Понеже другата тема е строго специфична дизел/бензин и беше отправена забележка, искам да продължа дискусията за LPG и CNG срещу дизел и бензин. Да започнем с малко статистики. 2-то литра отгоре е мит. Разходът на газ е правопропорционален с коефициент в проценти на разхода на бензин.
1kg LPG = 49.6MJ = 26.7MJ/L 1kg бензин = 46.4МJ = 34.62MJ/L Между 26.7 и 34.62 е 20% разликата.
Значи изчисляваме разхода на газ с 1.2 по разхода на бензин.
Ако кола гори 5.5бензин(Golf8)= 6.6L/100 LPG
6.6/100=109g CO2/km Пренебрежими са други продукти на горенето спрямо дизел или бензин.
Бензинова кола с разход 5.5 ще отдели 131g CO2/km
А дизелова кола с разход 4.5 ще отдели 118g CO2/km.
Изчисленията са извършени спрямо последните модели на VW Golf - 8ма серия и са подбрани дизелов и бензинов двигател.
LPG струва 2 пъти по-малко, а разходът в литри се вдига с 20%
Има данни и за CNG, там отново емисиите бият както дизела, така и бензина. Единственото неприятно е малкото разпространение на CNG, както в страната, така и в чужбина. Поради факта, че само бензинови коли могат да работят на газ, най-удачно е да се купува бензинов автомобил, ако се цели икономия или екология. Ако с поставянето на LPG не се нарушава гаранцията т.е Интересното е, че за Dacia Duster 1.6 с LPG каталожният разход на газ е съизмерим на този на бензин. Дори 20-те процента там ги няма. За сметка на 4-5 коня, които се губят, докато се кара на газ.
Дизел = 2640g CO2/L
Бензин = 2392g CO2/L
LPG = 1665g CO2/L
CNG = 2252g CO2/kg за тип L
CNG = 2666g CO2/kg за тип H
Освен това при алтернативните горива не се отделя толкова NOx колкото при дизела. NOx уврежда озоновия слой.
Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
- Кайзен
- Мнения: 1538
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Дай да ги видим тези статистики.инжектопляктор написа:Да започнем с малко статистики.
инжектопляктор написа: 2-то литра отгоре е мит. Разходът на газ е правопропорционален с коефициент в проценти на разхода на бензин.
1kg LPG = 49.6MJ = 26.7MJ/L 1kg бензин = 46.4МJ = 34.62MJ/L Между 26.7 и 34.62 е 20% разликата.
Разликата между 26.7MJ/L и 34.62MJ/L е 30%. 34.62/26.7=1,2966 или 29,66% по-малко енергия има в LPG.
инжектопляктор написа:Значи изчисляваме разхода на газ с 1.2 по разхода на бензин.
Май трябва да извадиш калкулатора отново и да сметнеш с 1,2966.
инжектопляктор написа:Бензинова кола с разход 5.5 ще отдели 131g CO2/km
А дизелова кола с разход 4.5 ще отдели 118g CO2/km.
Изчисленията са извършени спрямо последните модели на VW Golf - 8ма серия и са подбрани дизелов и бензинов двигател.
Данни за Голф 8
2,0 TDI 6-скорости е 4,1l/100km
1,5 TSI ACT 6-скорости е 5,4l/100km
Не зная от къде вземаш информация, но изглежда че си си нагласил някакви числа както ти е удобно.
П.П.:Знаеш ли, че бензиновите двигатели с директно впръскване, какъвто е 1.5TSI, отделят около два пъти повече фини прахови частици от дизелите?
- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Така...
1kg LPG = 49.6MJ=27.55MJ/L
1kg бензин = 46.4= 34.2MJ/L
24% е разликата. С това стават 113g/km
Плътностите идея грешно съм ги сметнал.
Няма сметка на този свят, която да изкара LPG по-мръсно от дизел или бензин. Понеже плътностите на горивата са спорни и варират, сметката може да е само приблизителна, но винаги в полза на LPG и CNG.
На газ ли?
1kg LPG = 49.6MJ=27.55MJ/L
1kg бензин = 46.4= 34.2MJ/L
24% е разликата. С това стават 113g/km
Плътностите идея грешно съм ги сметнал.
Няма сметка на този свят, която да изкара LPG по-мръсно от дизел или бензин. Понеже плътностите на горивата са спорни и варират, сметката може да е само приблизителна, но винаги в полза на LPG и CNG.
Кайзен написа:П.П.:Знаеш ли, че бензиновите двигатели с директно впръскване, какъвто е 1.5TSI, отделят около два пъти повече фини прахови частици от дизелите?
На газ ли?
- Кайзен
- Мнения: 1538
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
инжектопляктор написа:Така...
1kg LPG = 49.6MJ=27.55MJ/L
Няма как да стане диспут с теб...
LPG propane 25.3 MJ/L
LPG butane 27.7 MJ/L
Отношението пропан-бутан е 40:60 или 60:40. Та няма как готовия птодукт да е с енергия на бутана, т.е. да е 100% бутан.
-
- VW експерт
- Мнения: 1838
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
То затова почнаха да им ги ограничават в нормите и за бензиновите мотори твърдите частици.
Но иначе е малко неподходящ избора за пример, щото TSI трудно става на газ, а даже и като стане, харчи и бензин. То по такава логика, може и дизел да работи с голям процент газ, тогава какво правим?!
Но иначе е малко неподходящ избора за пример, щото TSI трудно става на газ, а даже и като стане, харчи и бензин. То по такава логика, може и дизел да работи с голям процент газ, тогава какво правим?!
- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Кайзен написа:...
Тази тънка сметка можем другаде да я правим, защото газовете нямат специфична плътност. А в бутилката имат налягане.
То и на бензина варира между 44 и 46, така че... С нашия кофти бензин да не почна да смятам на 44, както искаш ти газта на единица и половина по-малко.
Умните хора са казали, че е така - значи е така. За разлика от бензин или газ, които са течности, за LPG и CNG е доста по-сложно.
cecoa1 написа:То по такава логика, може и дизел да работи с голям процент газ, тогава какво правим?!
Ако видиш дизел да гори 0.5 на 100 дизел и 4 газ на място на 4.5 дизел, веднага си купувам дизел да го газифицирам.
Последна промяна от инжектопляктор на Пон 03 авг 2020 19:13, променено общо 1 път.
-
- VW експерт
- Мнения: 1838
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Ми икономически не е изгодно да се прави такава кола, 3-4 лв икономия на 100км, не си заслужава усложняването. При камиони и автобуси е правено. И в момента също е възможно - https://www.prinsautogas.com/en/products/dieselblend_system/dieselblend_system.html
А за пропан-бутана не си прав, той е винаги смес, която зависи и от сезона.
А за пропан-бутана не си прав, той е винаги смес, която зависи и от сезона.
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Ако въпросът е с какво гориво се кара най-икономично и цената на LPG 1 лв/литър, а на бензина 2 лв/литър, тогава няма да има спор. Ако цената на LPG 0.8 €/литър, а на бензина 1 €/литър, също ще е ясно кое ще бъде предпочитаното гориво. Т.е. употребата на LPG строго зависи от цената и при малка разлика в цената горивото ще си изгуби своята атрактивност.
Освен частта за цената, почти всичко друго е което е приложил авторът на темата е невярно, заблуждаващо и погеднато едностранно. Липсата на знания (в областта) в комбинация с голямата увереност могат да доведат до това части от написаното да бъдат приети за истина от хора, търсещи информация екологичността на горивата. Разбирам, че това не специализиран научен форум, и мненията са необвързващи, но според мен, трябва да бъде упоменато, че мнението е лично на автора и не е базирано на литературен преглед или на специализирано изследване.
Няколко точки по предните мнения:
1. Има газови уредби за LPG с директно впръскване на LPG в цилиндъра, които използват бензиновия инжектор. Тази система няма нищо общо с подаването на газ пред клапаните, ама нищо. LPG с директно впръскване не използва бензин, тъй като рейла е пълен с газ, а не бензин. Такава система беше описана преди време в MTZ.
2. Всички бензинови двигатели от Евро 6d са с GPF, т.е. филтър за частици. Може да го срещнете и като четрипътен катализатор, ако GPF и трипътния кат са обединени.
В Европа темата за LPG минава в историята и почти няма нищо ново като изследване или разработки. Все още LPG се използва в далечна Азия и там можете да намерите представителни извадки. Ако някой се интересува да потърси в SAE или SpringerProffessional. С хибридизацията и електрификацията LPG излиза от употреба за бензинови двг.
Освен частта за цената, почти всичко друго е което е приложил авторът на темата е невярно, заблуждаващо и погеднато едностранно. Липсата на знания (в областта) в комбинация с голямата увереност могат да доведат до това части от написаното да бъдат приети за истина от хора, търсещи информация екологичността на горивата. Разбирам, че това не специализиран научен форум, и мненията са необвързващи, но според мен, трябва да бъде упоменато, че мнението е лично на автора и не е базирано на литературен преглед или на специализирано изследване.
Няколко точки по предните мнения:
1. Има газови уредби за LPG с директно впръскване на LPG в цилиндъра, които използват бензиновия инжектор. Тази система няма нищо общо с подаването на газ пред клапаните, ама нищо. LPG с директно впръскване не използва бензин, тъй като рейла е пълен с газ, а не бензин. Такава система беше описана преди време в MTZ.
2. Всички бензинови двигатели от Евро 6d са с GPF, т.е. филтър за частици. Може да го срещнете и като четрипътен катализатор, ако GPF и трипътния кат са обединени.
В Европа темата за LPG минава в историята и почти няма нищо ново като изследване или разработки. Все още LPG се използва в далечна Азия и там можете да намерите представителни извадки. Ако някой се интересува да потърси в SAE или SpringerProffessional. С хибридизацията и електрификацията LPG излиза от употреба за бензинови двг.
- Кайзен
- Мнения: 1538
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Ако се въведат еднакви акцизи за алтернативните горива, които да се доближат до тези на Дизел/Бензин, то тогава LPG няма да е толкова атрактивен ценово.
Автомобилен бензин А95Н
Акциз: 710.00лв./1000 л.
т.е. 0,71лв/л
Пропан - Бутан
Акциз: 340.00лв./т.
1кг.=1.8181л при 20°C
т.е. 340.00лв./1818л, т.е. 0,19лв/л
Та, ако се добавят 60ст (50ст акциз + 10ст ДДС на акциза) в крайната цена на LPG, то почти никой няма да го зарежда и всички много бързо ще забравят колко екологично гориво е LPG.
Но докато интереса клати феса, никой няма да си го признае.
Автомобилен бензин А95Н
Акциз: 710.00лв./1000 л.
т.е. 0,71лв/л
Пропан - Бутан
Акциз: 340.00лв./т.
1кг.=1.8181л при 20°C
т.е. 340.00лв./1818л, т.е. 0,19лв/л
Та, ако се добавят 60ст (50ст акциз + 10ст ДДС на акциза) в крайната цена на LPG, то почти никой няма да го зарежда и всички много бързо ще забравят колко екологично гориво е LPG.
Но докато интереса клати феса, никой няма да си го признае.
- Водния дух1
- Мнения: 3481
- Регистриран на: Вто 21 май 2013 21:17
- Автомобил: Golf 3 variant
- Двигател: 1Z
- Местоположение: Русе
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Няма начин да не са си го помислили това увеличение на акциза на газта,нашите управници-ама сега е лош момента.
- инжектопляктор
- Мнения: 4192
- Регистриран на: Нед 21 сеп 2014 0:54
- Автомобил:
- Двигател:
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Не знам за увеличение на акциза, но в момента тровят живота на хората с алтернативни горива.
Имам паспорт, бутилка в срок и търсят от ГТП някаква друга бележка. Аз казвам "Нали е регистрирана и има паспорт", те гледат като телета.
Имам паспорт, бутилка в срок и търсят от ГТП някаква друга бележка. Аз казвам "Нали е регистрирана и има паспорт", те гледат като телета.
- Rat Fink
- Мнения: 387
- Регистриран на: Пет 04 юли 2014 11:15
- Автомобил:
- Двигател: 1 8t AUM 2 3DISI
- Местоположение: София
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Моето голфи харчи LPG 10,02 l/100km + бензин 1,50 l/100km, Емисии CO2 emission: LPG 164 g/km + бензин 35 g/km, общо 199 g/km, тия горните бакалски сметки и проценти са едни...
- hooligan_sk
- Модератор
- Мнения: 7823
- Регистриран на: Пет 04 апр 2008 20:06
- Автомобил: GLC X254 + Golf MKV GTI
- Двигател: EA888 evo4
- Местоположение: София
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Кайзен написа:
П.П.:Знаеш ли, че бензиновите двигатели с директно впръскване, какъвто е 1.5TSI, отделят около два пъти повече фини прахови частици от дизелите?
A?
https://www.hypermiler.co.uk/emissions/ ... filter-faq
Unlike a DPF, a GPF has a very small capacity for captured soot particulate, 1g compared to around 8g for a typical DPF. In contrast, a GDI engine emits around 30 times less particulate than a diesel engine.
- Кайзен
- Мнения: 1538
- Регистриран на: Съб 28 май 2011 10:07
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: Германия
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Даже съм ги занижил до само два пъти..
П.П.: Никога не вярвай на всеки журналист или всяка медия. Аз търся реално измерени данни.
- hooligan_sk
- Модератор
- Мнения: 7823
- Регистриран на: Пет 04 апр 2008 20:06
- Автомобил: GLC X254 + Golf MKV GTI
- Двигател: EA888 evo4
- Местоположение: София
Re: Алтернативни горива срещу Дизел/Бензин
Не вярвам, но при положение, че GPF физически е много по-дребен от DPF и кара само на пасивини регенерации... Не разбирам грам немски, но да не става обичайната грешка, да се сравняват GDI мотори без GPF с дизели снабдени с DPF? Тогава е напълно очаквано да е такъв резултата.
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: loopci и 46 госта