velinsl написа:Чел съм доста мнения на колегата zfa, право да стоим, криво да пишем си признавам, че е доста компетентен във VW областта.
Може и така да е но при мен134 разяжда след време маркучите за 12
за три години не е станало...
Ето какво казват хората по въпроса в една статия :
2. Необходимо изискване е и херметичността на конструктивните елементи на хладилната система заради по високото изтичане на R134a.
Все още не е решен вопросът за това, как да се предотвратят утечките на R134a през стените на гъвкавите шлангове на тръбопроводите. Покритието на вътрешните стени на шланговете с фолио на основата на найлон и еластомер увеличава тяхната твърдост, което може да намали способността им да поглъщат шума и вибрациите.
Тъй като R134a изтича повече от R12, то за инсталации работещи на R134a, следва да се използва регулиращо оборудване със запоени съединения. Използването на херметични хладилни контури позволява да се избегнат утечки , оказва благотворно влияние на състоянието на околната среда и намалява разходите.
При запояване трябва да се вземат мерки, за да се изключи образуването на окиси в тръбопроводите.За това по време на запояването те се продуват с азот. Освен това, краищата на тръбите и другите отвори трябва да бъдат затворени със заглушки до началото на монтажа.
5. Уплътнителите от материали, използвани за R12, трябва да се заменят. В днешно време уплътнителите, пригодни за използване в съчетание с много фреони, се произвеждат от полиетиленови тъкани (EFDM) или хлорсъдържащ полиетилен, който се характеризира с висока устийчивост на полимерни масла и алтернативни фреони. Достатъчно устойчиви са и материали на основата на полихлорпрени.
Ето и линк-а към цялата статия по въпроса...иде реч за хладилници ама има какво да се научи

http://www.tehcomservis.com/info/ref/R12_na_R134.html
Понеже замислям да се занимавам леко професионално с климатици на автомобили и изчетох доста спецификации на машини (бая скъпички да им се не знае) съвременните машини не поддържат R12 а само R134 и дават като крайно вредно да се докосват до R12...с тази идея ако е останало нещо от стария фреон трябва да се разкара и то или със някакъв прост компресор,дърта машина или да се изхвърли в атмосферата (което е крайно нежелателно от екологична гледна точка). Същата е и ситуацията с пълненето - едва ли хората биха жертвали машина за 10-20 хиляди лева за да напълнят 100 грама фреон R12....
нека някой колега,който е зареждал наскоро с 12-ка сподели дали машинно или на ръка с подръчни материали понеже ми е интересно за в бъдеще.
Предварително благодаря!