Въпрос за въртящия момент на Пасат 1.8Т

Техническа и сервизна информация за Passat
Потребителски аватар
JUSTICE_G
Мнения: 72
Регистриран на: Пон 24 сеп 2012 14:24
Автомобил:
Двигател:
Местоположение: Дупница / София

Въпрос за въртящия момент на Пасат 1.8Т

Мнениеот JUSTICE_G » Съб 13 окт 2012 19:41


Здравейте. Не знам дали темата ми е публикувана в правилния раздел, но силно се надявам да е така, с оглед факта че обект на дискусията ще бъде въртящия момент именно на Пасат Б5.
Питането ми е следното: Прегледах графиките и диаграмите на въртящия момент в интернет, където пише че пикът на въртящия момент на 1.8Т се достига на 1750 оборота. Защо обаче 1.8Т под 2500 оборота си е мъртвец отвсякъде, а сериозното ускорение е в диапазона между 3500-5500? При дизелите например, когато пикът е на 1900 оборота, там ги усещам най силни (например между 2000 и 3000 оборота).
При 1.8Т 1750 оборота ми вършат работа единствено ако съм набрал дадена скорост и просто я поддържам или пък си шофирам лажерно като пенсиониран дядка :) Искам ли обаче да стане лудница, 3000-6000 са моите обороти, на които излитам.
Та да се върна пак на конкретните 2 въпроса:

1) Защо, макар че достига своя пък на въртящия момент на 1750 оборота, на тях няма никаква задоволителна тяга /за разлика от дизела, който достига пика на 1900-2000 оборота и именно там му е сериозната тяга/. Дори да приемем че на 1750 оборота има тяга, защо за сериозен вървеж трябва да съм около и над 3000? Принципно когато човек прочете статистическите 1750 оборота, си мисли че моторът ще катери баири с тях като луд, което далеч не е така.
2) Карайки на 1750 оборота и подавайки половината или цялата газ, усещам че моторът се мъчи и вдига разхода десеторно. Защо се случва това, при положение че там трябва да е силен? Например на пета с 90 ми харчи повече, отколкото на четвърта с 90, защото на четвърта го усещам че не се тормози и вече е в оборотите, в които е гъвкав и еластичен, а пък ако върна трета с 90 и напълня оборотомера, до 140-150 става истинска злобна фурия.
3)По отношение на конските сили - ясно е че с повишаването на оборотите все повече се доближаваме до пиковата им стойност, но при дизела конете също са почти в края на оборотомера, но въртящия момент е в ниските и там си залепя за седалката доволно.
4) Защо един дизел с въртящ момент 210 нютона, на 1900 оборота, тегли повече от 1.8Т, със същите нютони, и то постигнати още при 1750 оборота?
5) Конкретен пример - 1.9 ТДИ 90 к.с, като СУБЕКТИВНО усещане, тегли повече в ниските от 1.8Т 20В 150 коня?




Потребителски аватар
rayo_
Мнения: 34
Регистриран на: Пон 24 май 2010 22:04
Автомобил: Passat B3 Variant
Двигател: RP 1991
Местоположение: Asenovgrad

Re: Въпрос за въртящия момент на Пасат 1.8Т

Мнениеот rayo_ » Съб 13 окт 2012 21:28


И на 5те въпроса отговора е един и същ на 1750 оборота на 1.8 турбината изобщо не е развъртяна и няма как да върви както трябва на TDI турбината му се развърта още около 1500 оборота и за това се получава това заблуждение че не върви 1.8то.Повярвай ми 90 коня TDI никога не може да върви като 1.8T 150 коня. :)


Потребителски аватар
mioiox
Мнения: 29
Регистриран на: Съб 19 яну 2008 11:12
Автомобил: Allroad
Двигател:
Местоположение: София

Re: Въпрос за въртящия момент на Пасат 1.8Т

Мнениеот mioiox » Нед 14 окт 2012 13:33


Аз ще подходя малко по-теоретично и няма да давам директни отговори на въпросите, но вярвам, че ако вникнеш в моя пост, ще ти е по-лесно сам да си отговориш.

Относително просто е - въртящия момент на двигател го мериш и той е характеристика на самия ДВГ, а мощността се смята - (въртящ момент * обороти) / константа = мощност. Константата зависи дали мощността ти трябва по SAE (американският стандарт) или по DIN и в случая не е толкова важна. От гл.т. на физиката, въртящият момент показва силата, с която буталото натиска коляновия вал, а мощността - тази сила, приложена определен брой пъти за единица време (в нашия случай, за секунда) - т.е. мощността дефинира извършената работа. Ако погледнеш няколко графики, нещата ще ти станат по-ясни (http://www.rri.se/index.php?DN=29 - страшно много дино графики). Това, което те интересува най-много, е мощността в дадени обороти - и по-точно, в какъв диапазон от обороти тя се запазва в някакви граници (примерно, 10% от максимума). Нека да погледнем един от многото 1.9ТДИ:
Изображение
Както казахме, въртящият момент е характеристика на двигателя и в случая с точно този двигател, той е максимален при около 2000 об/мин, после пада. Обърни внимание, че поради умножението в дадената по-горе формула, до точката на максимален въртящ момент, мощността върви стремглаво нагоре. В тази точка, в която ВМ започва да спада, мощността става една идея по-полегата. Защо обаче и тя не спада и то въобще? Защото оборотите се покачват със скорост (тренд), по-голяма от скоростта, с която ВМ спада. Т.е. при малко под 2000 об/мин имаш около 220Nm ВМ, при 3000 об/мин (т.е. с 50% по-голями обороти) имаш около 200Nm ВМ (т.е. само 10% по-малко ВМ) - заради това мощността до 3000 об/мин се покачва осезаемо (почти двойно) до 3000 об/мин. Обърни внимание също така, че в един момент (след 4000 об/мин) ВМ спада много рязко - толкова рязко, че това кара и мощността да започне да спада. И, всъщност виждаме, че дизелът запазва тия 10% около максималната си мощност, за които споменах по-горе, в рамките на 500-600 об/мин - между 3700 и 4300 об/мин. Което е относително малък диапазон, в сравниние с турбо бензинов двигател.

При бензините графиките са по-различни - обаче не ми се пише толкова много. Все пак, само ще покажа графиката на 1.8Т, а вече всеки може да погледне и да направи сам анализ и на някои алтернативни двигатели - примерно, 1.8Т бензин, 2.0ТДИ и 1.6, 160 атмосферни коня на Хонда - три двигателя, които имат много различни характеристики на въртящия момент и поради това, много различно разгъване на мощността, а уж все са около 150 коня.

Изображение

Дано съм ти бил полезен!

Disclaimer - не съм специалист по ДВГ, но имам глава на раменете си :)



Върни се в “Passat”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 30 госта