Колеги, представям Ви статията "Бонус-малус-мегамалус", посветена на пропуските в законодателството относно Гражданска отговорност. С настоящите си действия не нарушавам ничии авторски права!
Бонус-малус-мегамалус
Бонус за шофьорите с чисто минало, минус за неизрядните водачи и два минуса за тези, които само гледат .
Оригинална статия: http://born-with-wind.blogspot.com/2011/10/blog-post_14.html
С въвеждането електронната полица „Гражданска отговорност” следва и прилагането на системата бонус – малус, осигуряваща финансови отстъпки за водачите на МПС, които не причиняват пътно-транспортни произшествия и по-солени такси за тези шофьори, позволили си своеволия на пътя. Къде и защо тогава мегамалус?
Веднъж за мама и веднъж за леля Августа.
По смисъла на Закон за застраховането (Глава Дванадесета, Раздел I, чл. 77, ал. 1 и чл. 78, ал.1) всички собственици, ползватели, държатели и упълномощените от тях водачи на МПС, регистрирано в страната, се задължават да имат сключат полица „Гражданска отговорност”. Междувременно, Наредбата за регистрация на МПС (Глава първа, чл. 1, ал. 1) пък дели моторните превозни средства на два вида: пуснати в движение ( т.е регистрирани ) и спрени от движение; чл. 9, ал. 1 и чл. 10, ал. 3 задължават водачите да платят съответните такси при регистрация на МПС и за получаване на регистрационни табели; Глава шеста, чл. 38, ал. 1 налага на водачите да заплатят такса при процедура за привеждане на МПС към статут „спряно от движение”. От трета страна Закон за местните данъци и такси (чл. 55, ал. 1) определя начина за изчисляване на данък МПС, който всеки собственик на превозно средство е длъжен да плаща всяка година (като всеки данък). Никъде в тези законови уредби обаче не е предвидена вратичка за специфични случаи, като по този начин система не оставя въздух на някакви си 600 000 собственици на МПС, формиращи около 25% от регистрираните автомобили в България.
Какво е мегамалус? Освен ежегодният задължителен данък, „Гражданска отговорност” се оказва също неотложно плащане, дори и да не използваш МПС-то. Двоен минус за тези, решили за момент да са само зрители. Законът не е предвидил случаи, в които МПС временно да може да се освобождава от задължителната полица, без да се налага водачите да губят цял ден на опашки в районния КАТ и даплащат за спиране от движение. Ако пък извадиш автомобил от движение и в последствие желаеш наново да го регистрираш, отново трябва да се простиш с ден в КАТ и с такси за регистрация и табели. Системата е тромава и обременяваща крайните и потребители – шофьорите.
Риболов с динамит.
И ако до тази година глоби за неподновена „Гражданска отговорност” се налагаха рядко, заради мудната обмяна на информация между застрахователи, Гаранционен фонд и КАТ, то с въвеждането на Електронната застраховка и единната електронна система това ще става бързо. Комисията за финансов надзор очаква КАТ „служебно да глоби” тези 600 000 собственици на незастраховани автомобили. Очакваните приходи от 300 млн. лева (ако всеки собственик получи акт с максимална глоба от 500лв.). В какви канали ще бъдат вложени тези постъпления обаче никой не се е наел да разясни. С глобите се и очаква на теория обхвата на застрахованите автомобили да скочи до задължителните 90%, наложени от ЕС.
Никой обаче не е предвидил, че Х водачи от тези 600 000 просто не могат да платят „Гражданска отговорност” в момента на изтичането и , но искат да задържат регистрираните си автомобили. Няма значение дали автомобилът е с механическа повреда и ползвателят не може да си позволи ремонт веднага. Нито ако колата е блъсната и също чака парче от семейния бюджет за сервиз. Дори случаите, в които шофьорът просто нямат достатъчно капитал, за да си позволи застраховката (или не може да започне разсрочено плащане заради финансова нестабилност) и предпочита да остави возилото в гараж. При все, че цената на ГО ежегодно нараства, като през 2011г. се стигна до психологическия среден праг от 200лв.
Работеща алтернатива.
Единната електронна система предполага сезон на масовите глоби, но именно тя е и инструмента, който може да даде справедливо отношение към водачите. Едно възможно и правилни решение би било чрез законови промени да се въведе уредба, която да уреди специфичните ситуации за временно освобождаване на МПС от застраховка „Гражданска отговорност”.
Решението е полица „Временно извън движение”, освобождаваща собствениците на МПС от „Гражданска отговорност” при изключителни случаи, и задължаваща ги (чрез строг контрол от страна на КАТ и предвидени сурови глоби) да не използват автомобилите си докато не сключат ГО. Друг механизъм за надзор е възможно да са камерите. Нови мобилни устройства така и така ще се купуват с пари от Гаранционен фонд.
Издавана от новата електрона система, новата полица ще отчита пред КАТ броя „замразени” МПС и същевременно няма да дърпа обхвата на „Гражданска отговорност” надолу. Междувременно задължителният данък МПС по силата на Закон за местни данъци и такси остава в сила за всички регистрирани автомобили и де факто собственик на МПС ще плаща за това, което ползва.
Качулка преди дъжд!
Изпитваме обезателна нужда от уредба, която да упражнява стриктен контрол над извършваните дейности и осуетява всички опити за измами, а не само да кърпи пробойни от собствената си неактивност и късогледство. Електронната система изглежда добро начало и ако най-накрая институции като КАТ и Гаранционен фонд започнат да върши адекватно и навременно задълженията си ( не само да слушаме за проекти и акции), хитрините наистина биха секнали. И никой не би се запитал дали с въвеждането си „Временно извън движение” ще се превърне в рай за шарлатани.
Гражданска отговорност и служебното глобяване
- baracuda681
- Мнения: 574
- Регистриран на: Съб 27 дек 2008 0:28
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
И какво става сега? Имаш кола, мотоциклет, мотопед.... решаваш, че зимата не ти е необходим и тряс 500 камъка "награда"...
В страната на абсурдите, тия с парите са най-големите 


-
- Мнения: 682
- Регистриран на: Сря 15 фев 2006 17:20
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Враца
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
Ново име на старата тема, в която най-правдните пишешти тук изразиха мнение ,че е правилно да се сабират тези глоби. Незнам кой прав кой крив ама още сме си "агнешко" и на нас се гледа като такива, а не хора с бите, права и задалжения .Най добре са тия в Индия.. един чаршаф и айде.


- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
lexen91 написа:...Решението е полица „Временно извън движение”, освобождаваща собствениците на МПС от „Гражданска отговорност” при изключителни случаи, и задължаваща ги (чрез строг контрол от страна на КАТ и предвидени сурови глоби) да не използват автомобилите си докато не сключат ГО. Друг механизъм за надзор е възможно да са камерите. Нови мобилни устройства така и така ще се купуват с пари от Гаранционен фонд...
Някой може ли да ми преведе на български какво ще да представлява полица „Временно извън движение”?

- moimoimoi
- Мнения: 2418
- Регистриран на: Сря 21 мар 2007 21:05
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: В голф2 VR6 турбо
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
при бракуване плащаш някакви такси 20-30 лева- за обработка на документите и за превод на банката,да имаш документ за платен данък че май го искаха
- kristianatanasov
- Мнения: 1280
- Регистриран на: Сря 14 мар 2007 20:28
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София][Passat B3,ABS
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
А каде ги правят тея отстъпки за чисто минало....аз досега кадето и да съм правил ГО никой не ме е проверявал за това?
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
тези истории всяка година ги слушам
Даже и редовно ни убеждават, че точно така ще стане
ама май основно им се иска. Ей сега си направих застраховка няма и 1 час, даже не са ме питали дали имам произшествие, а направо са го отбелязали на НЕ, а в сайта им, за да видиш цената трябва да го попълниш.


- icoico
- Мнения: 3795
- Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
- Контакти:
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
kristianatanasov написа:А каде ги правят тея отстъпки за чисто минало....аз досега кадето и да съм правил ГО никой не ме е проверявал за това?
Декларираш чисто минало




Вариант Б:
Декларираш чисто минало









- yoan4o
- магистрален бандит
- Мнения: 4765
- Регистриран на: Чет 21 авг 2008 16:21
- Автомобил: 2018 Arteon R 335 + 2017 e-Up
- Двигател: Много газ и всичко ток
- Местоположение: София
Re: Гражданска отговорност и служебното глобяване
icoico написа:kristianatanasov написа:А каде ги правят тея отстъпки за чисто минало....аз досега кадето и да съм правил ГО никой не ме е проверявал за това?
Декларираш чисто миналоприемат го на юнашко доверие
вземат ти парите
всички участници в далаверата са доволни
![]()
Вариант Б:
Декларираш чисто миналоприемат го на юнашко доверие
вземат ти парите
правиш произшествие
откриват ти миналите грехове(ако имаш)
декларирал си фалшиви данни
застрахователят те поздравява с високо вдигнат ...
пръст
освен теб всички участници в далаверата са доволни
Ето това е истината....

Изпитал съм нещо подобно на свой гръб.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 62 госта