Нашествието на фалшиви стоки на родния пазар се превръща в приближаващо унищожително цунами, твърдят хора от бранша. Ако не се ограничи вносът им, след 10 години няма да останат българи в страната ни. Така запознатите прогнозират резултата от пътнотранспортните произшествия, причинени от некачествени ремонти и резервни части.
Неравностойната битка между вносителите на оригинални и фалшиви авточасти и аксесоари става без участието на държавата, която неглежира този сериозен проблем. Това не е претенция на един или друг недоволен търговец. Темата е свързана директно с безопасността на движението по пътищата в страната.
Най-фалшифицираните резервни части
Най-оборотните резервни части, които попадат в категорията “фалшифицирани”, са накладки, свещи, маслени и горивни филтри. Най-трудно се дублира цилиндровият блок. “След три години ще видим и автомобил-менте”, хлърля “бомбата” Радослав Костадинов, официален вносител на марка резервни части за автомобили.
Какво се крие зад думата “менте”
Резервна част-менте няма, но има стоки с много ниско качество, твърди дългогодишният търговец. Напоследък неоригиналните части се продават на цената на оригиналните. Много трудно е разграничаването им от пръв поглед. За обикновения клиент е невъзможно, категоричен е събеседникът ми. Рисковете, които крие ремонт с фалшива част, са огромни. Ако, например, монтирате свещи с недоказан произход, автомобилът няма да запали. Най-масовите оригинални свещи би трябвало да издържат пробег от 30 000 км. Ако се доверите на шарнирен болт със съмнително качество, няма гаранция колко километра ще измине колата, преди да се счупи възелът. Възможно е това да се случи след 10-тина километра.
Годишната консумация на запалителни свещи в България е четири милиона броя. 80 процента от този обем се пада на търговията с неоригинални резервни части. “Оригиналната” се харчи на пазара около 2.50 лв бройката. Ментето се предлага за около 1.50 лв. “Напоследък търговците се изхитриха и започнаха да продават и неоригинални резервни части на цената на оригиналните.”
Последици при използване на филтри с ниско качество
Маслото преминава нефилтрирано. Клиентите трябва да знаят, че фалшивият филтър ще унищожи лагерите след около 30 000 изминати километра. Няма такъв качествен продукт с цена от 0.60 лв. или 1 лв. Ако се сметне, че в него е вложен качествен материал, труд, транспорт и други разходи, ще стане ясно, че такава реална стойност е невъзможна, та дори и стоката да е внесена от Китай. Ако някой е имал нещастието да закупи подобен филтър, нашият съвет е да го отвори. Със сигурност това, което види, няма да му хареса. Има случаи, когато маслото изобщо не минава.
Коя е истинската стока
Качествените продукти са предназначени да издържат на натоварването на автомобилите. Дори и в екстрените ситуации на шофиране в България, недопустимо е след поставяне на нов шарнирен болт да се скъса след около 200-300 км пробег. Риск носят болтове, струващи между 2 и 3 лева.
Съществува ли марка на пазара, която да е застрахована от “прекопирване”?
Няма фирма, която да не е застрашена от фалшифициране. Всичко се произвежда - от най-известните до слабопопулярните марки. Все пак за да имат клиентите сигурност трябва да държат да им се издаде касова бележка. Ментетата са толкова добре изработени, че купувач и продавач не биха могли да направят разлики между фалшификат и оригинал с просто око. Ментето вече няма разпознаване. Държавата си затваря очите.
Да отида ли при кварталния майстор?
Ако се доверите на кварталния майстор с гаражния “автосервиз”, бъдете сигурни, че сте си подписали абонамента за повторно скорошно посещение. Там гаранция не очаквайте. При всички случаи обаче, сметката ще доближава стойността на ремонт с оригинални резервни части.
Проблемът
Проблемът тръгва от входа на митницата. Стоки от Китай или Турция трябва да се проверяват, съветва Радослав Костадинов. Неоригиналните резервни части се внасят на много ниска цена и качество, далеч под очакваното. Не разполагат с документ за сертифициране и произход.
Няма контрол
Официалните дистрибутори на оригинални резервни части вдигат безпомощно ръце пред масовото настъпление на ментетата. Търговците на автомобилните стоки вече са изкушени от цените, на които се предлагат фалшификатите. “Дистрибуторът не може да бъде лоялен. Ако цената на една свещ с доказан произход излиза около 1.40 лв. след плащане на всички необходими държавни налози, мита и данъци, същата стока от Китай се калкулира на 0.50 лв. Печалбата е петкратно по-голяма, качество - няма. Със сигурност автомобилът няма да запали, тъй като клиентът не е закупил стока, отговаряща на предназначението си. Тези търговци разчитат на еднократната печалба и многото клиенти. 500 продадени свещи на месец са напълно достатъчни, за да заработи прилична заплата от 750 лв.”, изчислява официалният вносител на оригинални резервни части и добавя: “Тези търговци са лоялни към държавата. Те плащат данъците и митата, но за неоригалните части стойностите са им занижени многократно. Тяхната вина е, че използват неправилно търговската марка. А ние плащаме за тази търговска марка и я защитаваме”, твърди Радослав Костадинов.
Защита на клиента
Клиентът може да се защити единствено след представяне на касов бон от покупката на некачествената стока. Този документ е основанието за приемане и подаване на рекламация. Без него потърпевшият клиент няма да бъде обезщетен от търговеца или официалния вносител на съответната марка резервна част.
Има ли шанс...
Шансът да се ограничи вносът на неоригинални резеврни части е да се повиши контролът на митниците. При влизането на стоката в страната да се описва и марката на продуктите, които да подлежат на сериозни проверки от страна на граничните охранители, подчертава представителят на търговска марка резервни части. Влизането ни в Европейския съюз ще ограничи драстично вноса на неоригинални резервни части. Контролът няма да се осъществява на българска, а на гръцка митница. А това е основание да се надяваме, че южните ни съседи ще си гледат по-добре работата.
Основният фактор за ограничаване на търговията с опасни резервни части остава самият клиент. Събеседникът ми е убеден, че ако всеки от нас върне и изиска полагащото му се обезщетение от търговеца, продал некачествена стока, той няма да посегне към менте отново. Личното съзнание и непримиримостта с преливащите ментета са двигателите за “очистването” на пазара и спасяването на човешкия живот.
http://www.mobile.bg/perl/main.cgi?topm ... nu=1&act=2