Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8979
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот samo_pechka » Вто 25 мар 2014 23:11


:mhihi Сигурно .
Аз джип имам от доста време ( и още го търкалям), дърт и грозен , ма ми върши чудесна работа и не го жаля за нищо , а лека кола с 4х4 (А4 куатро ) отскоро . т.е. 4х4 без никакви "електроники" и при двете коли. Сега ако можеш да ми обясниш защо един "обикновен" джип има влошено спиране спрямо лек автомобил , само недей ми казва ,че е заради теглото на колата . И понеже си мисля ,че вероятно няма да ми дадеш точната причина , ще я кажа : при "масовите" джипки се ползват спирачни дискове ( и/или барабани , за задния мост ) с диаметър ,меко казано малко неподходящи според теглото на колата , причината - за да се кара автомобила с "високи" гуми ( със малък цолаж джанти ) , както и ценово "поносимо" решение . Има автомобили (джипове ) с големи дискове ( и спират доста яко за сведение) , но не за за гората и не са по джоба на всеки . Също има и решения за "малки" дискове да спират добре ( разбирай- много добре) , но..пак опираме до финансовия момент :redface Отделно и конструктивно това са коли предвидени за друг вид експлоатация и скорости.
И точно недозавиването е непредсказуемо и гадно (особено при по-висока скорост ) :wink никой оффродър няма си включи партайма си на колата на сух асфалт, така ,че там въобще не го коментирам . Лошото на парт-тайм системите е ,че при "смесен" терен ( сух път/лед/сняг и т.н. )и обсипан със завои път, трябва като малоумен да превключваш лоста и в един момент може да попаднеш в "капан" , е това и мен в сегашния ми кош ме дразни , следващата ми ще е фуул-тайм гаранция :wink
Имаш ли култура на каране , малко умения , малко практика ,преценка на ситуацията, добри гуми и здрава кола , а тя вече дали ще е 4х4 или единично предаване - въпрос за възможности и лична преценка , аз съм на мнение ,че плюсовете надделяват да е с двойно предаване , пък за други....
Сори за офф-а спирам :redface




ttony
Мнения: 169
Регистриран на: Пет 16 дек 2005 21:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот ttony » Сря 26 мар 2014 2:16


Колега, интернет е пълен с информация. С минимални усилия може да си изясниш понятията, за които се напъваш да пишеш.
Ако те мързи да търсиш, пусни си теми в офроуд и в ауди форума, все някой ще те насочи.

Мисля, че само твърденията ти за А4-ката са по темата и за това тях ще коментирам - от 95-та ауди махат възможността за твърд блокаж на задния диф и А4 и А6 получават електронен блокаж на 4-те колела.
Обяснението е, че това не са офроуд автомобили и за асфалт електронния блокаж е достатъчен. Реалността е, че просто е много по-евтин - малко софтуер и един допълнителен клапан в АБС помпата. На практика обаче е далеч по-неефективен от твърдия блокаж. Предполага се, че автомобили с по 250-400кс (за които куатрото е задължителна екстра и струват над 50к евро) няма да се ползват в преспи и кал.


Потребителски аватар
x15
Мнения: 718
Регистриран на: Сря 06 авг 2008 3:06
Автомобил:
Двигател:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот x15 » Сря 26 мар 2014 2:52


ttony написа:минусите на 4по4:
1 - по-високо тегло - един от ефектите е по-лошо спиране в определени случаи;
2 - непредсказуемо поведение (особено на парт тайм, когато не знаем кога сме на един и кога на два моста);
На заледен път със завои един автомобил с торсен може да е много, много коварен, особено, ако е без ЕСП.
3 - обикновено (при ваг) е със спортно окачване, което влошава ужасно много проходимостта в сняг и извън пътя;
4 - по-високо натоварване на съединителя;
5 - "затормозено" тръгване от място с маломощен и/или с малка кубатура мотор;
6 - излизането от коловози зимата може да е много трудно, в сравнение с автомобил "на предно".


Тони, незнам от къде черпиш информация , но е доста неточна. А сега по въпроса:

1 - На много автомобили дифовете са от алуминий, така че втори диф + още един , два чарка е колкото каса бира в багажника, а и това е предвидено от инженерите и 4х4 автомобилите имат по големи дискове и спирачки.
Само за пример, моята джипка спира от 50км/ч до 0 за по малко от 5 метъра, докато на много други коли им отнема двойно повече.
2 - Ако е по-нов 4х4 автомобил не ти трябва да знаеш дали си в 4х4 режим или не, автомобила си върви като по релси!
3 - Ако си си със стоковото окачване, а не гаражна преработка, точно на сняг, лед и офроуд ще върви като самолет!
4 - Отново, тези коли ги правят инженери, а не лукови глави, това трябва да е разчетено!
5 - Защо ще е затормозено тръгването? Както ще тръгне с две задвижващи колела така, че и по-лесно ще тръгне с 4х4!
6 - Това пък как го измисли? С 4х4 в комбинация с тракшън контрол автомобила върви като танк!


Потребителски аватар
mariovasi
Мнения: 1787
Регистриран на: Съб 16 фев 2008 17:51
Автомобил: Skoda scala 110kw DSG 2020
Двигател: TSI
Местоположение: Г. Оряховица/В.Търново

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот mariovasi » Сря 26 мар 2014 6:39


Абе колега Тони ,доста неща научих от твоите разсъждения ,хм...
Какво значение има колко чугун алуминий и винкели имам отзад, голям спор голямо чудо,ми Не карай каквото решиш...прецакани сме. :mhihi
Подвеждаш хората, имаш доста неточности.
Твоите изводи и тестове с перфектните автомобили ли ги направи?
... за коловозите и спортното окачване съм очарован. :screwy


ttony
Мнения: 169
Регистриран на: Пет 16 дек 2005 21:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот ttony » Сря 26 мар 2014 7:34


x15 написа:
ttony написа:минусите на 4по4:
1 - На много автомобили дифовете са от алуминий, така че втори диф + още един , два чарка е колкото каса бира в багажника, а и това е предвидено от инженерите и 4х4 автомобилите имат по големи дискове и спирачки.
Само за пример, моята джипка спира от 50км/ч до 0 за по малко от 5 метъра, докато на много други коли им отнема двойно повече.
2 - Ако е по-нов 4х4 автомобил не ти трябва да знаеш дали си в 4х4 режим или не, автомобила си върви като по релси!
3 - Ако си си със стоковото окачване, а не гаражна преработка, точно на сняг, лед и офроуд ще върви като самолет!
4 - Отново, тези коли ги правят инженери, а не лукови глави, това трябва да е разчетено!
5 - Защо ще е затормозено тръгването? Както ще тръгне с две задвижващи колела така, че и по-лесно ще тръгне с 4х4!
6 - Това пък как го измисли? С 4х4 в комбинация с тракшън контрол автомобила върви като танк!


1-дифовете не са от алуминий и не са само два:) поинтересувай се какво още включва една система за двойно предаване.
1.1. - няма автомобил, който да има по-добри спирачаки, само заради това, че е 4по4.
2. А на кой "по-стар" може да знаеш в какъв режим си:)? Имаш ли представа, че няма лек автомобил с фиксирано съотношение на въртащия момент между предния и задния мост. Няма и нищо ново, като техология, последните 20 години в системите за двойно предаване.
3. Предлагам ти да се осведомиш за видовете окачвания, слагани на ваг и да ни кажеш с кой код спортно окачване, автомобилът ще е "самолет на лек офроуд":) Единственият по-нов фабричен лек автомобил на ваг с възможности за лек офроуд е А6 олроуд и "инженерите" са наблегнали именно на възможността за повишаване на клиренса.
4. Аз не коментирам какво трябва да е направено, а как е направено. Не съществува автомобил с усилен съединител, заради това, че е 4по4. Двумасови маховици за 4по4 и за предно също няма различни :biggrin
5. Не е трудно да се сетиш - заради по-големите загуби. Ако внимателно прочетеш първия ми пост, ще видиш, че някои от недостатъците са характерни само за перманетно 4по4. Не случайно компютъра се кодира различно за 4по4 и за предно. Колкото по-голям е моторът и/или маховикът, толкова по-пренебрежим е ефектът.
6. Ако под "танк" разбираш, че може да се завърти на равно място съм съгласен:).

Колега, mirovasi, от 12-13 години (с прекъсване от една година) винаги имам поне един 4по4 автомобил. В момента имам два (с различни 4по4 системи), които фабрично не се предлагат само на преден или заден мост.

Аз имам един въпрос, към колегите, които (ще) се упражняват върху поста ми - на какво се дължи повишеният разход при 4х4 автомобилите, в сравнение с версиите с един задвижващ мост?

Edit: В ауди-форума имаше много интересна тема за поведението на куатро с торен при аквапланинг.


Потребителски аватар
samo_pechka
Мнения: 8979
Регистриран на: Пон 05 дек 2011 22:46
Автомобил: YAMAHA Drag star 1100+XJ 900 58L
Двигател: V-twin 2002 + R4 1989

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот samo_pechka » Сря 26 мар 2014 9:19


ttony написа:Колега, интернет е пълен с информация. С минимални усилия може да си изясниш понятията, за които се напъваш да пишеш...

:bowdown Велика мисъл и прозрение колега , ще се възползвам от съвета ти .....боже как съм живял досега без "компутер"..
За аквапланинга какво да му чета и мисля , натискаш светкавично съединителя и държиш здраво волана- нищо друго . Оттам насетне ..каквото бог реши . Куатро , не куатро - все тая, като попадне в аквапланинг . Нито е по-зле , нито по-добре .
За разхода- никой не е казвал ,че гори по-малко 4х4 , и аз не съм , гори си повече в сравнение с едно задвижване . На всички е ясно защо , няма какво да се правим на Колумб-овци.
П.п. Ей ..тая тема отиде еб@ти у ряката :stumm


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8370
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот Stivi » Сря 26 мар 2014 10:19


Тази тема отива към вечната говорилня дизел-бензин icon_idea Който кара 4Х4 /дизел в другата тема/ "направо недоумява" как някой се задоволява с предно или задно /бензин-газ в другата тема/ :Mr Green Fun


Потребителски аватар
x15
Мнения: 718
Регистриран на: Сря 06 авг 2008 3:06
Автомобил:
Двигател:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот x15 » Чет 27 мар 2014 1:52


ttony написа:
x15 написа:
ttony написа:минусите на 4по4:
1 - На много автомобили дифовете са от алуминий, така че втори диф + още един , два чарка е колкото каса бира в багажника, а и това е предвидено от инженерите и 4х4 автомобилите имат по големи дискове и спирачки.
Само за пример, моята джипка спира от 50км/ч до 0 за по малко от 5 метъра, докато на много други коли им отнема двойно повече.
2 - Ако е по-нов 4х4 автомобил не ти трябва да знаеш дали си в 4х4 режим или не, автомобила си върви като по релси!
3 - Ако си си със стоковото окачване, а не гаражна преработка, точно на сняг, лед и офроуд ще върви като самолет!
4 - Отново, тези коли ги правят инженери, а не лукови глави, това трябва да е разчетено!
5 - Защо ще е затормозено тръгването? Както ще тръгне с две задвижващи колела така, че и по-лесно ще тръгне с 4х4!
6 - Това пък как го измисли? С 4х4 в комбинация с тракшън контрол автомобила върви като танк!


1-дифовете не са от алуминий и не са само два:) поинтересувай се какво още включва една система за двойно предаване.
1.1. - няма автомобил, който да има по-добри спирачаки, само заради това, че е 4по4.
2. А на кой "по-стар" може да знаеш в какъв режим си:)? Имаш ли представа, че няма лек автомобил с фиксирано съотношение на въртащия момент между предния и задния мост. Няма и нищо ново, като техология, последните 20 години в системите за двойно предаване.
3. Предлагам ти да се осведомиш за видовете окачвания, слагани на ваг и да ни кажеш с кой код спортно окачване, автомобилът ще е "самолет на лек офроуд":) Единственият по-нов фабричен лек автомобил на ваг с възможности за лек офроуд е А6 олроуд и "инженерите" са наблегнали именно на възможността за повишаване на клиренса.
4. Аз не коментирам какво трябва да е направено, а как е направено. Не съществува автомобил с усилен съединител, заради това, че е 4по4. Двумасови маховици за 4по4 и за предно също няма различни :biggrin
5. Не е трудно да се сетиш - заради по-големите загуби. Ако внимателно прочетеш първия ми пост, ще видиш, че някои от недостатъците са характерни само за перманетно 4по4. Не случайно компютъра се кодира различно за 4по4 и за предно. Колкото по-голям е моторът и/или маховикът, толкова по-пренебрежим е ефектът.
6. Ако под "танк" разбираш, че може да се завърти на равно място съм съгласен:).

Колега, mirovasi, от 12-13 години (с прекъсване от една година) винаги имам поне един 4по4 автомобил. В момента имам два (с различни 4по4 системи), които фабрично не се предлагат само на преден или заден мост.

Аз имам един въпрос, към колегите, които (ще) се упражняват върху поста ми - на какво се дължи повишеният разход при 4х4 автомобилите, в сравнение с версиите с един задвижващ мост?

Edit: В ауди-форума имаше много интересна тема за поведението на куатро с торен при аквапланинг.


1 - Преди няколко дни видях един майстор да мести заден диф. на джип с една ръка! та от каквото и да е направен определено не беше много тежък!
1.1. тук си прав, не е 100% гаранция че 4х4 има по добри спирачки, но като цяло 4х4 автомобилите имат по мощни двигатели и обикновено им слагат и по-добри спирачки.

Само да отбележа че коли със ABS, Electronic stability control, и най вече с Brake assist спират в пъти по бързо от кола без тях, така че спазвайте по голяма дистанция от колата пред вас. При Brake assist само да чукнеш по спирачките и компа заковава колата на място!

2 - Отново, компира се грижи кои колела да върти и кои не, и при това реагира за части от секундата, така че това не го мисли!
3 - Ваг, не-ваг , няма значение повечето 4х4 автомобили са създадени да се движат по пътищата (заледени, заснежени, кални, сипица.... и т.н.), а не в гората! За в гората си има ATV-та.
4 - Защо му трябва усилен съединител? 4х4 автомобилите нито са кой знае по тежки от същият автомобил 2х4 , нито пък се натоварват кой знае колко повече?
6 - Значи 4х4 автомобил е много по-стабилен от 2х4, при 2х4 като забуксува едното колело и само едното има сцепление и колата се носи където си иска. При 4х4 и 4те колелета въртят, и то в посоката където ти искаш! Така че не знам как стигна до извода че 4х4 е по зле?
Все пак стабилността и проходимостта са това което кара хората да си вземат 4х4!


ttony
Мнения: 169
Регистриран на: Пет 16 дек 2005 21:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот ttony » Чет 27 мар 2014 5:11


X15, възможно ли е двама човека да пишат през твоя акаунт?

Виждам, че съвсем си се объркал. Брейк асистънт системата е чудесно допълнение към автоматика, но обсъждането и няма място в тази тема. Тъй като имам и такава, ще ти кажа, че без да влагаш мисъл може заради нея да се пребиеш зимата.

Радвам се, че вече си на мнение, че спортното окачване не става дори за "лек офроуд" и за "гората си има АТВ-та".
Явно си потърсил и си видял и че големината на спирачките се определя от двигателя, а не от системата за задвижване.
Виждам и че вече си съгласен, че "инженерите" не са помислили за усилено силово предаване, макар, че твоята интерпретация вече е, че няма смисъл:c020 Ще ти подскажа още нещо в тази посока - сликовите гуми също товарят (и чупят) съединителя....
Като цяло, макар и трудно, ще стигнеш до извода, че 4x4 е задължително за големи двигатели и със спорна полза (предвид и недостатъците, които има) за по-маломощни (които обикновно са и с по-евтина комплектация).
А ако се замислиш и защо винаги 4по4 е с по-голям разход, съвсем ще ти се изясни. Провери ли колко е разликата в теглото само заради добавеното "куатро"?
Остава да ти се изясни, че 4по4 не предава движението към всички колела, а само има възможност да предава към два дифа. Кога се възползва от тази възможност и какво става после.....

Наистина ми е неудобно да пиша елементарни неща. Накратко - колите с два задвижващи моста винаги имат по два диференциала. В зависимост от изпълнението по средата има трети класически диференциал (който може да е отворен, самоблокиращ се или с допълнителна система за блокиране) или раздатка (която може да е твърда, като при по-евтините "истински" джипове или тип вискомуфа, като при повечето леки автомобили и асфалтови СУВ).
Самата вискомуфа може да е неуправляема и управляема. Управлението може само да следи дали превърта единия мост, а може и да коригира недозавиването - както е при бмв x-drive. При ваг такава система няма. Има торсен или халдекс. И двата са доста "глупави" "диференциали", които просто се грижат да няма превъртащ мост (при новите ауди S4 вече има и опция за спортен диф, но няма да се отплесвам да пиша за него....а и не съм карал кола с такъв). Както писах, в системите няма нищо революционно последните 20 години.

Най-неуправляемото 4x4 е с вискомуфа. Реално колата е с един задвижващ мост, като вторият се вклюва при превъртане на задвижващия. Твърденията, колко по-стабилна е колата с халдекс, може да предизвикат само усмивка.
Халдексът повишава проходимостта, улеснява тръгването "с много газ". Предимството му е, че като не работи, няма загуби в него, което е идеално за по-слаби мотори.
Торсенът е по-близо до класически диф, с предаване 50:50% към двата моста (от 2009та е 40/60). При загуба на сцепление на единия мост прехвърля торк към другия мост - без намесата на електроника, но с цената на постоянни загуби (все пак е система от червячни предавки)
И с торсен, и с халдекс зимата е по-лесно колата да се завърти, отколкото с предно. Асоциацията с танка всъщност е много точна:) Асистиращите системи (които не разбирам, защо някой мисли, че ги няма при колите с един задвижващ мост) не могат да променят природата на 4x4. Могат само да се опитат да поправят впоследствие ефектите от намесата на 4х4.
Аболютно реална и класическа ситуация - лед в завоя, автомобилът губи сцепление на предния мост, ситемата задвижва (ако е халдекс) или просто прехвърля повече торк (ако е торсен) към задния мост и получаваме автомобил с поведение на задно. Пускаме газта (и се молим на бога, както каза един колега по-горе) и колата се превръща в кола на предно. Ако решим да подадем газ, колата пак става ...... вече никой не знае какво става - дали си остава "на предно", дали "на задно" или някакъв междинен вариант на 4по4. Започваме да разчитаме, че ЕСП-то ще коригира ситуацията.....
....При по-мощни двигатели в лоши условия обаче, колата постоянно ще върти гуми и постоянно ще свети ЕСП-то. Т.е. независимо от недостатъците си, една 4по4 система вече е задължителна за такъв всекидневен автомобил.
Както писах, за "туристически" автомобили с мощности 250-400кс ваг предлагат задължително 4x4...

С постовете си не агитирам за нищо. Само внасям повече ясното относно някои характеристики на някои 4по4 системи.
Който иска може да потърси допълнителна информация, да направи "кръгче" на сняг с колата на приятел, за да вземе обосновано решение какво задвижване отговаря на неговите нужди и възможности.
Леко съм учуден, че 2014-та, при толкова много масови коли 4х4 за по 3-4к лева има неясноти отностно двойното предаване.


Потребителски аватар
x15
Мнения: 718
Регистриран на: Сря 06 авг 2008 3:06
Автомобил:
Двигател:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот x15 » Чет 27 мар 2014 6:27


ttony, не съм запознат с подробности колко системи 4х4 има и как работят.
Знам само че работят! и че, не са системи за самоубиици!
Карал съм няколко различни SUV-та, зимата в планината, в лед, сняг и кал и да ти кажа никога не съм имал проблеми!


ttony
Мнения: 169
Регистриран на: Пет 16 дек 2005 21:22
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София
Контакти:

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот ttony » Чет 27 мар 2014 7:44


По абсолютно същата логика колите на предно и задно предаване не са за самоубиици.
Просто различните предавания са оптимални в различни ситуации, защото имат различни плюсове и минуси.... и различно предназначение.


Потребителски аватар
radi_nrj
Мнения: 9331
Регистриран на: Вто 20 ное 2007 16:06
Автомобил: Audi A6 C4 Quattro Golf 4 TDI
Двигател: AEL ALH
Местоположение: София

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот radi_nrj » Чет 27 мар 2014 10:29


Само да вметна нещо по повод разликата в теглото защото както казах ги имам 2 еднакви коли една на предно и една 4х4. Та тази дето е на предно е със собствено тегло 1500кг, а тази дето ми е 4х4 е със собствено тегло 1680кг.

П.С. Още не съм виждал 180 килограмова каса бира :mhihi :mhihi :mhihi

Спирачките и на 2-те коли са абсолютно еднакви.

Quattro-то ми не е със спортно окачване, даже заради независимото окачване отзад вози една идея по-комфортно от преднячката.

Колкото до поведението на пътя и 2-те са еднакво опасни, но по малко по различен начи. Ако не знаеш какво павиш на тази с предното и поднася предницата. Quattro-то с Торсен се държи като кола с задно и тръгва задницата след, което торсена прехвърля въртящ момент на предния мост и те изтегля ама ако си на тясно може да се окаже късно. И в 2-та случая ако не си шофьор може да се пребиеш качествено.
Още не съм карал 4х4 с Халдекс за да дам конкретно мнение.

На кола с 4х4 съединителя яде голям бой особено ако се търгва по-рязко на сухо.

Последна промяна от radi_nrj на Чет 27 мар 2014 21:09, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
Dagestan
Мнения: 958
Регистриран на: Съб 30 ное 2013 19:04
Автомобил: Toledo 1M2 и един Фокус
Двигател: AGN 2000
Местоположение: Разград

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот Dagestan » Чет 27 мар 2014 11:21


Торсенът е по-близо до класически диф, с предаване 50:50% към двата моста (от 2009та е 40/60). При загуба на сцепление на единия мост прехвърля торк към другия мост

А Халдекса какво прави? Предава до 10% постоянно към задния мост и когато предния загуби сцепление зацепват напълно съединителите в Халдекса.

Аболютно реална и класическа ситуация - лед в завоя, автомобилът губи сцепление на предния мост, ситемата задвижва (ако е халдекс) или просто прехвърля повече торк (ако е торсен) към задния мост и получаваме автомобил с поведение на задно. Пускаме газта (и се молим на бога, както каза един колега по-горе) и колата се превръща в кола на предно. Ако решим да подадем газ, колата пак става ...... вече никой не знае какво става - дали си остава "на предно", дали "на задно" или някакъв междинен вариант на 4по4.


Ако зимата влизаш в завоите с всичката газ, то тогава абсолютно никакви системи на задвижвания и електронни асистенти няма да те спасят. Ако караш полека с постоянна газ и с разумна скорост в завоя, то какъв трябва да е леда, че колата да забуксува толкова много, за да "ритне изведнъж" халдекса или торсена и да те катурне.

Ако си само на предно какво ще стане? - ще навиеш волана и ще продължиш в противоположната посока, при задно предаване също.

Тези хипотетични ситуации и съответните действия, които би трябвало да се случат на хартия, са просто безсмислени за обсъждане и никой не може да ме убеди че да имаш 4х4 не е предимство, а дори недостатък, според нечии ръзсъждения.

П.П. Явно компетентния колега по темата не знае как действа системата на Халдекса. Прочети от колко и какви датчици ЕКУ-то на Халдекса взима информация и от какво зависи доколко ще зацепи.


Потребителски аватар
neon
Мнения: 1796
Регистриран на: Вто 04 апр 2006 21:38
Автомобил: S3
Двигател: BAM
Местоположение: София

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот neon » Чет 27 мар 2014 11:43


Е стана си скандала де..... :icon_lol
Зимата, в завой на лед.....трябва да познаваш колата си отлично за да знаеш как да реагираш в определена ситуация. Без значение дали е на предно, задно или 4х4 предаване. Затова когато падне сняг някой хора седят вкъщи и жулят ракия и сланина, а други посред нощ пързалят по завоите из планини, гори, полигони и т.н. Рано или късно това (за някой "загубено" време) се връща.
Мисля, че темата отдааааавна се изчерпа и е време за ключ!


tabu_bg
Мнения: 116
Регистриран на: Пон 02 авг 2010 10:08
Автомобил: Nissan Navara
Двигател: yd25ddti
Местоположение: Козлодуй/София

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила

Мнениеот tabu_bg » Чет 27 мар 2014 12:36


ttony написа:X15, възможно ли е двама човека да пишат през твоя акаунт?

Виждам, че съвсем си се объркал. Брейк асистънт системата е чудесно допълнение към автоматика, но обсъждането и няма място в тази тема. Тъй като имам и такава, ще ти кажа, че без да влагаш мисъл може заради нея да се пребиеш зимата.

Радвам се, че вече си на мнение, че спортното окачване не става дори за "лек офроуд" и за "гората си има АТВ-та".
Явно си потърсил и си видял и че големината на спирачките се определя от двигателя, а не от системата за задвижване.
Виждам и че вече си съгласен, че "инженерите" не са помислили за усилено силово предаване, макар, че твоята интерпретация вече е, че няма смисъл:c020 Ще ти подскажа още нещо в тази посока - сликовите гуми също товарят (и чупят) съединителя....
Като цяло, макар и трудно, ще стигнеш до извода, че 4x4 е задължително за големи двигатели и със спорна полза (предвид и недостатъците, които има) за по-маломощни (които обикновно са и с по-евтина комплектация).
А ако се замислиш и защо винаги 4по4 е с по-голям разход, съвсем ще ти се изясни. Провери ли колко е разликата в теглото само заради добавеното "куатро"?
Остава да ти се изясни, че 4по4 не предава движението към всички колела, а само има възможност да предава към два дифа. Кога се възползва от тази възможност и какво става после.....

Наистина ми е неудобно да пиша елементарни неща. Накратко - колите с два задвижващи моста винаги имат по два диференциала. В зависимост от изпълнението по средата има трети класически диференциал (който може да е отворен, самоблокиращ се или с допълнителна система за блокиране) или раздатка (която може да е твърда, като при по-евтините "истински" джипове или тип вискомуфа, като при повечето леки автомобили и асфалтови СУВ).
Самата вискомуфа може да е неуправляема и управляема. Управлението може само да следи дали превърта единия мост, а може и да коригира недозавиването - както е при бмв x-drive. При ваг такава система няма. Има торсен или халдекс. И двата са доста "глупави" "диференциали", които просто се грижат да няма превъртащ мост (при новите ауди S4 вече има и опция за спортен диф, но няма да се отплесвам да пиша за него....а и не съм карал кола с такъв). Както писах, в системите няма нищо революционно последните 20 години.

Най-неуправляемото 4x4 е с вискомуфа. Реално колата е с един задвижващ мост, като вторият се вклюва при превъртане на задвижващия. Твърденията, колко по-стабилна е колата с халдекс, може да предизвикат само усмивка.
Халдексът повишава проходимостта, улеснява тръгването "с много газ". Предимството му е, че като не работи, няма загуби в него, което е идеално за по-слаби мотори.
Торсенът е по-близо до класически диф, с предаване 50:50% към двата моста (от 2009та е 40/60). При загуба на сцепление на единия мост прехвърля торк към другия мост - без намесата на електроника, но с цената на постоянни загуби (все пак е система от червячни предавки)
И с торсен, и с халдекс зимата е по-лесно колата да се завърти, отколкото с предно. Асоциацията с танка всъщност е много точна:) Асистиращите системи (които не разбирам, защо някой мисли, че ги няма при колите с един задвижващ мост) не могат да променят природата на 4x4. Могат само да се опитат да поправят впоследствие ефектите от намесата на 4х4.
Аболютно реална и класическа ситуация - лед в завоя, автомобилът губи сцепление на предния мост, ситемата задвижва (ако е халдекс) или просто прехвърля повече торк (ако е торсен) към задния мост и получаваме автомобил с поведение на задно. Пускаме газта (и се молим на бога, както каза един колега по-горе) и колата се превръща в кола на предно. Ако решим да подадем газ, колата пак става ...... вече никой не знае какво става - дали си остава "на предно", дали "на задно" или някакъв междинен вариант на 4по4. Започваме да разчитаме, че ЕСП-то ще коригира ситуацията.....
....При по-мощни двигатели в лоши условия обаче, колата постоянно ще върти гуми и постоянно ще свети ЕСП-то. Т.е. независимо от недостатъците си, една 4по4 система вече е задължителна за такъв всекидневен автомобил.
Както писах, за "туристически" автомобили с мощности 250-400кс ваг предлагат задължително 4x4...

С постовете си не агитирам за нищо. Само внасям повече ясното относно някои характеристики на някои 4по4 системи.
Който иска може да потърси допълнителна информация, да направи "кръгче" на сняг с колата на приятел, за да вземе обосновано решение какво задвижване отговаря на неговите нужди и възможности.
Леко съм учуден, че 2014-та, при толкова много масови коли 4х4 за по 3-4к лева има неясноти отностно двойното предаване.


Евала за обяснението, точно и ясно!



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: rayo_ и 54 госта