Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
joker
Мнения: 5889
Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
Местоположение: Варна

Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот joker » Чет 26 сеп 2013 9:17


Уважаеми,колги ...чета напоследък как някои дават обяснения за механизма на "изкривяването" на спирачните дискове и реших да се поровя из литературата. Намерих ето ТОВА..прочетете го и ще разберете колко много ни лъжат поп сервизите и колко мялко знаят и четат някои самозвани и самоуки майстори,защото с понятието "изкривени дискове" жестоко се злоупотребява.Моля обърнете внимание на разработваенто на дисковете и ососбено на момента с "отпечатъка" от ннакладката върху неразработения диск,който се получава призадържане на спирачката след дълго спиране дпиране!
Приятно и ползотворно четене!
СПИРАЧНИ ДИСКОВЕ
Мит # 1 – Пулсациите и вибрациите при спиране се причинява от дискове, които са изкривени от прегряване.

Терминът "крив диск" е в обща употреба от всички шофьори в продължение на десетилетия. Когато водачът отчита вибрации и пулсации при рязко спиране, неопитните шофьори, след проверка на ходовата част, често отдават на вибрациите на "изкривени дискове". Следва измерване дебелината на диска на различни места и намирайки значително отклонение диагнозата “крив диск“ се бетонира.

Обикновено, дисковете се престъргват или направо сменят (като се обявяват за калпави), за да се реши този проблем и също толкова обикновено, след сравнително кратък период от време, вибрациите се връщат. Кривината на дисковете е довела до факта, че значителен брой нови автомобили са изкупени обратно от дилърите бидейки в гаранция. Това се случва в продължение на десетилетия - и като повечето неща, които са с бетонирани диагнози са грешни!

Ако предположим че , че фланеца на главината и колелото са в добро състояние и че болтовете са в добро състояние, инсталирани са правилно и в правилния ред, за повече от 40 години професионалени състезания, включително с Shelby / Ford GT - едина от най-интензивните програми за развитие на спирачките в историята, никога не съм виждал нито една изкривена дискова спирачка.

Аз съм виждал много напукани дискове, дискове които са се превърнати в плитки конуси, и несметен брой дискове с материал депозиран от накладките неравномерно върху диска - понякога се вижда лесно но по-често не.

В действителност всеки случай на "крив диск", който съм изследвал, дали на състезателна кола или на нормална кола на улицата, винаги се оказва случай с неправилно нанесен материал от накладката по повърхността на диска. Резултатите от това неравномерно отлагане са варираща дебелина на диска , поради зацапване, което се появява при високи температури.

За да разберете това, което се случва тук, ние накратко ще проучим работата на спирачната сила в системата на дискова спирачка.

ПРИРОДАТА НА СПИРАЧНОТО ТРИЕНЕ

Триенето е процес, който преобразува динамична енергия в топлина. Точно както съществуват два вида триене между гумите и повърхността на пътя (механично захващане на неравностите на пътната настилка от еластична гума и преходното молекулно сцепление между гумата и пътя, в който гума се прехвърля към повърхността на пътя), това са два много различни вида спирачно триене - абразивно триене и прилепващо триене. Абразивното триене включва отчупване на кристалните решетки на материала на накладката и чугуна на диска. Разчупването на тези материали генерира топлина на триене. В абразивното триене, връзките между кристали на накладката (и в по-малка степен на дискът) се разкъсват окончателно. Твърдия материал отнася по-меката накладка (да се надяваме че диска ще отнесе накладката ). Накладката, която функционира главно чрез триене, има висока степен на износване и е склонна да не работи при високи температури. Когато накладките преминат ефективната температурна граница, те прехвърлият материал върху диска в произволно и неравномерно количество. Това е момента в който на диска се натрупва метериал, който води до вибрации и когато бъде премерен диска дава отклонения в толеранса.

С прилепващото триене, част от материала на накладката се наслоява между накладката и диска и образува много тънък, равномерен слой на материал на повърхността на диска. Тъй като триещите се повърхности на диска, както и накладката се състоят основно от един и същ материал, материала на накладката вече може да преминава свободно в двете посоки и непрекъснато да се реформира по повърхностите. В действителност, с прилепващото триенето между накладка и диск, връзките между материала и депозитите по диска са преходни по характер - те непрекъснато се разграждат и някои от тях са непрекъснато реформиране.

Няма такова нещо като чисто абразивни или чисто прилепващо триене при спиране. С многото съвременни формули материалът на накладката трябва да бъде достатъчно абразивен, за да поддържа повърхността на диска гладка и чиста. Той трябва да може да премине на , слой на диска постоянно и да се обновява и да се държи еднакво – отново и отново, докато температурата на накладката не е била превишена или ако диска и накладката не са напаснати добр и правилно. В последния случай, ако не е нанесен равномерен слой материал върху диска това ще доведе до неконтролираното прехвърлянето на материала при високи температури. Органичните и полу-метални накладки от миналото са по-абразивни и по малко прилепчиви и са силно температурно ограничени.При сегашното поколение се използва "метализиран въглероден" тези накладки използват предимно прилепваща технология,те са стабилни про доста висока работна температура . За съжаление, няма безплатен обяд и ултра високо температурните състезателни накладки са неефективни при ниските температури , и обикновенно не стават за улично ползване..

Независимо от състава на накладката , ако диска и не са разработени добре ще възникне неравномерен пренос на материал между тях - в резултат на което ще се формират неравни депозити и вибрации/тресене при спиране. По същия начин, дори ако спирачките са добре разработени, когато те са много горещи или след една дълго спиране от висока скорост, ако задържите спирачката натисната ще се получи отпечатък от накладката, което пак може да доведе до неравномерно спиране.

По някога става и по лошо. Чугуна е сплав от желязо и силиций в разтвор, примесени с частици въглерод. При високи температури, в кристалната решетка започват да се формират включвания на карбиди . В случай че спирачния диск не е напаснат добре и по повърхността му има неравномерни нанасяния на материал от накладката, там темпертурата се повишава още повече, на всеки оборот, тази област контактува с накладката покачвайки температурата в този участък до към 650 градуса, което пък води до тоталната щета на диска. При тази температура се формира железен карбид в чугуна, което е съединение много твърдо и с много слаби термични свойства. Мта внимавайте

ПРЕВЕНЦИЯ – винаги е по добра от лечението!!!

Има само един начин да се предотврати този вид проблем - правилно разработване на диск и накладка и ползване на правилните за вашия автомобил и стил на шофиране. По отношение на накладките, свързващите смоли трябва да бъдат изгорени на сравнително бавно, за да се избегне прегарянето и неравномерните депозити по диска.

Процедурата е следната - няколко спирания с увеличаваща се сила и с кратък период на охлаждане между тях. След последното спиране, системата трябва да се остави да изстине до температурата на околната среда. Обикновено е серия от десет все по-силни спирания от сто до пет километра в час с нормално ускорение между тях. По време на тези спирания не спирайте никога напълно така че добре планирайте къде и когато ще направите тази процедура. Направите тази процедура с внимание и загриженост за себе си и за безопасността на другите. Ако спрете напълно преди процеса да е завършил, има възможност за нееднакъв трансфер на материал или отпечатване, а резултата ще бъде това, което точно се опитваме да избегне. Играта свършва.
В отношение на силата на спиране, ABS-а се активира при натоварване 0,9 G и по-нагоре, в зависимост от превозното средство. Искаме да спрем в размер около 0.7
до 0,9 G. Това е забавянето което искаме да постигнем - процент да заключите ABS .Накладките трябва да започнат да миришат на 5-тото до 7-мото спиране и миризмата трябва да намалее преди последното спиране. Прашна сива зона ще може да бъде видяна на ръба на накладката който контактува с диска. Когато сивата зона по ръбовете на накладките са около 3мм, накладката е готова.


За щастие процедурата е добра и за дисковете и ще облекчи всички остатъчни термични напрежения, останали от процеса на леене (всички дискове трябва да бъдат с освободен термичен стрес като един от последните производствени процеси) и ще прехвърли гладък слой на материал върху диска . Част от идеята е да се избегне продължителен контакт между накладката и диска.




StrEagle
Мнения: 792
Регистриран на: Вто 19 юли 2011 13:11
Автомобил: Polo 6C
Двигател: DAJA
Местоположение: София

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот StrEagle » Чет 26 сеп 2013 18:26


Аз мислех, че ABS-а се активира, когато датчиците му регистрират че се случва приплъзване на гумата? :gruebel


Потребителски аватар
kris11
VW експерт
VW експерт
Мнения: 13448
Регистриран на: Нед 06 фев 2005 23:04
Автомобил: VW Sharan 7M8
Двигател: ADY_DBU_LPG LANDIRENZO OMEGAS
Местоположение: Варна
Контакти:

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот kris11 » Чет 26 сеп 2013 18:55


абе влез в 1 язовир с нагрети от екстремално спиране дискове и да те питам после дали не са се изкривили :Mr Green Fun .
Не слушай майсторите стругари - никой не може да центрова идеално диска за биене.Масово хващат по големия диаметър на цилиндъра за закрепване с болтовете. Трбява по отвоира, но той е с малка дебелиана./където е главината.Или тр. да си направи дорник пом топзи диааметър и фланец с отвори за крепежните болтове и със стегнати болтове да се прави вятър. Отделно дето струговете са от предния век и мн амортизирани


Потребителски аватар
К.Одаджийски
VW експерт
VW експерт
Мнения: 11927
Регистриран на: Пон 11 сеп 2006 20:11
Автомобил: Saab 9-3 SS ARC+ VW Passat 35i
Двигател: B207L + PF 1989
Местоположение: София / Берковица

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот К.Одаджийски » Чет 26 сеп 2013 21:13


Хм, интересно четиво, аз смених 50-60 спирачни дискове ако не и повече заради вибрация при спиране и диагноза криви дискове, два комплекта бяха нови дискове.
В крайна сметка се оказа разбит вътрешен накрайник на рейката и от него. Полажителното в цялата ситуация е че се оказах с чисто нови дискове, накладки, нова спирачна течност и ревизирани спирачни апарати от Г60 на 280 мм вместо старите 256мм и се видях в спирачки, че с тоя пасат със спирачки на голф двойка голяма мъка беше спирането


Потребителски аватар
icoico
Мнения: 3795
Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София/Stuttgart
Контакти:

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот icoico » Чет 26 сеп 2013 21:42


Хайде да уточним, че авторът на статията Карол Смит, лека му пръст(починал е преди 10 години) се е състезавал за Шелби по време, по което повечето форумни членове включително и аз не сме били планирани още :smile и едва ли в кариерата си се е сблъсквал с турски дискове за 50 лева чифта...

П.С. Освен това, както е писано и по- нагоре, дисковете обикновено се скапват от неправилно охлаждане, не от прегряване :mhihi

П.С. 2 ...обаче гугъл преводачът кърти:
...Чугуна е сплав от желязо и силиций в разтвор, примесени с частици въглерод... :horror


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот bobocamaro » Чет 26 сеп 2013 22:49



Дам..и различната дебелина на нанослоя, от пренеслата се накладка, е +/- 35 стотни, което са 3.5 десети. Глупости.


Потребителски аватар
joker
Мнения: 5889
Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
Местоположение: Варна

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот joker » Пет 27 сеп 2013 7:54


Вместо да търсите кусури на превода и да правите ненужни сравнения обърнете внимание на следните моменти;
1.Продължителното притискане на накладките към диска(например на светофар) след бързо спиране оставя "отпечатък) върху диска,който по-късно става място на натрупване на материал от накладката.
2.Неправилната разработка на нови дискове най-често е виновна за биенето при спиране.
3.Дискът не се криви а променя дебелината си от неравномерниото наслояване на материала от накладката.С времето този материал става неделима част от него и се получава "крив" диск.
4.Всъщност "менте" дисковете не се кривят,а просто некачествения метал позволява неравномерното натрупване на материал от накладката,
Пример:Дисковете Zimmermann са боядисани нацяло с "боя" вероятно за да се осигури онзи първоначален равномерен слой.
Заключение:Умният човек никога не пренебрегва съветите на глупавите....Е...това си е моя мисъл.


Потребителски аватар
Vlad777
King of the Road
King of the Road
Мнения: 19713
Регистриран на: Вто 08 юни 2004 16:34
Автомобил: Passat B8 BiTDI 4m CUAA
Двигател: MK2 RP+PG+PB Jetta Coupe+T-Roc
Местоположение: София
Контакти:

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот Vlad777 » Пет 27 сеп 2013 8:45


Аз си сложих дискове и накладки на Textar и те също бяха боядисани целите. Според мен ако се слагат дискове и накладки от един производител, подобни проблеми не се получават, защото са изчислени да работят заедно.


Потребителски аватар
joro_kem
VW експерт
VW експерт
Мнения: 3931
Регистриран на: Пет 03 юни 2005 7:11
Автомобил: Octavia I Tour Octavia III FL
Двигател: AXR DFFA
Местоположение: Пловдив

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот joro_kem » Пет 27 сеп 2013 9:37


Преди 12 хиляди км. сложих нови предни дискове + накладки TRW (200 кинта за части + 40 за монтаж в приятелски сервиз на приятелски цени). С оригиналните дискове изкарах 109 хл. км с едно пристъргване на около 50 хиляди км и два комплекта накладки. Всичко с новите дискове беше ок, докато един шофьор-идиот с камион ме засече на магистралата при скорост около 140 км/ч и се наложи да намаля наистина рязко до неговата скорост (около 80 км/ч.). Оттогава пак тресат при спиране (независимо плавно или не спирам, подобрява се едва при загряти дискове). Та, с две думи - не знам точния термин и процес на формиране на това тресене, но правилното "разработване" на нови накладки и дискове не е фактор, влияещ дългосрочно върху правилното износване на накладки и дискове. С окачването на колата всичко е ок, но проблемът го има масово при Октавия 1, независимо за какви дискове и накладки става въпрос и логично обяснение досега поне аз не съм чул или прочел.


myrshavija
Мнения: 5553
Регистриран на: Вто 05 апр 2005 6:45
Автомобил:
Двигател:

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот myrshavija » Пет 27 сеп 2013 9:47


joker написа:Вместо да търсите кусури на превода и да правите ненужни сравнения обърнете внимание на следните моменти;
1.Продължителното притискане на накладките към диска(например на светофар) след бързо спиране оставя "отпечатък) върху диска,който по-късно става място на натрупване на материал от накладката.
...
Има ли начин да се избегне това? Особено в Щатите, където ръчните кутии са по-скоро изключение, как се справят с това "държане" на спирачките на светофар?


Потребителски аватар
bobocamaro
R.I.P
Мнения: 7510
Регистриран на: Вто 01 юли 2008 16:21
Автомобил: Golf 3 GTI
Двигател: 2E
Местоположение: София

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот bobocamaro » Пет 27 сеп 2013 10:49


joker написа:3.Дискът не се криви а променя дебелината си от неравномерниото наслояване на материала от накладката..

Тоест диска, износвайки се, става по-дебел от наслояване тук там - един абсурд.
Втория: при толкова тлъст, отложен слой "феродо" върху диска, толкова, че да го покриви, нито един сензор за износена накладка няма да сработи.
"Феродото" е ел. непроводимо.
joker, аз съм глупав и ще ти домъкна от 9 кладенеца вода, че тази теория не работи.


Потребителски аватар
icoico
Мнения: 3795
Регистриран на: Пет 04 май 2007 18:50
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София/Stuttgart
Контакти:

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот icoico » Пет 27 сеп 2013 11:45


myrshavija написа:...Има ли начин да се избегне това? Особено в Щатите, където ръчните кутии са по-скоро изключение, как се справят с това "държане" на спирачките на светофар?


В Щатите,( където хората маат по двеста-триста километра до работа предимно с автоматици, които по дефолт при паркиране блокират спирачките, искаш или не), теорията на мистър Смит за залепване на накладките може и да има някакво основание. На мен поне ми се е случвало след 1000 км. трип в жегите на следващия ден на Мерцедес 124 автоматик да отлепваме четирите диска от накладките с чук :mhihi и след това се наложи да се полират. Обаче по повод наслагването на материал от накладката по диска бих запитал как тогава се износват дисковете изобщо? :c020


Потребителски аватар
joker
Мнения: 5889
Регистриран на: Вто 21 ное 2006 10:38
Автомобил: Golf 3 Variant _Golf4 Variant
Двигател: 1800 ABS _1900 TDI AHF
Местоположение: Варна

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот joker » Пет 27 сеп 2013 12:41


bobocamaro написа:
joker написа:3.Дискът не се криви а променя дебелината си от неравномерниото наслояване на материала от накладката..

Тоест диска, износвайки се, става по-дебел от наслояване тук там - един абсурд.
Втория: при толкова тлъст, отложен слой "феродо" върху диска, толкова, че да го покриви, нито един сензор за износена накладка няма да сработи.
"Феродото" е ел. непроводимо.
joker, аз съм глупав и ще ти домъкна от 9 кладенеца вода, че тази теория не работи.

Въобще не е абсурда защото петната от накладките и разликите в дебелината там ги имаше на дисковете на бензиновия ми Голф!Смених дисковете заради силното тресене,което се появи едва след 8 г експлоатация.....Наслояването е смес от материал от накладката и метал от диска(чети внимателно!)...електропроводимостта е много вероятна...и съвсем не е "тлъсто"...така,че и за сензора не си прав.Добре е да носиш вода... ама да не е мътна!


Потребителски аватар
Gal
Мнения: 1462
Регистриран на: Пет 04 яну 2008 12:37
Автомобил: МК7
Двигател: DCYA 2018
Местоположение: София

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот Gal » Пет 27 сеп 2013 15:20


Като сменях задни накладки на японската кочина забелязах, че задните дискове са ми супер лъскави, без никакви отлагания, даже вкопани. Външните ръбчета покрай вкопаното бяха корозирали и се ронеха, т.е. с малко усилия и леко запилване станаха чисто нови. Освен накладките да са ми били по-твърди от дисковете? :mhihi Не ми тресе с новите накладки, не ми тресеше и със старите. На дъртата ми немска кочина сменях 2 пъти дискове за 200к км, едните си бяха австрийските, с които си дойде, другите "български", щото "били криви". Накрая си купих Brembo, и докато беше в движение не бяха "криви". Накладки сменях няколко пъти, въпреки, че си имаха феродо, слагала съм читави, или поне за такива съм ги купувала, в язовири не съм скачала, окачването беше перфектно, принципно спирам "на скорост". Какви са изводите? На кривите дискове космоса им пречи?


ZanderBG
Мнения: 129
Регистриран на: Пет 17 дек 2010 14:14
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Митът за 'кривите' дискове!!!!!

Мнениеот ZanderBG » Пет 27 сеп 2013 15:34


Това "налепване" на "феродо" върху дисковете дали пък нямаше да се вижда с просто око, ако го има :Mr Green Fun ???
При влажно време всяка нощ дисковете ръждясват и сутрин на 2-то спиране от 20 до 0кмч се почистват и "светят" като да са от платина... Къде е налепа от накладките???



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 67 госта