Колеги, преди малко прочетох тази тема: viewtopic.php?f=17&t=216780 В мен се породиха 3 въпроса.
И за накратко цитирам:
"Понижаването на предавка е най - неразбраната и най - неправилно използваната техника в карането на автомобил. А е необходимост за извличането на пълния потенциал от колата ти. Не винаги е лесно – изисква точна последователност на действията за определено време, умение и практика – но когато е усвоено, ще ти помогнеш да караш на ръба.
Каква е истинската причина за понижаване на предавка? Много пилоти си мислят че тя е за да използват двигателя като спирачка. Отново грешно! Двигателя е направен за да увеличава скоростта ти, не да я намалява. Всъщност, при използване на двигателя за да забавиш колата може да ти попречи да работиш със спирачките правилно и да наруши баланса на колата. Състезателните пилоти и добрите шофьори, понижават предавка просто за да бъдат на правилната и в оптималните обороти на двигателя, за да им позволи максимално ускорение при излизане от завой.
Отново, причината за понижаване на предавка не е да намалиш. Не мога да подчертая това достатъчно. За спиране са направени спирачките. Прекалено много пилоти се опитват да използват двигателната компресия да вземе участие при забавянето на колата. Всички техни реални успехи са разбалансиране на колата и намаляване на ефективността на спиране (ако спирачките са точно на ръба да заковат и добавиш двигателна спирачка на задните колела, вероятно ще ги заковеш), повече износване и тормоз на двигателя. Първо спри, тогава понижи предавка."
Така, сега съм аз. Е, не съм състезател или пилот на бегачка, но винаги от както имам книжка (10г), намалявам скоростта на колата с понижаването на предавките. Рядко използвам педала на спирачките. Според статията цитирана по-горе значи шофирам грешно.
Въпрос 1-ви: Така ли е?
Двигателя се износвал по-бързо. Хм...
Въпрос 2-ри: Така ли е?
Пак цитирам: "Най-плавното понижаване на предавка се случва, когато оборотите на двигателя са увеличени чрез „помпане” на педала на газта. Това се нарича “blipping” на педала. Това синхронизира оборотите на двигателя с тези на колелата."
Така, сега съм аз. Спомням си на времето когато имаше 3 марки коли, че шофьорите наистина изфорсирваха двигателя и тогава превключваха на по-малка предавка. Аз го правя без изфорсиране.
Въпрос 3-ти: Правилно ли е?
Моля колегите, които ще ми отговорят в тази тема да имат стаж поне 10г като шофьори. Налагам лека дискриминация за шоф. стаж, но го правя с цел да се поуча не само аз, но и колегите, които ще четат тази тема! Поздрави!
Правилна смяна на предавки?
-
- Мнения: 2312
- Регистриран на: Чет 18 фев 2010 13:45
- Автомобил: Rio UB Corolla E110 GS450H
- Двигател: D4FC 4ZZFE 2GR-FSE
Re: Правилна смяна на предавки?
Това което правя аз е първо леко спирачка,ако има нужда,след това съединител,леко газ,вкарвам по-ниската предавка,при това положение се синхронизират оборотите на мотора със скоростната кутия(това е въпрос на усет кога и как да го направиш относно съответната предавка,скоростта с която се движи колата и оборотите на мотора,ама се прави),съответно движението на колелата,по този начин не натоварвам допълнително съединителя и смяната на предавките се извършва неусетно и колата не забива нос!При излизане от завой излизам с газ! И те така... Въпрос едно-масата от хората карат така-не смятам,че е грешно,самия аз използвам спирачката много повече за спиране отколкото за намаляване на скоростта(тоест убивам скоростта предимно с мотора и ако се наложи помагам лекичко със спирачките,напълно спирам със спирачките след като съм стигнал 1000 оборота на втора да речем,ако не бързам за някъде разбира се!Въпрос две-пълни глупости са това! Въпрос три-личен избор-просто мен ме кефи да не се усеща като сменявам предавките и определено ме радва ефекта! И не забравяй,че в статията дето си чел става въпрос за спортно шофиране,а ти говориш за ежедневно такова,моя отговор е за нормално каране!При спортното каране нещата са съвсем други и колите са съвсем други и спирачките и мотора помага по различен начин (ако се наложи вече там) и така...
- mupk0
- Мнения: 3822
- Регистриран на: Вто 03 фев 2009 11:35
- Автомобил: Mercedes Benz S202
- Двигател: C200 Kompressor
- Местоположение: Стара Загора
- Контакти:
Re: Правилна смяна на предавки?
Това с помпенето на газта първоначално ми беше странно,но после свикнах.За мене е правилно да ползваш "моторната" спирачка при спускане.Примерно аз си закотявам 3та и спускам Шипка без грам газ и спирачка само на обратните завой.Колата ускорява видимо по-бавно.Иначе за рязко спиране цепя спирачката,отпускам я за момент да изфорсирам,за да влезне по-долната предавка добре и пак на нея скачам.Няколко пъти съм спирал така и е по-добре отколкото само спирачка,защото когато си на висока предавка и ниска скорост(обороти под 1500) мотора иска да ускори колата и това забавя допълнително положението.
- stan4o_mc
- Мнения: 1078
- Регистриран на: Нед 18 мар 2007 19:27
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Правилна смяна на предавки?
Не намирам техниката за грешна или неправилна. Да, ако си пилот и спирането е "на ръба"... Ако от олекването на задницата зависи дали ще останеш на пътя...
Двигателя се износвал по-бързо. Единствената система, която се сещам да не работи постоянно при двигателната спирачка е подаващата гориво. Не виждам с какво повече се износва двигателя от моментите на нормална експлоатация. Да, разбира се, използваш мотора, значи се износва, но чак пък да е "повече" и "по-бързо".
Подаването на газ преди понижаване на предавката се използва за изравняване на оборотите м/у ск. кутия и двг. Щадяща техника е и за двете. Ако разликата в оборотите не е голяма (м/у двете предавки), то не смятам, че е проблем, стига да нямаш за цел "30 години пробег без ремонт".
Почти винаги използвам двигателя за спирачка. Почти винаги подавам газ преди да върна зъб.
Общи разсъждения без твърдения за истинност.
Двигателя се износвал по-бързо. Единствената система, която се сещам да не работи постоянно при двигателната спирачка е подаващата гориво. Не виждам с какво повече се износва двигателя от моментите на нормална експлоатация. Да, разбира се, използваш мотора, значи се износва, но чак пък да е "повече" и "по-бързо".
Подаването на газ преди понижаване на предавката се използва за изравняване на оборотите м/у ск. кутия и двг. Щадяща техника е и за двете. Ако разликата в оборотите не е голяма (м/у двете предавки), то не смятам, че е проблем, стига да нямаш за цел "30 години пробег без ремонт".
Почти винаги използвам двигателя за спирачка. Почти винаги подавам газ преди да върна зъб.
Общи разсъждения без твърдения за истинност.
- neon
- Мнения: 1796
- Регистриран на: Вто 04 апр 2006 21:38
- Автомобил: S3
- Двигател: BAM
- Местоположение: София
Re: Правилна смяна на предавки?
Колега-това което е описано в тези техники е съобразено основно с постигането на добро време на обиколка, и изстискване на максимума от колата. В ежедневното каране спирането с двигател е широко използвано и доста практично и удобно. Извършвано по правилния начин може да има само положителни страни, така че прочети пак тези SPEED SECRETS,и ако можеш си купи цялата книга. Започни да тренираш "downshifting". Доста е полезно при бързо каране.
- vaiper 1
- Неграмотен
- Мнения: 1244
- Регистриран на: Нед 03 апр 2011 12:45
- Автомобил: Pasat
- Двигател:
- Местоположение: Сливен
Re: Правилна смяна на предавки?
Много тренировки иска не само теория има школи за спортно каране самообучаването непостига мн добри резултати мисля.Автомобилния спорт е един от наи скапите имаи го впредвид 

- maxpayne
- Мнения: 2808
- Регистриран на: Нед 28 сеп 2008 12:56
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Правилна смяна на предавки?
без да имам 10-те години шофьорски опит - спирането (или чувствителното намаляването на скоростта) с минаване на по-ниска предавка е безумие за мен, освен в няколко много ограничени стиуации, като дълго спускане или лед/сняг. Предполагам е насадено мислене от времето на жигула и москвич. Преди време имаше подобен спор и някой не успя да даде смислено обяснение на тази практика, чух наивни доводи от типа как се предпазвали дисковете и накладките
- ако за някой е проблем да си смени подобни консумативи веднъж на 3 години вместо на 4...
На въпрос 2 - става дума за състезания, не за редови автомобили. Той човекът е дал пример:
Помисли. Ако си на максимални обороти на четвърта и превключиш на трета без да забавиш колата, ще претовариш двигателя. Също така запомни, че понижаването на предавка не е правено за да намалиш скоростта – освен ако не останеш без спирачки.

На въпрос 2 - става дума за състезания, не за редови автомобили. Той човекът е дал пример:
Помисли. Ако си на максимални обороти на четвърта и превключиш на трета без да забавиш колата, ще претовариш двигателя. Също така запомни, че понижаването на предавка не е правено за да намалиш скоростта – освен ако не останеш без спирачки.
-
- Предупреждение за вечен БАН
- Мнения: 2709
- Регистриран на: Сря 18 мар 2009 13:50
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Sofia
Re: Правилна смяна на предавки?
В тази тема колко бисери ще има
Много правилно си караш а мотора няма какво да му се износи като го ползваш за спиране Аз понеже съм карал курса на Газка там освен подаване на междинна газ се натиска и два пъти съединитела за да се мине на по ниска предавка А тези дето не ползват двигатела за спиране искам да ги видя как ще минат стария път за Игуменица само на спирачки

- vaiper 1
- Неграмотен
- Мнения: 1244
- Регистриран на: Нед 03 апр 2011 12:45
- Автомобил: Pasat
- Двигател:
- Местоположение: Сливен
Re: Правилна смяна на предавки?
Ние не караме газки
шега
,аз сашто сам карал газка но голфа не е,има си знаци и закони които позволяват спиране нормално по патя.Ако иска да може да кара сносно требва желание и мн стаж зад в
олана 




-
- Мнения: 20
- Регистриран на: Чет 29 сеп 2011 18:49
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Смолян/София
Re: Правилна смяна на предавки?
Има разлика при превключването на по-ниска предавка посредством вариантите които сте описали. Простото преминаване от висока на ниска предавка кара колата да забива носа при отпускане на съединителя и двигателя вдига оборотите си принудително. Просто при преминаване между предавките двигателя губи оборотите си и се получава доста неприятно чувство (поне за мен). Сега двата по-съществени варианта. Преминаването на по-ниска предавка с междинна газ. Демек подаваме газ между предавките докато съединителя ни е натиснат. Това до някъде изравнява оборотите на двигателя и скоростната кутия, но тук има малка подробност. При натиснат съединител и подаване на газ не могат да се развъртят валовете в скоростната кутия (защото при натиснат съединител връзката между скоростите и двигателя е прекъсната) и ефекта според мен е малко по-добър от обикновеното превключване.
Сега и за третият и най-добър според мен вариант. Двойното амбриране с подаване на газ. Същност логиката е при преминаване през свободна да се подава газ с пуснат съединител, за да се развъртят валовете в скоростите. Така вече имаме цялостно изравняване на оборотите и предавателните числа между агрегата и кутията. Смяната става доста плавна, пък и така колата ме губи от оборотите си и респективно се изстрелва много добре, когато трябва.
По въпроса за спирането на скорост, ползвам го по светофарите само когато съм на много висока предавка, просто преминавам на по-ниска и използвам спирачки. Може би някакъв инстинкт, знам ли. Иначе при спускане на баир винаги го спускам на предавката на която го изкачвам и когато се налага интензивно спиране си помагам със скоростите.
Сега и за третият и най-добър според мен вариант. Двойното амбриране с подаване на газ. Същност логиката е при преминаване през свободна да се подава газ с пуснат съединител, за да се развъртят валовете в скоростите. Така вече имаме цялостно изравняване на оборотите и предавателните числа между агрегата и кутията. Смяната става доста плавна, пък и така колата ме губи от оборотите си и респективно се изстрелва много добре, когато трябва.
По въпроса за спирането на скорост, ползвам го по светофарите само когато съм на много висока предавка, просто преминавам на по-ниска и използвам спирачки. Може би някакъв инстинкт, знам ли. Иначе при спускане на баир винаги го спускам на предавката на която го изкачвам и когато се налага интензивно спиране си помагам със скоростите.

-
- Мнения: 1139
- Регистриран на: Вто 03 юли 2007 23:03
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Нови Искър
Re: Правилна смяна на предавки?
KirilGeorgiev написа:В тази тема колко бисери ще имаМного правилно си караш а мотора няма какво да му се износи като го ползваш за спиране Аз понеже съм карал курса на Газка там освен подаване на междинна газ се натиска и два пъти съединитела за да се мине на по ниска предавка А тези дето не ползват двигатела за спиране искам да ги видя как ще минат стария път за Игуменица само на спирачки
То ако не натиснеш два пъти съединителя и между двете натискания не дадеш газ, другото "газене" е с нулев ефект - за това е междинна газта - между двете натискания на съединителя

- dushanov
- Мнения: 855
- Регистриран на: Съб 19 сеп 2009 12:33
- Автомобил: Seat Toledo 2
- Двигател: AGN
- Местоположение: Стара Загора
Re: Правилна смяна на предавки?
Благодаря Ви за мненията колеги! maxpayne, някога отказвали ли са ти спирачки?
- maxpayne
- Мнения: 2808
- Регистриран на: Нед 28 сеп 2008 12:56
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Правилна смяна на предавки?
dushanov написа:Благодаря Ви за мненията колеги! maxpayne, някога отказвали ли са ти спирачки?
Не, а на теб?
- kris11
- VW експерт
- Мнения: 13545
- Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
- Автомобил: VW Sharan 7M8
- Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
- Местоположение: Варна
- Контакти:
Re: Правилна смяна на предавки?
dushanov написа:Благодаря Ви за мненията колеги! maxpayne, някога отказвали ли са ти спирачки?
На мен да с 155 цата. Пробита мембрана на сервото. Спирачки няма.
- dushanov
- Мнения: 855
- Регистриран на: Съб 19 сеп 2009 12:33
- Автомобил: Seat Toledo 2
- Двигател: AGN
- Местоположение: Стара Загора
Re: Правилна смяна на предавки?
maxpayne, ДА, отказвали са ми. На Пасат В3. Причина няма да споменавам, защото е дълго за обяснение. И така наложи се да спирам със скорост от около 60км/ч до светофара, който беше с червена сигнализация и имаше колона пред мен. Чувството е неуписуемо! Както и да е. Счупих доста добре няколко зъбчета в ск. кутия, но не направих ПТП! Питах те просто така за инфо. Не е с цел заяждане!
И колите преди 20-30г и сегашните - всички са със ДВГ! Нещо по-ново не е измислено (за масовите автомобили). Основния принцип е един и същ. Шофира се пак по същия начин, пак по същите пътища, пак по законите за движение по пътищата.

Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 49 госта