125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Автомобилни теми, които не са свързани с Volkswagen
thanis
Мнения: 1371
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот thanis » Пон 12 юни 2023 11:58


Привет колеги, заради политическата ситуация последно време се замрази едно предложение към НС, а именно да може да се карат мотори до 125 кубика с B категория.

В ЕС това е позволено само на локално ниво, т.е. дава се възможност всяка една държава да си го приеме това, но не можеш да пътуваш между държавите.

Вземайки под внимание, че 50 кубика за АМ категория са крайно недостатъчни за повечето градове (разбирайте едри водачи + големи наклони по улиците + естеството на шофирането в България) Алтернативата от 125 кубика звучи достатъчно добре. Тук вметвам и скутерите по 125 кубика, които са автоматици и се карат лесно. Например класическа Vespa

Основният смисъл на това предложение е за градска среда. В доста случаи няма необходимите паркоместа и реално погледнато масово се пътува по един човек в кола. Ако теоретично във всеки голям град дори 1% от хората минат на двуколесни, това може да означава по-освободен трафик в централните части и в бизнес зоните.

Ако си шофьор вече няма никакъв смисъл да изкарваш А1 за 125, като можеш направо А. Но не всички биха искали да карат мотори.

Към момента е позволено в Чехия; Италия; Литва; Латвия; Люксембург; Португалия; Полша (минимум 3 години притежание на B категория); Австрия (минимум 5 години притежание на B категория и допълнителни шест учебни часа); Белгия (минимум 2 години притежание на B категория и допълнителни четири учебни часа); Естония (минимум 3 години притежание на B категория); Франция (минимум 2 години притежание на B категория и допълнителни седем учебни часа)

Любопитно ми е да чуя мнението ви по въпроса. Също така е ценно мнението на хора, които нямат А категория и не карат мотори.

Според мен има много резон за тази мярка и би била хубава за формиране на предложение отново, примерно пак през БСА и БСМ.




Zdravko Zankov
VW експерт
VW експерт
Мнения: 12861
Регистриран на: Съб 07 мар 2009 13:41
Автомобил: Skoda Octavia
Двигател: AQY 2001
Местоположение: Враца

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Zdravko Zankov » Пон 12 юни 2023 12:52


Аз подкрепям такова предложение.
Поради тази причина навремето продадохме много хубава Ямаха. Писна ми от проверки. За изкарване на А категория, аз съм решил, че голям мотор няма да карам. Скутера ми е достатъчен. Ама такива са законите.


petar_a
Мнения: 259
Регистриран на: Вто 27 окт 2009 10:45
Автомобил: VW BORA 2.0 115
Двигател: AQY 1999
Местоположение: Montana

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот petar_a » Пон 12 юни 2023 12:55


Абсолютно подкрепям !
2018 г. такава промяна в закона почти беше стигнала до гласуване, но ...


Потребителски аватар
nii
Незабравим член
Мнения: 4204
Регистриран на: Пон 24 яну 2005 13:33
Автомобил: Golf 2 Automatic
Двигател: RP
Местоположение: кръчмата
Контакти:

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот nii » Пон 12 юни 2023 12:56


Следва да се добави, че в някой от избрените държави не може да се излиза на магистрала със 125 кубика, ако нямаш А категория (доколкото знам за Австрия).

По принцип съм ЗА всякаква мярка която ще накара хората да карат двуколесни, предвид че те могат драстично да облекчат трафика в големите градове, ако се ползват масово.
От друга страна почти всеки 50 кубиков скутер е способен да развие повече от официалните 45 км/ч , с което се намалява риска от драма дори с дебел човек. За справка имам 50сс двутактов Piaggio Typhoon без тунинг, който с двама човека (140кг общо) си катери бул. България с около или над 65кмч до Бояна. На равно върви спокойно с 80.

Причината да не искам 125сс е, че той вече се води мотоциклет и трябва да ходи на ГТП($$) и данъка е различен ($$). ГО е еднаква за скутер и мотор.
Не трябва да забравяме, че някой двутактови 125сс вдигат над 160кмч!


thanis
Мнения: 1371
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот thanis » Пон 12 юни 2023 13:06


Колега, nii - извинявам се, но съм пропуснал да кажа, че говорим основно за 4Т двигатели. Евентуално на Веспа последните 2Т с новия карб, който покрива емисии. Също така съгласно закона не можеш да махаш рестриктора на 50 кубиковия двигател. Пробвай 50кубика 4Т и ще говорим пак. Както и 50 кубика 2Т каквото и да говорим си цапа и мирише. Идеята е да се приеме това масово, а не да се намразят хората на двуколесни.

2Т е играчка за кеф и иска много занимание.

В някой градове просто няма опция да паркираш лека кола в централните части, т.е. и да искаш да си платиш зоната, не може за цял ден. Навсякъде синя и зелена зона нямат реални ограничения за скутери/мотори.

Също така образно казано задръстванията отпадат за водача на двуколесно

По-горе предложението да не може да се качваш с B категория 125 кубика на магистралата звучи резонно и справедливо.


Потребителски аватар
Lupender
Мнения: 710
Регистриран на: Съб 29 окт 2011 18:22
Автомобил: SEAT Cordoba
Двигател: TDI 1.9 ASV
Местоположение: Благоевград

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Lupender » Пон 12 юни 2023 13:24


Аха, значи с тротинетка по магистрала и околовръстно може (без никаква книжка), а със скутер не?! Иначе - да, има резон в такава идея. В Гърция масово карат скутери, но е малко объркващо за човек с автомобил, който не е свикнал с толкова двуколесни около себе си.


telefunken
Мнения: 119
Регистриран на: Нед 26 юни 2022 20:15
Автомобил: VW T- Roc Style DSG
Двигател: 1500 TSI OPF 2023

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот telefunken » Пон 12 юни 2023 13:27


Аз съм против, защото средното ниво на компетентност на българските шофьори е много под минимума за Европа. Изключение правят само една малка част от водачите в София. Опасно е, защото мотористите не са приети у нас като равнопоставени участници в движението, заедно с велосипедистите. Приемането на такъв закон ще увеличи катастрофите и смъртността по улиците. Много по-лесноизпълнимо и по-важно е да се спрат от движение и бракуват тези МПС-та, които замърсяват.


Потребителски аватар
fur1ous
Мнения: 1361
Регистриран на: Пет 14 окт 2011 15:21
Автомобил: Golf3 - Seat Exeo - Seat Leon
Двигател: 1Z - CFMA - AUQ
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот fur1ous » Пон 12 юни 2023 14:15


За, с условието да имаш 5 години стаж на B, малко да си посвикнал с движението / трафика.


Потребителски аватар
Burner_inc
Мнения: 685
Регистриран на: Съб 28 фев 2009 17:20
Автомобил: Touran Peugeot 308 Versys 1000
Двигател: BLS 2009
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Burner_inc » Пон 12 юни 2023 15:40


Лично аз съм против да се дава А1 ако просто имаш категория Б и без допълнително обучение. Не, че курсовете за категория дават много умения, но поне е някаква основа. Може би е добро решение да се облекчи издаването на А1, но със сигурност трябва да се изкара поне някакъв курс и практически изпит. И го заявавам като човек каращ активно мотоциклети от 20 години.


batjoro
Мнения: 111
Регистриран на: Вто 14 мар 2006 15:55
Автомобил:
Двигател:
Контакти:

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот batjoro » Пон 12 юни 2023 17:54


Аз мисля, че трябва поне практически изпит да има.
И да не се делят моторите по кубици вече, защото са се навъдили едни тинейджъри с електрически двуколесни...
Някои са си направо като истински мотори - вървят много, а и младежите никак не ги жалят.
А ги карат без каски даже.


cecoa1
VW експерт
VW експерт
Мнения: 1838
Регистриран на: Пет 22 апр 2011 20:21
Автомобил: Passat 4motion[откраднат вече]
Двигател: AVF

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот cecoa1 » Пон 12 юни 2023 22:58


А според мен преди да се дадат още права "на килограм", е добре първо да се постигне едно добро ниво на спазване на сегашните правила.


thanis
Мнения: 1371
Регистриран на: Пет 21 юли 2017 9:36
Автомобил: Polo 9N
Двигател: BBY 2004

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот thanis » Пон 12 юни 2023 23:14


Колеги идеята е на първо четене. Естествено, няма да е от утре и хайде да имаш все едно промоция А1 категория. Както имаше предложения до момента, може да се въведе задължително обучение примерно 1 ден. Може да се забрани да се пътува по магистрала с тази опция, нищо че А1 няма проблем. Може да се въведе по-строг контрол, примерно да се дава чак като имаш 5 години стаж примерно.

Това са детайли, но не пречи всеки да си каже предложението.

В момента, ако чакаме да стане "по-добра" пътната обстановка, общо взето никога няма нищо да се промени. А и реално погледнато не виждам в какво точно се изявява проблема по пътищата в градска среда, като се абстрахираш от джигитите. По същата логика трябва да спрем от движение 3/4 от автопарка в България.

Функцията на това предложение е да облечки и улесни градския трафик. Не е направено да вземеш без проблем А1 и със 125 кубика мотор 2Т да го направиш с тунинг и дерестриктер да може да вдига 150 в града или да обиколиш България.

Основно това би касаело скутерите, но в европа включват и малките моторчета.


Потребителски аватар
MamaMy
Мнения: 904
Регистриран на: Вто 27 юни 2006 22:33
Автомобил: Galaxy
Двигател: AUY
Местоположение: Едно малко село край Плевен

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот MamaMy » Вто 13 юни 2023 0:50


Категориите за мотоциклети не са правилно дефинирани. Кубатурата е нещо което не е интересно. От една и съща кубатура има двигатели с най-различна мощност. Би трябвало мощността да има значение. По този начин всичко ще си дойде на мястото. Ще могат да се включат дори и ел. тротинетките. Данъците ще се променят след тунинг автоматично. Въвеждат един по сериозен контрол и както успяха да наложат карането с колани, неговоренето по телефона, спирането на пешеходни пътеки, така и с това може да ни вкарат в пътя.


Потребителски аватар
group®
Темерут
Мнения: 9886
Регистриран на: Вто 08 мар 2005 23:28
Автомобил: Passat B8 Alltrack
Двигател: DFCA
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот group® » Вто 13 юни 2023 6:38


Burner_inc написа:Лично аз съм против да се дава А1 ако просто имаш категория Б и без допълнително обучение. Не, че курсовете за категория дават много умения, но поне е някаква основа. Може би е добро решение да се облекчи издаването на А1, но със сигурност трябва да се изкара поне някакъв курс и практически изпит. И го заявавам като човек каращ активно мотоциклети от 20 години.

:th_up
Това е и моето мнение!
Който е карал курсове за А знае, че там се учат неща, които са жизнено важни. Оставям настрана фактът, че има добри и лоши инструктори. Аз бях при добър.
Оставям настра и другото - има такива тъпанари, че 5 курса да изкарат, пак ще пребият някого.


Потребителски аватар
Burner_inc
Мнения: 685
Регистриран на: Съб 28 фев 2009 17:20
Автомобил: Touran Peugeot 308 Versys 1000
Двигател: BLS 2009
Местоположение: София

Re: 125 кубика моторчета и скутери с Б категория ЗА или ПРОТИВ

Мнениеот Burner_inc » Вто 13 юни 2023 8:29


thanis написа:Колеги идеята е на първо четене. Естествено, няма да е от утре и хайде да имаш все едно промоция А1 категория. Както имаше предложения до момента, може да се въведе задължително обучение примерно 1 ден. Може да се забрани да се пътува по магистрала с тази опция, нищо че А1 няма проблем. Може да се въведе по-строг контрол, примерно да се дава чак като имаш 5 години стаж примерно.

Това са детайли, но не пречи всеки да си каже предложението.

В момента, ако чакаме да стане "по-добра" пътната обстановка, общо взето никога няма нищо да се промени. А и реално погледнато не виждам в какво точно се изявява проблема по пътищата в градска среда, като се абстрахираш от джигитите. По същата логика трябва да спрем от движение 3/4 от автопарка в България.

Функцията на това предложение е да облечки и улесни градския трафик. Не е направено да вземеш без проблем А1 и със 125 кубика мотор 2Т да го направиш с тунинг и дерестриктер да може да вдига 150 в града или да обиколиш България.

Основно това би касаело скутерите, но в европа включват и малките моторчета.


А1 така или иначе нямат право да се движат на магсрала след последната поправка в закона. А точно по пътищата в градска среда рискът за водач на двуколесно е най-голям. Хората, които не са активни мотоциклетисти мислят, че понеже скутерите са автоматици се карат много лесно, но за да караш добре и безопасно се изисква набор от специфични умения, които трябва са се развият, а точно основата на тези умения се дава на курсът за категория.

Освен това ако някой иска да се ограничи само до 125 кубикови скутери и мотори, може да изкара А1, където и самият курс се кара на 125 кубикова машина.

Приветствам по-масовото придвижване с двуколесни по пътищата, въпреки, че лично аз от години избягвам да карам мотора си в София, но за да не се повиши травматизмът и инцидентите значително, това трябва да се направи по най-добрият и безопасен за хората начин.



Върни се в “Общи автомобилни дискусии”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 52 госта