Привет,
Тъй като неотдавна се случи на пътя на една кола пред мен да ѝ изпадне цялото колело, след смяна на гуми и недозатягане на болтовете, днес, след слагане на зимните реших да проверя за всеки случай какво са свършили гумаджиите, но нараних сериозно шестограма на преходника на секретния болт (жлебчетата на самите секретни болтове са ок), докато за три смени на гуми, откакто съм с тия болтове, гумаджиите не го бяха наранили, та ми стана интересно първо как се процедира, за да не се наранят. Проверката показа, че два от секретните бяха доста хлабави, аз ги дозатегнах колкото можах, и може би това е една от "тайните" да не се нарани преходника. Замислих се обаче, както е наранен, дали не рискувам някъде да си повися на пътя, като помня при едно пукане на гума как повече от половин час не успях да развия само не-секретни болтове, и дали не е по-добре да разкарам секретните въобще, или да ги върна да са леко хлабави, както бяха ги оставили гумаджиите (при последното обаче пък правя отново компромис със стабилността, а и сигурно се губи смисълът от тях, защото стават по-лесни за развиване). Болтовете ги купувах пролетта на 2019 г. от Маргел за около 40 лв. по спомен, би трябвало да са хубави, а иначе действах с оригиналния ключ на колата. Може би трябва да си взема и някакъв ключ с по-дълго рамо или кръстачка за всеки случай?
Затягане на секретен болт
-
- Мнения: 1053
- Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
- Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
- Двигател: AHF 2000
- Местоположение: Sofia
Re: Затягане на секретен болт
Особено ако колата е с 5 болта, дори да го няма болта, не е никакъв проблем. Затягаш го с оригиналния ключ колкото можеш (без да скачаш с крак отгоре на ключа) и готово.
И по-важното според мен, за безпроблемно отвиване на всички болтове, аз си ги смазвам. Хем не ръждясват, хем се завиват по-добре (сигурно половин и повече оборот прави болта, като е смазан, спрямо сух такъв) Сега само да не почнат колегите да умуват как щели да се отвиват, щото са смазани (само аз знам 3-4 коли с над половин милион км общо, на никоя не се е отвил болт досега)
И по-важното според мен, за безпроблемно отвиване на всички болтове, аз си ги смазвам. Хем не ръждясват, хем се завиват по-добре (сигурно половин и повече оборот прави болта, като е смазан, спрямо сух такъв) Сега само да не почнат колегите да умуват как щели да се отвиват, щото са смазани (само аз знам 3-4 коли с над половин милион км общо, на никоя не се е отвил болт досега)
-
- VW експерт
- Мнения: 1838
- Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
- Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
- Двигател: AVF
Re: Затягане на секретен болт
Така се прави, смазват се леко блоковете, и на теория се завиват с динамометричен ключ. На пътя естествено с щатния ключ от оборудването на автомобила, но той затова е с такова рамо.
Секретният се стяга по-слабо, това не е проблем. Читавите секретни болтове, имат опция да си поръчаш "секрета" по номер на опаковката, в която се продава. Т.е. предвидено е, че можеш да го загубиш.
Ако има проблем със секрета, добре е да се реши преди да се наложи ползването му на пътя.
Секретният се стяга по-слабо, това не е проблем. Читавите секретни болтове, имат опция да си поръчаш "секрета" по номер на опаковката, в която се продава. Т.е. предвидено е, че можеш да го загубиш.
Ако има проблем със секрета, добре е да се реши преди да се наложи ползването му на пътя.
- petko5
- Мнения: 2926
- Регистриран на: Сря 11 апр 2007 18:16
- Автомобил: VW Golf 3
- Двигател: ААМ
- Местоположение: София-Белоградчик-Стара Загора
Re: Затягане на секретен болт
Закон при затягане на болтовете на джанти:
- Болт с резба м 12 х 1.5 - се стяга от 110 до 120 Nm
- Болт с резба м 14 х 1.5 - се стяга от 130 до 140 Nm
Закон при затягането на секретни болтове:
- ВИНАГИ, Абсолютно ВИНАГИ, секретните болтове или гайки се навиват и затягат на ръка със съответният динамометричен ключ и НИКОГА С ГАЙКОВЕРТ !!!
Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !
Гумаджиите на Голяма част от Гумаджииниците в България не знаят за какво са там !
Голяма част от тези "Компетентни Професионалисти", нагласят гайковерта на максимална или минимална мощност, НИКОГА не подвеждат болта или гайката при завиване и резултата е налице, прецакани резби, прецакани S-ве на главите и прецакани секретни болтове...!!!
Моят съвет към теб, Колега ecm е да си купиш нови секретни болтове, а ако и другите болтове са тръгнали от към S-ве (Задвижване на въпросният крепеж )да смениш и тях !
Успех от мен
- Болт с резба м 12 х 1.5 - се стяга от 110 до 120 Nm
- Болт с резба м 14 х 1.5 - се стяга от 130 до 140 Nm
Закон при затягането на секретни болтове:
- ВИНАГИ, Абсолютно ВИНАГИ, секретните болтове или гайки се навиват и затягат на ръка със съответният динамометричен ключ и НИКОГА С ГАЙКОВЕРТ !!!
Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !
Гумаджиите на Голяма част от Гумаджииниците в България не знаят за какво са там !
Голяма част от тези "Компетентни Професионалисти", нагласят гайковерта на максимална или минимална мощност, НИКОГА не подвеждат болта или гайката при завиване и резултата е налице, прецакани резби, прецакани S-ве на главите и прецакани секретни болтове...!!!
Моят съвет към теб, Колега ecm е да си купиш нови секретни болтове, а ако и другите болтове са тръгнали от към S-ве (Задвижване на въпросният крепеж )да смениш и тях !
Успех от мен
Re: Затягане на секретен болт
Благодаря за отговорите, научих полезни неща! Моят въпрос беше обаче по-конкретно относно това защо нараних преходника за секретния болт откъм страната със шестограма, на която се слага обикновения ключ - твърде силно затягане, или има някаква тънкост да не се нарани? Самите болтове изглеждат ок и не виждам причина засега да ги сменям.
Re: Затягане на секретен болт
сигурен ли си, че си ползвал правилния ключ, секрета може да е с различен размер от останалите болтове.
Re: Затягане на секретен болт
petko5 написа:
Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !
Какъв е проблема да се постави?
-
- Мнения: 1053
- Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
- Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
- Двигател: AHF 2000
- Местоположение: Sofia
Re: Затягане на секретен болт
Никакъв, говорят си колегите просто, или може би в някой от мануалите на фауве пише да не се слага. Ама мануалите важат докато колата е в гаранция, те за 3 4 5 години може и да не ръждясат.
- Каспър
- Мнения: 2218
- Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
- Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
- Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
- Местоположение: София
Re: Затягане на секретен болт
Или може би колегата който го написа с това си изкарва хляба и е наясно с всякакви болтчета (и всичко свързано с тях) в пъти повече от теб Затова даде точен професионален съвет, вместо ти просто да си говориш
Re: Затягане на секретен болт
Предполагам има нещо предвид, но какъв е проблема със смазването - опасност от саморазвиване ли?
-
- Мнения: 1053
- Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
- Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
- Двигател: AHF 2000
- Местоположение: Sofia
Re: Затягане на секретен болт
Кой където иска да си слага смазката (или да не слага). Не е като да не съм ходил 2-3 на разни мои приятели (технически неадекватни) да им нося тръби и ключове, като спукат гума... Щото разбираш ли, не се слагало гресчица... Ми айде като не се слага виси като сопол на пътя...
Нищо няма да се саморазвие, няма страшно, даже се завиват по-добре като са смазани...
Нищо няма да се саморазвие, няма страшно, даже се завиват по-добре като са смазани...
Re: Затягане на секретен болт
Грес никога не съм слагал, само вд40 или рядко масло. Като съм с железни джанти шпилките стърчат навън и на пролет са ръждясали
Re: Затягане на секретен болт
Нашите "дападжии" преди да завие гайката на болта минава през отработено масло и тогава стяга с гайковета, след това и гайковерта ги развива иначе трябва с механичния да ги лашнеш .Говоря за камион.
- silent
- Мнения: 2618
- Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
- Автомобил:
- Двигател:
- Местоположение: София
Re: Затягане на секретен болт
petko5 написа:Закон при затягане на болтовете на джанти:
- Болт с резба м 12 х 1.5 - се стяга от 110 до 120 Nm
- Болт с резба м 14 х 1.5 - се стяга от 130 до 140 Nm
Закон при затягането на секретни болтове:
- ВИНАГИ, Абсолютно ВИНАГИ, секретните болтове или гайки се навиват и затягат на ръка със съответният динамометричен ключ и НИКОГА С ГАЙКОВЕРТ !!!
Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !
Гумаджиите на Голяма част от Гумаджииниците в България не знаят за какво са там !
Голяма част от тези "Компетентни Професионалисти", нагласят гайковерта на максимална или минимална мощност, НИКОГА не подвеждат болта или гайката при завиване и резултата е налице, прецакани резби, прецакани S-ве на главите и прецакани секретни болтове...!!!
Моят съвет към теб, Колега ecm е да си купиш нови секретни болтове, а ако и другите болтове са тръгнали от към S-ве (Задвижване на въпросният крепеж )да смениш и тях !
Успех от мен
Има глупости в написаното от теб...които бих пропуснал ако не беше категоричната ти убеденост в собствената ти правота....
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: cecko gt и 59 госта