Монтаж на универсален катализатор

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
valka
Мнения: 274
Регистриран на: Сря 16 май 2007 19:14
Автомобил: поцинкован танк
Двигател:
Местоположение: София

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот valka » Чет 25 мар 2021 0:49


nikolay_v написа:за Valkata
Bosal -a издържа само 15000 км.След това спира да работи(да катализира)
Предполагам (и съм почти сигурен) че това се дължи, че не са вложени качествени материали(платина и др.)


Благодаря. Тоест ще дам аз 500 или 800 лв в някои фирми и то за едни 15 000 км... :screwy Аз даже бях готов да дам 1000 лв за цялостна смяна на гърнетата с Bosal. По-хубави от Bosal няма. Ама я по-добре да им тегля едни :censored2 и да си карам с поцинкованите гърнета и резонатора, докато нещо се скапе. :stumm




Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9869
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот group® » Чет 25 мар 2021 0:56


От 10 кладенеца вода вадиш. Верни неща казваш, за които изобщо не споря, но ти държиш да ми обясняваш...
... и то за да защитиш това си твърдение:
cecoa1 написа:Баш си обслужва катализатора, говорим за бензинови автомобили.


... което не е вярно (както и някои други твои си изводи, но не ми се спори и за тях).
Да кажеш, че сондата обслужва катализатора е също толкова нелепо, колкото да кажеш, че дебитомера обслужва катализатора. Или инжекциона (тук барем разбереш, защо споменавам трабант и карбуратори). Или температурния датчик..... Или която и да е оптимизираща система/елемент!
И тези неща се появяват 80те и 90те не за екология в този днешен смисъл, който влагаш, а за намаляване на разхода. Заради цената на петрола. Но тук съвсем почваме да мажем темата.
А цялата история е заради това 'обслужване' на катализатора от сондата.

Ако има нещо, което може да служи за наблюдение, диагностика и съответно някаква форма на поддръжка на катализатора, това са температурни датчици преди и след катализатора. Независимо дали са интегрирани в сонда или не. Но и те няма да доведат до някакъв режим на работа за да обслужване на катализатор.


Kiofre
Мнения: 222
Регистриран на: Сря 29 май 2019 7:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот Kiofre » Чет 25 мар 2021 6:32


valka написа:
Благодаря. Тоест ще дам аз 500 или 800 лв в някои фирми и то за едни 15 000 км... :screwy Аз даже бях готов да дам 1000 лв за цялостна смяна на гърнетата с Bosal. :stumm

Ако някой няма оригинално работеща (и без чиптунинг някакъв) втора ламбда сонда да слага афтърмаркет катализатор си е чиста загуба на пари. Защо карат по година си мислите?


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19114
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот stefan4o » Чет 25 мар 2021 7:01


Има и карбуратори със сонда, недейте така. А сондата, според мен, е там, за да ОПТИМИЗИРА работата на мотора (може и без нея, да, но работи по други горивни карти, примерно)
. А не, за да варди катализатора.
Относно катализаторите - и аз мислех да търся катализатор, но явно няма да е афтърмаркет. Чудя се някой нов от Дачия, колко ли би струвал?


Kiofre
Мнения: 222
Регистриран на: Сря 29 май 2019 7:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот Kiofre » Чет 25 мар 2021 8:34


stefan4o написа:. А не, за да варди катализатора.
Относно катализаторите - и аз мислех да търся катализатор, но явно няма да е афтърмаркет. Чудя се някой нов от Дачия, колко ли би струвал?

И за това, никой не казва, че е само за това. Въпрос на няколко реда код в ECU.

Но като гледам се отваря сериозна ниша за "евтини" катализатори. Щом упорито се търсят, някой ще се гуши...


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот cecoa1 » Чет 25 мар 2021 9:49


group® написа:От 10 кладенеца вода вадиш. Верни неща казваш, за които изобщо не споря, но ти държиш да ми обясняваш...
... и то за да защитиш това си твърдение:
cecoa1 написа:Баш си обслужва катализатора, говорим за бензинови автомобили.


... което не е вярно (както и някои други твои си изводи, но не ми се спори и за тях).
Да кажеш, че сондата обслужва катализатора е също толкова нелепо, колкото да кажеш, че дебитомера обслужва катализатора. Или инжекциона (тук барем разбереш, защо споменавам трабант и карбуратори). Или температурния датчик..... Или която и да е оптимизираща система/елемент!
И тези неща се появяват 80те и 90те не за екология в този днешен смисъл, който влагаш, а за намаляване на разхода. Заради цената на петрола. Но тук съвсем почваме да мажем темата.
А цялата история е заради това 'обслужване' на катализатора от сондата.

Ако има нещо, което може да служи за наблюдение, диагностика и съответно някаква форма на поддръжка на катализатора, това са температурни датчици преди и след катализатора. Независимо дали са интегрирани в сонда или не. Но и те няма да доведат до някакъв режим на работа за да обслужване на катализатор.


Първите системи с електронно управление и ел.дюзи излизат 60-те години. 70-те се усъвършенстват. 79-80-та излизат първите системи управляващи и запалителната система, освен горивната. Ламбда я почват Бош около средата на 70-те, в модели на Волво за Северна Америка. Години наред, тая сонда не се ползва масово. Щото е екстра за екология. Дори Волво слагат гордо табелка с означение "ламбда" до около средата на 90-те години. Катализатори слагат от около средата на 70-те, първо в щатите. Но първите катализатори не са трипътни катализатори, и не ползват ламбда сонда. Съответно и ефективността им е била по-ниска, да кажем сравнима с използването само на ламбда сонда. След това обединяват двете решения и катализатора вече става трипътен и много по-ефективен. В Европа първите катализатори се появяват около средата на 80-те. Постепенно стават задължителни за новите коли в различните държави. Първо в Швейцария - 86-та, после и в други държави(Германия от 89-та), и 93-та за целия тогавашен ЕС.
Масово ламбда-сондата почва да се слага заради катализаторите, преди това е била също само екстра за екология. Което не значи, че от нея няма и допълнителна полза, чисто диагностично да бъде обратна връзка за горивната система. Но не това и е основното предназначение. И от нея няма икономия и повишена мощност, дори напротив. И това идва директно от теорията, която казва, че максимална икономия се постига при L=1,1-1,2, а максимална тяга при L=0,8-0,9. Докато ламбдата гледа да е L=0,97-1,03.. Не, че няма моментни отклонения и над тая граница, ама те са кратки, и практически без голямо значение. Т.е. ако я няма сондата, инжекциони може без проблем да си подготвя по-подходящи смеси за различните режими, и това не вреди на мотора по никакъв начин. Но просто не е екологично. Точно и затова почва да се ползва чак при затягане на екологията.
Ама вие мислите наобратно- на сегашен мотор му махаш сондата, и не работи добре... Ами щото е предвиден да е с нея и да не работи добре без. Ама това не означава, че тя обслужва негови нужди, щото той рядко има нужда ламбда да е точно единица за разлика от катализатора. Ако с дръпването на буксата на сондата, сменя режима на картите за мотор без ламбда, показателите на мотора дори ще се подобрят, но екологията ще замине в кофата. И затова не се прави така.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9869
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот group® » Чет 25 мар 2021 10:32


Хубаво се ровиш да докажеш тезата си, ама с грешен извод няма да стане.
Това, че благодарение на оптимизацията в работните диапазони (за което никой не спори), катализатора живее, не доказва горното твърдение за 'облужване'.

Грешно обвързваш екология и години.
Казах ти, че става дума за едни пари :icon_lol
Ако се поровиш още малко, ще навържеш някои странични събития и развитието на идеята за оптимизация.
Най-точната дума е контрол. Това са се стремили да постигнат инженерите в онези години. Контрол над всички диапазони. Оптимални.

Но дори да приемем, че става дума за екология (в смисъла, който влагаш), пак не доказваш 'обслужване'.
Доказваш връзка, каквато имат всички други неща, които споменах.

Можем да си вадим правилно инфо и история на катализатори и сонди още n дни. Но просто някои изводи ще останат грешни.

Нов и хубав катализатор може да се скапе от редица проблеми по тези оптимизиращи системи/елементи.
Само проблем със сондата дори не е задължително да го стори. Поне не на всеки двигател.
Затова, ако някои иска работещ катализатор, трябва всичко да си е наред с двигателя.
И пак - няма обслужване на катализатора, освен от правилната работа на двигателя. Няма пряка връзка между сонда и живот на катализатора.
Много по-смъртоносно влияние ще има дистанцията на катализатора от двигателя.

Затова е нужно тези универсални катализатори да се слагат от хора, които знаят какво правят.
А тези за 100лв - най-вероятно са за система, в която го слагаш и минаваш ГТП. Махаш и догодина пак слагаш. icon_idea


Потребителски аватар
Stivi
Мнения: 8290
Регистриран на: Пет 02 дек 2005 20:19
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Правец-Поморие

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот Stivi » Чет 25 мар 2021 11:10


Къде ги минавате тези прегледи ,че чак катализатори да ви трябват ?? Вместо да си отваряш работа и да даваш пари за ментета си намери подходящ пункт за ГТП .....само не ми почвайте пак с тези глупости за екологията, че е тъжно и смешно.


thanis
Мнения: 1332
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот thanis » Чет 25 мар 2021 11:23


Ако се случи схемата с ГТП чип-а общо взето пункта ще пише стойностите и няма да има място за лавиране и квото сабя покаже. Ще има и електронен регистър, тъй че ... резонно си е. Опцията с "подходящ" пункт за ГТП да отпадне. И без това са множко и историята познава как се дават стикери на автомобили, които дори не са влизали на канала, след това вкараха камерите, намаляха пунктовете. Сега това с чиповете и писането на стойностите и се очаква пак да намалеят. Но да доживеем и ще видим.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот cecoa1 » Чет 25 мар 2021 12:23


group® написа:Хубаво се ровиш да докажеш тезата си, ама с грешен извод няма да стане.
Това, че благодарение на оптимизацията в работните диапазони (за което никой не спори), катализатора живее, не доказва горното твърдение за 'облужване'.

Грешно обвързваш екология и години.
Казах ти, че става дума за едни пари :icon_lol
Ако се поровиш още малко, ще навържеш някои странични събития и развитието на идеята за оптимизация.
Най-точната дума е контрол. Това са се стремили да постигнат инженерите в онези години. Контрол над всички диапазони. Оптимални.

Но дори да приемем, че става дума за екология (в смисъла, който влагаш), пак не доказваш 'обслужване'.
Доказваш връзка, каквато имат всички други неща, които споменах.

Можем да си вадим правилно инфо и история на катализатори и сонди още n дни. Но просто някои изводи ще останат грешни.

Нов и хубав катализатор може да се скапе от редица проблеми по тези оптимизиращи системи/елементи.
Само проблем със сондата дори не е задължително да го стори. Поне не на всеки двигател.
Затова, ако някои иска работещ катализатор, трябва всичко да си е наред с двигателя.
И пак - няма обслужване на катализатора, освен от правилната работа на двигателя. Няма пряка връзка между сонда и живот на катализатора.
Много по-смъртоносно влияние ще има дистанцията на катализатора от двигателя.

Затова е нужно тези универсални катализатори да се слагат от хора, които знаят какво правят.
А тези за 100лв - най-вероятно са за система, в която го слагаш и минаваш ГТП. Махаш и догодина пак слагаш. icon_idea


Само един много прост въпрос, и се отказвам.
С какво помага проста ламбда-сонда на един двигател да бъде по-мощен и по-икономичен?!
Т.е. това са интереси на двигателя, които се обслужват от компютъра, вземащ предвид всички останали датчици. И ти го повторих няколко пъти, че без ламбда, се постигат по-добри резултати в това отношение.
Липсата на обратна връзка е негатив, но само при нужда от коригиране на параметри, които са излезли от заводските си норми. Добре е да я има, но за да дава мотора максимална мощност и икономичност, без оглед екологията, е нужна широколентова ламбда сонда. Но тя се появява 20 години след първата, и тогава вече екологията е толкова важна, че няма съществена нужда от нея в тези двигатели.

Та баш връзката на ламбдата с екологията е такава, че обслужва точно екологичните нужди. Респективно и нуждите на катализатора, щото мотора няма екологични нужди сам по себе си. А всички останали датчици, мерят параметри в много по-нширок диапазон, и данните от тях са много по-важни за смесообразуването и въобще за работата на двигателя. На тяхна база сместта варира в по-широко граници, за за максимално добри характеристики на мотора. Докато ламбдата "мери" в много тесен диапазон, ограничавайки мотора да работи в него заради екология(което включва и правилната работа на катализатора), и с леко влошени характеристики(спрямо максимално възможните).

Ти си изкривил представите си за "обслужва", от тия истории с регенарациите на DPF при дизела. Ако трябва да го сравним - тук специален режим се поддържа по възможност постоянно. И точно това почти непрекъснато обслужване на нуждите на този режим(нужди и на катализатора), се прави с основна роля на тази сонда.
И не е вярно, че тя не влияе на живота на катализатора, и връзката си им е баш пряка. Разположението на катализатор не се променя само, не си струва да се коментира.

Да, порових се заради теб за конкретните години, иначе тия неща съм ги учил. Просто да се светнеш, че ако тая сонда беше такава манна небесна, толкова големи фирми нямаше да я пренебрегват толкова дълго време след създаването и. Тя върши работа основно за екология, обратната връзка е бонус, но полезен чак когато и без друго не може да се ползват бедни и богати смеси.

Последна промяна от cecoa1 на Чет 25 мар 2021 15:47, променено общо 1 път.


Kiofre
Мнения: 222
Регистриран на: Сря 29 май 2019 7:19
Автомобил:
Двигател:

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот Kiofre » Чет 25 мар 2021 12:46


Аз в случая изиграх тролска роля, като пуснах тезата, че ламбдите обслужват и катализатора. Мислех, че е очевидно и се знае, но стана оле-мале. Извинявам се на cecoa1, че го въвлякох в обяснения за топлата вода.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот cecoa1 » Чет 25 мар 2021 14:18


Между другото, на немски трипътния катализатор си се казва регулируем(или с регулиране). Беше навлязло някога и в българския за кратко, докато още имаше и "нерегулируеми"(такива без ламбда контрол). Има се предвид точно регулирането с ламбда сондата. От там идва и съкращението G-Kat. А за другия U-Kat.
Т.е. там нещата са изяснени с две-три думи...Ама тука си спорим за спора :mhihi


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9869
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот group® » Чет 25 мар 2021 14:30


Изводите са ти според желанията ти.
Дори това регулиране не си разбрал правилно, ама ми писна ...
Баста!


Потребителски аватар
valka
Мнения: 274
Регистриран на: Сря 16 май 2007 19:14
Автомобил: поцинкован танк
Двигател:
Местоположение: София

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот valka » Чет 25 мар 2021 18:39


Аз втора ламбда сонда нямам. Махнах катализатора, защото колата започна много да бучи около 100 км/ч. А там, където ми сложиха резонаторното гърне ми казаха, че евтините катализатори по 200-300 лв не вършат почти никаква работа, вътре имало една "мрежа" и толкова. Та затова гледах само тия по-скъпите на Walker, Bosal и Sigam. И очаквах като са по 500-700 лв, а не по 200-300 лв да изкарат едни 100 000 км, колкото живот дават на lambda сонда Bosch за моя двигател. За 15 000 км, изобщо няма да си правя труда. И без това с кола не влизам в това каре от центъра, което са измислили да ограничават колите с червени стикери в дните с мръсен въздух.

А се бях засилил да взимам катализатор и пълен комплект гърнета след 1-2 месеца. :e010


rld
Мнения: 540
Регистриран на: Нед 01 мар 2015 20:01
Автомобил:
Двигател:

Re: Монтаж на универсален катализатор

Мнениеот rld » Пет 26 мар 2021 8:50


А някой свалял ли е ламбда сонда да я чисти? Бяха ми споменали да я накисна в чаша с бензин, но няма ли да се замърси така все едно неизгоряло гориво е минало през нея, като при мерене на компресия...
В нета намирам клипове как пръскат с нещо за карбуратори и подобни почистващи спрейове :rolleyes



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 45 госта