Затягане на секретен болт

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
ecm
Мнения: 249
Регистриран на: Чет 18 ное 2010 22:10
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Затягане на секретен болт

Мнениеот ecm » Пет 16 окт 2020 12:22


Привет,

Тъй като неотдавна се случи на пътя на една кола пред мен да ѝ изпадне цялото колело, след смяна на гуми и недозатягане на болтовете, днес, след слагане на зимните реших да проверя за всеки случай какво са свършили гумаджиите, но нараних сериозно шестограма на преходника на секретния болт (жлебчетата на самите секретни болтове са ок), докато за три смени на гуми, откакто съм с тия болтове, гумаджиите не го бяха наранили, та ми стана интересно първо как се процедира, за да не се наранят. Проверката показа, че два от секретните бяха доста хлабави, аз ги дозатегнах колкото можах, и може би това е една от "тайните" да не се нарани преходника. Замислих се обаче, както е наранен, дали не рискувам някъде да си повися на пътя, като помня при едно пукане на гума как повече от половин час не успях да развия само не-секретни болтове, и дали не е по-добре да разкарам секретните въобще, или да ги върна да са леко хлабави, както бяха ги оставили гумаджиите (при последното обаче пък правя отново компромис със стабилността, а и сигурно се губи смисълът от тях, защото стават по-лесни за развиване). Болтовете ги купувах пролетта на 2019 г. от Маргел за около 40 лв. по спомен, би трябвало да са хубави, а иначе действах с оригиналния ключ на колата. Може би трябва да си взема и някакъв ключ с по-дълго рамо или кръстачка за всеки случай?




powerade
Мнения: 1053
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот powerade » Пет 16 окт 2020 12:39


Особено ако колата е с 5 болта, дори да го няма болта, не е никакъв проблем. Затягаш го с оригиналния ключ колкото можеш (без да скачаш с крак отгоре на ключа) и готово.
И по-важното според мен, за безпроблемно отвиване на всички болтове, аз си ги смазвам. Хем не ръждясват, хем се завиват по-добре (сигурно половин и повече оборот прави болта, като е смазан, спрямо сух такъв) Сега само да не почнат колегите да умуват как щели да се отвиват, щото са смазани (само аз знам 3-4 коли с над половин милион км общо, на никоя не се е отвил болт досега)


ecm
Мнения: 249
Регистриран на: Чет 18 ное 2010 22:10
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот ecm » Пет 16 окт 2020 12:50


С 5 болта е: Пасат Б8, с фабрични алуминиеви джанти.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот cecoa1 » Пет 16 окт 2020 13:21


Така се прави, смазват се леко блоковете, и на теория се завиват с динамометричен ключ. На пътя естествено с щатния ключ от оборудването на автомобила, но той затова е с такова рамо.
Секретният се стяга по-слабо, това не е проблем. Читавите секретни болтове, имат опция да си поръчаш "секрета" по номер на опаковката, в която се продава. Т.е. предвидено е, че можеш да го загубиш.
Ако има проблем със секрета, добре е да се реши преди да се наложи ползването му на пътя.


Потребителски аватар
petko5
Мнения: 2926
Регистриран на: Сря 11 апр 2007 18:16
Автомобил: VW Golf 3
Двигател: ААМ
Местоположение: София-Белоградчик-Стара Загора

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот petko5 » Съб 17 окт 2020 19:40


Закон при затягане на болтовете на джанти:
- Болт с резба м 12 х 1.5 - се стяга от 110 до 120 Nm
- Болт с резба м 14 х 1.5 - се стяга от 130 до 140 Nm

Закон при затягането на секретни болтове:
- ВИНАГИ, Абсолютно ВИНАГИ, секретните болтове или гайки се навиват и затягат на ръка със съответният динамометричен ключ и НИКОГА С ГАЙКОВЕРТ !!!


Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !

Гумаджиите на Голяма част от Гумаджииниците в България не знаят за какво са там !
Голяма част от тези "Компетентни Професионалисти", нагласят гайковерта на максимална или минимална мощност, НИКОГА не подвеждат болта или гайката при завиване и резултата е налице, прецакани резби, прецакани S-ве на главите и прецакани секретни болтове...!!!

Моят съвет към теб, Колега ecm е да си купиш нови секретни болтове, а ако и другите болтове са тръгнали от към S-ве (Задвижване на въпросният крепеж )да смениш и тях !

Успех от мен :th_up


ecm
Мнения: 249
Регистриран на: Чет 18 ное 2010 22:10
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот ecm » Пон 26 окт 2020 10:02


Благодаря за отговорите, научих полезни неща! Моят въпрос беше обаче по-конкретно относно това защо нараних преходника за секретния болт откъм страната със шестограма, на която се слага обикновения ключ - твърде силно затягане, или има някаква тънкост да не се нарани? Самите болтове изглеждат ок и не виждам причина засега да ги сменям.


Потребителски аватар
DoH_KuXoT
Мнения: 6117
Регистриран на: Пон 12 сеп 2005 14:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот DoH_KuXoT » Пон 26 окт 2020 10:29


сигурен ли си, че си ползвал правилния ключ, секрета може да е с различен размер от останалите болтове.


rld
Мнения: 570
Регистриран на: Нед 01 мар 2015 20:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот rld » Пон 26 окт 2020 20:31


petko5 написа:
Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !



Какъв е проблема да се постави?


powerade
Мнения: 1053
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот powerade » Пон 26 окт 2020 22:10


Никакъв, говорят си колегите просто, или може би в някой от мануалите на фауве пише да не се слага. Ама мануалите важат докато колата е в гаранция, те за 3 4 5 години може и да не ръждясат.


Потребителски аватар
Каспър
Мнения: 2218
Регистриран на: Съб 03 ное 2007 0:11
Автомобил: Insignia A Sports Tourer 2014 4x4
Двигател: A20NHT Turbo 250 HP
Местоположение: София

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот Каспър » Вто 27 окт 2020 9:00


Или може би колегата който го написа с това си изкарва хляба и е наясно с всякакви болтчета (и всичко свързано с тях) в пъти повече от теб :exclaim Затова даде точен професионален съвет, вместо ти просто да си говориш :c020


rld
Мнения: 570
Регистриран на: Нед 01 мар 2015 20:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот rld » Вто 27 окт 2020 9:36


Предполагам има нещо предвид, но какъв е проблема със смазването - опасност от саморазвиване ли?


powerade
Мнения: 1053
Регистриран на: Нед 19 сеп 2010 19:33
Автомобил: Seat Toledo 2 1M2
Двигател: AHF 2000
Местоположение: Sofia

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот powerade » Вто 27 окт 2020 15:16


Кой където иска да си слага смазката (или да не слага). Не е като да не съм ходил 2-3 на разни мои приятели (технически неадекватни) да им нося тръби и ключове, като спукат гума... Щото разбираш ли, не се слагало гресчица... Ми айде като не се слага виси като сопол на пътя...
Нищо няма да се саморазвие, няма страшно, даже се завиват по-добре като са смазани...


rld
Мнения: 570
Регистриран на: Нед 01 мар 2015 20:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот rld » Вто 27 окт 2020 17:46


Грес никога не съм слагал, само вд40 или рядко масло. Като съм с железни джанти шпилките стърчат навън и на пролет са ръждясали


Потребителски аватар
vladtod®
Мнения: 2079
Регистриран на: Вто 28 мар 2006 15:39
Автомобил: Passat
Двигател:

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот vladtod® » Сря 28 окт 2020 15:49


Нашите "дападжии" преди да завие гайката на болта минава през отработено масло и тогава стяга с гайковета, след това и гайковерта ги развива иначе трябва с механичния да ги лашнеш .Говоря за камион.


Потребителски аватар
silent
Мнения: 2618
Регистриран на: Вто 15 юни 2004 22:41
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Затягане на секретен болт

Мнениеот silent » Чет 29 окт 2020 16:16


petko5 написа:Закон при затягане на болтовете на джанти:
- Болт с резба м 12 х 1.5 - се стяга от 110 до 120 Nm
- Болт с резба м 14 х 1.5 - се стяга от 130 до 140 Nm

Закон при затягането на секретни болтове:
- ВИНАГИ, Абсолютно ВИНАГИ, секретните болтове или гайки се навиват и затягат на ръка със съответният динамометричен ключ и НИКОГА С ГАЙКОВЕРТ !!!


Никога не се поставя смазка на болта или гайка за джанта !

Гумаджиите на Голяма част от Гумаджииниците в България не знаят за какво са там !
Голяма част от тези "Компетентни Професионалисти", нагласят гайковерта на максимална или минимална мощност, НИКОГА не подвеждат болта или гайката при завиване и резултата е налице, прецакани резби, прецакани S-ве на главите и прецакани секретни болтове...!!!

Моят съвет към теб, Колега ecm е да си купиш нови секретни болтове, а ако и другите болтове са тръгнали от към S-ве (Задвижване на въпросният крепеж )да смениш и тях !

Успех от мен :th_up

Има глупости в написаното от теб...които бих пропуснал ако не беше категоричната ти убеденост в собствената ти правота....



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: cecko gt и 59 госта