Здравейте колеги,
Пътувайки днес срещнах доста от посочените в заглавието МПС-та.
То не бяха стандартни трактори,нови,стари,пъплещи с 12км/ч,някакви сеялки и всякакви такива "изчадия".
Определено имаше предпоставки за ПТП,не дай Боже!
Кой и как трябва да следи за тези простотии,какви са наказанията.
Загледах няколко такива,знак за ГТП имаха няколко,но винетен стикер не забелязах никъде.
Дайте и Вие Вашата гледна точка.
Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
-
- VW експерт
- Мнения: 13383
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
- Pet_rov
- Мнения: 4492
- Регистриран на: Сря 08 май 2013 16:16
- Автомобил: Passat Variant B4
- Двигател: ADZ 1996
- Местоположение: Шумен
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Мисля, че такава техника трябва да се придвижва с пилотен автомобил поне - отпред и отзад. Ако няма право да се движи по пътната мрежа, на платформа.
-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Селско-стопанските самоходни машини не заплащат винетен стикер.
Трябва да са снабдени с табела "бавно движещо се превозно средство" и жълта въртяща се светлина по закон, която отдалеч да те предупреждава за бавно движещо се ПС.
Конструктивната скорост обикновено им е макс.40 км/ч.
В момента е пролетна кампания по сеитба на редови култури и пръскане с различни препарати.
Има вариант - всички спираме да ядем изобщо = няма трактори по пътищата.
Трябва да са снабдени с табела "бавно движещо се превозно средство" и жълта въртяща се светлина по закон, която отдалеч да те предупреждава за бавно движещо се ПС.
Конструктивната скорост обикновено им е макс.40 км/ч.
В момента е пролетна кампания по сеитба на редови култури и пръскане с различни препарати.
Има вариант - всички спираме да ядем изобщо = няма трактори по пътищата.
- logrus
- Мнения: 135
- Регистриран на: Вто 22 юли 2014 0:08
- Автомобил: Passat B3
- Двигател: 06.1989
- Местоположение: на баира до София
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Пък едно време имаше, че ако не може да подържа постоянна скорост от 50км/ч дадено МПС няма право да се придвижва по пътната мрежа.
Нямаше да е проблем да се движи подобна техника по пътищата, ако се спазваха някои правила - обозначения, светлини, в случай на нужда пилотни коли и т.н.. Също и ако шофьорите на другите МПС бяха малко по-толерантни.
Мен повече ме стряска факта, че по пътищата се водят стада и то много пъти при намалена видимост или вечер по тъмно - виждал съм как изглежда кола след удар с крава при 80км/ч - грозна картинка (кравата изглеждаше супер - на кюфтета).
Нямаше да е проблем да се движи подобна техника по пътищата, ако се спазваха някои правила - обозначения, светлини, в случай на нужда пилотни коли и т.н.. Също и ако шофьорите на другите МПС бяха малко по-толерантни.
Мен повече ме стряска факта, че по пътищата се водят стада и то много пъти при намалена видимост или вечер по тъмно - виждал съм как изглежда кола след удар с крава при 80км/ч - грозна картинка (кравата изглеждаше супер - на кюфтета).
-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Моля, цитирай ми закон, член, алинея, от "едно време" или от сегашно време със задължително изискване дадено МПС да поддържа постоянна скорост от 50 км/ч, за да му се осигури достъп до пътната мрежа (не цялата пътна мрежа представлява "магистрала", има и първокласни и вторикласни и т.н. "-класни" пътища).
Навремето, изглежда комбайните са се движили с над 50 км/ч по асфалтовите пътища...
Какви пилотни коли, за машини, които са в допустимите габаритни размери?
За стадата животни - абсолютно подкрепям.
Навремето, изглежда комбайните са се движили с над 50 км/ч по асфалтовите пътища...
Какви пилотни коли, за машини, които са в допустимите габаритни размери?
За стадата животни - абсолютно подкрепям.
- logrus
- Мнения: 135
- Регистриран на: Вто 22 юли 2014 0:08
- Автомобил: Passat B3
- Двигател: 06.1989
- Местоположение: на баира до София
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Наистина ли има и друго освен магистрали? Брей да му се не види - не знаех.
Ако се сетя от коя година е ще ти го потърся. В сега валидния правилник се упоменава подобно ограничени само за магистрала.
А комбайните, сигурно минават за малогабаритна техника, или са по-тесни от 2,55?
29. "Самоходна машина" е съоръжение или машина, предназначена за извършване на специфични дейности и движеща се или придвижвана по пътищата само по изключение. Такива са: електрокарите, мотокарите, селскостопанските и строителните машини и други подобни. Самоходната машина е малогабаритна, когато е с теглително усилие до 200 кг, максималната й скорост на движение е до 25 км/ч, колеята - до 900 мм, и масата без товар - до 900 кг.
(съгласно ППЗДвП 2015)
Допустимите максимални размери на ППС за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, са за:
1. широчина на всяко ППС - 2,55 m.
-хладилно или с изотермична надстройка ППС - 2,60 m.
2. височина на всички видове ППС - 4,00 m.
3. дължина на всяко моторно превозно средство 12,00 m.
-ремарке - 12,00 m.
-съчленено ППС - 16,50 m.
-моторно превозносредство с едно или повече ремаркета-18,75m.
Всички стойности надвишаващи горните параметри се тълкуват за извънгабаритни
Не е идеята да се дъвчем и да търсим под вола теле - българската реалност включва селкостопанска и специализирана техника неотговаряща на никакви изисквания, без съответни обозначения, светлини, прегледи и др. Също така водачите на такива машини много често не се съобразяват, че пречат на движението и създават риск за ПТП.
Ако се сетя от коя година е ще ти го потърся. В сега валидния правилник се упоменава подобно ограничени само за магистрала.
А комбайните, сигурно минават за малогабаритна техника, или са по-тесни от 2,55?
29. "Самоходна машина" е съоръжение или машина, предназначена за извършване на специфични дейности и движеща се или придвижвана по пътищата само по изключение. Такива са: електрокарите, мотокарите, селскостопанските и строителните машини и други подобни. Самоходната машина е малогабаритна, когато е с теглително усилие до 200 кг, максималната й скорост на движение е до 25 км/ч, колеята - до 900 мм, и масата без товар - до 900 кг.
(съгласно ППЗДвП 2015)
Допустимите максимални размери на ППС за движение по пътищата,
отворени за обществено ползване, са за:
1. широчина на всяко ППС - 2,55 m.
-хладилно или с изотермична надстройка ППС - 2,60 m.
2. височина на всички видове ППС - 4,00 m.
3. дължина на всяко моторно превозно средство 12,00 m.
-ремарке - 12,00 m.
-съчленено ППС - 16,50 m.
-моторно превозносредство с едно или повече ремаркета-18,75m.
Всички стойности надвишаващи горните параметри се тълкуват за извънгабаритни
Не е идеята да се дъвчем и да търсим под вола теле - българската реалност включва селкостопанска и специализирана техника неотговаряща на никакви изисквания, без съответни обозначения, светлини, прегледи и др. Също така водачите на такива машини много често не се съобразяват, че пречат на движението и създават риск за ПТП.
-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
50 км/ч минимална конструктивна скорост на ППС важи само за магистралите. Трактори по магистралите няма, забранео е движението им там.
Какво общо има един средностатически трактор с понятието "самоходна машина" от горния цитат? Нищо.
Относно габаритните размери - например 2,55 метра ширина не е максимално допустимата ширина на едно ППС за движение по републиканската пътна мрежа, а е максималната ширина, под която не се заплащат допълнителни винетни такси за извънгабаритно ППС.
Селскостопанската техника е обект на хомологация,регистрация, годишни прегледи за изправност, застраховки и т.н. и съответно липсата на такива води до съответната отговорност.
Т.е. принципът не е "карам каквото си искам и както си искам и с каквито размери - такива".
Относно това, че не се съобразяват водачите - това са си вече конкретни случаи (например водач се движи с монтиран хедер на комбайн, вместо хедерът да е на количка и габаритната ширина да е по-малка).
Моята идея също не е да се дъвчем, а да избягваме да пишем неверни неща, преди да сме ги проверили.
Какво общо има един средностатически трактор с понятието "самоходна машина" от горния цитат? Нищо.
Относно габаритните размери - например 2,55 метра ширина не е максимално допустимата ширина на едно ППС за движение по републиканската пътна мрежа, а е максималната ширина, под която не се заплащат допълнителни винетни такси за извънгабаритно ППС.
Селскостопанската техника е обект на хомологация,регистрация, годишни прегледи за изправност, застраховки и т.н. и съответно липсата на такива води до съответната отговорност.
Т.е. принципът не е "карам каквото си искам и както си искам и с каквито размери - такива".
Относно това, че не се съобразяват водачите - това са си вече конкретни случаи (например водач се движи с монтиран хедер на комбайн, вместо хедерът да е на количка и габаритната ширина да е по-малка).
Моята идея също не е да се дъвчем, а да избягваме да пишем неверни неща, преди да сме ги проверили.
- polovera_9n3
- Мнения: 1916
- Регистриран на: Съб 17 авг 2013 22:39
- Автомобил: VW POLO TDI
- Двигател: BNM 2007
- Местоположение: Кърджали
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Не, че е проблем да се движат по пътищата, ама след тях пътя остава цялия в кал, което е доколкото знам наказуемо. А е и опасно- калта и буците от тях оставени из пътя са сериозна предпоставка за птп. Тия малоумници(предимно чички на 5 мастики) с тракторите, редосеялките, комбайните и тем подобни са длъжни преди да излезнат на пътя да си очистят гумите от калта, но не го правят, а и никой не ги закача.... После като се претрепе човек заради техните мизерии, идиота с пагона пише- несъобразена скорост 

-
- VW експерт
- Мнения: 13383
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
andro_ написа:В момента е пролетна кампания по сеитба на редови култури и пръскане с различни препарати.
Има вариант - всички спираме да ядем изобщо = няма трактори по пътищата.
Идеята на темата е не да се "дъвчем",а да се изясни как може/не може да се движат въпросните МПС-то по пътищата.
Ясно е,че е кампания,но не съм съгласен трактора да препуска с разпънат прикачен инвентар,и така излиза още от хангара към полето.
Колегата andro_ явно е запознат с материята,кажи колега,колко метра е широк в този момент трактора с прикачения инвентар?
-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
В момента широките машини, с които се движат тракторите са пролетните сеялки - предвид, че у нас масови са 6-редовите, несгъваеми такива, през 70 см ред, то общата ширина на такава машина е поне 4,20 метра, което заема наистина голяма част от пътното платно.
Също проблем с ширината могат да имат някои култиватори, особено по-стари, несгъваеми.
По принцип има предложения за промени на таксите, които ще заплащат извънгабаритните селско-стоп. машини, ще изчакаме крайните резултати.
Така или иначе обаче няма как да очакваме, че няма да ги срещнем по пътищата. Бих ви посъветвал с по-малко нерви и с повече внимание, просто да ги изпреварите. А там, където не е възможно - повече толерантност, заради ниската скорост. Всеки нормален оператор на такава техника би отбил, за да пропусне образувалата се колона зад него, при първа възможност.
Колкото до алкохола - никой собственик не би си позволил операторите му да управляват скъпи машини под някакво въздействие, но...(за да добиете представа един трактор около 300 к.с. струва 300 000 - 500 000 лв, нов).
Калта по асфалта е ужасна работа, сигурен съм, че някъде по законите и наредбите пише, че не трябва да цапат и хвърлят буци.
Някога,преди години в друга държава карах трактори в една ферма, част от полетата бяха с излаз директно на главен път и след една глоба ни задължиха да чистим гумите, колкото и време да отнема това, преди да излезем на главния път. Въпреки, че колкото и както и да чистиш ако излизаш директно от калта на асфалта, просто е невъзможно да няма никакви остатъци.
Също проблем с ширината могат да имат някои култиватори, особено по-стари, несгъваеми.
По принцип има предложения за промени на таксите, които ще заплащат извънгабаритните селско-стоп. машини, ще изчакаме крайните резултати.
Така или иначе обаче няма как да очакваме, че няма да ги срещнем по пътищата. Бих ви посъветвал с по-малко нерви и с повече внимание, просто да ги изпреварите. А там, където не е възможно - повече толерантност, заради ниската скорост. Всеки нормален оператор на такава техника би отбил, за да пропусне образувалата се колона зад него, при първа възможност.
Колкото до алкохола - никой собственик не би си позволил операторите му да управляват скъпи машини под някакво въздействие, но...(за да добиете представа един трактор около 300 к.с. струва 300 000 - 500 000 лв, нов).
Калта по асфалта е ужасна работа, сигурен съм, че някъде по законите и наредбите пише, че не трябва да цапат и хвърлят буци.
Някога,преди години в друга държава карах трактори в една ферма, част от полетата бяха с излаз директно на главен път и след една глоба ни задължиха да чистим гумите, колкото и време да отнема това, преди да излезем на главния път. Въпреки, че колкото и както и да чистиш ако излизаш директно от калта на асфалта, просто е невъзможно да няма никакви остатъци.
- Piqndurnik
- Мнения: 574
- Регистриран на: Сря 04 сеп 2013 12:01
- Автомобил: Passat Variant
- Двигател: CBAB 2010
- Местоположение: около Мюнхен
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
polovera_9n3 написа:... Тия малоумници(предимно чички на 5 мастики) с тракторите, редосеялките, комбайните и тем подобни...
Вика им се тракторасти

-
- Мнения: 727
- Регистриран на: Вто 06 дек 2005 8:48
- Автомобил: MK3 + T3 + МК5 Plus + MYLR
- Двигател:
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Както вече каза Андро цените на тези техника са дори по-високи от тези на някои лъскави лимузини, така че никой себеуважаващ се собствник на такава техника не би трябвало да позволява недобросъвестно отношение към нея.
За мен не е проблем да се движат по второстепенна и т.н. пътна мрежа стига да спазват правилата и да има малко мисъл у операторите. Не може да се подредят 5 и повече комбайна/трактора плътно един зад друг и да не помислят за по-бързо движещите се коли, които в един момент ще се опитат да ги изпреварят. Също така набирам много негативни емоции като срещна комбайн на който не му е разкачен инвентара който се използва за жътва (забравих му името сега). Така на пътното платно почти няма място за останалите участници в движението.
За мен не е проблем да се движат по второстепенна и т.н. пътна мрежа стига да спазват правилата и да има малко мисъл у операторите. Не може да се подредят 5 и повече комбайна/трактора плътно един зад друг и да не помислят за по-бързо движещите се коли, които в един момент ще се опитат да ги изпреварят. Също така набирам много негативни емоции като срещна комбайн на който не му е разкачен инвентара който се използва за жътва (забравих му името сега). Така на пътното платно почти няма място за останалите участници в движението.
-
- VW експерт
- Мнения: 13383
- Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
- Автомобил: Skoda Octavia
- Двигател: AQY 2001
- Местоположение: Враца
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Ivo_ написа: като срещна комбайн на който не му е разкачен инвентара който се използва за жътва (забравих му името сега).
Хедер.
-
- Мнения: 5389
- Регистриран на: Сря 22 мар 2006 19:23
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Пловдив
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Мисля си, че да караш комбайн + монтиран хедер по пътя е изключително неправилно и следва да има глоби.
По принцип такова движение е възможно само с малък хедер (4м-4,5м), такива комбайни са стари и скоро трябва да излязат от употреба. Новите са с по-големи хедери и е невъзможно да караш комбайн с + монтиран хедер. Има си колички/колесари за тази работа.
У нас пътищата са сравнително широки.
Преди години бях оператор на трактори в Англия.
Там пътищата са си тесни, понякога са даже 1,5 ленти, вместо 2 ( а лентата е около 2,2 метра широка).
Пътят до част от полетата на фермата минаваше по главен път между два града и после през жилищен квартал.
Понякога беше ужасно, особено в час пик, когато хората отиват или се прибират от работа - трактор с повече от 32 км/ч не се движи (по тамошния закон), по главния път (около 12 км) беше ужас - просто задържаш всичкия трафик, без да има къде да отидеш/отбиеш, за да дадеш път.
А в жилищния квартал беше интересно - случвало ми се е с трактор/ремарке да не мога да мина , защото хората са си паркирали пред вкъщи (нормално, от двете страни)...звънил съм по звънците на входните им врати да си преместят колите , като повечето от тях просто не се появяваха...
На кръгово с 2 платна се изнасям, защото съм с дълго ремарке, към 5-6 метра, хората без да мислят ме засичат отвътре,но аз какво мога да направя? Не мога да не се изнеса - освен да прегазя кръговото...Клаксони, лоши думи...(виждам ги, че псуват...ама си искат салатата за обяд/вечеря, които аз отивам да засадя...).
У нас също съм се нагледал на бисери - например комбайн с количка за хедера се изнася,при завой към полето, защото е дълъг 16-18 метра и идиотите го засичат от вътрешната страна, чак слизат на бой...ами какво да направи човека, трябва да завие някак си, спазва ЗДВП, ама хората с леките коли бързат за някъде...
Имайте толерантност,поддържайте дистанция, защото я си представете как спира 16-18 тонен трактор, с 32-40 тона ремарке и 1800 Nm въртящ момент на двг (те съвременните спират здраво, все едно са лек автомобил и все пак), т.е. около 60 тона композиция (има и по-големи), само защото вие сте решили да го засечете с лекия си автомобил, основно поради собствена грешна преценка? Една малка грешка или недоглеждане могат да доведат до големи бели. Не си струва.
У нас много рядко съм на пътя със селскостопанска техника, основно през лятото, когато правим демонстрации и пътят ми до полето е по асфалтов път.
Представям си какво им е на операторите, които са на пътя всеки ден.
И все пак ситуацията у нас е такава, че по-голямата част от транспорта на селско-стопански продукти от полето до склада Не е с трактори, а с камиони, което е огромно предимство. Ако транспортът с трактори беше разпространен както в другите западни държави наистина щеше да е много по-трудно и изнервящо.
По принцип такова движение е възможно само с малък хедер (4м-4,5м), такива комбайни са стари и скоро трябва да излязат от употреба. Новите са с по-големи хедери и е невъзможно да караш комбайн с + монтиран хедер. Има си колички/колесари за тази работа.
У нас пътищата са сравнително широки.
Преди години бях оператор на трактори в Англия.
Там пътищата са си тесни, понякога са даже 1,5 ленти, вместо 2 ( а лентата е около 2,2 метра широка).
Пътят до част от полетата на фермата минаваше по главен път между два града и после през жилищен квартал.
Понякога беше ужасно, особено в час пик, когато хората отиват или се прибират от работа - трактор с повече от 32 км/ч не се движи (по тамошния закон), по главния път (около 12 км) беше ужас - просто задържаш всичкия трафик, без да има къде да отидеш/отбиеш, за да дадеш път.
А в жилищния квартал беше интересно - случвало ми се е с трактор/ремарке да не мога да мина , защото хората са си паркирали пред вкъщи (нормално, от двете страни)...звънил съм по звънците на входните им врати да си преместят колите , като повечето от тях просто не се появяваха...
На кръгово с 2 платна се изнасям, защото съм с дълго ремарке, към 5-6 метра, хората без да мислят ме засичат отвътре,но аз какво мога да направя? Не мога да не се изнеса - освен да прегазя кръговото...Клаксони, лоши думи...(виждам ги, че псуват...ама си искат салатата за обяд/вечеря, които аз отивам да засадя...).
У нас също съм се нагледал на бисери - например комбайн с количка за хедера се изнася,при завой към полето, защото е дълъг 16-18 метра и идиотите го засичат от вътрешната страна, чак слизат на бой...ами какво да направи човека, трябва да завие някак си, спазва ЗДВП, ама хората с леките коли бързат за някъде...
Имайте толерантност,поддържайте дистанция, защото я си представете как спира 16-18 тонен трактор, с 32-40 тона ремарке и 1800 Nm въртящ момент на двг (те съвременните спират здраво, все едно са лек автомобил и все пак), т.е. около 60 тона композиция (има и по-големи), само защото вие сте решили да го засечете с лекия си автомобил, основно поради собствена грешна преценка? Една малка грешка или недоглеждане могат да доведат до големи бели. Не си струва.
У нас много рядко съм на пътя със селскостопанска техника, основно през лятото, когато правим демонстрации и пътят ми до полето е по асфалтов път.
Представям си какво им е на операторите, които са на пътя всеки ден.
И все пак ситуацията у нас е такава, че по-голямата част от транспорта на селско-стопански продукти от полето до склада Не е с трактори, а с камиони, което е огромно предимство. Ако транспортът с трактори беше разпространен както в другите западни държави наистина щеше да е много по-трудно и изнервящо.
-
- Мнения: 2145
- Регистриран на: Нед 20 юни 2010 21:58
- Автомобил: Golf 4 1.9 TDI
- Двигател:
- Местоположение: България
Re: Селско-стопанска техника по Републиканската пътна мрежа
Старичка е темата, но да се включа и аз. В събота минавах с един приятел по едни междуселски пътища и пред мен изкочи огромна селскостопанска техника. Ширината на превозното средство беше около 4 метра сигурно, защото заемаше и двете платна. Наложи се да върна назад до място където може да отбия. Техниката не знам каква беше, но доста висока и сигурно можеше да мина под нея, но не посмях
Какво беше това чудо колеги някой знае ли?


Какво беше това чудо колеги някой знае ли?
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: HukuTyY и 24 госта