към устройството, което ги зарежда. Стандартният ладов алтернатор не покрива тези изисквания! Употребата им в автомобилите се ограничава до по-скъпите алармени системи, машините с много висока проходимост и ултра скъпите имиджови автомобили.

Тук работата е проста - купувате, каквото ви хареса (без сухите) и се съобразявате с особеностите.


МОДЕЛИ И МАРКИ:

Като са нови, всичките работят. Ако ел. инсталацията е изрядна (напрежение в тесни рамки 14.0-14.1, двигателят запалва лесно, утечка под 50 милиампера) всичките изкарват поне двойно гаранционния си срок. Уцелването на калпава батерия е по-скоро рядко явление в последните 5-7 години - казва го човек, набрал впечатления от поддръжка на автомобили и UPS-и с автомобилни батерии. В частност, МОНБАТ - от около 80 батерии с различен капацитет - нито една незадоволителна за последните 5 години. От друга страна, не съм изследвал как се държат при нарушение на условията. От трета страна, целия лада-клуб прави такива изследвания и наложилото се мнение е, че няма марка батерия която да толерира системен презаряд или зимуване изтощена. Имам много лоши впечатления от батериите, които идват от завода сухи и ги пълнят с електролит в работилници.

Заключение: марките и моделите имат второстепенно значение. Търсете заводски заредени батерии, не много стари (макс. 4 месеца от производството) и няма да съжалявате.


ДИАГНОСТИКА:

Забравете за прибора за измерване на плътност, освен за по-старите обслужваеми батерии. Нищо няма да познаете на по-новите.
Капачки покрити с кафяв налеп отвътре = системно презареждане.
Напрежение на изключена от всичко и преседяла 1-2 часа батерия: 12.8-13.0 волта = напълно заредена, 12.1-12.3 = напълно изтощена, под 12 волта - опасно изтощена, в това състояние се разрушават за няколко дни напълно.
Напрежение на зареждане (с включен алтернатор, поне 2000 мин-1 на двигателя): 13.8-14.2 волта. По-старите батерии толерираха по-големи отклонения, но съременните - не. Ако напрежението е по-ниско, попътувайте 20-30 минути и пак измерете - може батерията да е изтощена от преди това.
Ток на утечка - изгасен двигател и всякакви консуматори, мери се, като се откачи отрицателната клема и се свърже амперметър между нея и извода на акумулатора: до 50 милиампера - добре, над 50 - лошо, обичайните виновници са аларма и музика.


Източник: http://forum.ladaclub-bg.com/viewtopic. ... 95#p107395


Потребителски аватар
juve
Мнения: 2255
Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
Двигател: AAZ - ALH
Местоположение: Пловдив

Мнениеот juve » Пон 17 сеп 2007 22:52


Хващам се на бас 1: 5 , че още първият от "групата с малките " ще закрещи че това се отнася за старите руски барутници , че това само руснак може да го е измислил и че руснаците с това си мислене затова я докараха до този хал :D :D
Сори за оффтопика , ама в тази тема той е просто неделима част .... говорим за легенди все пак .... :wink: май трябваше да пуснем анкета с 2 точки :
В коя група размер ( акумулатор) се причислявате ?

1 В групата с нормален ( малък ) ......
2 В групата с голям .......
:wink: :wink: :wink:


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Пон 17 сеп 2007 23:10


ikonoma написа:Някои хора пишат страхотни глупости. Най-мразя някой да каже "на баджанак ми, на братовчед му брат му каза еди какво си". По-добре седнете да попрочетете.
......

колега повярвай ми чел съм и то не малко..
а явно тоз колега от лада форума дет е изписал градските легенди е малко изостанал с четенето..
но както и да е..
фактите са ясни, всеки да си вади изводите..

аз моите съм ги извадил.


Потребителски аватар
radotom
Модератор
Модератор
Мнения: 19709
Регистриран на: Пет 10 мар 2006 19:42
Автомобил: Passat B6
Двигател: CBBB
Местоположение: Пловдив

Мнениеот radotom » Вто 18 сеп 2007 22:00


ANNIHILATOR написа:Живота на един акумулатор зависи от състоянието (концентрацията на електролита), или с други думи зареждане и доливане на дейонизирана вода (естествено при обслужваемите).

Грешка!
Гъстотата на електролита се променя в зависимост на напрежението (заряда), който има акумулатора.
Ха сега де?! Кое е първичното?
Кокошката или яйцето?
ANNIHILATOR написа:Та аз искам по образно да го кажа.
как се пълни по лесно един бидон с вода?
С кана 1 литър или с кофа 10 литра???

Хайде образно да те попитам: Гърлото на бидона, който стои до мен е с размер Ф32мм.
Ти сега отговори на въпроса си ;)

И да не кажеш, че се заяждам с теб да преведа горното в стила на Wili:
Нали всички се сещате, че говорим за реална среда, а не идеализиран източник на напрежение? И че в реалния съществува такова нещо като вътрешно съпротивление?
Wili мноо хубаво каза, че зарядния ток се определя от потенциалната разлика м/у акумулатора и алтернатора. Ама забрави да спомене, че вътрешното съпротивление на акумулатор с по-малък капацитет е значително по-голямо. От там и тока, с който се зарежда при еднаква разлика в напреженията ще е по-малък. А вече уточнихме, че ненапълно заредения акумулатор, без значение с малък или голям капацитет е много по-лош вариант от напълно заредения.
И като се сетим, че този акумулатор, който е с по-голям капацитет ще се е разредил % доста по-малко от по-слабия при еднакво натоварване и на двата и какво получаваме накрая?...
Извода, както вече всички свикнаха да казват в темата оставям на вас ;)
Само (в името на истината, разира се! (и заяждането! :twisted: )) да топна колегата juve, че в началото на лятото си купи нов акумулатор! mhihi mhihi mhihi


Потребителски аватар
Tougi
Мнения: 281
Регистриран на: Пет 13 юли 2007 23:43
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот Tougi » Сря 19 сеп 2007 10:19


jagler написа:Ако инженерите от Волксбург разсъждаваха като теб щяха на всички модели и двигатели да се слагат 72А акумулатори,а най-добре 100А, че да има запас от енергия и за някое юносче да се вкл. за нощните сбирки около язовирите... :lol:


Инженерите от Фолксбург нищо не разбират.

Ако разбираха, щяха да слагат на Поло-то двигател V12 TDI. Щеше да е по-хубаво, нали?

Но както винаги, всичко е въпрос на пари.

Конкуренцията в автомобилостроенето е по-жестока и от тази с перилните препарати или дамските превръзки.

Цеди се всеки цент и всеки грам. И разлика от даже 20 евро/долара за по-голям акумулатор е съществена. Щото влачи след себе си преоразмеряване не само на гнездото за акумулатора, ами и на кабелите, генератора, стартера.

А аргументите със зарядния ток са просто безсмислени. С вътрешно съпротивление под 2 милиома, акумулатора се зарежда с толкова ток колкото му дадеш. Т.е. за един акумулатор е по-опасно да го сложиш на кола чиято инсталация е оразмерена за по-голям заряден ток, а не обратното.


Потребителски аватар
wili98
Щраусолог
Мнения: 7566
Регистриран на: Вто 07 дек 2004 12:42
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Мнениеот wili98 » Сря 19 сеп 2007 11:21


Tougi написа:А аргументите със зарядния ток са просто безсмислени. С вътрешно съпротивление под 2 милиома, акумулатора се зарежда с толкова ток колкото му дадеш.

2 кво?
ние не говорим за кво се слага заводско..
а за препоръки на производителя при смяна.. ;)

2 милиома.. е на практика едно прекрасно късо съединение ;)
а 2 микроома.. още по-късо...


БТВ:
що не пробваш да сложиш на Туизъла.. Диона М10 кат производителите само се ебават и смятат некви центове...


Потребителски аватар
juve
Мнения: 2255
Регистриран на: Вто 07 мар 2006 22:43
Автомобил: Pasat B3-Seat Leon TDI
Двигател: AAZ - ALH
Местоположение: Пловдив

Мнениеот juve » Сря 19 сеп 2007 14:48


Само (в името на истината, разира се! (и заяждането! Twisted Evil )) да топна колегата juve, че в началото на лятото си купи нов акумулатор!

Хаха Радо ле Радке ле :wink: Наистина си купих ама защото моята барачка беше си с някакъв от Италия, който не можах да спася :lol: :lol: Иначе можете да си говорите каквото щете - дайте ми място на пасата и ПАК ще си сложа по голям акумулатор :!: А вие с "добре заредените малки " правете каквото си щете - на очите си вярвам повече - сорри :wink:
А щом превъзнасяте Ханс , че си изпиппва ВИНАГИ нещата (електричарски) , всички, които са си сложили релета за фаровете например да се строят в една редица пред мен за получаване на хубава порция бой ,ХХХ и сръбска музика ......и това не е всичко , а пример само ....
п.с Радо , що разлайваш кучето бре ? таман си спеше и мълчеше ..... :lol: :lol:


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Сря 19 сеп 2007 14:57


мда Ханс-нашия не го превъзнасяйте толкова от към електричество :wink:


Потребителски аватар
greda
Мнения: 727
Регистриран на: Вто 04 сеп 2007 14:18
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Мнениеот greda » Сря 19 сеп 2007 15:30


L&R написа:мда Ханс-нашия не го превъзнасяйте толкова от към електричество :wink:


става бе, жабарите със сигурност не са по добри, а за французите няма и да споменам :D


Потребителски аватар
L&R
Мнения: 9371
Регистриран на: Чет 09 юни 2005 15:19
Автомобил: CCC
Двигател:
Местоположение: coffeeforums.bg
Контакти:

Мнениеот L&R » Сря 19 сеп 2007 15:35


Опел са доста по добре :? в това отношение.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 32 госта