Източник:
http://drivinggods.blogspot.com/2011/10/blog-post.html?spref=fbГУМИТЕ - Нека започнем с едно от най-важните неща за безопасно придвижване през зимата. Всички сме свидетели как повечето хора чакат да натрупа завидно количество сняг, за да посетят гумаджииниците, за да си купят нови зимни гуми или да сложат закупените през някой от предишните сезони такива. Не ви съветвам да чакате този момент. Напротив - ако вече не сте си харесали гуми или не сте подготвили старите си такива по-добре го направете, за да сте сигурни, че като паднат температурите под 6-7 градуса ще има с какво да обуете колата си. Ето, че споделих и съкровената тайна кога аджеба слагаме зимните гуми

Не когато падне 30см сняг, не когато е -20 или когато затънем някъде в планината с летните гуми, а когато температурите паднат трайно (например за около седмица и прогнозите не очакват затопляне) под 6-7 градуса......
......
И тук стигаме до избора на гуми. Първо и най-важно - никога не карайте лятото със зимни гуми и зимата - с летни; никога не карайте с 2 летни и 2 зимни гуми през зимата; ако сте карали един сезон гумите, които сте си купили, при слагането им на колата за следващия сезон сложете по-хубавите (по-малко износени, с повече грайфер, с по-остри ръбове, по-малко напукани и т.н.) гуми отпред - независимо дали карате кола с предно, задно предаване или с 4х4. Предните гуми ви осигуряват спирането и завиването - т.е. са по-важни за сигурността на вас и заобикалащите ви. Ако на кола със задно предаване например ги сложите отзад, ще тръгвате супер, ама като дойде време за спиране и завиване, нещата няма да се получат толкова добре. И като горе казах "никога" - имах предвид никога... ама наистина никога. Писна ми да виждам коли за по над 100 000лв. с летни гуми през зимата (особено джипове), с различни гуми или със супер износени гуми. Същото се отнася и за ефтините коли. Не си мислете например, че като карате малка кола с "предно" и не ви трябват гуми отзад, щото видиш ли били много стабилни. Или пък като карате джип зимните гуми не са нужни "щото знаеш ли с това 4х4 как драпа". Както казах гумите са и за да спирате и завивате, а особено когато имате тегло над 2 тона физическите закони действат със страхотна сила и рязко ще ви привлекат в режим "извън пътя".
И така, след като сме уточнили горните неща идва време да си изберем модел и размер. Обикновено повечето хора (включително и аз) карат с различни размери зимни и летни гуми. Първо това е удобно, защото имате възможност да ги сложите на различни джанти и да ви стоят готови за новия сезон в гаража и смяната им да ви коства само развиването и завиването на няколко болта. Второ ако карате много по планините в голям сняг по-тесните гуми ви дават по-добър контакт и разчистват по-добре пътя, а от там и дават повече контрол. Широките пък остават над снега и се пързалят много. Плюс на по-малкия цолаж пък е, че страничния борд е по-висок и така страничните натоварвания не веднага се превръщат в пързаляне, а от части се поемат от възможността му да се криви. Когато правите това обаче се придържайте към препоръчаните от производителя размери, за да не предизвикате слабости в поведението на автомобила.
Що се отнася до марката и модела на гумите избора е огромен, наличието на многобройни сравнителни тестове - също. Бих ви посъветвал винаги да си купувате най-скъпите и най-висок клас гуми на реномирани производители, но ако нямате тази възможност се старайте към това макар и малко по-ниско. Често споменатите горе тестове помагат доста в избора, но и могат да ви объркат ако не гледате правилно. Ако търсите гуми то първо трябва да се ориентирате в какви условия ще ги използвате - високо в планината в много сняг, или пък често пътувате от града натам, само в града където няма много сняг или нещо средно. В такъв случай наблегнете на показателите на дадена гума при тези условия и търсете тези, който са най-добри във важната за вас категория. Едва ако ви трябват комплесно добри гуми гледайте крайния резултат от теста.
Ако ще купувате гуми втора употреба гледайте тъй наречения DOT - една елипсовидна щампа на борда на гумата с четири цифри вътре - датата на производство. Първите две цифри са седмицата от годината, а тези след тях са самата година на производство. Така, ще знаете реално на колко години са гумите - гледайте да са възможно най-пресни, като имайте предвид, че и най-качествените гуми губят повечето си качества напълно след 3-4 години, а по-евтините дори и по-бързо. Това се отнася до някъде и за чисто новите гуми. Често можете да попаднете на нови гуми в "промоция" от даден доставчик, просто защото са заредили определено количество от даден модел и не са могли да ги продадат, така гумите са прекарали част от живота си в някой склад и реално няма да можете да ги ползвате пълноценно през целия им жизнен цикъл от 3-4 години. Освен това огледайте внимателно гумите за нарушения на цялостта на гумата, изкривявания, балони, дупки, лепенки и т.н., за да може максимално да се предпазите от дефекти в следствие на скачане по бордюри и дупки направени от стария собственик на гумите.
Съхранявайте вече закупените гуми в проветриво и сухо помещение със стайна температура, в хоризонтално положение без да ги натискате и натоварвате (ако не са на джанти), за да не се деформират. Преди да ги сложите за новия сезон е хубаво да ги балансирате и проверите за дефекти и загуба на налягане, като отново се уверите в правилното такова предписано от производителя.