Издрана стена на гума, какво да правя?

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
venll-vr
Мнения: 466
Регистриран на: Пон 01 май 2006 12:39
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: България, Враца

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот venll-vr » Нед 25 юли 2021 6:02


Колеги някъде съм наранил външната страна на гумата. Къде и кога-не зная. Откъснато е парченце е около 1 мм. дълбочина. Не изпуска, не се виждат конци или телове. Моля за мнения дали да карам така. Гумата е Мишлен кросклимат.
Прикачени файлове
IMG_20210725_064959.jpg




Svetlix
Мнения: 1195
Регистриран на: Вто 08 авг 2006 19:30
Автомобил: Passat B5 1999
Двигател: 1.9 TDI AFN
Местоположение: Плевен

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот Svetlix » Нед 25 юли 2021 11:21


Нищо и няма. Карай си спокойно!


nikmar
Мнения: 347
Регистриран на: Пон 22 ное 2010 11:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот nikmar » Пон 26 юли 2021 13:54


Аз съм на друго мнение... Бордовете на съвременните гуми са тънкостенни, след още един удар в някоя дупка или бордюр, дори да не е на същото място, има риск да се спука. Аз бих дал гумата на майстор да залепи отвътре един правоъгълен пфластер (прибл. 4 х 6 см). Това е т. нар. студена вулканизация, с която може да спаси гумата. Не се вижда обаче, какъв скоростен клас е гумата. Ако е над 190 км/ч (скор. индекс - H, V, W, Z) по принцип са забранени за ремонт, но ако кара под тази скорост (скор. индекс Т), мисля, че няма да има проблем и ще може да ползва гумата доста дълго време. Трябва обаче да се направи хубав баланс заради теглото на пфластера. За поставянето на гумата отзад е малко спорно. Преди повече от 20 години това беше общоприето: лошите и ремонтирани гуми - отзад. Обаче Мишелин направиха едни много специалини тестове на тяхната експериментална писта и промениха тази позиция. Износените или не много "добри" гуми трябва да се поставят отпред, а новите и здравите - отзад!!! Презумпцията е, че при спукване шофьорът има шанс да се намеси чрез волана и да управлява колата. Това се отнася особено за коли с предно предаване, а при по-новите задвижвания, като например 4 х 4 или с управляеми задни колела вече не знам, какво им е становището... :exclaim


Потребителски аватар
dalgia-73
Мнения: 423
Регистриран на: Пет 16 юли 2010 17:00
Автомобил: VW Touran
Двигател: BKC
Местоположение: Силистра

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот dalgia-73 » Пон 26 юли 2021 18:36


Аз бих вземал нова да ми е мирна главата.Достатъчна са тънки бордивете че да карам със изтънен такъв.


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот muns61 » Пон 26 юли 2021 19:10


Идете в някоя гумарница и срежете някоя стара гума от купчината, за да видите какво представляват бордовете.


powerade
Мнения: 1048
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот powerade » Сря 28 юли 2021 9:14


Евала Мунс, то не е и нужно, отстрани на гумата си пише... еди колко си пласта от едното и еди колко си пласта от другото.
За спокойствие метни я отзад и си перкай, нищо и няма... Имал съм по-дълбоки цепнатини от старост в едни стари Мишелин Енерджи Сейвър (ужасна гума), но не са гърмели.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот fur1ous » Сря 28 юли 2021 9:31


Абсолютно нищо и няма, това е толкова козметично,че ако идеш при читав гумаджия ще те отпрати и ще ти каже да си караш така.

nikmar написа:Износените или не много "добри" гуми трябва да се поставят отпред, а новите и здравите - отзад!!!


Ти ще рискуваш ли отпред да караш с по гадни гуми и да не може да спреш ?


nikmar
Мнения: 347
Регистриран на: Пон 22 ное 2010 11:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот nikmar » Сря 28 юли 2021 12:58


Е-ех, не случайно народът е казал, че "празна пушка веднъж гърми на хиляда години"... Всяка гума е конкретна, както и шофьорът. Аз също имам сега на Голфа подобен срязан борд и карам, но внимавам много. Но Кросклаймът са скъпи гуми и колегата иска да има по-голяма сигурност, без да хвърля пари на вятъра, а вероятно не кара под 100 км/ч. Да не кажа, че някои хора не падат под 200..., а карат с какви ли не вариации на ремонтирани гуми. Десетилетия наред на всички нас ни беше втълпявано, че новите гуми трябва да са отпред (такова беше знанието до този момент), а сега като споделих по-горе, че Мишелин твърдят и препоръчват обратното, повечето продължават да мислят по старому. Само един колега (Andonov) изрази същото мнение, което за мен означава, че човекът е на място и е в час. Това с гумите вече си е наука, както много други, и технологичното развитие е в състояние да промени някои догми. Разбира се, че може да се спори с много аргументи про и контра, но аз ви давам един професионален съвет, който много "гумаджии" или не познават, или са на "бай ганьовския" принцип - абе, може и така, какво толкова. И аз казвам, какво толкова, ама с моята гума, която е на доизносване това лято, не бих излязъл на магистралата дори само със 140, особено сега при тези температури, когато и гумите, и асфалтът стават на кашкавал. А специалистите знаят, че Мишелин имат най-мекия каркас в света, а Кросклаймът на всичкото отгоре е всесезонна гума, т.е. още по-мека!!! Така че, колеги, не подценявайте тази информация, колкото и да е дискусионна, защото съм се нагледал на глупости и поразии...


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот fur1ous » Сря 28 юли 2021 13:06


Не ми отговори на въпроса обаче?

Представи си следната ситуация, сложил си хубавите си гуми отзад и гадните отпред.
Караш градско излиза човек на пътя, набиваш спирачките, но го удряш защото спирачния ти път ще е по дълъг заради по лошите ти гуми отпред където пада цялата тежест в случая.

Слагай си ги където искаш. Аз предпочитам колата да тръгне с вратите и да се опитам да я овладея отколкото да излезне нещо на пътя и да не мога да спра.


nikmar
Мнения: 347
Регистриран на: Пон 22 ное 2010 11:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот nikmar » Сря 28 юли 2021 13:36


Честно казано, не ми се спори, но учтиво ще отговоря. Но темата беше конкретна за здравината на борда на мишелинката. Поради тази причина и аз акцентувах на сигурността при скоростно каране. Според съвременните изисквания никой не трябва да има гуми с по-малък профил от 1,2 мм, което е напълно достатъчно всяка кола да спре в градски условия, за да не пребие човек. Ако някой обаче, кара като джигит в града и чисто нови гуми могат да го подлъжат, ако пък гумите са 20-годишни (аз между другото съм карал и такива, но за кратко време), имаше едно телевизионно шоу навремето "Париж върху лед"... Всеки един механик знае, че разпределението на спирачното усилие на предните колела е по-голямо, обикновено в пропорция 60:40 %. Карал съм кола със съотношение почти 80:20 % - колата беше Кадет ГСИ и идващо от фабриката. Това просто е било малко конструктивно недоглеждане на производителя, но въпреки това немския ТЮФ беше допуснал тази кола да препуска по пътищата. Карал съм с всякакви гуми, хубави, лоши, отпред, отзад. Някои неща обаче опират и до шофьорските умения, а там варианти, колкото искаш. Връщам се отново на темата! Колегата иска да спаси новия Кросклаймът и търси съвет, какво да прави. Аз му писах да направи една студена вулканизация отвътре плюс хубав баланс. Би могъл и да направи топла вулканизация, но като имам впредвид, че никой сега не знае какви смески се използват в съвременните гуми, а тази вулканизация се прави с естествен каучук и е трудно да се прецени как ще се отрази на новата смес, която вече има известни проценти синтетичен каучук - скъпите гуми имат по-малко синтетика. Поради тази причина развитите държави ЗАБРАНЯВАТ тези ремонти заради напрегнатия трафик и високите скорости. Ами застраховките, когато има тотална щета или смърт, кой плаща тогава? Та колегата може да направи всякакви ремонти на гуми у нас, може да кара гумите и 10 или 20 години, но не трябва да кара с 200 км/ч...


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот muns61 » Сря 28 юли 2021 14:22


Тази вътрешна лепенка, която наричаш студена вулканизация, с нищо не допринася за здравината на външния слой на гумата. На гумаджийски жаргон се нарича гета и се слага при нараняване на вътрешната оплетка.


nikmar
Мнения: 347
Регистриран на: Пон 22 ное 2010 11:02
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Бургас

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот nikmar » Сря 28 юли 2021 14:49


Не аз съм я нарекъл студена вулканизация, а други компетентни хора и производители като Тип-Топ, например. Вярно е, че не подсилва стената отвън, но я подсилва отвътре, като я прави по-дебела. Съгласно различни разпоредби на немския ТЮФ, която е една от водещите в тази сфера организации, тази студена вулканизация е разрешена за гуми със скоростен индекс "Т" (до 190 км/ч)... А вътрешната оплетка много рядко се наранява отвътре, а по-често отвън и стигне ли се до нея, на място се преценя дали е удачно да се подсили или уплътни и дали рискът не е много голям. Има случаи на нискокачествени гуми, които след известно време получават вътрешни дефекти, като например, отлепване на вътрешния каучуков слой, който предпазва порите на гумата да не изпускат много въздух. Тогава това помага, но скоростни изпълнения пак не са препоръчителни, особено за леки коли, виж за камиони, трактори, комбайни въобще не е проблем...


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот fur1ous » Сря 28 юли 2021 14:55


Само за инфото - Аз по скоро бих карал с 200 km/h с гумата горе която и липсва козметичното парче, отколкото да карам със здрава китайска гума с толкова :mhihi


Потребителски аватар
muns61
Мнения: 7965
Регистриран на: Чет 01 юли 2010 8:45
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: pleven

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот muns61 » Сря 28 юли 2021 15:02


nikmar написа: А вътрешната оплетка много рядко се наранява отвътре, а по-често отвън и стигне ли се до нея, на място се преценя дали е удачно да се подсили или уплътни и дали рискът не е много голям.

Тъй като имам известен опит в тази област, мога да те уверя, че вътрешните повреди са много по-чести от външните. И много по-проблемни. Получават се от удар в дупка, бордюр, или някакво друго препятствие. Бордът се прекълцва меду препятствието и ръба на джантата и платът се къса.

А това, че някой нарича нещото студена вулканизация е маркетингов алабализъм. Това си е чиста студена лепенка.

Последна промяна от muns61 на Сря 28 юли 2021 15:05, променено общо 1 път.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1348
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: Издрана стена на гума, какво да правя?

Мнениеот fur1ous » Сря 28 юли 2021 15:03


Да лепиш нещо което изобщо не съществува като проблем ми се струва доста тъпо.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: ognqn, ronnie72 и 201 госта