Това а абсолютно нормална политика на всяка една фирма която произвежда автомобили в днешно време. Не съм сигурен за процента, но голяма част (може би 50%) от печалбата на фирмата е от сервизни центрове и продажба на резервни части след гаранцията. Това е особено силно проявено при БМВ например.Конкуренцията е жестока и трябва да се оцелява. Какво се цели?
1. поточна линия "икономи" - целта е да се отнеме пазара на външните фирми предлагащи евтини резервни части (например турските).
2 поточна линия "олтдаймлер" - да се отнеме пазара на външните фирми произвеждащи части за старите модели на фирмата (много сладка и скъпа ниша).
Как се правят тези части "икономи"? Ако не знаете в момента са много актуални фирмите които работят за големи концерни и предлагат сложни компютърни програми които оптимизират детайлите. В какво се заключава подобна оптимизация? Например една планка с 2 отвора може да бъде просто едно стоманизирано парче метал с дебелина 10 мм. Софтуера го оптимизира по начин оребряване и на места планката става тънка 2мм - до 70% икономия на метал, но издържа същото натоварване. Тестват ги на брой усуквания например. При оригиналната част, ще бъде оптимизирана за милион усуквания например, а при "икономи" ще е направена по-слаба и ще издържа на половина по-малко. Това е просто пример как се залага къс живот на всеки един детайл.
Между другото съм чел статии, че Роувър е фалирал именно поради тази причина - не са искали да прилагат подобни методи в производството редуциращи качеството и са загубили печалбата от продажба на резервни части което е било фатално за фирмата.
Във всяка една кола днешно време е заложен определен живот, нещо което преди 20-30 години не е било практика. Вижте само колко пластмаса има във всеки един нов модел, а се знае, че пластмасата има къс живот. Вижте алуминиевите носачи които струват маса пари при смяна. А какво да говорим за смяна на лагер заедно с главина?!

А за масивното оребряване на купето отдолу (НО!) от тънка ламарина вместо 2 здрави дебели греди? А за сложната електроника, която при тези условия живее 5-6 години и после иска подмяна струваща куфар долари?

И да не искаш такава кола след 10 години ще ти струва колкото нова. Какво да кажем за ремонта? Всичко е направено така, че и да искаш няма как да си оправиш сам колата (ако пуснеш гайка при мотора няма как да изпадне, а за да отвиеш гайка ти трябва инструмент номер XXX по VAG) и трябва да посетиш сервиз на марката (айде още долари в концерна).А един "бийтъл" на 40 години се прави с руски лагери от 5 лв и 2 гаечни ключа. За това и старите коли са истински както се казва често, нещо което е напълно вярно. Само направете сравнение между един Шевролет от 1975 и един Спарк.

Живеем във време на безумните икономии и поклон пред всеки $ в джоба.
