Електрическа кола втора употреба

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9873
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Електрическа кола втора употреба

Мнениеот group® » Вто 13 сеп 2022 10:34


Във връзка с офф от друга тема пускам тази.
А и предполагам, че тепърва ще е актуална.

За сега аз нямам много какво да кажа, освен че според мен не е добра идея да се взима 10 годишна такава кола с 100000км пробег.


(Моля да правим разлика - темата не е изобщо дали стават електричките за нещо. Има вече такива теми.)




Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6154
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Електрическа кола втора употреба

Мнениеот VWGT » Вто 13 сеп 2022 11:02


:biggrin

да започнем с най-тривиалното, какво да гледаме?

Преди известно време попаднах на една статия, която сега не намирам, но даваше статистика за състоянието на батериите при вече 10 годишните електрички. Масово производителите дават гаранция 8-10 години за батериите и хората след това си представят, че след тива едва ли не трябва смяна. А батериите са скъпи, според големината 5-10-15к евро... Твърдеше се, че това е така, защото просто не е имало достатъчно статистика, и че скоро време се очаква да се преразгледат тези разбирания. В действителност, това което статистиката показваше (в оная статия), е че деградацията в рамките на тези 10 години не е повече 10%. Т.е. има още бая живот. Разбира се много зависи как е зареждана батерията, като всяка батерия и тези имат определен брой цикли.

В този контекст аз не знам къде е границата на заслужава си/не си заслужава. При ДВГ практиката показва, че при пробег от 150к-200к почва по-скъпото обслужване и дребните досадни ремонти, след 250-300к вече и по-сериозни ремонти. Гледа се обслужването и човек си прави сметка. Ама при електричките къде са границите? 100к км примерно, какво може да му има на електромотора толкова? Не се сещам за друг компонент (освен батерията), който да е амортизиран застрашително.
А батерията дали и колко е амортизирана ми е трудно да кажа. Разни хора пишат, че можело да се провери състоянието, някакъв battery check, да се видят брой цикли и тн. Други твърдят, че това вече можело да се хакне (лошо).

Също така трябва да се гледа задължително и начин/скорост/куплунги на зареждане. Примерно аз се ослушвам за нещо градско и малко. С малка батерия, която и на обикновен контакт да мога да зареждам за една нощ.


Потребителски аватар
Piqndurnik
Мнения: 563
Регистриран на: Сря 04 сеп 2013 12:01
Автомобил: Passat Variant
Двигател: CBAB 2010
Местоположение: около Мюнхен

Re: Електрическа кола втора употреба

Мнениеот Piqndurnik » Вто 13 сеп 2022 12:30


Преди да се взема каквато и да е кола, трябва да се знае къде ще се поддържа. Тук, без изкаран курс за електромобили, нямат право и гума да ти сменят. В България за сега не съм чувал да провеждат такива курсове, така че остават само сервизите на официалните представители. Това ограничава марките.
Следващото ограничение е за модели без охлаждане на батерията.


Потребителски аватар
VWGT
Мнения: 6154
Регистриран на: Пет 09 дек 2005 10:09
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: София

Re: Електрическа кола втора употреба

Мнениеот VWGT » Вто 13 сеп 2022 13:34


В БГ е различно. Сертификат за майстор сигурно съществува като концепция само в учебниците.
По групите и форумите, които чета, обслужване почти няма, а и може да се прави от всеки. Общо взето са само гуми, спирачки, филтри и течности. До официален сервиз се кара много рядко, само за батерия или нещо по-специфично, примерно софтуерен ъпдейт. При по-новите има изключения, за Рено примерно бях чел и виждал фактури, че привикват колите в гаранция на определен пробег и правят някакво обслужване на климатик и филтри от сорта на 500-600 лева?! Не знам как е в Порше. ТЕСЛА пък изобщо не ги интересува къде и как я обслужваш, то нямаме и представителство.

Понеже стана дума за Рено, да се има предвид, че в мобилето има втора ръка евтини Zoe-та, които са без батерия. Това е така не заради дефектирали батерии, а защото в някои държави в Европа, за да е по-евтино си купуваш колата без батерията, съответно после плащаш наем за нея, а като решиш да продаваш колата връщаш батерията. В БГ няма такава практика и трябва да си купиш батерия, като дори не знам дали можеш да си поръчаш през вносителя или трябва секонд хенд от вън.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9873
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: Електрическа кола втора употреба

Мнениеот group® » Вто 13 сеп 2022 13:55


VWGT добре систематизира проблемите в 2 основни - мотор и батерии.
От малкото, което понаучих за старите/употребявани електрички (не претендирам за 100% достоверност):
- мотор - не е голям проблем, защото се предлагат втора ръка. Това естествено изисква да се избира сравнително масов модел. Примерно за Зое бях разглеждал и имаше по 600-800лв., което е смешна сума в днешни дни за такава 'голяма' повреда. Доколкото знам се случва рядко. Не знам смяната как става, но си мисля, че трябва да е лесна.
- батерии - тук се изисква проучване за всеки конкретен модел и поколение. Доколкото разбирам, а аз съм тотален лаик за всичко свързано с ток, има два вида ситуации/технологии. Проблемът не е толкова в деградацията:
1 - дефектира клетка от батерията и колата е дотам. Трябва ремонт/подмяна поне на клетката. Тези коли не могат да менажират умно батерията. Не знам кои са така. Информацията ми е бегла и не достоверна.
2 - дефектира клетка и колата я изключва. От новите вероятно всички са така. Такъв сценарии прави поне колата използваема, макар и с намален пробег.

Ще се радвам, ако някой с повече познания изсветли този въпрос?


thanis
Мнения: 1334
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: Електрическа кола втора употреба

Мнениеот thanis » Вто 13 сеп 2022 15:00


BMS-a, както и реалното свързване на батерията може да контролира евентуални потенциални проблеми с нея.

Реално погледнато съществува опцията за подмяна на дефектирали клетки, което от своя страна има огромно значително предимство пред това да се закупи нова от представител на марката. Вместо нова за 10к, ремонт за 2. Когато батерия дефектира, не означава, че всички клетки са за кофата.

Смяната на батерия на електричка в общия случай се налага само когато вече не е достатъчна за ползвателя и му представлява неудобство. Например, ако автомобила се ползва само за градско шофиране грубо казано по 20-30-40км в посока. Дори и 1-ва генерация NIssan Leaf с батерия без охлаждане, нищожна 21kWh и загуба на капацитет от 50% пак би вършила работа без да представлява огромно неудобство, защото ще си покрива около 50-60км.

В общия случай, както всяка нова технология е скъпо да ходиш при дилъра и легалният въпрос по отношение на заместителите е нерешен. Всеки дилър би направил всичко, за да може да заключи автомобила да се ползва само с негова батерия.

Реално погледнато самите клетки в батерията не са нищо специфично и особено и буквално можеш да си правиш почти какъвто искаш гювеч, стига да влиза в предвидената обемна конфигурация и не увеличаваш теглото над 25%.

Амортизацията на 10 годишен електрически автомобил, като се изключи батерията е може би само в окачването. Електричката няма нужда от обслужване и от зареждане с въглеводородни горива и това до голяма степен те имунизира от сътресения на пазара, каквото има в момента.

Трябва да се гледа дали не е наводняван и че цялата ел. инсталация е читава и няма кърпено с изолир банд.

Цената на тока в общия случай, ще е най-евтиното нещо за придвижване, спрямо всички видове ДВГ.

В България не съм сигурен, че има специалист който може да инсталира правилно батерия, ако такава се налага. Но за разлика от ДВГ, електрокара има доста по-малко подводни камъни, които могат да доведат до скъпи ремонти.

Електродвигателя, ако няма дефект от завода издържа прекалено много, за да може да се каже, че той ще е проблем.

Ако се вземе автомобил от читав представител с доказана история, не мисля, че е толкова рискова покупка. Ако се взема кола от БГ с неясна история и съмнителен продавач, предполагам ще си бъде огромен таралеж в гащите докато стане да се оправи, което не е невъзможно, просто изключително досадно и времеемко.


Потребителски аватар
stefan4o
Мнения: 19139
Регистриран на: Съб 16 юни 2007 6:07
Автомобил: VW Jetta
Двигател: PN 1990+KR 1987
Местоположение: Стара Загора
Контакти:

Re: Електрическа кола втора употреба

Мнениеот stefan4o » Вто 13 сеп 2022 18:18


Мога да дам малко информация по темата, но тя е разказана от собственик на такава кола, който ми е комшия по гараж (живее близо до нас).
Преди година са му внесли от Китай BYD, ето този модел:
https://www.youtube.com/watch?v=AcO1URU ... 0%BC%D0%B8

Имало някакъв сервиз във Варна, който се занимавал и с Тесла, и с тези китайските също. Много я хвали, била е такси в Китай. Някакъв украинец направил схема - внесъл към 20 или 30 коли (не помня с точност) от този модел в Люксембург. Имало някаква програма (зелена), че ако внесеш електрички и си направиш таксиметрова фирма, нямало ДДС, мита и т.н. И, както се досещате, украинецът "фалирал" и разпродал колите из Европа. Нашият човек му излезнала около 20к лева - колата си е с бая хубави размери - пълноразмерен семеен автомобил. Окачването е цялото на Хонда Одисей (американски топ-модел ван на Хонда). Колата тежи къмто 2300кг празна. Като цяло е доволен, имало някакво обслужване - сменяло се маслото на ел-двигателя ли, нещо такова - къмто 350лв. струвало - във Варна. Клетките ако дефектират му казали (от Варна), че ги подменят безпроблемно. Според мен бъдещето е в китайските електрички. Тази е конкретно с по-малката 60кВч батерия. Има и варианти със 100кВч батерия. С тази 60-ката каза, че движи из града около 300км (зимата доста по-малко), на магистралата с повече напън - 200. Електронно ограничена е докъм 160км/ч, ако не бъркам. Батерията е тип LiFePo4 с много цикли и дълъг живот.
Като цяло, тази марка BYD не продава на крайни клиенти (засега) - а само на едро - поръчки от таксиметрови фирми, държавна администрация и т.н. Но са доста разпространени в Китай. Тепърва тая марка ще навлиза в САЩ, Австралия, а вероятно и в Европа.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: nii, Каспър и 229 госта