Това, което зная е, че цената в България има следните компоненти:
- Цена за петрол;
- Цена за преработка (рафиниране) + печалба на рафинерията;
- Цена за дистрибуция и продажба на дребно + печалба за бензиностанциите;
- Акциз;
- ДДС.
Тъй като акциз и ДДС са известни величини по обратния път за 1 литър дизел стигам до:
Цена на колонката: 2.04 лв
ДДС: 0.34 лв
Акциз: 0.65 лв
И така за петрол+рафиниране+дистрибуция+печалба остава 1.05 лв
Та интересувам се от тези 1.05 лв кой колко си прибира и къде са големите маржове? За да се произведе този 1 литър нафта, колко нефт е необходим и каква себестойност има?
Намерих например един линк за цените в САЩ:
![arrow :arrow](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![arrow :arrow](./images/smilies/icon_arrow.gif)
![arrow :arrow](./images/smilies/icon_arrow.gif)
А това е порталът energy.eu, от който става ясно, че цените на горивата преди ДДС и акциз са много по-високи от средноевропейските.
Ако се върнем към тези 1.05 лв за петрол+рафиниране+дистрибуция+печалба, то в Австрия тази цифра е 0.65 лв или 40 стотинки по-малко от България. Има ли обективна причина австрийците, където средната заплата в рафинерията на OMV е над 6000 ЕВРО да могат да произвеждат с 40 ст. по-евтин дизел, отколкото в България, където работната ръка е 10 пъти по-евтина. В същото време тяхната нафта е в пъти по-качествена - това го знаем всички.
Друг пример е Люксембург, където си нямат собствена рафинерия, но цената преди данъци и акциз също е с 20 ст. по-ниска от България.
Моля да не превръщаме темата в говорилня на тема как ни грабят и дерат по 10 кожи, защото това на всички ни е ясно и очевидно. Целта е който има полезна и точна информация да я сподели, за да разберем всички как се формират цените в България - цени на едро, в складовите бази, ценообразуване и т.н.