Та аз искам по образно да го кажа.
как се пълни по лесно един бидон с вода?
С кана 1 литър или с кофа 10 литра???
а бе сигурен ли си , че не искаше да кажеш : Как се пълни по лесно един бидон - когато е 50 литра или когато е 100 литра .....

Акумулатори - капацитет, стартов ток, вид (обслужваем, необслужваем, малкообслужваем, сух), модели, марки и диагностични параметри:
КАПАЦИТЕТ е това, което пише на етикета и се измерва в амперчасове (А.ч, Ah):
Долната граница на капацитета се определя от:
- възможността да останем една нощ с включени габарити и те да светят до сутринта. Ако не сме прекалили с лампичките по пръскалките и на други места, минимумът е 35 А.ч. Ако всичките габарити са диодни, тогава ще ни стигнат и 15 А.ч.
- възможността да запалим изправен двигател в най-студеното възможно време (примерно -18 градуса) с празен карбуратор. За бензинови двигатели 1.1 - 1.6 с нормални масла (15W40) и без много тунинг необходимият капацитет е между 10 и 20 А.ч
- възможността да пътуваме около 3 часа с повреден алтернатор през нощта. За тази цел трябват около 45 А.ч
С отчитане на стареенето на батерията през гаранционния срок на батерията и известен резерв, в завода поставят батерии 55А.ч и препоръчват подмяната им с такива.
Горната граница на капацитета се определя от:
- парите в джоба и други парични съображения
- мястото в коша на двигателя
- общата маса на автомобила (ако ще се състезаваме - 1-2 кг може да са важни)
Проверено личено: в Самара и Нива влизат точно акумулаторни батерии с капацитет 75 А.ч на който и да е производител
Какъв капацитет акумулатор е най-добре да използваме?
ОТГОВОР: НАЙ-ГОЛЕМИЯТ, КОЙТО ПАСВА НА МЯСТОТО!
Големият акумулатор е приятел на шофьора. Той позволява:
- по-дълго оставяне на включени ел. консуматори в спрян автомобил
- пускане в ход на не-съвсем-изправен двигател, с много опити
- по-дълго пътуване с повреден алтернатор
- по-дълга експлоатация на дадената батерия (непропорцилнално - ако на дадената кола 55А.ч живее 2години, 75А.ч като нищо ще живее 3.5-4години.)
- по-голям толеранс към неизправностите на ел. инсталацията (неточно зарядно напрежение, големи контактни съпротивления в клемите поради окисление)
- да оказваме помощ при запалването на други автомобили
Гаражни легенди:
- Големият акумулатор няма да се зарежда достатъчно от наличния алтернатор - НЕВЯРНО! Изправен алтернатор зарежда еднакво добре батерии със всякакъв капацитет. По-големите се зареждат по-бавно, но и по-бавно се изтощават от консуматорите, така че при нормална експлоатация е все едно.
- Големият акумулатор претоварва алтернатора, стартера или нещо друго - НЕВЯРНО! Единственото, за което наистина допринася,е възможността да изгорим стартера с по-продължително въртене на неизправен двигател без необходимите паузи между опитите.
СТАРТОВ ТОК:
Цялата дискусия около стартовия ток е гаражна легенда. За бензиновите двигатели един акумулатор, подбран по горните правила, има груб излишък от стартов ток - между 3 и 5 пъти. При стареенето на батерията, максималният стартов ток намалява пропорционално на капацитета, така че и на старата батерия не ни е той белята. За сведение - на двигателя 2121 (1.6) стартовият ток е около 85 Ампера.
ВИДОВЕ:
Обслужваеми - най-евтини. Тези батерии имат течен електролит, капачки, които лесно се вадят и вървят със задължението да се наглеждат за ниво на електролита. Имат относително бърза загуба на вода при интензивна употреба на автомобила и относително бърз саморазряд (около 15-30% за месец, като са нови. Като им се долее веднъж вода от чешмата, саморазрядът става 30+% _на денонощие_). Забележимо отделят взривоопасни газове даже и както си седят, затова съхраняването им в затворени помещения не е мъдро. Единственото им предимство е, че ако изгубят вода от презаряд, тя може да им се долее. Изискването водата да е чиста не е майтап - ползва се дестилирана вода, само в пластмасови или стъклени съдове, промити предварително с дестилирана вода. Контактът на водата или електролита с желязо води до гореописания ефект от чешмяната вода.
Малкообслужваеми - по-скъпи с около 10%. Тези имат сгъстен електролит (течен, но с по-голям вискозитет), капачките пак лесно се отварят, но производителите са се постарали да сведат загубата на вода до степен да е достатъчна една проверка на 6 месеца. Саморазрядът е по-малък - примерно 5-7% месечно. Еднократното доливане на вода с достъпната на пазара чистота ги свежда до качествата на обслужваемите.
Необслужваеми - още 10% по-скъпи. Също като малкообслужваемите, но със самочувствието, че не им е нужна проверка на нивото през целият гаранционен срок. Затова са със залепени капачки и нямат индикатори за ниво. Някои марки имат "оченце", което показва с цвета си степента на зареждане и износване. Саморазрядът е пренебрежим - примерно 1% месечно. Доливането на вода е невъзможно без счупване на капака, за повечето модели, затова старателно трябва да се пазят от презаряд. Не бива да се зареждат с устройства без ограничител на напрежението.
Сухи/Херметични - яки, корави цени, 2-4 пъти по-високи от другите. Електролитът е сгъстен до състояние на гел и захванат в текстилна матрица между електродите. Пластмасовият корпус е херметичен, с предпазен клапан, който се отваря само при опасно налягане на газовете вътре. Допустима е експлоатация в произволно положение в пространството - прави, наклонени, обърнати. При нормална експлоатация не отделят взривоопасни газове, саморазрядът се движи в широки граници - 1-15% месечно, зависи от модел, марка и късмет. Вода няма къде да се долива - ако се допусне да бъде изгубена при презаряд, батерията се бракува. Имат високи изисквания към устройството, което ги зарежда. Стандартният ладов алтернатор не покрива тези изисквания! Употребата им в автомобилите се ограничава до по-скъпите алармени системи, машините с много висока проходимост и ултра скъпите имиджови автомобили.
Тук работата е проста - купувате, каквото ви хареса (без сухите) и се съобразявате с особеностите.
МОДЕЛИ И МАРКИ:
Като са нови, всичките работят. Ако ел. инсталацията е изрядна (напрежение в тесни рамки 14.0-14.1, двигателят запалва лесно, утечка под 50 милиампера) всичките изкарват поне двойно гаранционния си срок. Уцелването на калпава батерия е по-скоро рядко явление в последните 5-7 години - казва го човек, набрал впечатления от поддръжка на автомобили и UPS-и с автомобилни батерии. В частност, МОНБАТ - от около 80 батерии с различен капацитет - нито една незадоволителна за последните 5 години. От друга страна, не съм изследвал как се държат при нарушение на условията. От трета страна, целия лада-клуб прави такива изследвания и наложилото се мнение е, че няма марка батерия която да толерира системен презаряд или зимуване изтощена. Имам много лоши впечатления от батериите, които идват от завода сухи и ги пълнят с електролит в работилници.
Заключение: марките и моделите имат второстепенно значение. Търсете заводски заредени батерии, не много стари (макс. 4 месеца от производството) и няма да съжалявате.
ДИАГНОСТИКА:
Забравете за прибора за измерване на плътност, освен за по-старите обслужваеми батерии. Нищо няма да познаете на по-новите.
Капачки покрити с кафяв налеп отвътре = системно презареждане.
Напрежение на изключена от всичко и преседяла 1-2 часа батерия: 12.8-13.0 волта = напълно заредена, 12.1-12.3 = напълно изтощена, под 12 волта - опасно изтощена, в това състояние се разрушават за няколко дни напълно.
Напрежение на зареждане (с включен алтернатор, поне 2000 мин-1 на двигателя): 13.8-14.2 волта. По-старите батерии толерираха по-големи отклонения, но съременните - не. Ако напрежението е по-ниско, попътувайте 20-30 минути и пак измерете - може батерията да е изтощена от преди това.
Ток на утечка - изгасен двигател и всякакви консуматори, мери се, като се откачи отрицателната клема и се свърже амперметър между нея и извода на акумулатора: до 50 милиампера - добре, над 50 - лошо, обичайните виновници са аларма и музика.
ikonoma написа:Някои хора пишат страхотни глупости. Най-мразя някой да каже "на баджанак ми, на братовчед му брат му каза еди какво си". По-добре седнете да попрочетете.
......
ANNIHILATOR написа:Живота на един акумулатор зависи от състоянието (концентрацията на електролита), или с други думи зареждане и доливане на дейонизирана вода (естествено при обслужваемите).
ANNIHILATOR написа:Та аз искам по образно да го кажа.
как се пълни по лесно един бидон с вода?
С кана 1 литър или с кофа 10 литра???
jagler написа:Ако инженерите от Волксбург разсъждаваха като теб щяха на всички модели и двигатели да се слагат 72А акумулатори,а най-добре 100А, че да има запас от енергия и за някое юносче да се вкл. за нощните сбирки около язовирите...
Tougi написа:А аргументите със зарядния ток са просто безсмислени. С вътрешно съпротивление под 2 милиома, акумулатора се зарежда с толкова ток колкото му дадеш.
Само (в името на истината, разира се! (и заяждането! Twisted Evil )) да топна колегата juve, че в началото на лятото си купи нов акумулатор!
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 32 госта