Както сами се досещаме, автопроизводителите се стремят да намалят вредните емисии, а не разходите за поддръжка на автомобилите и печалбите си
Имаме тема за
смяна на масло и ф-р на Haldex генерация 1. Актуалната цена за масло и филтър е 141 лв. Това се сменя на 60 000 км. На 30 000 се сменя само масло. Т.е. за 60000 ще смениш 2 пъти масло и 1 филтър за общо 200 лв. (Ако си го сменяш сам трябва и ключ за смяна на филтъра за 20-30 лв.). Това прави по около 33 стотинки на 100 км пробег, което за мен не е голямо перо.
При съвременния Haldex, който имам на Passat B8, смяната на маслото, заедно с прочистване на цедката е 240 лв в сервиз. Ако не се чисти цедката е по-евтино. VW препоръчват на 60 000, но е хубаво да се прави на 30 000. Това прави по около 80 стотинки на 100 км разход или 160 лв на година при 20 000 км годишно. На фона на цената на колата, застраховки, обезценка и др. разходи по нея това е нищожен процент (Около 1-1.5% от общия разход за притежание и употреба на колата на годишна база).
В тази връзка, от чисто финансова гледна точка по време на експлоатацията, не виждам причина да си купя кола с един мост, вместо с 2. За мен ползите са много повече от съпътстващите разходи.
Проблемът е, че на пазарът на употребявани автомобили изборът не е толкова голям, а и първоначалната цена на придобиване е по-висока при колите с 4x4. За някои хора този фактор е решаващ.