Затова реших да я оформя с насоченост към хора, които знаят много малко или нищо по въпроса. За хора с повече познания може да е скучно, но ще се радвам ако подходят критично към информацията и нанесат корекции.
Първо и важно уточнение - в тази тема няма да говорим за Syncro, 4Motion, AWD, 4x4, 4WD, etc., понеже това са основно търговски названия и често зад едно име стоят повече от една система. Ще направя някаква моя систематизация на информацията с оглед лесното разбиране.
Първоначално ще обособим най-общо два вида системи - перманентни и парт тайм (part time):
- Перманентни - най-общо казано това са системи, при които от шофьора не се иска почти нищо. Предвидени за ежедневно ползване - лесно и удобно. Тук между предната и задната ос има 'нещо', което решава какво и кога да прехвърля задвижваща сила между мостовете. Това е необходимо, защото при завой скоростта на двата моста е различна. Тези 'неща' могат да са механични самоблокиращи се диференциали (примерно Торсен/Torsen - едно уточнение, че той може да бъде и с принудително блокиране, но това е малко по-специфично). Могат да са някаква система за съединяване на предния и задния мост при приплъзване/превъртане (он деманд/on demand) на задвижващия мост (тук попада добре познатия ни Халдекс/Haldex с всичките си разновидности и всички подобни съединителни системи - електромагнитни съединители, вискомуфи, многодискови съединители, etc.).
Основни различия при перманентните системи са каква част от въртящия момент се предава между двете оси/съотношение. Дали е 50/50, 95/5, 40/60, дори 100/0, ... (преден/заден мост). Друго различно е времето за предаване. Както при всичко друго, така и тук всяко нещо си има плюсове и минуси. Примерно при механичен диференциал разполагате с два задвижени моста и съответно много по-предвидимо и контролирано управление на автомобила. Недостатък е повишената консумация на гориво. Новите поколения Халдекс са с изключителна бърза реакция при превъртане и съответно се намесват активно и при взимане на завои и т.н., а не само при буксуване на сняг и лед. Същевременно осигуряват значително намаляване на разхода спрямо съотношение от 50/50, примерно. Това е една от основните причини Торсен да се заменя с Халдекс при новите коли. Отделно самия Торсен диференциал е значително по-скъп за вграждане.
Тук трябва да споменем, че някои съединителни системи предлагат блокиране в съотношение 50/50 и пълно изключване.
- Part time - тук шофьорът решава всичко. Нормално тази система се използва при джипове, пикапи (по тежка оффроуд техника). Нормално колата е на задно и при нужда ръчно се блокира твърд междинен диференциал. Съотношението е твърдо 50/50 и при завой на сухо колата се тресе и подскача, защото не може да се компенсира разликата във въртенето на двата моста - сигурен знак, че нещо ще се счупи. Тук няма какво да обсъждаме, защото е предмет на дискусия в съответния форум и за фенове на офроуда. В тази тема основно се интересуваме от ежедневната употреба на 4х4.
Няколко общи приказки:
- често срещано мнение е, че 4х4 изисква особена поддръжка и увеличава разхода. Както казахме по-горе, това може да е така, но може и да не е. Почти всички модерни системи се характеризират с минимално увеличение на разхода спрямо същия автомобил без 4х4 (основно се дължи на добавено тегло). Поддръжката в повечето случаи е от никаква до минимална (смяна на масло, виско течност, др.). Проблемите са рядкост и често са свързани с незнание и не познаване на системата. При парт таймерите нещата са малко по-различни, но там е свързано и с начина им на употреба.
- 4х4 е една от най-важните, но и най-скъпите екстри - независимо дали става дума за нов или употребяван автомобил, разлика в цената има. Особено когато машината и системата са добри. Важността идва от факта, че 4х4 не се използва само на сняг и лед. Вече споменахме, че бързата реакция на новите системи дават голямо преимущество и в завои. Ще добавим и мокро време, аквапланинг. Във всяка една ситуация, когато е възможно поднасяне. Бързата реакция в комбинация с модерните стабилизиращи системи намалява значително възможността за загуба на управление.
- за горните думи свидетелства постоянно повишаващия се брой произвеждани и продадени коли 4х4 и развитието на SUV класа.
- лично мнение - всички системи от перманентен тип са добри! Много рядко има проблемни модели и то в определена генерация. Все пак е хубаво да се информираме преди покупка, каква точно е системата и с какво е характерна. Понеже марките и моделите са адски много и за да е по-сложно - един модел ползва различни системи в различни години, затова няма да навлизам в конкретика (ще стане безкрайно). Ще спомена само, че при VAG групата всичко е добро

Все пак темата я има за да се пита и разисква. Надявам се да се развие в полезна такава.
- някои интересни факти:
- Торсен е марка. Американска (в последствие купена от Тойота). Произвеждат всякакви диференциали - предни, междинни, задни. Имат огромно разнообразие и могат да се видят техни продукти в много различни марки - VAG, Тойота, Субару, Алфа Ромео, Бентли, Форд, etc. - https://torsen.com/ и https://jtekt-na.com/
- Халдекс съшо. Шведска. Използват се при VAG, Форд, Волво, Сааб, Бугати Chiron, etc. - https://www.borgwarner.com/company/history
Темата няма за цел да хвали и прехвалва явлението 4х4, а да информира и помага при избор на кола. Естествено има хора, които не считат това за нужна екстра и за тях не си заслужава допълнителното оскъпяване. Всичко опира до предназначение на колата и начин на ползване. Тоест няма нужда от излишни спорове дали/или.

п.с. Моля да ме извините, но не ми се отдава да събирам и поднасям информация по особено добър начин. Нямам и много време за редакции. Разчитам на коментари, въпроси и дискусии да развият темата и да покажат неяснотите в моите писания
