ESP система за стабилност

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
mircho82
Мнения: 378
Регистриран на: Нед 28 сеп 2008 19:28
Автомобил: Golf IV TDI GTI
Двигател: ARL 2001
Местоположение: Плевен

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот mircho82 » Сря 03 мар 2010 22:31


не, аз съм с 10мм и всичко си е ок. Като я занеса - "таблото прай цветомузика,колата се изправя" :lol:




kossis
Мнения: 2341
Регистриран на: Чет 17 сеп 2009 10:20
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот kossis » Пет 07 дек 2012 18:54


Да всичко казахте, но има една две подробности които не споменахте.

Едната е че е много важно да се сложат 4 еднакви гуми- или поне 2х2 да са еднакви зимни или 2х2 еднакви летни :!:

Това го пише в книжката, и е вярно. Щото аз го виждам и на практика.

Поинеже немам много кинти и за са му турнах на пасата само 2 зимни-по евтини. Отзад са некви летни пистарки и на сняега оня ден като дадох газ в един по голям завой и задницата презави. Са незнам аз ли веднага реагирах и отнех гаста или ЕСП ми помогна но колата веднага влезе в пътя. Но с тия пистарки задницата е проблемна !

Другото което е че при боксуване, поне аз така съм го разбрал е че когато колата е на лед или сняг и едната гума върти а другата не- системата удря спирачка на тая дето превърта и така я забавя. След което диференциала е принуден да даде въртящ момент на другото колело и така вече имаме 2 задвижващи колела.
Този ефект се получава, защото диференциала е направен да разделя въртящият момент в двете колела с цел когато колата завива и разбирасе едното колело изминава по дълаг път от другото-вътрешното и ако го няма разделянето ще се получават нежелани ефекти от това. Това е много хубаво но на хлъзгаво се проевява недостатъка на диференцияла и като му бие една спирачка ЕСП и го намества !

Всъщност тоя Пасат АВФ -131 к. има ЕСП, но дали в него е включена система против боксуване АСР ? Щото още няма преспи да го видя това.
По принцип ЕСП обединява АБС+АСР и ЕСП за стабилизиране.


Потребителски аватар
x15
Мнения: 718
Регистриран на: Сря 06 авг 2008 3:06
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот x15 » Вто 11 дек 2012 22:56


Да ви разкажа и аз една случка:

Късна есен, известен Американски зимен курорт.
Завалява първи сняг/дъжд който със свечеряването бързо се обърна на поледица.
В разтояние на 20 километъра имаше поне 20 джипове, SUV-та, пикап-тръкове и субаро-та в канавката, все нови, с 4х4 и всичките му там системи за сигурност.
Плюс сума ти коли въртящи гуми и пъплещи едва-едва нагоре.
И докато аз си се спусках едва едва и гледах някой от изкачващите се да не се заварти, гледам насреща ми джета единичка със зимни гуми със шипове и някаква бабка зад волана, катери си баира като пич, няма да върти гуми, няма нищо?
Та колеги на лед нищо не помага освен шипове и вериги! Така че умната и не се пре-доверявайте на електрониката!

Обърнете внимание че дори с включен ESP колата не е на 100% управляема и едно подхлъзване в по натоварен трафик... :bishop
http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc


Потребителски аватар
policevidin
Мнения: 1085
Регистриран на: Вто 27 ное 2007 0:33
Автомобил: VW Golf 3 Modificated
Двигател: 1.9TDI 1z+ 1996
Местоположение: Видин, GSM 0896633775

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот policevidin » Сря 12 дек 2012 3:04


mhihi Те за това тези системи се наричат "помощни" защото при определена ситуация могат да ти помогнат. НО ако някой си мисли че като има ЕСП и е безсмъртен...... просто да си намери друго място да си играе, а не на пътя. death
Иначе като цяло системата ЕСП се е доказала n-пъти и няма смисъл да се опитва някой да плюе с/у нея.
:012:


kossis
Мнения: 2341
Регистриран на: Чет 17 сеп 2009 10:20
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот kossis » Сря 12 дек 2012 10:12


Да ЕСП е хубава система, но работи при определени условия.

Примерно ако нацепите спирачки и поднесете на сняг, лед и завъртите волана - колата се занася и не може да се изправи. Това е така защото гумите са блокирали и не може да се спират само определени колела. В случая трябва да се даде газ и да се върти обратен за да се излезе от ситуация- тогава ЕСП може и да помогне !


Потребителски аватар
x15
Мнения: 718
Регистриран на: Сря 06 авг 2008 3:06
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот x15 » Сря 12 дек 2012 13:44


policevidin написа:mhihi Те за това тези системи се наричат "помощни" защото при определена ситуация могат да ти помогнат. НО ако някой си мисли че като има ЕСП и е безсмъртен......
:012:


:beer

Тези системи определено върършат чудесна работа особено в комбинация с добри гуми и разумно шофираане!
Въпросът е че някой хора като се качат в кола с ESP или 4х4 и си мислят че карат танк :Mr Green Fun


Потребителски аватар
kompresor
Мнения: 493
Регистриран на: Нед 09 авг 2009 18:57
Автомобил: Audi 8D Avant
Двигател: AEB 1996
Местоположение: град Русе
Контакти:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот kompresor » Сря 05 юни 2013 16:14


Ако една кола има ESP това означава ли че има и ддругите гореспоменати системи ? ЗАключване на диференциала също ?


Потребителски аватар
policevidin
Мнения: 1085
Регистриран на: Вто 27 ное 2007 0:33
Автомобил: VW Golf 3 Modificated
Двигател: 1.9TDI 1z+ 1996
Местоположение: Видин, GSM 0896633775

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот policevidin » Сря 05 юни 2013 16:58


kompresor написа:Ако една кола има ESP това означава ли че има и ддругите гореспоменати системи ? ЗАключване на диференциала също ?

На 99% от случаите има и останалите системи защото системите с ЕСП се водят за върхов клас. Ако имаш ЕСП то значи имаш и ЕДЛ,ТЦС,АБС дори е възможно да имаш и ЕБД (спирачен асистент които разпределя спирачното усилие върху колелата)


StrEagle
Мнения: 792
Регистриран на: Вто 19 юли 2011 13:11
Автомобил: Polo 6C
Двигател: DAJA
Местоположение: София

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот StrEagle » Сря 05 юни 2013 16:59


Диф-а е отделно - може да го има, може и да го няма..


Потребителски аватар
policevidin
Мнения: 1085
Регистриран на: Вто 27 ное 2007 0:33
Автомобил: VW Golf 3 Modificated
Двигател: 1.9TDI 1z+ 1996
Местоположение: Видин, GSM 0896633775

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот policevidin » Сря 05 юни 2013 17:33


StrEagle написа:Диф-а е отделно - може да го има, може и да го няма..

ЕДС-а е заложен в системата, както и всички други функций. Въпрос на прекодиране...Ако искаш може да се прекодира само с АСБ и ЕСП а ако искаш може и само АБС без ЕСП. Това го потдържат модулите МК60 и МК70 на АТЕ.


StrEagle
Мнения: 792
Регистриран на: Вто 19 юли 2011 13:11
Автомобил: Polo 6C
Двигател: DAJA
Местоположение: София

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот StrEagle » Сря 05 юни 2013 17:59


Аз говорех за заключването на диференцияла, за което питаше колегата.. :gruebel


kossis
Мнения: 2341
Регистриран на: Чет 17 сеп 2009 10:20
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот kossis » Чет 06 юни 2013 9:40


Блокаажа на диференциала е чисто механична блокировка с електро-механично (електронно) управление !

ЕСП (АБС) е ситема която управлява спирачното усилие при потегляне и спиране с цел предотвратяване на нежеланите ефекти от хлъзгава настилка -пробоксуване, хлъздане при спиране !

ЕСП блокира частично определени колела по време на потегляне и движение, като по този начин преразпределя въртящият момент, който се губи от недостатъците на диференциала при потегляне и хлъзгава настилка. Също по време на движение предотвратява завъртането на колата при висока скорост и резки смени на посоката на движение.

Блокажа на диференциала е със собствено преразпределение на въртящият момент-ако почне да боксува се самоблокира оста която превърта и издрапва- но тук е механично-по скъпо и разбирасе по добро !
Спирачките тук не правят нищо !


Потребителски аватар
policevidin
Мнения: 1085
Регистриран на: Вто 27 ное 2007 0:33
Автомобил: VW Golf 3 Modificated
Двигател: 1.9TDI 1z+ 1996
Местоположение: Видин, GSM 0896633775

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот policevidin » Чет 06 юни 2013 23:10


kossis написа:Блокаажа на диференциала е чисто механична блокировка с електро-механично (електронно) управление !

ЕСП (АБС) е ситема която управлява спирачното усилие при потегляне и спиране с цел предотвратяване на нежеланите ефекти от хлъзгава настилка -пробоксуване, хлъздане при спиране !

ЕСП блокира частично определени колела по време на потегляне и движение, като по този начин преразпределя въртящият момент, който се губи от недостатъците на диференциала при потегляне и хлъзгава настилка. Също по време на движение предотвратява завъртането на колата при висока скорост и резки смени на посоката на движение.

Блокажа на диференциала е със собствено преразпределение на въртящият момент-ако почне да боксува се самоблокира оста която превърта и издрапва- но тук е механично-по скъпо и разбирасе по добро !
Спирачките тук не правят нищо !

ЕСП,АБС,ЕДС,ТЦС,ЕБД Всички те са различни програми работещи сами по себе си и когато работи една от тях другите не се намесват. На предишната страница съм постнал клип как работи ЕСПто. ЕДЛ-а (Електронен Блокаж на Диференцияла) работи като упражнява спирачно усилие в/у колелото което боксува и по този начин създава ефекта на механичният блокаж на диференцияла. ТСЦто работи като при пребоксуване отнема от мощността на двигателя и от там потеглянето става по лесно в/у сняг и лед.
ЕБДто не съм сигурен как работи и за това няма да коментирам.


kossis
Мнения: 2341
Регистриран на: Чет 17 сеп 2009 10:20
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот kossis » Пет 07 юни 2013 9:17


Това че всичките системи са в едно е ясно- те ползват датчиците на АБС+ датчици на усукване отпред и отзад спрямо централната треактория на движението!

Но истинският Блокаж на дифа е Електро механичен(магнитен) в самият Диференциал и може да се командва от електроника !

Докъто ЕСП е чисто електронна система с промяна на работата на спирачното усилие и мощността на мотора.

Специално при пробоксуване на лед- когато дифа започне да върти едното колело, а другото стои неподвижно-(недостатък на дифа на хлъзгаво и лед) тогава ЕСП кара това колело да се забави, чрез удряне на спирачките там и съответно като ги удари -Въртящният момент се преразпределя и към неподвижното колело. Елементарно !
Дигнете си колата на крик и запалете на скорост- това колело дето е във въздуха ще се върти яко, а другото е неподвижно на земята ! Са ако можете да го спрете само него, колата ще тръгне !!! Не го правете ! :Mr Green Fun Е това е демонстрацията на тоя недостатък на дифа.

При истинската Блокировка на дифа нещата са коренно различни-спирачките нямат одношение-всичко става в самият диф-но пак се преразпределя симетрично моща при пробоксуване-тоест ефекта е същият !!! :beer


kossis
Мнения: 2341
Регистриран на: Чет 17 сеп 2009 10:20
Автомобил:
Двигател:

Re: ESP система за стабилност

Мнениеот kossis » Сря 27 яну 2016 9:31


Тези дни на Боровец видях какво прави ЕСП когато се качва заледен път. Ограничава оборотите до 2000, преди мотора да влезе в пиков въртящ момент и по този начин колата качва наклона без приплъзване. Същевременно изравнява оборотите на двете колела.
Ние може да подаваме повече газ, но ЕСП ограничава оборотите макс на 2000.
Пробвах и изключих системата за момент повреме на изкачването и директно започна приплъзването на колелата неравноделно и изфорсирането им до 3000 об. Тогава усетих че ЕСП върши добра работа. И то така че не се усеща че ви ограничвава оборотите то.

Та когато боксуваме от 0-та, старта в преспа уж било по добре да се изключва системата.
Лично аз досега не съм я изключвал дори в преспа при тръгване. Но е вярно че тогава ЕСП удря по яки спирачки на превъртащото колело и сигурно понякога това може да пречи поради което изключването му може да е по добрият вариант.
За това че ЕСП намества колата в пътя при поднасяне също го видях, но това когато се шофира разумно. Ако се кара с несъобразена скорост незнам дали ЕСП ще помогне. Това става чрез удряне на спирачка на определено колело с цел влизане в правилната треактория на колата.
Това установих дотук. :th_up



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 36 госта