mukot написа:А когато стане земетресение /Белене е в земетръсния район на Вранча, добре е, че Козлодуй е в по-слабо земетръсен район/ тогава можем да сравним екологичния ефект на радиационното замърсяване с всичко останало.
![exclaim :exclaim](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Типичен страх от атомната енергетика. Не е проблем да те тровят всеки ден от горене на въглища, но ако станело еди какво си. Атомните реактори са разчетени, така че да устоят на разбиване на самолет в тях. А реакторите, използвани в Козлодуй са тип ВВЕР. Имат отрицателен температурен коефициент на реактивност. Това означава, че при авария и загуба на охлаждане всъщност се самозагасят. Останалото го пише в учебник за Физика за 8ми клас. Бавните неутрони са отговорни за поддържане на верижната реакция на делението на атомните ядра. При ВВЕР реакторите водата служи за охладител и забавител. Не се ли забавят бързите неутрони до бавни/топлинни/, способността на същите бързи неутрони да поддържат верижната реакция е минимална.
Всъщност Руснаците са създали един много кадърен реактор в лицето на ВВЕР реактора.
Няма алтернатива на атомната енергетика. Възобновяемите източници са недостатъчни и със спорадичен характер. За подсигуряване на работата на електропреносната мрежа се изисква предвидимост и стабилност на производството на енергия. Така че, всъщност въпросът е дали ще произвеждаш електроенергия чрез атомни реактори или ще гориш боклуци в ТЕЦ-овете.
-------
Електродвигателите са с КПД несравнимо с други видове двигатели, това е безспорен факт. Акумулаторните батерии обаче са с редица недостатъци и производството им не е чисто. Производството на слънчеви панели, турбини също не е. Те трябва да се допълват от банки от акумулаторни батерии, поради спорадичния си характер и факта, че времето по което са най-ефективни и произвеждат рядко съвпада с времето, когато действително е необходима енергия и има високо потребление.
1. Нечисто производство на източници, които преобразуват възобновяема енергия в електрическа енергия.
2. Нечисто производство на акумулаторни батерии.
Като оставим всичко това настрана, немалка част от енергията се произвежда от ТЕЦ.
КПД на ДВГ - 20-25 до 40%
КПД на ТЕЦ - между 35 и 49%
Загуби по мрежата - загуби по пренос - средно 10-12%
Загуби при краен потребител - ефективност на импулсни захранващи източници - средно 90%
Енергия в 1кг въглища - средно 2 пъти по-малко от 1кг бензин.
Отделен CO2 - 1кг бензин отделя с около 20% повече CO2 от 1кг въглища.
Предвид разликата в калоричността, това означава че за да получиш същото количество енергия
1. Се налага да изгориш 2кг въглища, за да е еквивалентно на 1кг бензин.
2. Отделеното количество CO2 от въглищата ще е около 2x от това на бензина.
Излиза енергията от ТЕЦ.
Да речем с 40% КПД на въглища
Имаме 10% загуби по мрежата - 40% x 0.9
36% достигат до крайна точка
Имаме 10% загуби в зарядното на електромобила
32,4% от енергията произведена от ТЕЦ влиза в батерията на колата.
Да, само че за произвеждането на същото количество енергия като 1кг бензин ти трябват 2кг въглища.
И накрая удряме една черта и някак се оказва, че да караш Голф на бензин ти излиза емисионно по-скромно,
отколкото да гориш въглища и да произвеждаш повече СО2, че да си заредиш ТЕСЛАта.
Разходи по рециклиране на батерии - те са опасен отпадък. Разходи по производството на батерии.
За възобновяемите източници смятаме батерии, контролна електроника, разходи и емисии при производство./'
Удряме чертата и се оказва, че ако не се зареждат тези електромобили от мрежа, чийто гръбнак е изключително Атомна Енергетика някак сметката излиза крива. Разликата е, че в градовете като София, Варна и Бургас ще е чистичко, ама тия които живеят около комплекс Марица Изток ще хващат рак на белите дробове от фини прахови частици и ще бъдат тровени със СО2.
thanis написа:И накрая, начина за реално справяне с проблема за замърсяването идва от най-малката единица и тя е потребителя. Трябва да се стимулира обществения транспорт, колоезденето, вървенето, кар шеринг и т.н. При положение, че сме станали "мързеливо" общество и можем само да сме негативни към промените...
Не е единствено до мързеливо общество. Животът вече е много бърз. Всеки иска всичко да се случва за вчера, ако може. Не е "кар шеринг", а споделяне на автомобил. Имаме си достатъчно прекрасен роден език! Вариантът да вървиш или колоездене е много хубав, но най-практичен за хора без работа. Или както в моя край им казват - айляк. Ако работата ти е да отидеш от единия край на града до другия, а това са 15-20км и то в определен срок от време, някак не се получава да вървиш или караш колело.