Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
BeNjI14
Мнения: 115
Регистриран на: Пет 28 авг 2020 11:19
Автомобил: Vw Polo mk4 Facelift
Двигател: AWY BMD 2006

Re: Автокъща КЕНТАВЪР.....София

Мнениеот BeNjI14 » Чет 30 сеп 2021 20:58


Зимата задно по добре от предно............да ако имаш някои да те тегли става задното е пълен боклук за сняг и кал само за дрифт.




Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2213
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Мнениеот Каспър » Чет 30 сеп 2021 21:04


group® написа:
Каспър написа:.. Normal или Tour тягата е разпределена 90% отпред и 10% отзад, тоест няма изключен заден мост никога. При ускорение, до 90% от тягата се прехвърля отзад.

Това не е реално така, а е маркетинг.
В нормал не отиват повече от 5%, даже на места се говори за 2-3% (имаше едни формули за смятане). При спорт малко повече. А повече от 50-50 е невъзможно физически да стане.
Маркетинговия трик е, че се говори за самия халдекс - вход и изход, а не за преден-заден мост. Има разлика. Голяма...

Склонен съм да ти вярвам, защото знам че имаш сериозни познания за 4х4 системите :th_up
Това което написах аз е на базата на някакъв клип който гледах в youtube за начина на работа на 4х4 системата при Insignia A. Няма иначе как да го измеря, а и не мога да усетя колко точно процента са прехвърлени към задния мост.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Мнениеот cecoa1 » Чет 30 сеп 2021 23:07


Ако скъсаш предна полуоска/каре, колата ще се движи на задно при Халдекс. Т.е. ще предава почти 100% към задния мост. НО! Ако искаш да предадеш в такава ситуация, максималния въртящ момент, то при достигане на определена стойност съединителя в Халдекс ще пробоксува (при примерно 90% от максималния момент, според горния пример), и това ще лимитира предавания момент. Е, това на теория, защото в общия случай преди това да се случи, ще пробоксуват колелата(гумите) на задния мост.
Трябва да се има предвид също, че при ускорение на автомобила(в случая напред), се получава и преразпределение на сцепното тегло върху мостовете - предния олеква, докато задния се натоварва допълнително. Т.е. моментът, при който задния мост би почнал да буксува се увеличава, докато при предния намалява. Затова е и нормално в такива условия, в зависимост от интензивността на ускорението, респективно подавания момент(подаваната газ), да се подава команда за зацепване на съединителя към задния мост до максималните предвидени стойности. Съвсем образно казано(за да стане ясно), ако при максимално интензивно ускоряване, предния мост на возилото се вдигне във въздуха, то задвижването би останало само на задните колела. В този момент съединителя в Халдекс трябва да може да предаде поне толкова голям момент, колкото да е достатъчен да задвижи задните колела поне до границата им на сцепление с пътя(отчитайки и повишеното сцепно тегло от преразпределението му при ускорение). Ясно е, че при вдигнати предни колела в резултат на ускорение, цялото тегло на превозното средство би се прехвърлило на задния мост, съответно би било добре Халдекса да може да предаде 100% от максималния момент. Но е ясно също, че при колите не се вдига предния мост чак във въздуха при ускорение, така че и 90% биха били повече от достатъчни.

Това, че когато двата моста са твърдо свързани, момента между тях се разпределя винаги 50 на 50, е просто една широко разпространена заблуда. Това обаче е вярно за симетричните диференциали, в което също широката публика, меко казано не вярва. :mrgreen
Въртящ момент не означава задължително въртеливо движение, а големината му зависи от силите, които го създават, не от "оборотите"(които всъщност се наричат ъглова скорост). :a045

Торсен може само до някъде да осигури известно самоблокиране, което да удовлетвори гореописаните нужди. Не случайно в по-късните поколения към него се добавят и разни електромагнитни съединители, които да го управляват по-прецизно. В по-старите тази функция се изпълнява в някаква степен от спирачките на колелата, но новите, както и Халдекс(и други подобни), могат да действат проактивно, т.е. предварително взимат мерки за оптимално предаване на момента.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9875
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Мнениеот group® » Пет 01 окт 2021 0:10


cecoa1 написа:Ако скъсаш предна полуоска/каре, колата ще се движи на задно при Халдекс.

Ако скъсаш предна лява полуоска, аз залагам, че ще си останеш на място. :icon_lol

Аз казвам, че въпросната тяга, за която колегата говори, не може да бъде повече от 50% до халдекса.
Теоритична ситуация с единствено заден мост със сцепление, а преден без, не означава 100% или 90% тяга към него. А, че е останал единствения със сцепление.
Ъгловият привод, наричан грешно раздатка, не може да прати повече от 50% към кардана. А какво ще се случи после в халдекса, само може да намали.

И в реалния живот, когато кажат маркетолозите, че халдекса предава 10% направо и по магистрала, значи, че от тези 50%, 10% достигат реално до задния мост.
Когато той прехвърля 90% - значи 90% от 50те тяга.
Затова и халдекса издиша на определени конфигурации при тестове с онези популярните валци.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Мнениеот cecoa1 » Пет 01 окт 2021 10:39


Не залагай, имаше тема точно с подобен случай, верно, по-старо поколение Халдекс, май беше на Бора или Голф 4. Човека беше разбрал за проблема, когато се оказало, че колата тръгва по наклон, ако я оставиш изгасена на скорост.

А за другите неща, означават точно това, което аз съм написал, и много грешиш за разпределението на момента(както и широката публика, която не е изучавала по-сериозно раздела "Механика" от Физиката). При твърдо свързани преден и заден мост(примерно джип с парт-тайм раздатка, или напълно зацепил Халдекс), момента който получава всеки от мостовете, зависи от сцеплението му с пътя. Не бъркай момент с обороти. Оборотите са еднакви, но момента е еднакъв само при еднакво сцепление на двата моста. Затова и написах, че има широко разпространени заблуди по тези въпроси, и болшинството народ не ги осмислят правилно. Просто трябва малко замисляне, дори със съвсем елементарен пример.
Ако на един джип с парт-тайм, демек твърдо включен преден мост, единия мост е във въздуха, то той получава момент колкото да се задвижва, т.е. да преодолява триене в лагери и зъбни колела в него. Докато другия мост получава останалите примерно 99% от момента. Който не вярва, може да се постави на мястото на раздатката(примерно да откачи преден и заден кардан), и да се опита да завърти на ръка първо единия, после другия мост :wink Тоя във въздуха ще успее лесно, но за другия е съмнително дали въобще ще му стигне силата. Същото се получава и при разлика в сцеплението на двата моста, просто в различни съответстващи пропорции.


Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2213
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Необходимо ли е 4х4 в ежедневното ползване на автомобила?

Мнениеот Каспър » Пет 01 окт 2021 17:49


https://youtu.be/D1K4VWC3VnY
Това е въпросния клип от който споменах по-горната информация за Опела. Интересен е и обяснява от какво се състой 4х4 системата и как точно работи. Дали е маркетингов нямам идея.
Ако някой го мързи да го изгледа целия, след 11-тата минута може да се види как се преразпределя тягата в различните ситуации на сух и мокър път, при завиване, ускорение и спиране.
Според клипа 90% тяга към задния мост се прехвърлят при ускорение на 1-ва предавка на сух път. Когато предните са върху хлъзгава настилка и боксуват, до 95% тяга отиват отзад. При движение с постоянна скорост съотношението е 90:10. При изпреварване от 90:10 се променя на 55:45 преден към заден мост. Интересно е също преразпределението при спиране на суха и мокра настилка, съответно със и без ABS.
Много от нещата в клипа се припокриват точно с това което казва Цецо за олекването и натоварването на мостовете при ускорение и боксуване вследствие от загуба на сцепление.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Google [Bot] и 170 госта