Как работещата климатична система влияе на разхода на гориво? Тест на ADAC
Това, че пуснатата климатична система повишава разхода на гориво в автомобила е известно на всички. Немският автоклуб ADAC в своя най-нов тест се опитва да покаже какво е влиянието на използвания климатик върху разхода на гориво.
Според ADAC, върху разхода влияе най-силно първата фаза, при която се охлажда въздуха в купето до желаната от водача степен. Теста на германския Автомобилен Клуб показва, че за да се понижи температурата в купето от 31 градуса до 22 °C, автомобилът има разход по-висок от нормалния с 2,47 до 4,15 литра на 100 км.
Този най-висок разход обаче продължава относително кратко – около 3-4 минути. След това е втората фаза, при която климатичната система само поддържа равнището на избраната температура.
При тази втора фаза разхода на гориво зависи изцяло от вида на климатичната система и разбира се от стила на управление на колата. Според теста на ADAC, разходът на гориво при нея се повишава от 0,76 дo 2,11 литра на 100 км при градско управление и от 0,09 дo 0,66 литра на 100 км при извънградско управление.
Това означава, че при осемчасов преход, примерно при пътуване за летен отдих, разхода на бензин при среден клас автомобил, ще се увеличи с пет до осем литра. Или разхода в пари за това пътуване ще се повищи с 5 до 10 евро.
Естествено по-висок разход на гориво, съответно и на пари, ще има при много горещи дни, при гъст автомобилен трафик и задръствания и при програмирането на много ниски температури в купето.
Според теста на ADAC, за разхода е много важен типа на климатизация в автомобила. По-елементарните климатични системи винаги работят на пълни обороти, по-високотехнологичните системи могат да регулират мощността на компресора и така да пестят гориво.
Върху икономичността на климатичната система може да влияе и водача. Например достатъчно е само за минутка преди път в летните жеги да проветрим автомобила за да може нажежения въздух да излезе, а не да бъде охлаждан от климатичната система. В първата фаза на охлаждане е добрe да се затвори прилива на външен въздух и да се натисне бутона за вътрешна циркулация. Така няма да се налага да се охлажда непрекъснато прииждащия от вън горещ въздух.
При движение на автомобила естествено трябва да бъдат затворени прозорците, а където има възможност да са пуснати и сенниците, съветват от ADAC. Освен това, според немския Автомобилен Клуб, най-добре е в интериора на автомобила да се поддържа температура от 21 до 23 °C.



Ползване на Климатроник
Върни се в “Общи автомобилни дискусии”
Кой е на линия
Потребители, разглеждащи този форум: gopa80 и 44 госта